نقض آشکار حقوق کودکان غزه در برابر دیدگان نهادهای جهانی
کد خبر: 4183069
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
رئیس سازمان امداد فلسطین در غزه در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

نقض آشکار حقوق کودکان غزه در برابر دیدگان نهادهای جهانی

صالح الکاشف، رئیس سازمان خیریه امداد به مردم فلسطین در نوار غزه ضمن محکومیت شدید سکوت سازمان‌های جهانی متولی امور کودکان بر لزوم تحرک جهانی به منظور اقدام عملی در توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه علیه زنان و کودکان تأکید کرد.

صالح الکاشف، رئیس سازمان خیریه امداد به مردم فلسطین در نوار غزه

از شروع جنگ غزه در میانه مهرماه که رژیم صهیونیستی در پاسخ به عملیات طوفان الاقصی به باریکه غزه حمله کرد تا امروز بیش از ۱۲ هزار نفر در این سرزمین کوچک، اما پر جمعیت به شهادت رسیده‌اند که بیش از پنج هزار نفر آنان کودک‌ بوده‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به تازگی با ارائه آماری تکان‌دهنده از کشتار کودکان در غزه، اعلام کرد که روزانه حدود ۴۲۰ کودک در حملات رژیم صهیونیستی کشته یا زخمی می‌شوند.

امسال متأسفانه در روز جهانی کودک (29 نوامبر) شاهد آن بودیم که این روز برای کودکان غزه در حالی فرارسید که بر اثر حملات رژیم صهیونیستی پیکرهای آنها پاره‌پاره یا زیر آوار مانده و خانواده‌های آنها کشته شده و از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.


بیشتر بخوانید


به منظور اطلاع از این وضعیت و چرایی سکوت شرم‌آور نهادهای بین‌المللی متولی حقوق کودکان و غیرنظامیان در جهان، ایکنا با دکتر صالح الکاشف، رئیس سازمان خیریه امداد به مردم فلسطین در غزه به گفت‌وگو نشست که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

ایکنا _ با توجه به گزارش‌هایی که از مفقود شدن صدها کودک در جریان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه منتشر شده است، وضعیت کودکان در نوار غزه اکنون چگونه است؟

 کودکان در غزه شرایط دشواری را سپری می‌کنند. از بیش از 13 هزار نفر شهدای جنگ غزه، 5500 نفر آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند. 6 هزار نفر نیز زیر آوارها مفقود هستند که 70 درصد آنها از میان زنان و کودکان هستند. لذا ما از 9 تا 10 هزار کودک سخن می‌گوییم که در این جنگ شهید یا مفقود شده‌اند. امروز  درست برابر با 20 نوامبر، روز جهانی کودک شاهد بدترین بلا و مصیبت در حق کودکان فلسطینی هستیم که قتل‌ عام می‌شوند و از ساده‌ترین اشکال زندگی محروم شده‌اند، از زندگی در کنار پدران و مادران خود و سقفی بالای سر محروم شده‌اند و شاهد حملاتی وحشیانه علیه آنها هستیم حال آنکه آنها را گناهی نیست جز آنکه در سرزمین خود زندگی می‌کرده‌اند و در هوای وطن خود نفس کشیده‌اند و همچنان بر زندگی در سرزمین خود، فلسطین پافشاری می‌کنند. امروز این کودکان در شرایط سخت آب و هوایی و سرمای شدید و باران‌های زمستانی به سر می‌برند و در چادرهای برپا شده در اردوگاه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها بسر می‌برند. این کودکان در شرایط سخت و دردناکی هستند که باید از سوی سازمان‌ها و نهادهای جهانی به آن توجه شود.

ایکنا ـ چگونه می‌توانیم صدای این کودکان و نقض آشکار حق زندگی آنها را به گوش جهانیان برسانیم؟

 امروز در نوار غزه 6 هزار کودک مفقود هستند که نمی‌دانیم سرنوشت آنها چیست، شهید شده‌اند یا زیر آوار مانده‌اند گزارش‌های وزارت بهداشت فلسطین و وزارت کشور این است که 70 درصد آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهد. برای رساندن صدای کودکان به جهانیان هر کس در جایگاه خود و با توجه به توان خود مسئول است و باید از این جنایت‌ها و از شرایط سخت زندگی این کودکان سخن گفت و در این زمینه اطلاع‌رسانی کرد. از نظر حقوقی نیز باید صدای این کودکان به مجمع عمومی سازمان ملل و یونیسف رسانده شود و همچنین دیگر نهادها در شرق و غرب جهان باید از تجاوزات اسرائیل به حقوق این کودکان و نقض بنیادی‌ترین حقوق آنها از جمله حق حیات و دسترسی به زندگی با کرامت، از سوی این رژیم آگاه شوند و به صراحت بیان شود که کودکان غزه امروز در معرض نابودی و کشتار دسته‌جمعی قرار دارند.

نقض آشکار حقوق کودکان در نوار غزه در برابر دیدگان نهادهای جهانی

ایکنا ـ فعالان و فعالان حقوق بشر از «استانداردهای دوگانه جامعه بین‌المللی» و نهادهای سازمان ملل حتی در محکومیت آشکار این جنایت‌ها ابراز ناامیدی کرده‌اند، نظر شما چیست؟

بله حقاً که چنین وضعیتی شایسته نامیدی نیز هست. در شرایط امروز نمی‌توان از قانون بین‌المللی و تمایز قائل شدن بین نظامیان و غیرنظامیان در نوار غزه سخن گفت. کودکان، زنان و غیرنظامیان امروز در معرض کشتار دسته‌جمعی قرار گرفته‌اند. خانه‌ها بر سر کودکان خراب شده است تمام دنیا شاهد بود که اجساد کودکان از زیر آوار بیرون کشیده می‌شد و این تصاویر در تمام شبکه‌های جهانی، منطقه‌ای و عربی پخش شد و همه دنیا و نهادهای جهانی آن را دیدند و همه متأسفانه سکوت پیشه کرده‌اند. حتی در جنایت جدید که علیه کودکان نارس و بیمار در بیمارستان‌های الشفا، رنتیسی، اندونزی، الاهلی و دیگر بیمارستان‌ها صورت گرفت، همه سکوت کردند حال آنکه این کودکان با هر معیاری باید در شرایطی مناسب قرار می‌گرفتند و امکانات ضروری از جمله برق و اکسیژن برای تداوم حیات آنها باید از سوی اشغالگران فراهم می‌شد؛ اما متأسفانه چنین نبود. این چه روز کودکی است و با چه رویی از این روز می‌توان سخن گفت در حالیکه کودکان غزه در برابر دیده جهانیان به قتل می‌رسند و نهادهای دولتی متولی حقوق کودکان امروز سکوت کرده‌اند. مجمع عمومی سازمان‌ ملل و یونیسف و دیگر سازمان‌های ملی و محلی با چه رویی از کودک و حقوق کودک سخن می‌گویند؟ چگونه می‌توان کودکانی را که تانک‌های اسرائیلی و هواپیماها به آنها هجوم آورده‌اند قانع کرد که روز جهانی کودکی هست و نهادهایی در سطح جهان هستند که متولی امور کودکان هستند.

 در اینجا ما آشکارا شاهد سیطره استاندارهای دوگانه در جهان، نهادهای جهانی حتی در اعلام محکومیت و حتی فراتر در سخن از کودکان غزه هستیم. ما هیچ اقدام واقعی در راستای حقوق این کودکان در غزه را شاهد نیستیم، به نظر می‌رسد که 20 نوامبر روز جهانی کودکان غربی است و نه روز کودکان غزه، فلسطین و جهان اسلام.

ايكنا ـ آیا موافقید که ما به یک نظام بین‌المللی جدید برای حمایت از قربانیان و پیگرد جنایتکاران نیاز داریم به شکلی که این نظام دیگر تحت سیطره قدرت‌های غربی نباشد؟

بله قطعاً. امروز به سختی می‌توان تمام سخنان درباره قانون بین‌المللی، جامعه جهانی و حقوق بشر را باور کرد؛ و ادعاها درباره لزوم رعایت حقوق زنان و غیرنظامیان و حمایت از غیرنظامیان در حین درگیری‌های مسلحانه را باور کرد و بر آن صحه نهاد. به دشواری می‌توان از کنوانسیون اول و دوم ژنو سخن گفت و آن را باور کرد ما آنها را باور نمی‌کنیم.

 اگر جهان می‌خواهد که این توافقات و این کنوانسیون‌ها و این ادعاهای جهانی برای حمایت از حقوق بشر معتبر بماند و مردم فلسطین و مسلمان هم آن را باور کرده و آن را معتبر بشمارند باید به سرعت اقدام کرده و برای حمایت از کودکان، زنان و غیرنظامیان در غزه اقدامی عملی را انجام دهند و حمایت‌های جهانی برای آنها فراهم آورند و جنایتکارانی که این کودکان و زنان را به قتل رسانده و علیه آنها جنایت کرده‌اند به دلیل این جنایات بازخواست کرده و مورد پیگرد قرار دهند. آنها باید اقدام فوری و به مردم جهان اثبات کنند که این توافق‌ها حقیقت داشته و تأثیر دارند و تفاوتی میان کودکان در اروپا و آمریکا و فلسطین و غزه و دیگر قاره‌ها نیست.

ايكنا ـ از نظر شما تظاهرات گسترده در لندن، آمریکا و پایتخت‌های غربی در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه صورت گرفت، چه تأثیری بر سیاست‌های غربی در حمایت از رژیم صهیونیستی دارد؟

بلکه شاهد بودیم که از سوی مردم کشورهای غربی که انسانیت در میان آنها باقی مانده است و بقیه آزادگان جهان، صدای حمایت از مردم فلسطین بلند شده است، اما این صداها هنوز برای اعمال فشار حقیقی بر دولت‌های غربی کافی نیست. این دولت‌ها همچنان از اسرائیل حمایت و به آن کمک می‌کنند. به شکلی که نتانیاهو به صراحت از مشروعیت بین‌المللی اقدامات خود سخن می‌گوید، همچنین این کشورها از اسرائیل در زمینه تسلیحاتی نیز حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

ما برای پیگرد اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی و از جنایت‌های کشتار غیرنظامیان و جنایت‌های کشتار کودکان و کوچاندن اجباری در نوار غزه نیاز به اقداماتی واقعی داریم. در این شرایط سختی که کودکان غزه به سر می‌برند، به سختی می‌توان سخن از روز جهانی کودک گفت و کودکان فلسطینی را قانع کرد که نهادهایی بین‌المللی وجود دارند که مسئول رسیدگی به امور کودکان هستند مگر آنکه واقع شاهد انجام اقدامی باشیم که از این اقدامات رژیم صهیونیستی جلوگیری می‌کند به شکلی که وضعیتی جدید حکم‌فرما شود. در این حالت است که می‌توان دوباره به شکلی واقعی از حقوق کودکان و توجه به کودکان سخن گفت و کودک فلسطینی نیز باور می‌کند که میان حقوق کودکان غربی چشم آبی و کودکان فلسطینی در نوار غزه که زیر حملات تانک‌ها و هواپیماهای رژیم صهیونیستی هستند، تفاوتی وجود ندارد و سخن از حقوق کودکان امری واقعی است.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو

انتهای پیام
captcha