تبدیل علم به فناوری از جمله اقدامات بسیج است
کد خبر: 4184075
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸
به‌مناسبت روز بسیج مستضعفان

تبدیل علم به فناوری از جمله اقدامات بسیج است

مسئول بسیج اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه موضوع علم و تبدیل آن به فناوری و ثروت از جمله اقداماتی است که بسیج در آن تلاش می‌کند، گفت: بسیج اساتید در دانشگاه به دنبال تبیین و پیاده‌سازی اسناد بالادستی کشور همچون سند جامع دانشگاه اسلامی، ابلاغیه مقام معظم رهبری است.

بسیجمحمدرضا صابری، مسئول بسیج اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به‌مناسبت روز «بسیج مستضعفان» درباره فلسفه ایجاد بسیج اظهار کرد: بسیج، ناب‌ترین و پاک‌ترین حرکت و جریان اجتماعی است و نه تنها در جمهوری اسلامی ایران و مکتب اسلام توصیه‌های بسیاری در این زمینه شده بلکه حرکتی مردمی است که در بطن همه جوامع انسانی از ابتدا بوده است و در موضوعات اجتماعی همچون حوادث غیرمترقبه و طبیعی مانند سیل، زلزله و... که دولت‌ها به‌تنهایی از پس کار بر نمی‌آمدند، گروه‌های مردمی به کمک می‌آمدند، به‌نحوی که امروزه این‌گونه تشکل‌های جامعه‌محور در تمامی جوامع با عنوان سازمان‌های مردم‌ نهاد رسمیت یافته‌اند.

وی بیان کرد: بسیج یک سازمان کاملاً مردم نهاد با دامنه‌ای از فعالیت‌های تعریف شده و دستور کار بسیار وسیع است، در حالی‌که برخی سازمان‌های مردم نهاد به‌دنبال منافع صنف خاص خود و یا فعالیت در یک حوزه محدود همچون حمایت از حیوانات و... هستند، بسیج جزو معدود سازمان‌های مردم نهادی است که اصلاً به‌دنبال منافع شخصی نیست و در هر جایی که کشور نیاز به حضور گرو‌ه‌های مردمی دارد، بسیج پای کار می‌آید و برایش مأموریت تعریف می‌شود. حوادث طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی و در هر جنس اتفاقی که کشور و انقلاب نیاز به حمایت گروه‌های مردمی دارد، بسیج پای کار است.  

صابری با اشاره به حضور و خدمت‌رسانی بسیجیان در دوران کرونا در جریان خدماتی همچون واکسیناسیون، شست‌وشوی فوت‌شدگان، کمک بهیاری و... ادامه داد: این سازمان مردم نهاد در دانشگاه‌ها، مدارس، ارگان‌های دولتی و مساجد شعبه دارد، در دانشگاه علوم پزشکی، بسیج جامعه پزشکی را داریم که به‌صورت مستقل و تخصصی در حاشیه شهر و مناطق محروم غربال‌گری‌های بهداشتی، خدمات پزشکی، تأمین دارو، ارجاع به مراکز درمانی و... را ارائه می‌کنند.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بسیج سازمان مردم نهادی است که هر گاه کشور و انقلاب نیاز به حضور مردم در صحنه دارد و کاری روی زمین مانده است، با حضور خود پتاسیل بزرگی را وارد میدان می‌کند و تجربه نشان داده که تاکنون حضورش بسیار مؤثر بوده است. پررنگ‌ترین حضور بسیج در جامعه در جریان دفاع مقدس اتفاق افتاد و چند صدهزار شهید بسیجی تقدیم انقلاب شدند تا کیان کشور و انقلاب را حفظ کنند و یک وجب از خاک سرزمین را به دشمن ندهند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره کارکردهای بسیج بیان کرد: در ابتدای انقلاب و سال 1358 تشکیل بسیج به فرمان امام خمینی(ره) برای حفاظت از انقلاب اسلامی در مقابله با ناامنی‌‎هایی که در کردستان، ترکمن صحرا و خوزستان رخ داد، شکل گرفت تا به پایداری امنیت کشور کمک کند و با وقوع جنگ تحمیلی، بسیج بخش عمده‌ای از پتانسیل خود را به این سمت برد و پس از جنگ تحمیلی، برخی کسانی که بینش عمیقی نداشتند نیاز به سپاه و بسیج را لازم ندانستند که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به‌شدت با این نگاه باطل مقابله کردند و از آنجا طیف متنوعی از کارها، مسئولیت‌ها و مأموریت‌ها برای بسیج تعریف شد. 

تبدیل علم به فناوری از جمله اقدامات بسیج است

وی ادامه داد: بسیج اساتید در دانشگاه سه بعد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را با رویکرد و نگاه بسیج که به دنبال تأمین منافع مردمی و نه منافع شخصی است، دنبال می‌کند، از آن جمله تبیین و پیاده‌سازی اسناد بالادستی کشور که بسیاری از آن‌ها همچون سند جامع دانشگاه اسلامی، ابلاغیه مقام معظم رهبری است. بسیاری موارد در حوزه پژوهش بر زمین مانده و باید بر روی آنها کار شود که گاه در میان کارهای روزمره اساتید همچون رزومه و مقاله گم می‌شود. موضوع علم و تبدیل آن به فناوری و ثروت از جمله اقداماتی است که بسیج در آن تلاش می‌کند.

صابری با تفکیک بسیج اساتید و استاد بسیجی تأکید کرد: بسیاری از اساتید عضو بسیج نیستند، اما تفکر بسیجی دارند و دلسوزانه در مسائل علمی برای دانشجویان و جامعه کنکاش می‌کنند و به‌گونه‌ای پروژه‌های علمی را طراحی می‌کنند که نفع آن خیلی زود و مستقیم به مردم برگردد، اگر چه اینگونه اساتید اسم بسیجی را همراه خود ندارند، اما در بزنگاه‌های انقلاب همچون اغتشاشات 1401 در میانه میدان آمدند و برای دانشجویان وقت گذاشتند و با اظهار نظر و تبیین مسائل به ترمیم و تخفیف التهابات پرداختند، بنابراین اساتید بسیاری با تفکر بسیجی هستند و چنانکه مقام معظم رهبری فرمودند بسیج را به افرادی که عضو رسمی این مجموعه هستند، محدود نکنید، زیرا این سازمان مردم نهاد چتری وسیع دارد.

وی درباره علت تأکید کار بسیج در حوزه مستضعفان افزود: کسی که کاری را بدون توقع و برای خدا انجام دهد و در واقع برای خودش چیزی نخواهد، بلکه از طرف خود از وقت، سلامت، خانواده، مناصب دنیایی و... می‌گذرد و همه چیز را برای خدا به میانه میدان می‌آورد، ارزشمند است. در جنگ تحمیلی عمدتاً جوانان پایین و حاشیه شهر رفتند و آن‌قدر دلشان از دنیا آزاد و بریده بود که جان شیرین‌شان را فدا می‌‎کردند و در واقع این فرهنگ از اینجا شروع شد و توسعه یافت، اگرچه انسانی که دلش خیلی به دنیا وصل باشد و از دنیا بسیار بهره‌مند شود، معمولاً برای غیر از خودش وقت و هزینه نمی‌گذارد، البته با گسترش این فرهنگ تعدادی هستند که هم مکنت دنیایی و هم دل الهی دارند و همان سرمایه را در راه خدا خرج می‌کنند.

وی با اشاره به وجود تنوع در بسیج اقشار به بیان اولویت‌های بسیج پرداخت و گفت: امروز مأموریت بسیج بسیار زیاد است، اما دو بعد اصلی در این مأموریت‌ها مشترک است، نخست نیاز کشور در حوزه حوادث طبیعی، اجتماعی، علمی و... است، چنانکه در کرونا، سیل، زلزله و... به کمک می‌آیند، گاه تولید محصولات دانش‌بنیان، نیاز علمی است و گاه رشد صنعت و کشاورزی آنان را به میدان فرا می‌خواند و در ادامه نیاز انقلاب اسلامی مطرح می‌شود، چنانکه بسیج کماکان در دفاع از محور مقاومت حضور دارد و کمک می‌کند؛ بسیج در دفع نقشه‌هایی که دشمن علیه انقلاب اسلامی چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی می‌کشد، نیز به‌عنوان اولین نفر حضور دارد و این حضور از جهاد تبیین تا شهدای امنیت در سال گذشته را شامل می‌شود، کسانی‌که از جان خود گذشتند تا کمتر به انقلاب اسلامی و مردم آسیب برسد.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره چگونگی تأمین این اولویت‌ها در ساختار بسیج اظهار کرد: بسیج، سازمان مردم نهادی است که تشکیلاتی دارد و اگرچه افراد آن نیروهای رسمی و حقوق بگیر نیستند، اما هیئت‌های اندیشه‌ورزی دارد که براساس اسناد بالادستی که در دانشگاه سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی و فناوری کشور است، نکاتی را استخراج کرده و بر روی آن‌ها کار می‌کنند، برخی مأموریت‌های ویژه همچون جهاد تبیین نیز از سوی مقام معظم رهبری که فرمانده اصلی بسیج هستند، ابلاغ می‌‎شود.

جنگ علیه ذهن‌ها در کشور شروع شده است

وی با اشاره به وجود حملات فراوان و متنوع دشمن علیه افکار روشن و نجات‌بخش انقلاب اسلامی و تلاش آنها در بزرگ نشان دادن مشکلات، تخطئه کردن خوبی‌ها، تولید پیام‌های دروغین و... ادامه داد: آنان با این کارها در حال تخریب ذهن‌ها هستند، در جایی که جنگ علیه ذهن‌ها در این کشور شروع شده، ما هم باید با تبیین به نشان دادن دروغ‌ها بپردازیم و واقعیت را نشان دهیم.

صابری به دو عنصر ایمان و امید در سخنان ابتدای سال مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: مردم به‌سمت ناامیدی کشانده می‌شوند، برخی واقعی است، اما بخش عمده‌ای از آن وهمی است که در ذهن مردم ایجاد می‌کنند، به‌طوری که مردم از داشته‌های بدیهی خودشان هم غافل می‌شوند و به‌قدری پمپاژ ناامیدی می‌کند که انسان از نعمت‌های الهی، سلامتی، خانواده و درآمد و... غافل می‌شود و در لاک یأس و ناامیدی فرو می‌رود، نخبگانی که با وجود داشتن شغل و موقعیت اجتماعی خوب مهاجرت می‌کنند، در واقع دچار ناامیدی شده‌اند.

وی گفت: برای این موارد در بسیج مأموریت تعریف می‌شود و با برنامه‌ریزی و تدبیر سعی می‌کنیم در حد وسع خودمان بدان بپردازیم، علاوه بر شیوه تبیین که از جمله مهم‌ترین راه‌های تأثیرگذاری بسیج بر جریان‌های فکری و فرهنگی کشور است، این سازمان مردم نهاد آزاد است تا برای پیاده‌سازی آنچه در اسناد بالادستی آمده است، به طراحی و مدل‌‌سازی بپردازند، به‌طوریکه تنوع پایگاه‌های بسیج در کشور با حضور جوانان خلاق و در کنار آنان حضور افراد باتجربه‌ می‌تواند انواعی از مدل‌ها را ارائه دهد، زیرا فضای سیال و با نشاطی دارد. اثرگذاری را نباید صفر و صد در نظر گرفت، بدین‌ترتیب که یا معضل حل می‌شود و رها می‌کنیم، نیست، هر کدام از این تلاش‌ها در حیطه خود قطعاً تأثیرگذار است، یک تأثیر اولیه برای نگهداری نیروهای هم فکر با بسیج دارد و یک تأثیر ثانویه برای متوجه کردن دیگران به خوبی‌ها و داشته‌هاست.

 مسئول بسیج اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره نقش بسیج در پیشرفت علمی به‌عنوان یکی از اولویت‌های امروز کشور بیان کرد: نقشه جامع علمی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم که با امضای مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. در این نقشه از تغییر دانشگاه‌ها به‌سمت دانشگاه‌های نسل 3 و 4 و تبدیل شدن به دانشگاه مولد و جریان‌ساز سخن گفته شده است، به‌عنوان مثال سوق دادن پروژه‌ها به‌سمتی که تولیدمحور و کارآفرین باشد و یک نیاز واقعی را پاسخ گویند، وقتی تحقق می‌‎یابد که در حوزه اساتید، نگاه بسیجی باشد، بنابراین ذیل سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی کشور طرح‌هایی نوشته می‌شود که هم علمی است و هم تولیدمحور، ثروت‌آفرین، جریان‌ساز، امید‌بخش و هم تربیت نیرو برای آینده کشور.

پمپاژهای ناامیدی، امید اول دشمن است

صابری در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین چالش در دانشگاه امروز از نگاه یک بسیجی چیست، گفت: فضای ناامیدی در دانشگاه دیده می‌شود و حقیقتاً این موضوع چالش اصلی امروز دانشگاه‌های ما و در میان جوانان و حتی در اساتید است. تهاجم وسیع بر روی این جامعه که در عرصه فضای مجازی فعال‌تر است، بیشتر دیده می‌شود. پمپاژهای ناامیدی و یأس که به وفور و در شکل وسیع بر روی آن کار می‌شود، امید اول دشمن است که مردم را ناامید کند و در این صورت می‌توانند نفوذ بیشتری داشته باشند و گام‌های بیشتری به گمان خودشان برای اضمحلال جمهوری اسلامی بردارند که مثل همیشه مکرشان به خودشان باز می‌گردد.

وی افزود: تلاش برای حل این چالش اصلی تنها گفتاری نیست، بلکه مهم‌تر آن است که در فرآیندهای علمی و کار پژوهشی مراحلی ایجاد شود که دانشجو تشویق و دلگرم به ادامه دادن شود و از آنچه که در صحنه مشاهده می‌کند، تجربه کسب کند تا برای تولید و تجاری‌سازی محصول در آینده آماده شود، بنابراین صرفاً حرف درمانی نباشد، بلکه در عمل هم باید بتوانیم الگوهایی نشان دهیم تا او نتیجه را ببیند و با دیدن نتیجه قطعاً امیدوار خواهند شد. 

مسئول بسیج اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه من خود را خیلی یک بسیجی نمی‌دانم، گفت: زیرا با شاخص‌های بسیجی واقعی فاصله دارم، اما دوست دارم یک بسیجی خوب باشم. پیش‌قراولان بسیج برای اینکه این تفکر را اثبات کنند و برای نسل‌های بعد بماند، جان خود را فدا کردند و خیلی راحت جان شیرین را برای پیشبرد این تفکر در میدان آوردند، بنابراین اگر می‌‎خواهیم یک بسیجی واقعی باشیم این شیوه باید در متن زندگی ما قرار گیرد، نه اینکه در کنار تمام کارهای محوله در گوشه و کنار برای دلگرمی خودمان اندک قدمی در این راه برداریم.

وی با تأکید بر ضرورت مرور خاطرات زندگی بسیجیان شهید بیان کرد: باید بخوانیم، وگرنه دچار روزمرگی می‌شویم و به یک زندگی معقول عادی نرمال رضایت می‌دهیم که با تفکر بسیجی فاصله دارد. بدون تعارف من و امثال بنده با تفکر بسیجی فاصله داریم. برای بسیجی سلامت، سعادت، آرامش و آسایش، آینده و آبروی مردم از جانشان مهم‌‎تر بود و این موضوع را در شب‌های سرد کوه‌های کردستان و در روزهای گرم خوزستان بدون آب و غذای سالم اثبات کردند، اگر نمی‌‎توانیم مثل آن‌ها باشیم، شبیه‌شان شویم، اما باید دانست که تفریحی نمی‌توان بسیجی شد.

صابری با یادکرد از شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید چمران و شهید علم‌الهدی بیان کرد: با خواندن زندگی‌نامه و سرگذشت این افراد متوجه خواهیم شد که واقعاً با بسیجی واقعی بودن فاصله داریم، آن‌ها با وجود شغل و خانواده، شب و روز نداشتند و مقصد و مقصود دیگری داشتند و رفتند و خداوند چنانکه در آیه 111 سوره توبه آمده است «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ ... در حقيقت ‏خداوند از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است.»

وی در پایان گفت: آنان با خداوند معامله کردند و وقتی با خدا معامله کنی، حتی کار کوچک‌ برکت می‌یابد، گویی در نگاه بسیجی دو دو تا به‌ظاهر چهار تا می‌شود، اما می‌تواند هزار تا شود، به شرطی که به خداوند وصل شود. در جبهه‌های ما نبرد تن با تانک را با حساب ظاهری نمی‌شود سنجید، اما شهید فهمیده الگوی نوجوان بسیجی می‌شود. تفکر بسیجی، تفکری ناب و انسان‌ساز است، انسان را به درجه اعلا می‌رساند، بسیجی یک مؤمن است و آیات قرآن که مؤمن را توصیف می‌کند، همان بسیجی است، انسانی با تقوا که وصل به معارف ناب دین و مذهب است.

انتهای پیام
captcha