بزرگداشت نسخه‌شناس قزوینی برگزار شد
کد خبر: 4181312
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷

بزرگداشت نسخه‌شناس قزوینی برگزار شد

مراسم گرامیداشت نسخه‌شناس و فعال فرهنگی تمدنی استان قزوین استاد «محمدکریم باریک‌بین» با حضور با حضور آیت‌الله مرعشی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آیت الله مرعشی و محمدکریم باریک بین

​به گزارش ایکنا از قزوین، شامگاه ۲۰ آبان گرامیداشت نسخه‌شناس و فعال فرهنگی تمدنی استان قزوین استاد «محمدکریم باریک‌بین» با حضور اندیشمندان و شخصیت‌های ملی و استانی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله سید محمود مرعشی نجفی، مدیر کتابخانه مرعشی نجفی، اظهار کرد: در کتابخانه ما چهار نسخه خطی عربی وجود دارد که من در سن ۱۴ سالگی آن را کتابت کردم.

وی افزود: خدمتی که استاد باریک‌بین به کتابخانه مرعشی کرده است متمایز از خدمات دیگر است چون این استاد در نسخه‌شناسی توانمند هستند و من غبطه می‌خورم که چرا ایشان در قم نماندند.

آیت‌الله مرعشی‌ نجفی بیان کرد: کتاب‌شناسان مغفول‌ترین افراد جامعه هستند، شاهد هستیم برای فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌ها مراسم می‌گیرند اما به قشر کتاب‌شناس توجه نمی‌شود در صورتی که این افراد سبب شده‌‍اند ذخایر فرهنگی از کشور ما خارج نشود.

وی در پایان گفت: کتابخانه ما ۲۵ هزار متر زیر بنا و ۸۵ هزار عنوان کتاب خطی به زبان عربی، فارسی، اردو و زبان‌های دیگر دارد و قرار بود که امسال مراسمی در یونسکو منعقد شود ماهم دعوت شویم که متأسفانه آمریکا اعلام کرد نباید این مراسم برگزار شود زیرا این افراد از مراجعی هستند که در انقلاب دست داشتند.

علاقه ذاتی به کتاب

در ادامه محمدکریم باریک‌بین، نسخه‌شناس و فعال فرهنگی تمدنی استان قزوین اظهار کرد: متولد ۱۸ آبان ۱۳۱۸، اهل قزوین و محله سُکّه شُرَیحان هستم، پدر ما به حاج ابوالقاسم تنباکو فروش معروف بود و تجارت انجام می‌داد.

وی افزود: در سال ۱۳۲۵ به مدرسه دیانت قزوین رفتم و در سال ۱۳۲۶ که جامعه تعلیمات اسلامی در قزوین مدرسه‌ای تأسیس کرد به این مدرسه رفتم و دوره ابتدایی را در آنجا گذراندم.

باریک‌بین عنوان کرد: ذاتاً بدون آنکه تحت تعلیم استادی قرار بگیرم علاقه به کتاب داشتم و به همین سبب به این حوزه ورود پیدا کردم، تاکنون بارها به ترکیه، لبنان، سوریه و مصر برای تهیه کتاب سفر کرده‌ام.

مدیر موفق اقتصادی و خادم بی‌منت فرهنگی

محمد علی حضرتی‌، پژوهشگر قزوینی نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز شاهد برآورده شدن یکی از آرزوهایم هستم، مدتی پیش در بنیاد نخبگان پیشنهاد دادم که برای استاد باریک‌بین آیین نکوداشتی برگزار شود و از خدمات علمی و فرهنگی ایشان قدردانی صورت گیرد.

وی افزود: عنوان صحبتم را در محور مدیر موفق اقتصادی و خادم بی‌منت فرهنگی قرار می‌دهم، متأسفانه در روزگار ما مناسبت‌های اجتماعی به گونه‌ای تغییر کرده که نسبت بین اقتصاد و فرهنگ دگرگون شده است. در گذشته‌های دور کسانی که توانمندی اقتصادی پیدا می‌کردند بخش عمده‌ای از ثروتشان صرف امور فرهنگی می‌شد اما اکنون از هر حرکت جزئی فرهنگی هم می‌خواهند نفع اقتصادی مطالبه کنند.

وی گفت: استاد کریم باریک‌بین به واسطه ریشه‌های عمیق و فرهنگی و پرورش و گسترش آن در خاندان علمی به شکوفایی رسیده‌اند همانطور که پدرانمان می‌گفتند «چهار چیز است که اگر جمع شود در دل سنگ، لعل و یاقوت شود سنگ بدان خارایی، پاکی طینت و اصل گهر و استعداد، تربیت کردن مهر از فلک مینایی»، که استاد باریک‌بین این چهار ویژگی را دارند و خداوند حافظه‌ای بی‌نظیر به ایشان عنایت کرده است.

این پژوهشگر قزوینی گفت: استاد باریک‌بین مدرسه امام صادق(ع) را در حریم منظری دولتخانه صفوی با مساحتی بیش از ۴۰۰۰ متر احداث کردند، پشت آن یکی از نفیس‌ترین کتابخانه‌های قزوین به نام کتابخانه امام صادق(ع) را بنیان گذاشتند که الحق یکی از یادگاری‌های بسیار ارزشمند ایشان است.

وی اظهار کرد: این استاد در احداث مدرسه صالحیه و مدرسه علمیه کوثر کرامت بسیاری داشتند؛ ایشان سه مدرسه ۲۰ کلاسه ساختند مدرسه به شیوه دقیق کلمه نه به این روشی که اکنون خانه‌ها را تبدیل به مدرسه می‌کنند. این اقدامات برای مدیران اقتصادی امری نامتعارف به حساب می‌آید در صورتی که این موارد اقدامات فرهنگی بسیار ارزشمندی است.

بنا بر این گزارش در پایان این مراسم که به همت و همکاری کتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قزوین، بنیاد ملی نخبگان و مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین برپا شد؛ از کتاب «شاهنامه نادری» تصحیح استاد محمدکریم باریک‌بین رونمایی شد.​

انتهای پیام
captcha