جشنواره بین‌المللی شعر حضرت علی‌اکبر(ع) در یزد برگزار می‌شود
کد خبر: 4185266
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸

جشنواره بین‌المللی شعر حضرت علی‌اکبر(ع) در یزد برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد از برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر و مدیحه‌خوانی حضرت علی اکبر(ع) با هدف الگوسازی بین نسل جوان به میزبانی این دانشگاه خبر داد.

محمدرضا دهقانی، دانشگاه آزاد اسلامی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا دهقانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، امروز، 11 آذرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر و مدیحه‌خوانی حضرت علی اکبر(ع) به میزبانی این دانشگاه گفت: رسالت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی تربیت است و تربیت؛ دستوری، کوتاه‌مدت و بدون هدف نیست و نیاز به برنامه‌ریزی جامع و چندجانبه دارد.

وی ادامه داد: مسائل فرهنگی از جمله محورهایی است که رسالت دانشگاه به شمار می‌رود و باید در دانشگاه ایجاد شود، همان گونه که رهبر انقلاب از دانشگاهیان انتظار دارند.

دهقانی با اشاره به اینکه یزد به حسینیه ایران و شهر بندگی و زندگی شهرت دارد و یزدی‌ها در حوزه اهل بیت(ع) نماد و الگو در کشور هستند اظهار کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی و در طول سال جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود که جشنواره حضرت علی اکبر(ع) در سال گذشته از آن جمله است.

رئیس جشنواره بین‌المللی شعر و مدیحه‌خوانی حضرت علی اکبر(ع) در استان یزد گفت: الگوسازی مؤلفه‌ای مهم در بین نسل جوان است و اگر بخواهیم جوانانی پویا، بالنده و افتخارآفرین برای کشور داشته باشیم، باید الگوهایی برای آنها تعریف کنیم. بنابراین جشنواره شعر و مدیحه‌خوانی طراحی و سال گذشته اولین جشنواره ملی رقم خورد.

وی ادامه داد: امسال این جشنواره با تغییراتی برگزار می‌شود به نحوی که در دو بخش شعر به صورت بین‌الملل و مدیحه‌خوانی در سطح استانی همراه است و لذا سعی شد با زبان شعر که گویاترین زبان برای انتقال مفاهیم و الگوهاست، بهره‌مند شویم و امیدواریم این جشنواره اثری بی‌بدیل در حوزه الگوسازی برای جوانان کشور باشد.

دهقانی با اشاره به ظرفیت استان یزد در حوزه مدیحه‌سرایی گفت: مدیحه‌سرایی نوعی از شعر است که محتوای اصلی آن را اهل بیت(ع) و شخصیت‌های دینی تشکیل می‌دهد که شاید در شعر غیرآیینی وجود نداشته باشد. بنابراین جشنواره استانی مدیحه‌خوانی با هدف کشف استعدادها و در چهار بخش برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد از برگزاری پیش رویدادها در حاشیه این جشنواره خبر داد و بیان کرد:‌ امیدواریم با برگزاری این جشنواره و ارسال آثار بدیع و پُرمحتوا، اقدامات در شأن حضرت علی اکبر(ع) به عنوان شخصیت تاریخی و عظیم اسلامی باشد و جوانان مستعد استان یزد را به جامعه معرفی کنیم.

هادی حیدری‌نیا، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی شعر و مدیحه‌خوانی حضرت علی اکبر(ع) در یزد نیز در این نشست با اشاره به ارسال 130 اثر به اولین جشنواره شعر حضرت علی اکبر(ع) گفت: جشنواره امسال با موضوع محوری شخصیت حضرت علی اکبر در دو بخش برگزار می‌شود که بخش اول به صورت بین‌الملل و بخش دوم با توجه به ظرفیت بخش مدیحه‌خوانی استان یزد، جشنواره استانی مدیحه‌خوانی را خواهیم داشت.

وی از برگزاری اختتامیه این جشنواره در ایام آغازین ماه شعبان و همزمان با میلاد حضرت علی اکبر(ع) خبر داد و اظهار کرد: در کنار این جشنواره، پیش نشست‌هایی خواهیم داشت که اولین نشست با عنوان «نشست نخبگانی نقش زبان و ادبیات فارسی در تقویت هویت جوان ایرانی» برگزار شد. و لذا برای هر جشنواره سه پیش نشست طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

حیدری‌نیا، ارسال آثار را تا‌ پایان دی ماه اعلام کرد و بیان فضائل و برجستگی‌های حماسی و معنوی شخصیت علی اکبر(ع) و نقش جوانان در اقتدار ایران اسلامی با اقتدا به شخصیت حضرت علی اکبر(ع) را از محورهای این جشنواره برشمرد و افزود: این جشنواره در سه بخش دانشگاهی ویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان، آزاد و شاعران بین‌الملل برگزار می‌شود و هر شاعری تنها در یک بخش می‌تواند شرکت و حداکثر 5 اثر به دبیرخانه ارسال کند.

وی، کلاسیک، نو و محاوره را قالب‌های ارسال آثار به جشنواره شعر دانست و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به شماره 09133558490 در ایتا ارسال کنند . همچنین جشنواره استانی مدیحه‌خوانی در بخش نوجوانان، جوانان و بانوان و آقایان در محورهای مدیحه‌خوانی، مولودی‌خوانی و دکلمه‌خوانی برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، نحوه ارسال آثار در جشنواره مدیحه‌خوانی را در قالب ارسال فایل صوتی حداکثر 5 دقیقه به شماره 09937745810 در ایتا عنوان کرد.

انتهای پیام
captcha