مشارکت ۲۵۰ مددجوی چهارمحال‌وبختیاری در طرح ملی «یاس»
کد خبر: 4184058
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷

مشارکت ۲۵۰ مددجوی چهارمحال‌وبختیاری در طرح ملی «یاس»

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه در طی ۲ سال اجرای طرح ملی «یاس» در استان، ۲۵۰ نفر از دختران تحت پوشش شرکت کردند، بیان کرد: این دختران آموزش‌های لازم را به همت جمعیت هلال‌احمر استان پشت سر گذاشتند و آماده عملیات‌های امدادی هستند.

طرح ملی یاس

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، جاسم محمدی فارسانی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان امروز چهارم آذرماه در همایش طرح ملی «یاس» در شهرکرد با اشاره به اینکه در طی ۲ سال اجرای طرح ۲۵۰ نفر از دختران تحت پوشش شرکت کردند، بیان کرد: این دختران آموزش‌های لازم را به همت جمعیت هلال‌احمر استان پشت سر گذاشتند و آماده عملیات‌های امدادی هستند.

وی با تأکید بر اینکه توانمندسازی مددجویان موضوع اصلی کمیته امداد است، ادامه داد: ما باید جامعه هدف را خودکفا و خوداکتفا کنیم تا به عنوان نیروهای مؤثر در صحنه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و ... ظاهر شوند و نقش ایفا کنند.

محمدی تصریح کرد: طرح یاس را باید بستری مناسب برای تحقق هدف کمیته امداد ناظر بر توانمندسازی مددجویان بدانیم زیرا اجرای این طرح باعث افزایش نشاط اجتماعی و امیدافزایی می‌شود و اینها اهدافی هستند که خانواده بزرگ کمیته امداد نیز دنبال می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد استان طرح یاس را همچنین در آماده‌سازی مددجویان برای مخاطرات بسیار مؤثر دانست و توضیح داد: این طرح همچنین باعث ارتقای تاب‌آوری و نیز کسب مهارت‌ها و آمادگی جسمی و روحی همگانی برای مواجهه با مخاطرات در مورد خود افراد یا خانواده‌ها، اهالی محله و اجتماع می‌شود. 

محمدی در پایان گفت: حضور بانوان در اجتماع، انجام خدمات اجتماعی و ... از دیگر مزیت‌های اجرای طرح ملی یاس است. اشتغال و کارآفرینی نیز به درستی در این طرح دیده شده و اگر بتوانیم یک مددجو را به اشتغال برسانیم، مشکل یک خانواده مددجو حل می‌شود و لذا کسب مهارت در حوزه اشتغال برای خانواده کمیته امداد بسیار موضوعیت دارد.

مشارکت ۲۲ هزار نفری در طرح ملی یاس

رقیه حاجی‌پور، معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان و مسئول دبیرخانه طرح ملی یاس (یاران آسیب‌ستیز) با اشاره به اینکه این طرح با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و جمعیت هلال‌احمر با هدف توانمندسازی و آمادگی دختران در زمان حوادث و بلایا اجرایی می‌شود، اظهار کرد: اجرای این طرح باعث افزایش تاب‌آوری جامعه و نیز هویت‌بخشی و نقش‌آفرینی دختران در عرصه خانواده و جامعه خواهد شد.

وی ادامه داد: جامعه هدف، در وهله اول از بین دختران ۲۵ تا ۴۰ سال تحت پوشش کمیته امداد شناسایی و انتخاب شدند که شمار زیادی از دختران را شامل می‌شود؛ البته باتوجه به میزان آموزش‌پذیری افراد، چشم‌انداز آموزش‌ها ترسیم شد که آموزش‌های پایه شامل کمک‌های اولیه در رأس کار قرار گرفت. در سطح کشور، بیش از ۲۲ هزار نفر این آموزش‌ها را پشت سر گذاشتند و تیم‌های یاس سازماندهی شده‌اند.

حاجی‌پور با تأکید بر اینکه فعالیت جوانان هلال‌احمر در طرح یاس در دو بخش امدادی و فرهنگی ارائه می‌شود، گفت: بحث فرهنگی با نقش‌آفرینی گروه‌های مردم‌یار، بیشتر شامل آسیب‌های اجتماعی است و میزان آمادگی خانواده‌ها هم در حوزه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و هم حوادث و بلایا به کمک این جوانان ارتقا می‌یابد.

مسئول دبیرخانه طرح ملی یاس در پایان تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی، دست برنامه‌ریزان و مجریان باز است که مبتنی بر زیست‌بوم و نیاز جامعه محل خدمت خود، طرح‌های مردم‌یاری را طراحی و عملیاتی کنند. 

اجرای طرح یاس با محوریت ۱۸ خانه هلال استان

در پایان، مسعود مثنوی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح ملی یاس در استان، اظهار کرد: خانه‌های هلال با هدف تسریع در امدادرسانی‌ها ایجاد شده‌اند و داوطلبان می‌توانند آموزش‌های لازم امدادی را ببینند و به عنوان یک امدادگر آماده به مردم خدمت‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: در قالب طرح یاس قرار شد که مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان در خانه‌های هلال آموزش‌ها را پشت سر بگذارند که ۱۸ خانه هلال استان این فعالیت را آغاز کرده است. مددجویان علاوه بر پشت سر گذاشتن آموزش‌ها، دوره‌های فرهنگی و اجتماعی و از جمله دوره‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی را با هدف خودکفایی که از اهداف مشترک نهادهای حمایتی است، می‌گذرانند.

مثنوی تصریح کرد: این مددجویان علاوه بر اینکه میزان تاب‌آوری آن‌ها با گذراندن دوره‌های توانمندسازی و افزایش می‌یابد، می‌توانند به عنوان امدادگر در مواقع بحران یا حوادث و بلایا به همنوعان خود خدمت‌رسانی کنند.

انتهای پیام
captcha