ایجاد نهضت وقف رضوی با طراحی مدل‌های نوین وقف
کد خبر: 4184285
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰

ایجاد نهضت وقف رضوی با طراحی مدل‌های نوین وقف

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی گفت: در راستای ایجاد نهضت وقف رضوی مدل‌های نوین وقف شامل سهام، مشارکتی و وکالتی طراحی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا اصغری، مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا اصغری، مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، امروز 5 آذر در آیین تجلیل از واقف خیراندیش ماشاءالله مرادنژاد که در محل بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اولین واقفان پیامبر اسلام(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س) بودند و امام حسن مجتبی(ع) اولین متولی موقوفات جدشان  بودند.

وی افزود: نهاد وقف در دین اسلام تشریع و به پیامبر(ص) خطاب شد و انگیز وقف ماندگاری نام واقف است و بهترین نهاد برای این انگیزه نهاد وقف است. تمام عظمت دستگاه امام رضا(ع) مرهون وقف و نذر که وقف اساسی و جاری است و فرصتی برای ماندگار شدن است در واقع وقف زایش است و در طول تاریخ عین موقوفه باید حفاظت شود و از عواید آن نسل‌های مختلف استفاده کنند.

اصغری اظهار کرد: وقف امام رضا(ع) منحصر به حرم مطهر رضوی نیست، بلکه به نیت امام رضا(ع) براساس نیاز جامعه در هر جایی این وقف امکان‌پذیر است. بنا است بر تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی، نهضت وقف رضوی ایجاد شود که به برکت وقف تمام نیازهای جامعه اسلامی برطرف شود چرا که وقف چنین توانی را دارد اگر نهاد وقف احیا شود، یک سوم درآمد جهان از وقف و امورخیریه است، این شامل بیمارستان و دانشگاه و... می‌شود.

از وقف پول استقبال نمی‌کنیم

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی افزود: در این راستا مدل‌های نوین وقف طراحی شده شامل مدل وقف وکالتی، مشارکتی، سهام و پول است که البته از وقف پول استقبال نمی‌کنیم چون بعد از مدتی قدت خرید پول کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: مدل اول وقف وکالتی است به این معنی که اشخاصی که مایل هستند زائرسرا وقف کنند، مبلغ مشخصی برای به حساب آستان قدس رضوی که ویژه این کار است واریز کرده و آستان قدس به وکالت از آن‌ها اقدام به خرید سوئیت در زائر سرا و تنظیم وقف‌نامه می‌کند، بر این اساس هر سوئیت به نام واقف نامگذاری می‌شود، ضمن اینکه و هر واقف هم می‌تواند در سال به مدت ۲۰ روز با هماهنگی قبلی از سوئیت وقف شده استفاده کند.

اصغری ادامه داد: همچنین واقف می‌تواند وکالت دهد مستغلاتی که از طرف آن‌ها خریداری می‌شود، برای نیات تعیین شده خاصی که در وقف‌نامه تنظیم می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد و عواید آن در راستای نیات تعیین شده، هزینه شود.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی افزود: مدل دوم وقف مشارکتی است که این نیز زمینه را در راستای تحقق امر همه می‌توانند واقف رضوی باشند را فراهم کرده است، در این مدل پروژه‌های عمرانی و خدماتی مربوط به حرم مطهر رضوی به مردم معرفی می‌شود و اوراق وقفی ویژه هرکدام از این پروژه‌ها منتشر و در اختیار افرادی که می خواهند در کار خیر مشارکت کنند قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: مدل سوم وقف سهام است که بیشتر برای امور دانش‌بنیان مورد استفاده قرار می‌گیرد که بستر لازم برای وقف سهام پس از استفتا از رهبری مبنی بر جواز وقف سهام در آستان قدس رضوی فراهم شده است.

اصغری گفت: از  جمله وقف سهام می‌توان به «ایجاد صندوق وقف سرمایه» اشاره کرد که پس از موافقت شورای فقهی بورس این صندوق رونمایی خواهد شد و کسانی که علاقه‌مند هستند، در وقف سهام مشارکت کنند، می‌توانند سهام خود را وقف کنند که این صندوق متولی مدیریت سهام وقف است و درآمد حاصل از این سهام و اجرای نیات واقف یا واقفان خواهد بود.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی بیان کرد: توصیه ما به کسانی  افرادی که برای حضرت امام رضا(ع) وقف می‌کنند، این است که نیت خاصی را تعیین نکنند و مصرف درآمد موقوفه را به نظر تولیت آستان قدس رضوی واگذار کنند که با توجه  به نیاز هر زمان و هر دوره، درآمد موقوفات هزینه شود، چرا که نیاز جامعه امروز ممکن است نیاز جامعه آینده نباشد.

وی گفت: اشخاص تمایل دارند نیت خاص و مشخصی را در وقف خود لحاظ کنند می‌توانند برای مواردی از جمله وقف برای پژوهش و فناوری، وقف سلامت و درمان ناباروری، تهیه مسکن برای زوج‌های جوان، تامین جهیزیه برای جوانان، توسعه حرم مطهر رضوی، آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از جرم و کمک به بزه‌دیدگان و...  اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha