کتابداران جامعه را به سوی انس با کتاب هدایت می‌کنند
کد خبر: 4183474
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
احمد قیومی:

کتابداران جامعه را به سوی انس با کتاب هدایت می‌کنند

فرماندار تهران در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان تهران گفت: شما کتابداران کسانی هستید که جامعه را به سوی انس با کتاب هدایت می‌کنید. هر چه قدر ما تکنولوژی‌های نوین داشته باشیم باز جایگاه کتاب خاص است و هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد.

کتابخوانی

به گزارش ایکنا، آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان تهران با حضور مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، احمد قیومی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان تهران، خدمتکار آرانی مدیرکل اجتماعی استانداری تهران، علی‌رضا زندوکیلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، ۳۰ آبان در سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در ابتدای مراسم، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دیگر سخنران این نشست بود. وی گفت: این سومین برنامه‌ای است که در هفته کتاب در خدمت کتابداران هستم و این ایام را به کتابداران سراسر کشور تبریک می‌گویم. امیدواریم بتوانیم همراهی عملی بیشتری با این مظلومان داشته باشیم. اگر مشکلی در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... داریم با فرهنگ قابل حل است. در دولت مردمی به فرهنگ توجه شده است. رئیس جمهور در کمتر از یک ماه دو پیام درباره کتاب و کتابخوانی داشته و مجموعه اقداماتی در دولت دراین‌باره انجام شده که به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه تهران از حیث سرانه فرهنگی استان مظلومی است، بیان کرد: با اینکه تصور این است که تهران شهر برخورداری است اما اینگونه نیست. در استان تهران کتابخانه مرکزی نداریم و از فرماندار تهران می‌خواهیم که درباره سرانه فرهنگی شهر تهران تدبیر جدی اندیشیده شود. ظرفیتی در نهاد وجود دارد که می‌تواند برای تأسیس کتابخانه مرکزی در تهران استفاده شود و امیدواریم با مشارکت ایشان و حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این اتفاق بیفتد و کتابخانه مرکزی در تهران ایجاد شود. در حال حاضر با حمایت دولت و تخصیص اعتبار از محل سفرهای استانی رئیس جمهور همه پروژه‌های کتابخانه مرکزی در استان‌ها فعال شده است.

وی ادامه داد: در هفته کتاب این رویکرد بیشتر در تهران به چشم آمد و برای نخستین بار در سطح شهر تهران با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران، صد کتاب در پرتابل‌های شهری معرفی شد و شهروندان می‌توانستند با مراجعه سامانه این آثار را تهیه کنند. با همکاری وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها این حرکت در سطح کشور تکثیر شد. در همه حوزه‌هایی که خروجی داشتیم نتیجه عملکرد همکاران بنده است که با فعالیت چشم‌گیر و به صورت خاموش و بی‌ادعا این کارها را پیش می‌برند. باید کتابداران را تکریم کنیم و معیشت آنها را تأمین کنیم. مسئولیت کتابدار در جامعه باید دیده شود، چون مسئولیتش اثربخش است. کار کتابدار فراتر از امانت دادن کتاب و اداره کتابخانه است و این مسئولیت باید در جامعه تبیین شود.

کتابداران جامعه را به سوی انس با کتاب هدایت می‌کنند

رمضانی تاکید کرد: ما به حوزه کودک و نوجوان توجه عملی داریم و مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب روی این موضوع تاکید کردند و نهاد کتابخانه‌های کشور نیز در توجه به این مهم پیشرو بوده است. مدارس باید در مطالعه آزاد جدی‌تر عمل کنند و ما در نهاد نیز روی این موضوع سرمایه‌گذاری کردیم. ایران ما فرهنگی است و با فرهنگ شناخته می‌شود، شبکه کتابخانه‌ای ما گسترده است و افتخار می‌کنیم گسترده‌ترین شبکه کتابخانه‌ای را در سطح منطقه داریم. دوازده میلیون نفر به شبکه کتابخانه‌ای متصل هستند که سه میلیون نفر آن اعضای فعال هستند و این رقم قطعاً باید افزایش پیدا کند.

علی‌رضا زند وکیلی، مدیرکل کتابخانه‌های استان تهران نیز با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی بیان کرد: شاید شایسته بود جشن پرطمطراقی برای کتابداران برگزار می‌شد اما به دلیل فضایی که این روزها در سراسر جهان وجود دارد ملاحظاتی وجود داشت که همه در آن شریکیم. آقای قیومی، فرماندار تهران در اقدامی ماندگار، برای کتابداران شهرستان تهران تقدیرنامه‌ای را امضا کردند که امروز در این مراسم اهدا می‌شود. چراغ کتابخانه‌ها به همت اهالی کتاب روشن است و آنها علم و دانایی را به شهروندان هدیه می‌دهند و این بزرگترین کاری است که می‌توان انجام داد. متاسفانه ما نمی‌توانیم قدر شما را آن‌طور که شایسته است بدانیم و امیدواریم بتوانیم حق کتابداران را در حد وسع خود ادا کنیم.

احمد قیومی، فرماندار تهران در بخش دیگری از این مراسم بیان کرد: به واسطه هفته کتاب و کتابخوانی ارادت خود را به شما خوبان بیان می‌کنم. معمولاً کمتر برنامه‌ای برگزار شده که این تعداد از مسئولان ملی و استانی در آن حضور داشته باشد و این به اهمیت کتاب و کتابخوانی برمی‌گردد. انس من به کتاب توسط یکی از معلمان رقم خورد و ایشان همواره ما را به کتاب و کتابخوانی ترغیب می‌کرد و تشویق‌های او باعث انس من با کتاب شد.

وی اضافه کرد: شما کتابداران کسانی هستید که جامعه را به سوی انس با کتاب هدایت می‌کنید. هر چه قدر ما تکنولوژی‌های نوین داشته باشیم باز جایگاه کتاب خاص است و هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد. هفته کتاب با پیام مقام معظم رهبری در دهه ۷۰ آغاز شد. رهبری بسیار کتاب می‌خوانند و این یکی از ویژگی‌های برجسته وی است. یکی از دوستان می‌گفت من شعری گفتم و آن را در کانالم گذاشتم فردای آن روز به دیدار مقام معظم رهبری رفتم و ایشان به من گفتند شعرت را خواندم بسیار خوب بود و این نشان می‌دهد ایشان چه قدر دراین‌باره به‌روز هستند. بنابراین مقام معظم رهبری مانوس با کتاب و کتابخوانی و برای ما رهنما هستند.

کتابداران جامعه را به سوی انس با کتاب هدایت می‌کنند

قیومی با بیان اینکه امروزه فناوری‌های جدید می‌تواند به افزایش کتابخوانی کمک کند، اظهار کرد: به طور مثال کتاب‌های صوتی و الکترونیکی توانسته امکانات و ارزش‌های افزوده بیشتری به کتابخوانی بیفزاید. کتاب‌های صوتی فضای خوبی را فراهم کرده و می‌توانیم از تکنولوژی و فناوری‌هایی برای کتابخوانی استفاده کنیم. در تهران برخی از شاخصه‌های فرهنگی پایین است. شاخص‌های فرهنگی اعم از کتابخانه‌ها و سینماها و دسترسی سریع به آنهاست. مکان‌های عمومی برای مطالعه در تهران نسبت به جمعیت آن پایین است. برنامه‌های خوبی توسط اداره کل کتابخانه‌های استان تهران در هفته کتاب برگزار شد و من وقتی کودکان و نوجوانان را در این برنامه‌ها می‌دیدم، لذت می‌بردم.

وی تصریح کرد: در این بخش خطابم کتابداران هستند. شما با کمترین بودجه شما توانستید بازدهی بالا داشته باشید و این قابل افتخار است. خوشبختانه چندین برابر منابع و امکاناتی که در اختیار نهاد کتابخانه‌ها هست بازدهی وجود دارد و این از ویژگی افراد بزرگ و برجسته است. البته ما باید کمک کنیم منابع اعتباری کتابخانه‌ها افزایش یابد. همه دستگاه‌ها نیز باید از اهالی کتاب یاد بگیرند.

کتابداران جامعه را به سوی انس با کتاب هدایت می‌کنند

قیومی بیان کرد: نسل جدید بسیار باهوشند اما از فرهنگ کتابخوانی دور شدند. این نسل فوق‌العاده است و به آنها برای ساخت ایران امیدواریم. این کشور باید در علم و دانش رتبه نخست داشته باشد. در گذشته اولین دانشگاه رسمی در ایران ثبت شده و جندی شاپور نمادی برای ماست. ما باید دوباره در کسب علم و دانش به رتبه نخست برگردیم چون ایرانی‌ها همیشه برترین در علم بودند. وقتی به ایران حمله می‌شد در ابتدا کتابخانه‌ها را آتش می‌زدند. وقتی اسلام وارد ایران شد جهش علمی بیشتر شد و دانشمندان بسیاری در سطوح بسیار بالا ظهور یافتند. ابوریحان بیرونی، خوارزمی و ... نماینده این نسل هستند. بنابراین این نسل جدید باید با فضای دانش و کتاب و کتابخوانی بیشتر آشنا شود.

تقدیر از برگزیدگان

در بخش‌های دیگری از این مراسم از برگزیدگان حوزه کتاب و کتابخوانی تقدیر شد. در بخش خیرین از حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر برقراری و بخش انجمن از محسن قضاتلو، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان پردیس تجلیل شد.

در بخش کتابخوان خردسال شروین عبدی از کتابخانه شهید فتوحی شعار شهرستان ورامین؛ غزل کبیری پور از کتابخانه شهرک توحید در بخش کتابخوان کودک؛ ابوالفضل محمدی، از کتابخانه امیرالمومنین علی(ع) اسلامشهر در بخش کتابخوان نوجوان تقدیر به عمل آمد. ندا عسگری از کتابخانه شهدای امامه بالا شمیرانات در بخش کتابخوان جوان و بزرگسال  و فریدون داور  از کتابخانه امامت بومهن در  گروه سنی بالاتر از ۵۰ سال تقدیر شد.همچنین در این بخش از سیده مریم حسینی از کتابخانه پروین اعتصامی و  فاطمه نوری  از کتابخانه رسول اکرم (ص) پاکدشت، سمیرا نصیری رازلیقی از کتابخانه جنت قرچک به عنوان مسئول کتابخانه برترمعرفی شدند و علی محسنی از کتابخانه عمومی باباطاهر به عنوان کتابدار برترتجلیل شد و در بخش فهرست‌نویس از فاطمه پاشازاده از  کتابخانه شهید مصطفی خمینی اسلامشهر تجلیل شد.

در ادامه این برنامه در بخش پیشکسوت از صدیقه رجبی جوشقانی، خدمتگزار برتر از علی آقاباقری از  کتابخانه مرکزی پارک شهر تجلیل شد.

در بخش کتابخانه برتر از افسر راسخی، سمیه اشتری، الهام صفرنیا و قربانعلی اسلامی از کتابخانه علامه امینی شهرستان قدس، فیاض روزبهانی و مریم ملکوتی گیلوائی از کتابخانه شهید محلاتی شمیرانات تجلیل شد و در ادامه از خدیجه صحرایی، فریده علی نقی زاده اردستانی، لیلا قربانی کوتنایی، انسیه حسین پور زواره  و حسین قیوم از کتابخانه قادر طهماسبی(فرید) شهر تهران و رقیه منوچهری، شبنم میرزایی و فرشته بیگدلو از کتابخانه پیامبراعظم(ص) رباط کریم تقدیر شد.

در ادامه این مراسم به همت واحد منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و با همکاری محمدرضا کریمی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورامین و میترا توفیقیان، کتابدار کتابخانه عمومی شهید چمران تهران خوانش روایت کوتاهی از یاسر مالی با عنوان پسر برگزیده به اجرا در آمد.

بر اساس این گزارش، قرائت شعری در وصف کتابدار توسط شهرزاد دهقان؛ کتابدار بخش نابینایان کتابخانه حضرت فاطمه (س) شهر تهران، اجرای گروه سرود و برگزاری مسابقه با حضور کتابداران استان از دیگر برنامه‌هایی بود که در این مراسم برگزار شد.

بر اساس این گزارش سیدباقر میرعبداللهی معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات  و محمد احمدوند  معاون اداری و مالی، حامد عبدوس مدیرکل تأمین منابع، محمدمهدی زرافشان مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، احسان کاوه مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و عباس نعمتی، مدیر دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات  و تنی چند از مدیران کل استانداری، فرمانداری و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روسای ادارات، کتابداران و کتابخوانان استان در این جلسه حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha