خیز فعالان جبهه فرهنگی در مسیر حرکت عمومی قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4185220
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰
با اجرای رویداد تخصصی «جم‌آران» در شهرکرد

خیز فعالان جبهه فرهنگی در مسیر حرکت عمومی قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری

دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری با اعلام اینکه دوره توانمندسازی کنش‌گران تشکیلاتی رویداد حرکت عمومی قرآنی در شهرکرد برگزار شد، گفت: در گام نخست از رویداد تخصصی «جم‌آران»، ۷۰ نفر از ۳۵۰ نیروی جدید شناسایی شده از سراسر استان پس از طی آموزش‌ها و کسب مهارت‌های لازم در ایجاد یک حرکت قرآنی عمومی مردمی در مناطق خود اهتمام خواهند داشت.

سیدعبدالله میراحمدی، دبیر جامعه قرآنی عصر چهارمحال و بختیاری

سیدعبدالله میراحمدی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اعلام اینکه دوره توانمندسازی کنش‌گران تشکیلاتی «رویداد حرکت عمومی قرآنی» روز گذشته، ۱۰ آذرماه در شهرکرد برگزار شد در تشریح این خبر، اظهار کرد: برای تقویت ساختار تشکیلاتی جامعه قرآنی عصر و افزوده شدن نیروهای جدید، طرحی موسوم به «جم‌آران» ناظر بر حرکت عمومی قرآنی طراحی و برنامه‌ریزی شده است که مرحله اول آموزشی آن روز گذشته با حضور ۷۰ نفر از سراسر استان در شهرکرد اجرا شد؛ این نشست تخصصی یک‌روزه با حضور راهبران ستاد جامعه قرآنی عصر کشور به صورت کارگاهی برگزار شد.

وی با ذکر اینکه این نیروهای جدید البته مأموریتی بیشتر از فعالیت‌های قرآنی دارند، ادامه داد: در طرح جم‌آران در پی آن هستیم که نیروهای اجتماعی را شناسایی و جذب کنیم که بتوانند نقش «حلقه وصل» را ایفا کنند. فعالیت‌های قرآنی معمول و رایج ناظر بر تشکیل جلسات خانگی قرآن و محافل و کرسی‌های تلاوت توسط شبکه گسترده فعالان این عرصه به خوبی در حال انجام است اما انتظاری که از کنش‌گران طرح جم‌آران می‌رود آن است که حلقه وصل باشند و فعالان را به سمت کنش‌گری اجتماعی سوق دهد و کارهای قرآنی از جمله جلسات را در کوچه، محله، شهر و روستا راه‌اندازی کنند.

مأموریت حلقه‌های وصل جم‌آران 

میراحمدی با تأکید بر اینکه وارد میدان کردن جمع بیشتری از جامعه از سوی کنش‌گران طرح جم‌آران برای پیشبرد اهداف آن موضوعیت دارد، توضیح داد: در گام نخست، شناسایی و ثبت‌نام از علاقه‌مندان انجام شد که استان ما خوشبختانه در این مرحله عملکرد قوی داشت و با تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده در رسانه‌ها و فضای مجازی، بیشترین استقبال به ثبت رسید و ۳۵۰ نفر در سامانه ثبت‌نام کردند. 

این فعال قرآنی استان افزود: طی جلسات مجازی فراوانی که با مسئولان ثبت‌نام داشتیم، در گام نخست ۷۰ نفر از این کنش‌گران انتخاب و برای شرکت در رویداد تخصصی جم‌آران به شهرکرد دعوت شدند که باقی کنش‌گران نیز در مراحل بعدی دعوت خواهند شد. در طی این رویداد یک روزه، شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های تخصصی شرکت داشته و عملیات‌های ناظر به حلقه وصل بودن را تمرین می‌کنند. 

میراحمدی تصریح کرد: این افراد آموزش‌ها و مهارت‌های لازم ناظر بر جذب جامعه و اقدامات به عنوان حلقه میانی را در این روز دریافت می‌کنند و وقتی به شهرهای خود باز می‌گردند انتظار می‌رود که عملیات جمع‌آوری نیرو را به خوبی شکل دهند. همه ۳۵۰ نفر در تشکیلات جذب و توانمند می‌شوند که توانایی لازم را کسب کنند و تا می‌توانند در شناسایی و گسترش گروه‌های جدید، راه‌اندازی جلسات جدید قرآن کریم و در یک کلام، ایجاد یک حرکت قرآنی عمومی مردمی اهتمام داشته باشند. 

دبیر جامعه قرآنی عصر استان با تأکید بر اینکه در ادامه، همایش‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی برای این ۳۵۰ نفر حلقه وصل در دستور کار است که بتدریج انجام خواهد شد، گفت: تلاش داریم تا رویداد تخصصی جم‌آران منجر به یک حرکت جمعی با رویکرد جهادی و مؤمنانه بشود و بتوانیم گستره وسیع‌تری از جامعه را تحت پوشش برنامه‌های قرآنی قرار بدهیم. 

میراحمدی با تصریح اینکه تشکیلات درون‌شبکه‌ای جامعه قرآنی عصر در شناسایی و جذب کنش‌گران طرح جم‌آران یاری‌گر بوده‌اند، افزود: دبیران و رابطان و تمامی فعالان این مجموعه به انحاء مختلف در امر اطلاع‌رسانی گسترده هم در فضای مجازی و هم در محافل و جلسات قرآنی نقش‌آفرین بوده‌اند؛ همچنین همانطور که بیان شد از فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها و مردم نیز برای اطلاع‌رسانی کمک گرفتیم و کلیپ‌های مختلفی نیز به‌صورت سراسری و استانی پخش شد تا عموم جامعه مطلع شوند. 

وی با بیان اینکه قاطبه افراد انتخاب شده برای طرح جم‌آران کنش‌گر و فعال قرآنی مناطق خود هستند، ادامه داد: این افراد اکثراً جلسات خانگی قرآن دارند و برنامه‌های قرآنی دیگری را نیز در دست دارند؛ طبیعی بود که گرد آوردن ۳۵۰ نفر در یک روز برای ما مقدور نبود لذا در گام نخست با کمک اطلاعاتی که افراد در سامانه اعلام کرده بودند اعم از سوابق فعالیت‌ها و تجارب و نیز حوزه علاقه‌مندی، ۷۰ نفر طی همفکری با دبیران و رابطان شهرستانی انتخاب و دعوت شدند. 

افزایش چند برابری ظرفیت تشکیلاتی در شهرستان‌ها

میراحمدی تصریح کرد: این افراد در واقع نیروهای کنش‌گر و حلقه‌های میانی جدیدی هستند که به مجموعه جامعه عصر در شهرستان‌های ۱۲ گانه استان اضافه می‌شوند و ظرفیت این مجموعه با اضافه شدن این ۷۰ نفر به مجموعه دبیران و رابطان شهرستانی، چندین برابر شده است. از این تعداد، ۱۵ نفر متعلق به شهرستان فلارد و ۱۰ نیرو از لردگان و ۱۰ نفر از بروجن هستند که به دلیل استقبال خوب مردم، بیشترین سهمیه را به خود اختصاص دادند. 

این مدرس دانشگاه در استان افزود: افزایش ظرفیت شهرستان‌ها این امیدواری را ایجاد می‌کند که روند فعالیت‌ها و برنامه‌های جامعه قرآنی عصر در استان رو به رشد و پردامنه‌تر شود؛ حتی در برخی مناطق از جمله در نقاطی از شهرستان شهرکرد که دبیر یا رابط نداشتیم، خوشبختانه با اجرای طرح جم‌آران، نیروهایی ملحق شدند و به تشکیلات، وصل هستند.

میراحمدی با تأکید بر اینکه اقدامات کنش‌گران طرح جم‌آران فقط محدود به برگزاری جلسات خانگی قرآن کریم نیست، توضیح داد: تشکیلات جامعه قرآنی عصر حوزه اقدامات زیادی دارد که در قالب طرح‌های متنوع اجرا کرده یا در دست اجرا دارد از جمله می‌توان به برنامه‌های تربیت مربی، بسته غدیر، بسته اربعین، ستاره‌های زمین در ماه مبارک رمضان و... اشاره داشت که البته برخی طرح‌ها ممکن است در قالب جلسات خانگی قرآن اجرایی شوند اما اهداف مختلفی را در چشم‌اندازهای مناسبتی یا دوماهه، چهارماهه یا کمتر و بیشتر دنبال می‌کنند. 

دبیر جامعه قرآنی عصر در خصوص محتوای کارگاه‌های دوره یک‌روزه توانمندسازی کنش‌گران تشکیلاتی رویداد حرکت عمومی قرآنی، بیان کرد: این کارگاه‌ها با تدریس اساتید کشوری برگزار شد؛ در این کارگاه‌ها افراد بر حسب مناطق زندگی خود، مشکلات کوچه و محله خود را اولویت‌بندی کرده و برای حل مشکلات به جست‌وجوی راهکار و طراحی عملیات پرداختند. در واقع در این کارگاه‌ها تلاش شد تا افراد به‌صورت کاربردی و کارکردی با مسائل مواجه شوند و به دنبال راه حل باشند.

میراحمدی در پایان گفت: کسی که بخواهد نقش حلقه وصل میانی را ایفا کند وقتی توانایی و مهارت احصا و حل مسئله را داشته باشد، طبعاً حرکت می‌کند و جامعه را نیز به حرکت وا می‌دارد. کسی که حلقه وصل در یک تشکیلات است دائماً باید آماده تغییر در اهداف و برنامه‌هایش باشد و به‌ویژه در حوزه فعالیت‌های قرآنی بتواند طرح‌ها و برنامه‌هایی را به فراخور جامعه پیرامونی خود ترسیم و اجرا کند.

رویداد تخصصی جم‌آران در شهرکرد

انتهای پیام
captcha