آشنایی با نمایندگان چهارمحال‌وبختیاری در مرحله پایانی مسابقات قرآن
کد خبر: 4184959
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱

آشنایی با نمایندگان چهارمحال‌وبختیاری در مرحله پایانی مسابقات قرآن

سجاد براتی بنی، مریم امیدی و فرزانه تجلی در رشته دعاخوانی و ریحانه علائی در رشته حفظ کل قرآن کریم نمایندگان چهارمحال‌و‌بختیاری در مرحله نهایی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم هستند.

مسابقات سراسری قرآن کریم

مرحله فینال چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۱۴:۳۰ امروز ، ۹ آذرماه با برگزاری آیین آغازین این رویداد بزرگ قرآنی در سالن اجتماعات مجتمع اقامتی داریوش بجنورد برگزار می‌شود و تا ۱۸ آذرماه در دو بخش نغماتی شامل دعاخوانی، همخوانی و مدیحه‎سرایی و اذان (ویژه آقایان) و آوایی شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء ادامه دارد.

از چهارمحال‌وبختیاری سجاد براتی بنی، مریم امیدی و فرزانه تجلی در رشته دعاخوانی و ریحانه علائی در رشته حفظ کل قرآن کریم در مرحله نهایی این دوره از مسابقات در خراسان‌شمالی حضور دارند که امیدواریم با اتکا به استعدادها و تلاش و همت وافر این چهره‌های قرآنی استان، شاهد کسب افتخار برای استان باشیم. 

ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در آستانه این رویداد مهم و به‌منظور آشنایی بیشتر مخاطبان، سوابق و افتخارات قرآنی نمایندگان چهارمحال‌وبختیاری را مرور کرده است، اما پیش از آن، گفت‌وگویی با رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در خصوص تمهیدات آماده‌سازی و اعزام متسابقان به محل مسابقات انجام شده که با هم می‌خوانیم.

محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در گفت‌وگو با ایکنا با آرزوی موفقیت برای چهار نماینده ممتاز استان در این صحنه از مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار کرد: راهیابی این افراد به فینال بزرگ‌ترین رویداد و حرفه‌ای‌ترین رقابت قرآنی کشور حاکی از شایستگی و توانمندی‌های وافر نمایندگان استان است که نام استان را در این رویداد مطرح می‌کنند و اعتلا می‌بخشند. 

تمهیدات اوقاف چهارمحال‌وبختیاری برای نمایندگان استان 

وی با اشاره به روند آمادگی متسابقان برای مسابقات ادامه داد: یک دوره آمادگی مجازی برای متسابقان راه‌یافته به فینال از سوی مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد که نمایندگان ما نیز شرکت داشتند.

مولوی بیان کرد: سجاد براتی، روز گذشته، هشتم آذر به مسابقات اعزام شد و در بجنورد حضور دارد، خانم‌ها امیدی و تجلی در روز ۱۰ آذر و ریحانه علایی روز ۱۲ آذر به خراسان‌شمالی اعزام می‌شوند که بلیط‌های ایاب و ذهاب هوایی نمایندگان استان تأمین شده تا بدون دغدغه و با خیال آسوده در این رویداد قرآنی حضور داشته باشند. 

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف در خصوص برگزاری برنامه اختتامیه مسابقات سراسری قرآن و تجلیل از برگزیدگان تصریح کرد: امسال مبلغ جوایز برگزیدگان و حق‌الزحمه داوران افزایش قابل توجهی داشته است که تأمین آن از توان استان خارج بود، لذا با سازمان اوقاف رایزنی داشتیم و دستور مساعدت را از حجت‌الاسلام خاموشی برای تأمین مبلغ دریافت کردیم که جای خرسندی دارد. 

مولوی افزود: جا داشت که مبلغ جوایز افزایش یابد و این رویه می‌بایست انجام می‌شد، اما برای استان‌هایی همچون چهارمحال‌وبختیاری تأمین این مبالغ با توجه به شرایط موقوفات قرآنی و نبود درآمد امکان‌پذیر نیست که خوشبختانه مساعدت لازم از سوی ریاست سازمان انجام شد و به محض واریز، مراسم اختتامیه را برگزار خواهیم کرد. 

وی در پایان تصریح کرد: برای برگزیدگان شهرستانی نیز تلاش و رایزنی داریم تا مبالغ جوایز را که در این سطح نیز افزایش خوبی داشته است، از شهرستان‌ها که دست بازتری در زمینه درآمد موقوفات و بقاع دارند، تأمین کنیم. 

در ادامه، شرح مختصری برای معرفی هر یک از نمایندگان استان از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

سجاد براتی بنی، چهره قرآنی و مداحی اهل و ساکن شهر بن است و فعالیت‌های قرآنی خود را از ۱۰ سالگی با حضور در جلسات خانگی قرآن کریم آغاز کرد که دوشنبه‌شب‌ها توسط پیشکسوت قرآنی شهر بن، محمود سلیمی برگزار می‌شد و همچنان در دارالقرآن امام صادق(ع) این شهر ادامه دارد.

این چهره قرآنی استان پس از اخذ دیپلم در مسابقات سازمان اوقاف و برخی نهادهای دیگر حضور مستمر داشت و بهترین مقام وی کسب رتبه نخست در استان در مسابقات اداره اوقاف و امور خیریه و در رشته ترتیل بود. 

ورود جدی‌ براتی به عرصه مسابقات سراسری قرآن از سال ۱۳۹۶ رقم خورد با این توضیح که در سال ۹۵، به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی برگزار کنندگان مسابقات، از مرحله استانی جا ماند. سال بعد در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن در شهر ارومیه مقام دوم کشور را در دعاخوانی کسب کرد و سال پس از آن نیز در مسابقات مقدماتی مرحله کشوری مقام اول و در بخش نهایی مقام چهارم را کسب کرد، در سال ۹۸ نیز حائز مقام دوم کشور در رشته دعاخوانی شد که کسب این افتخارات در سال‌های بعد نیز تکرار شد.

کسب مقام سوم کشور در دوره قبل مسابقات سراسری قرآن کریم و کسب عنوان نخست کشور در سی‌وهفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت(ع) دانشجویان کشور در سال ۱۴۰۲ از جمله افتخارات اخیر براتی در رشته دعاخوانی محسوب می‌شود.

براتی بارها اعلام کرده است که چهارمحال‌وبختیاری به جرئت جزو پنج استان برتر کشور از لحاظ استعداد قرآنی بوده و بهترین حنجره‌ها و بهترین صداها را داراست، اما این استعداها متأسفانه استاد متخصص قرآنی مستمر، آموزش خوب، هم‌اندیشی، تعامل و کارگاه آموزشی و غیره ندارند. 

مریم امیدی، قاری، حافظ کل قرآن و مداح ممتاز چهارمحال‌وبختیاری که از دوران ابتدایی وارد وادی قرآن شده را اهالی قرآن بیشتر به‌عنوان نخبه قرآنی دانشگاه علوم پزشکی و رویدادهای قرآنی وزارت بهداشت می‌شناسند که با عناوین مختلف از چهارمین دوره جشنواره‌های قرآنی این وزارتخانه در این مسابقات شرکت کرده و ده‌ها عنوان را در کارنامه فعالیت‌های خود در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، پژوهش‌‌های قرآنی، دعا خوانی و ترجمه‌خوانی دارد.

سبقه و دغدغه این بانوی قرآنی باعث شده است تا امیدی به‌عنوان رئیس اداره قرآن و عترت(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز موفقیت‌های زیادی کسب کند و علاوه بر برپایی برنامه‌های فاخر قرآنی در طول سال برای دانشگاهیان علوم پزشکی، با طراحی و برنامه‌ریزی خوب و قوی در حوزه جشنواره قرآن و عترت(ع) وزارت بهداشت نیز کارنامه قابل قبول و خوبی را برای این دانشگاه به ارمغان بیاورد. 

برای مثال، در فینال دوره قبلی این جشنواره قرآنی که اوایل امسال برگزار شد، ۹ نفر از دانشگاهیان علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری موفق به کسب عناوین برتر کشوری شدند، همچنین مردادماه امسال، دو دانشجوی علوم پزشکی توانستند رتبه نخست‌ کشور را در بخش غیرآوایی سی‌وهفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت(ع) دانشگاه‌های سراسر کشور کسب کنند که این دانشجویان دلسوزی‌ها و تشویق‌های خانم امیدی را یکی از عوامل اصلی موفقیت خود در این رویداد قرآنی عنوان کردند.

امیدی در خصوص تلاشش برای یادگیری قرآن گفت: تلاوت قرآن را از دوران دبیرستان و از طریق نوار و تقلید از اساتید بزرگ آغاز کردم و همین عملکرد باعث موفقیتم در رشته ترتیل شد، زیرا گوش فرا دادن به تلاوت اساتید رمز موفقیت در این رشته است و از آنجا که استاد خاصی برای یادگیری نداشتیم با شرکت در مسابقات، تجربیات بسیاری کسب کردم و این تجربیات به پیشرفت قرآنی بنده منجر شد.

فرزانه تجلی، بانوی ۴۸ ساله که فعالیتش از ۱۵ سالگی در عرصه مداحی را مرهون رشد و پرورش در یک خانواده مذهبی می‌داند که دل در گرو اهل ‌بیت(ع) داشته و پدرش اهل قرآن و دعا و از مداحان ارادتمند و شیفته خاندان عصمت و طهارت بوده است. 

تجلی مداحی را با تشویق پدر و مادر و خانواده به‌طور تجربی آموخته است و تاکنون هیچ کلاس آموزشی برای یادگیری این هنر دینی نگذرانده، اما پیداست که به سبب علاقه وافرش به مداحی، این هنر با وجود او عجین شده است.

این بانوی مداح و دعاخوان که به‌عنوان نخستین متسابق رشته دعاخوانی در این دوره از مسابقات در بجنورد به اجرا خواهد پرداخت، این روزها به تمرین و ممارست بیشتر مشغول است تا بتواند اجرای خوبی داشته باشد.‌

تجلی مسابقات قرآن پرشماری را از جمله مسابقات اوقاف، دانش‌آموزی، دانشجویی، سپاه و... در رشته‌های قرائت ترتیل و دعاخوانی شرکت داشته و مقام‌های برگزیده استانی و کشوری بسیاری را در کارنامه فعالیت‌های قرآنی خود دارد. 

ریحانه علایی، بانوی روشندل حافظ کل قرآن کریم که علاقه چندانی به گفت‌وگو با رسانه‌ها ندارد، همواره حضور پررنگی در مسابقات داشته و افتخارات فراوانی را کسب کرده است که علاوه بر راهیابی به فینال حفظ کل در این دوره از مسابقات اوقاف، کسب مقام اول استان در مسابقات قرآن و عترت(ع) بسیج چهارمحال‌وبختیاری از تازه‌ترین افتخارات اوست.

کارشناس ارشد فقه و حقوق با اشاره به اینکه از تمام موقعیت‌ها برای حفظ قرآن استفاده کرده است، گفت: انسان مشتاق برای حفظ قرآن حتی از یک دقیقه‌هایی که برای رسیدن اتوبوس سپری می‌کند نیز برای حفظ قرآن بهره می‌گیرد و بنده هم تا زمان کنکور تا انتهای سوره نساء حفظ بودم اما در ایام دانشجویی با بهره‌گیری از همین دقیقه‌های آزاد به حفظ کل قرآن کریم نائل شدم، لذا اراده و تمرین مداوم دو مولفه اصلی حفظ قرآن کریم هستند.

انتهای پیام
captcha