مؤسسات قرآنی؛ فضایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 4182188
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد

مؤسسات قرآنی؛ فضایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

هیئت مدیره مؤسسه قرآن و عترت عروة الوثقی مکتب نرجس(س) گفت: مؤسسات قرآنی می‌تواند فضایی مناسب برای بهبود سلامت روانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد.

فاطمه عباسی مقدم، هیات مدیره موسسه قرآن و عترت عروة الوثقی مکتب نرجس(س)فاطمه عباسی‌ مقدم، هیئت مدیره مؤسسه قرآن و عترت عروة الوثقی مکتب نرجس(س) و مسئول آموزش مؤسسه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، گفت: مؤسسات قرآنی در فرهنگ سلامت معنوی می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشند، چرا که قرآن کتابی است که برخی از اصول و توصیه‌های مهم در زمینه سلامت معنوی را شامل می‌شود.

عباسی مقدم در ادامه گفت: مؤسسات قرآنی با ارائه تفسیر، تبیین و ترویج مفاهیم قرآنی می‌توانند در فهم و تفهیم عمیق‌تر این اصول موثر و در نتیجه سبب تقویت فرهنگ سلامت معنوی شود.

وی افزود: از جمله تأثیرات موسسات قرآن در فرهنگ سلامت معنوی، ترویج ارزش‌ها و اصول مهم دینی است که با برگزاری برنامه‌های آموزشی و نشر مطالب مرتبط با اصول دینی و ارزش‌های مهم اسلامی، به افزایش آگاهی افراد در خصوص ارزش‌ها و تأثیر آن‌ها در سلامت معنوی کمک کرده و با استناد به قرآن به عنوان کتابی مقدس و معتبر نمونه‌های مثبتی از زندگی و رفتار انسان‌ها را ارائه می‌دهد و مؤسسات قرآنی با بررسی و ترویج این نمونه‌ها به فرهنگ سلامت معنوی کمک کرده و افراد را به ارزش‌های اخلاقی هدایت می‌کند.

عباسی مقدم ادامه داد: قرآن اصول و نکاتی درباره مدیریت استرس و اضطراب را نیز مطرح کرده که مؤسسات قرآن با معرفی این اصول و نکات، می‌توانند در سلامت معنوی افراد تأثیرگذاشته و آن‌ها را در رفع استرس و اضطراب راهنمایی کنند به طور کلی مؤسسات قرآن با ارائه مفاهیم و اصول دینی و تبیین مفهوم سلامت معنوی در قرآن توانسته‌اند در پرورش و تقویت فرهنگ سلامت معنوی تأثیرگذار باشند.

مسئول آموزش مکتب نرجس بیرجند با بیان اینکه مؤسسات قرآنی برکاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیر بسزایی دارند، گفت: این مکان‌های آموزشی ارزش‌های اخلاقی را به افراد ارائه می‌دهد لذا برخی از مؤسسات با فراهم کردن فرصت‌های آموزشی رایگان برای افراد به تحصیلات و عمومی‌سازی آموزش کمک کرده که موجب کاهش فقر و بیسوادی می‌شود لذا می‌تواند فضایی مناسب برای بهبود سلامت روانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشند.

عباسی مقدم در خصوص استقبال قرآن‌آموزان تصریح کرد: قرآن‌آموزان برای شرکت در کلاس‌های مختلف در حوزه قرآن به نسبت کلاس‌های هنری استقبال چندانی ندارند و باید برای این امر تلاش بسیار کرد. وی بیان کرد: برای افزایش استقبال قرآن‌آموزان باید با مشارکت زیاد دنبال طرح‌ها و شیوه‌های جدید بود که برنامه‌های‌کاربردی بهتری نیز ارائه دهیم چرا که در بحث کرونا تعداد افراد شرکت‌کننده نیز کاهش پیدا کرده است و بیشتر آموزش‌ها به صورت مجازی بوده که بازخورد خوبی نسبت به حضوری نداشته و باید به دنبال راهکاری برای ترغیب افراد نسبت به این کلاس‌ها باشیم.

عباسی مقدم یادآور شد: از طرف متولیان قرآنی به مؤسسات کمک‌هایی صورت گرفته ولی نسبت به فعالیت‌هایی که انجام شده ناچیز است و باید کمبودهای مربوطه برطرف شود.

انتهای پیام
captcha