ضرورت آگاهی خانواده‌ها نسبت به آسیب‌های بحران جمعیتی
کد خبر: 4183724
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸

ضرورت آگاهی خانواده‌ها نسبت به آسیب‌های بحران جمعیتی

مدرس حوزه و دانشگاه قم با بیان اینکه آگاه‌سازی خانواده‌ها نسبت به آسیب‌های اجتماعی مهم است، گفت: اگر طی 4 سال  باقی مانده کاری نکنیم به بحران بزرگی می‌ رسیم و در آینده نزدیک با بحرانی به عنوان بحران سالمند سر راهی مواجه خواهیم بود.

مدرس حوزه و دانشگاه قمبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام محمد تقی شفیعی، مدرس حوزه و دانشگاه قم، امروز دوم آذرماه در دومین مجمع سلامت شهرستان ملایر که با موضوع جوانی جمعیت و سلامت روان در دانشکده فنی و مهندسی ملایر برگزار شد با اشاره به اینکه امروز مسئله جمعیت و فرزندآوری به عنوان یک مسئله مهم و بروز در سطح جامعه مطرح است، اظهار کرد: در رابطه با این مسئله مهم‌ترین بحث شناسایی آسیب‌ها و چالش‌ها در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از این معضل  مسئله اقتصادی  است که به عنوان یک متغیر کلان و تاثیرگذار است و هیچ عقل سلیمی منکر مشکلات اقتصادی نیست، گفت: البته بخشی از مسئله اقتصادی به وظیفه حاکمیت و دولت بر می‌گردد و ما هم باید مطالبه‌گری داشته باشیم اما مسئله فرهنگی نیازمند آگاه‌سازی مردم است.

مدرس حوزه و دانشگاه قم با گریزی به زندگی غرب و پیدایش انقلاب صنعتی و انقلاب جنسی در کشورهای غربی، افزود: قبل از انقلاب جنسی زن در کشورهای غربی جایگاه ویژه‌ای داشت و طبق آمارها و تحقیقات صورت گرفته نیمی از زنان آمریکایی تا قبل از 20 سالگی ازدواج کرده و دارای فرزند می‌شدند، با ایجاد انقلاب صنعتی که زن را برده کاری و انقلاب جنسی زن را برده جنسی قلمداد کرد، رفته رفته فرهنگ ازدواج کاهش پیدا کرد و به فجایع امروز رسید که به زن به عنوان کالا در غرب نگاه می‌شود.

شفیعی اشاره کرد: اشتغال زن که باعث شد تا نسبت به تشکیل زندگی بی‌تفاوت شود ریشه بسیاری از این معضلات بود، اسلام مخالف اشتغال و ورود زن به اجتماع نبوده و نیست، در جامعه امروز که نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند نمی‌توان اشتغال زن را حذف کرد اما می‌توان برای آن برنامه و مدیریت داشت تا زن به هویت اصلی خود که همان نقش همسری و مادری است برگردد.

وی با اشاره به عواقب انقلاب جنسی غرب در جامعه غرب و بسیاری از دیگر جوامع دیگر تصریح کرد: بی‌بند و باری، ازدواج‌های سفید، افزایش طلاق، سقط جنین و... از جمله عواقب این معضل است که گریبان‌گیر جوامع شده و باعث شده تا جوانان امروز به ازدواج و تشکیل خانواده بی‌تفاوت باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه قم کاهش جمعیت طی دو دهه هشداری بزرگ برای آینده دانست و گفت: متأسفانه بارها نیز رهبری به عواقب کم شدن جمعیت هشدار داده اما گوش شنوایی نیست.

وی یادآور شد: طبق آمارها در دو دهه اخیر شاهد کم شدن جمعیت نسبت به دهه گذشته بودیم و امروز نرخ باروری در کشور پایین آمده  اگر طی 4 سال باقی مانده کاری نکنیم به بحران بزرگی می‌‌رسیم و در آینده نزدیک با بحرانی به عنوان بحران سالمند سر راهی مواجه خواهیم بود، شاهد این خواهیم بود که پدر و مادرانی در گوشه گوشه خیابان بدون هیچ حمایتی رها می‌شوند و اگر امروز متوجه این آسیب نیستیم به خاطر این است که نسل سالمند ما نسلی پر فرزند است نسل کم فرزند ما هنوز پیر نشده است.

شفیعی گفت: نسل امروز که نسلی کم فرزند است و یا بعضا به نگهداری حیوانات خانگی بسنده کرده هنوز پیر نشده است، در کشورهایی چون انگلستان و ژاپن وزیر سالمندی در کشورشان دارند و این به خاطر همین معضل است.

مدرس دانشگاه قم خانواده‌های پر جمعیت با تعداد فرزندان بالا را خانواده‌های شاد دانست و افزود: فرزندانی که در این خانواده‌ها بزرگ می‌شوند دارای روحیه صبر، گذشت، فداکاری و بسیاری از عواطف دیگر بوده که برعکس آن فرزندان خانواده‌های تک بعدی با بیش از 30 معضل مختلف روانشناسی از جمله انزوا، عدم استقلال، عدم عزت وعدم ارتباط گیری با دیگران، روحیه تهاجمی و تدافعی و... مواجه هستند که همه این شاخصه ها در حوزه جمعیتی اثر دارد.

وی اشاره کرد: متأسفانه امروز سن بلوغ جنسی در کشور در بین دختران و پسران پایین آمده و این واقعا هشداری بزرگ برای همه خانواده‌ها است، آگاه‌سازی خانواده‌ها نسبت به آسیب‌های اجتماعی مهم است.

وی مسئله قتل جنین را یکی از معضلات بسیار گسترده در حوزه جمعیتی دانست و گفت: آمار بالای سقط عمدی که 95 درصد آن توسط زوجین اتفاق می‌افتد و بی‌گناه‌ترین و بی‌دفاع‌ترین موجودی که یک انسان کامل در آینده است سقط می‌شود واقعا بی برکتی و عواقب اخروی زیادی دارد و چرا باید شاهد این چنین مشکلاتی بود که طبق پژوهش‌های رسمی وزارت بهداشت و درمان، حدود 90 درصد این سقط‌های به خاطر مشکل اقتصادی نبوده و علت غیراقتصادی داشته است.

شفیعی با تأکید بر فرهنگ سازی و آگاه‌سازی مردم و استفاده از ظرفیت‌های موجود توسط مشاورین، خانه‌های بهداشت و درمان، روانشناسان و همه فعالین حوزه جمعیتی را ضرورت امروز جوانان برای ازدواج و فرزند آوری دانست و تصریح کرد: همه امروز موظف به آگاه سازی هستیم و اگر فردا کسی بگوید و مطالبه کند که چرا به ما هشدار داده نشد ما وظیفه خود را به درستی انجام داده و در پیشگاه خدا مسئول نباشیم.

وی ارائه خدمات به خانواده‌های دارای فرزند بیشتر، فعال کردن موسسات و همراهی خیرین در این حوزه،  برگزاری همایش‌ها با خروجی مفید و  رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی را از راهکارهای ارائه شده برای تشویق خانواده ها به امر مقدس ازدواج آسان و فرزندآوری دانست و تصریح کرد: نیاز است فعالین فرهنگی، تحصیل کرده‌ها مبلغین وهمه دلسوزان در این حوزه با ایجاد گفتمان ها و ادبیات موثر علم و آگاهی بین مردم وظیفه خود را در این حوزه به نحو احسن انجام دهیم.

در ادامه کریم میرزایی، مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر نیز با اشاره به اینکه مجمع سلامت شهرستانی سالانه تشکیل می‌شود، گفت: امسال برای دومین سال با توجه به مشکلات کاهش جمعیت موضوع این مجمع را با عنوان سلامت روان و راهکارهای افزایش جمعیت برگزار کردیم.

وی بیان کرد: در این همایش که با حضور اساتید برجسته کشوری و شهرستانی و همچنین حضور فعالان حوزه جمعیت، مسئولان، بهداشت و درمان، روانشناسان حوزه بهداشت و درمان و ... برگزار شد، در این همایش مشکلات سلامت روان توسط دو تن از اساتید و همچنین حوزه جمعیت توسط یکی از اساتید و روحانیون برجسته از قم بررسی شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر برگزاری بیش از 20 جلسه در حوزه جمعیت، راه‌اندازی مرکز ناباروی شهرستان ملایر برای زوج های نابارور، ارائه خدمات بهداشت خانواده در مراکز بهداشتی  و... را از برنامه‌های حوزه بهداشت و درمان ملایر در بحث افزایش جمعیت دانست و افزود: برنامه‌های ما در راستای ارتقای افزایش جمعیت به صورت مستمر در طول سال ادامه دارد.

در ادامه چند تن از اساتید و مدرسان دانشگاه در حوزه روانشناسی مطالبی را در حوزه سلامت روان برای حاضران بیان کردند، همچنین از ادارات و فعالین حوزه سلامت و جمعیت شهرستان ملایر تقدیر شد. در حاشیه این همایش نیز خدمات بهداشتی تست قند خون و فشار خون و قد و وزن نیز به شرکت کنندگان در همایش از سوی هلال احمر ارائه شد.

انتهای پیام
captcha