آثار و برکات علامه طباطبایی برای تمام امت اثرگذار بود
کد خبر: 4182554
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی:

آثار و برکات علامه طباطبایی برای تمام امت اثرگذار بود

مرجع تقلید و استاد برجسته حوزه علمیه در پیامی به کنگره علامه طباطبایی، اظهار کرد: علامه طباطبایی به ظاهر یک فرد بود اما آثار و برکاتش برای تمام امت اثرگذار بود به گونه‌ای که بارها از اشخاص مختلف تکریم ایشان از سوی آیت‌الله بروجردی شنیده شده و سندیت دارد.

آیت الله سبحانی، مرجع تقلید شیعیان

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان و استاد برجسته حوزه علمیه، امروز، 27 آبان‌ماه، در پیام تصویری به کنگره بزرگداشت علامه طباطبایی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، گفت: علامه طباطبایی این عالم و فقیه و مفسر بزرگ جهان اسلام، مسائل فلسفی را در حوزه علمیه اشاعه داد که تا پیش از او چندان به موضوع فلسفه در حوزه‌ها توجه نمی‌شد.

وی در این پیام با بیان اینکه علامه طباطبایی از شخصیت‌های نادرالوجود است که به ندرت حوزه‌ها و مجامع علمی، صاحب چنین افرادی می‌شود، اظهار کرد: این مرد بزرگ و علامه جامع الاطراف در ترویج علم کمال نهایت تلاش و تأثیرگذاری در جهان اسلامی و به خصوص تشیع را داشت.

آیت‌الله جعفر سبحانی با بیان اینکه علامه طباطبایی کسی بود که کار یک امت را انجام داد، با اشاره به آیات قرآنی، افزود: چنین افرادی در کلام الهی بارها مورد تمجید و تحسین قرار گرفته‌اند که در عالم بشریت افرادی پیدا می‌شوند که کار یک نفر نه بلکه یک امت و جامعه را به انجام می‌رسانند و علامه بزرگوار از مصادیق این آیات الهی است.

این مرجع تقلید ادامه داد: علامه طباطبایی به ظاهر یک فرد بود اما آثارش و برکاتش برای تمام امت اثرگذار بود به گونه‌ای که بارها از اشخاص مختلف تکریم ایشان از سوی آیت‌الله بروجردی شنیده شده و سندیت دارد.

وی تفسیر المیزان را یکی از آثار ماندگار و بسیار بدیع در جهان اسلام معرفی کرد که علامه مشکلات برخی از آیات را با آیات دیگر کلام خدا رفع کرده و بسیاری از روایات را با استفاده از همین آیات قرآنی مستند ساخته است که اقدامی بسیار سخت، پیچیده و بسیار طاقت فرسا است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی علامه طباطبایی، گفت: بی‌آلایشی و ساده‌زیستی از خصوصیات بسیار بارز ایشان بود و علامه کسی بود که خود را نشان نمی‌داد به گونه‌ای که در یکی از محافل ایشان را با علمای دیگر اشتباه گرفتند.

وی در آوردن علم فلسفه در حوزه‌های علمیه از حالت بغرنج به حالت ملموس را یکی از مهم‌ترین اقدامات علامه طباطبایی در عصر حاضر بیان و اضافه کرد: او مسائل بسیار پیچیده فلسفی، تفسیری و عرفانی را به شکل بسیار ساده بیان می‌کرد و با عبارات بسیار کوتاه مفاهیم عالی را تفسیر کرده و توضیح می‌دادند.

آیت‌الله سبحانی تطبیق مسائل روایی با آیات قرآنی را از دیگر ویژگی‌های علمی ممتاز علامه طباطبایی برشمرد و اظهارکرد: ایشان قلم فارسی و مقاله‌نویسی را به حوزه‌های علمیه تسری و توسعه داد.

انتهای پیام
captcha