آگاهی مردم جهان به ظلم و جنایتکاری صهیونیست‌ها مقدمه عذاب آنهاست
کد خبر: 4182502
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
محمد محمدرضایی:

آگاهی مردم جهان به ظلم و جنایتکاری صهیونیست‌ها مقدمه عذاب آنهاست

استاد فلسفه دانشگاه تهران اظهار کرد: نباید برای انتقام خداوند از ظالمان صهیونیست عجله کنیم، زیرا اگر قرار بود خدا هرکسی را برای گناهی فوراً مؤاخذه کند، سنت آزمایش و ابتلا معنا نداشت. اکنون جهانیان به دروغ‌های ظالمان و جنایتکاران پی برده‌اند و این امر مقدمه فروپاشی آنان است.

محمد محمدرضاییرژیم صهیونیستی پس از غافلگیری در طوفان الاقصی دست به جنایاتی زد که در تاریخ کمتر مشاهده شده است؛ تخریب بیمارستان، مسجد، کلیسا و کشتار زنان و کودکان بی دفاع.

در پی قتل عام مردم بی دفاع و کودکان مظلوم غزه، در فضای رسانه‌‌ای و مجازی برخی سؤالات اذهان مردم را مشغول کرده است که چرا خداوند از ظالمان انتقام نمی‌گیرد؟ مگر خداوند وعده نداده است که ظالمان را نابود خواهد کرد؟ چرا ظالمان صهیونیست به عذابی چون عذاب اقوام عاد و ثمود گرفتار نمی‌شوند؟

خبرنگار ایکنا در این‌باره با محمد محمدرضایی، استاد فلسفه دانشگاه تهران، گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا ـ افراد بسیاری با مشاهده حوادث غزه می‌پرسند چرا خدا دخالت نمی‌کند و خداوند در این ماجرا کجا ایستاده است؟

برای پاسخ به این پرسش باید وارد منظومه فکری حوزه اسلامی شویم و بپرسیم که زندگی ما برای چیست و هدف از آن چیست؟ از لحاظ دینی حقیقت انسان به روح اوست؛ در قرآن کریم آمده: «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ»؛ روح ما بعد از مرگ از این دنیا مهاجرت کرده و وارد دنیای دیگر خواهد شد؛ خداوند در آیه دیگری فرموده: «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا ۖ فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»؛ خداوند روح انسان‌ها را در هنگام مرگ به صورت کلی بازمی‌ستاند و یا در آیه شریفه دیگری می‌خوانیم: «قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ.» در آیه شریفه «لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ ۚ كَلَّا ۚ إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا ۖ وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ.» بعد از این دنیا وارد عالم برزخ خواهیم شد و تا قیامت در آنجا می‌مانیم.

این آیات را در کنار این آیه شریفه بگذارید که فرموده است: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ.» پس مرگ پایان کار انسان نیست، بلکه دروازه و پنجره‌ای به حیات دیگر است؛ از بین نمی‌رویم و هدف از آفرینش ما این است که خدا به انسان اختیار داد تا با انتخاب خودش راه شکرگزاری یا کفران را برگزیند: «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا»؛ این آزمایش الهی است که خدا ما را در برابر مشکلات و سختی می‌آزماید؛ کما اینکه در آیه شریفه دیگری فرمود: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ»؛ خداوند انسان‌ها را با خوف و نقص در مال و نفس و ثمرات می‌آزماید و در ادامه تاکید دارد بشارت به صابرین بده.

یکی از آزمایش‌های الهی این است که ظالمانی وجود دارند و باید در برابر آنها مبارزه کنیم، کمااینکه امام حسین(ع) در برابر ظالمان ایستاد و خودش و اعضای خانواده و بهترین صحابه خود را در این راه فدا کرد. مرگ نابود شدن نیست، بلکه وارد حیات جاودانه‌‌ای خواهیم شد و به سعادت ابدی می‌رسیم. اگر بخواهیم فضایل اخلاقی را در دنیا کسب کنیم، از طریق سختی به دست خواهد آمد؛ مثلاً شجاعت به سادگی به دست نمی‌آید و فرد برای رسیدن به آن باید در برابر سختی و غربت و تبعید و زندان مقاوم باشد؛ سردار سلیمانی را تحسین می‌کنیم و در برابر این مرد بزرگ متواضعیم، زیرا شجاع و صبور بود و این شجاعت به سادگی به دست نیامده بود، بلکه او بر اثر ایمان قوی ترسی به دل راه نمی‌داد و در برابر داعش و حامیانش می‌ایستاد تا شر آنها را از ممالک اسلامی دور کند.

ایکنا ـ این حوادث آزمایشی برای صهیونیست‌ها و حامیان آنان است تا دست از جنایت بردارند یا بر بلای آنان افزوده شود؟

بله، جنایتکاران صهیونیست از اخلاق و انسانیت بویی نبرده‌اند. بیش از 70 سال است که سرزمین مردم فلسطین را غصب کرده‌اند و در طول این سال‌ها مرتکب بدترین جنایات شده‌اند و قیام مردم فلسطین در برابر آن‌ها اخلاقی و حقشان است و به همین دلیل دست به اقدام علیه این رژیم خبیث زده‌اند و باید بدانند که همیشه دنیا روی یک پاشنه نمی‌چرخد و در سنت ابتلای الهی قرار دارند. مردم غزه می‌دانند که از دنیا رفتن نابودی نیست و کسانی که در برابر دشمن اخلاق و بشریت بایستند پاداش بزرگی نزد خدا خواهند داشت. قلب همه ملت‌های آزاده در برابر اراده مردم فلسطین خاشع و خاضع است، زیرا با همه وجود در برابر رژیم سر تا پا مسلح و حامیان او ایستاده‌اند.

امروز آمریکا هم که تسلیحات نظامی در اختیار این رژیم قرار می‌دهد در حال امتحان پس دادن است. بعد از حادثه 15 مهر مردم دنیا هوشیارتر شده‌اند، زیرا شاهد برپایی تظاهرات در برخی کشورها هستیم. سازمان‌های بین‌المللی هم هیچ قطعنامه‌ای تصویب نمی‌کنند. 70 سال است که فلسطینیان از سرزمینشان رانده شده‌اند. دادگاهی در این دنیا نیست که جنایتکاران را محاکمه کند؟ متأسفانه این سازمان‌ها مانند شورای امنیت دست در دست زورگویان نهاده‌اند. لذا شاهد کشتار وحشیانه اسرائیل هستیم. انسان مسلمان چاره‌ای جز مبارزه در برابر شیاطین ندارد و در هر مبارزه‌ای کشت و کشتار وجود دارد و پس از شهادت مبارزان جبهه ایمان، زندگی سعادتمندانه آن‌ها آغاز می‌شود.

قرآن کریم فرموده است: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»؛ اگر از زاویه دیگری بنگریم، سنت الهی این است که عدالت بر دنیا حاکم خواهد شد. در روایت داریم: «و لو لم یبق من الدهر الا یوم لبعث الله رجل من اهل بیتی یملاها عدلا کما ملئت ظلما و جورا»؛ ما منتظر منجی عالم بشریت هستیم که جهان را از عدل و داد پر کنند. کشورهایی که داعیه عدالت و حقوق بشر دارند رهبران واقعی این جهان نیستند و دروغ می‌گویند. وقتی مردم دنیا ظلم و جور و بی‌تفاوتی زورمداران و سازمان‌های وابسته بین‌المللی را می‌بینند آرزو می‌کنند منجی الهی عالم، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه، ظهور کند تا دیگر شاهد ظلم نباشند.

نباید حوادث فلسطین را ساده بگیریم. اینها مقدمه ظهور است. تظاهرات مردم جهان و اعلام بی‌زاری و تنفر از مستکبران و اسرائیل و مجامع بین‌المللی یکی از مقدمات ظهور حضرت ولی عصر است. مردم فلسطین با باور به اینکه زندگی دنیا پایان کار نیست با دست خالی در برابر ظالمان ایستاد‌ه‌اند و ابا ندارند که جان خود را فدا کنند.

ایکنا ـ چرا خداوند بلایی که بر قوم عاد و فرعون و ثمود نازل کرد بر صهیونیست‌ها نازل نمی‌کند؟

در قیامت هر انسانی باید پاسخگوی اعمال خودش باشد و اگر سختی و مصیبتی داریم، نباید آن را بد بدانیم. بد بودن یک مفهوم عقلی و واجد جهان‌بینی ویژه پشت سر آن است و با رنج و مصیبت تفاوت دارد. حضرت زینب(س) با توجه به سختی‌هایی که کشید، وقتی در مجلس یزید حاضر شد، فرمود ما جز زیبایی چیزی ندیدیم، در حالی که متحمل سختی‌ بسیاری شده‌ بودند. دنیا محل آزمایش است و ما آمده‌ایم تا امتحان پس دهیم. لذا نباید در برابر ظالم سکوت کنیم و حالت خمودی و خموشی داشته باشیم. ملتی که بترسد و زیر بار ظلم برود خوار و خفیف خواهد شد. برخی از سران جوامع اسلامی از زورمداران واهمه دارند، در حالی که اگر متحد شوند، کارها بهتر پیش خواهد رفت، ولی به سبب حفظ قدرت حاضرند با ظالمان همکاری کنند. آنها مورد لعن و نفرین انسان‌های آزاده هستند، چون امکانات لازم را دارند تا با ظالمان مبارزه کنند ولی کاری نمی‌کنند، در حالی که نباید تسلیم شوند.

البته خداوند ظالمان را در دنیا و آخرت دچار عذاب می‌کند: «وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَىٰ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»؛ قرآن برای ظالمان غیر از عذاب بزرگتر در آخرت، از عذاب دنیا سخن گفته است و در دنیا هم عذاب را خواهند چشید. بنابراین باید صبور باشیم. یزید و صدام و دیکتاتورهای تاریخ کجا هستند؟ انتقام خدا سنت الهی است؛ فرمود ما فرعونیان را به کمبود محصول آزمودیم. اگر قرار بود خدا هر گناهکاری را فوراً مؤاخذه کند، عالم به هم می‌ریخت و آزمایش و ابتلا معنا نداشت. مردم جهان به دروغ‌های ظالمان و جنایتکاران صهیونیستی پی برده‌اند و این موضوع مقدمه عذاب آنهاست.

سوره مبارکه عنکبوت فرموده: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ»؛ دنیا محل آزمایش است و نباید از سختی‌ها هراس به دل راه دهیم و اگر در راه مبارزه جان خود را از دست بدهیم، به سعادتی جاودانه نائل خواهیم شد. شاید سرنوشت اسرائیل این باشد که به دست ما نابود و مجازات شود. امروز مردم دنیا از ملت فلسطین حمایت می‌کنند و چهره خبیث این رژیم و حامیانش آشکار شده است. این امر مقدمه عذاب این رژیم جعلی و وحشی است. بنابراین نباید مأیوس شویم و یقین داشته باشیم که خداوند هر وقت صلاح بداند فروپاشی این رژیم را محقق خواهد کرد که مقدمات آن را می‌بینیم. 
 
گفت‌وگو از علی فرج‌زاده 
انتهای پیام
captcha