جوان حافظ قرآن مصری؛ نمونه‌ای از توانایی‌های شگفت‌انگیز معلولان + فیلم
کد خبر: 4185387
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

جوان حافظ قرآن مصری؛ نمونه‌ای از توانایی‌های شگفت‌انگیز معلولان + فیلم

یک جوان مصری که دارای معلولیت ذهنی است توانسته با پشتکار و علاقه شدید خود، کل قرآن کریم را حفظ کند.

به گزارش ایکنا، سوم دسامبر برابر با امروز، ۱۲ آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت است. این روز یک مناسبت بین‌المللی است که از سال 1992 توسط سازمان ملل متحد نامگذاری شده است. هدف از برگزاری این روز آگاهی‌بخشی درباره مسائل مربوط به معلولیت و جلب حمایت عمومی از کرامت، حقوق و رفاه افراد دارای معلولیت است. همچنین این مناسبت به دنبال افزایش آگاهی از دستاوردهای حاصل از فعالیت افراد دارای معلولیت در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی است. این روز در ابتدا تا سال 2007 روز بین‌المللی افراد معلول نامیده می‌شد. هر سال این روز بر روی یک موضوع متفاوت تمرکز می‌کند. شعار امسال این روز «متحد در عمل برای رسیدن به توسعه پایدار، با کمک و برای افراد دارای معلولیت» است.

دیدگاه اسلام درباره معلولیت

در دین اسلام توجه خاصی به موضوع معلولیت شده است. در اسلام، علت معلولیت ناشی از اعمال نادرست فرد معلول یا والدین آنها نیست. بلکه از نظر اسلام، معلولیت آزمایشی از جانب خداوند است. قرآن به مردم توصیه می‌کند که با افراد کم‌توان ذهنی با مهربانی رفتار کنند و از افراد معلول حمایت کنند.در سیره حضرت  محمد(ص) آمده است که ایشان با افراد معلول با احترام رفتار می‌کرد.

در قرون اولیه اسلامی، بخشی از بیت‌المال برای تأمین مالی افراد نیازمند که شامل افراد معلول می‌شد، اختصاص یافت که از محل زکات تأمین می‌شد.

اسلام می‌آموزد که انسان‌ها متفاوت آفریده شده‌اند. این زیبایی خلقت خداوند است که ما از نظر رنگ پوست، افکار و توانایی یکسان نیستیم، بنابراین باید همکاری کنیم و از یکدیگر بیاموزیم.

 خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ: ای مردم ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شنا را قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ ترديد خداوند داناى آگاه است» آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات. لذا تنها چیزی که مایه برتری بر دیگری است، تقوا است و خداوند برای سنجش میزان تقوا، پیوسته ما را امتحان می‌کند. بنابراین، امتحان الهی، مجازات نیست.

آزمایش‌ها به روش‌های مختلف انجام می‌شود. برخی ممکن است با ثروت خود، برخی دیگر با تجربیات ناخوشایند یا حتی مصائب دردناک و برخی دیگر با مشکلات جسمی مانند معلولیت آزمایش می‌شوند.

اسلام معتقد است که معلولیت جزء طبیعی انسان بودن است. نه نعمت است و نه مجازات. اسلام بر نقاط قوت افراد تأکید می‌کند، اما ناتوانی آنها در برخی امور را تصدیق می‌کند و از این رو مسلمانان را تشویق می‌کند که هر زمان که نیاز به کمک داشتند به آنها کمک کنند.

علیرغم تلاش‌های کارشناسان، رسانه‌ها و افراد دارای معلولیت، بخشی از مردم جهان همچنان به معلولیت به‌عنوان موضوعی که مایه خجالت یا درخور پنهان کردن است نگاه می‌کنند.

امروزه مسائل فرهنگی و تفاسیر نادرست از دین، دیدگاه برخی از مردم را در مورد معلولیت شکل می‌دهد که اغلب منجر به برداشت‌های نادرست و تبعیض علیه معلولان می‌شود. با این حال دستاوردهای بزرگ معلولان که در سال‌های اخیر به لطف شبکه‌های اجتماعی و رشد و گسترش رسانه‌ها مورد توجه عمومی قرار گرفته است، به از بین بردن پیش‌فرض‌های نادرست درباره معلولان کمک زیادی کرده است. 

یکی از معلولان موفق در عرصه قرآنی جوانی مصری به نام «محمود نصر» است که موفق شده با وجود بیماری ذهنی، قرآن کریم را حفظ کند.

توانایی شگفت‌انگیز جوان معلول

محمود اهل روستا اتلیدم از توابع شهرستان ابوقرقاص در استان منیای مصر است.  وی که با گوش دادن به آیات قرآن کریم توانسته است کتاب الهی را حفظ کند در مصاحبه‌ای گفت: من قرآن را از تلویزیون حفظ کردم و هیچکس به من چیزی یاد نداد. وی افزود که با تلاوت قاریان یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای، توانسته روخوانی قرآن کریم را به طور کامل طی دو سال به پایان برساند و حافظ کل شود.

این جوان که اهالی روستا او را شیخ محمود  صدا می‌زنند ادامه داد: می‌دانم کدام آیه در کدام جزء و در کدام حزب است. وی علاقه زیادی به موضوعات دینی و اسلامی دارد از جمله نام مساجدی که در ماه‌های گذشته در مصر افتتاح شده همراه با آدرس و تاریخ افتتاح آن را می‌داند.

محمود ادامه داد: من از دنیا چیزی نمی‌خواهم، فقط می‌خواهم خداوند مرا به قرآنی که می‌خوانم و نامش در تمام شبانه روز در زندگی من جاری است، به من و خانواده‌ام عزت دهد.

پدر این جوان معلول هم درباره فرزند خود گفت: من با برکت فرزندم زندگی می‌کنم و از حفظ قرآن او تعجب کردم. او هفت ساله بود که گفت می‌توانم از طریق تلویزیون بخشهایی از قرآن را حفظ کرده و می‌تواند شماره آیات و سوره‌ها را از حفظ بگوید. تا اینکه در عرض سه سال توانست کل قرآن کریم را حفظ کند. 

پدر محمود گفت که پسرش در سن سه سالگی تحت عمل جراحی دریچه مغزی قرار گرفته است. این امر بر توانایی ذهنی او تأثیر گذاشت.

انتهای پیام
captcha