میل به محبوبیت؛ از برترین نیاز‌های انسان
کد خبر: 4179945
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
محمدعلی انصاری مطرح کرد

میل به محبوبیت؛ از برترین نیاز‌های انسان

صاحب تفسیر مشکاة گفت: از میان عواطفی که خداوند در وجود انسان‌ها نهادینه کرده است، محبت و محبوبیت از برترین نیازهای انسان به‌شمار می‌رود که عدم این عواطف خطراتی را برای شخصیت انسان به‌وجود می‌آورد.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاة در نشست مجازی که امروز، 14 آبان‌ماه با موضوع «برترین نیازهای انسان» برگزار شد، اظهار کرد: خداوند به ما انسان‌ها، عواطفی عطا کرده است که آنها زندگی انسان را رنگارنگ و زیبا می‌کنند. این امر یک موهبت الهی است که خداوند وجود ما را با عشق، محبت و عواطف قرین کرده است. همچنین این امر تنها مخصوص انسان است، لذا در همین راستا شاعر مشهدی، احمد غزالی می‌فرماید: خاک دل آن‌روز که می‌بیختند/ شبنمی از عشق در او ریختند.

وی بیان کرد: انسان موجودی است که بیشترین جذب محبت و عشق در فطرت و خلقت آن وجود دارد. همچنین برترین و کامل‌ترین زیارت در حرم ائمه معصومین(ع) زیارت «امین الله» است که بعد از چند فراز در آن به این امر محبت و محبوبیت اشاره می‌شود. «اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ... مَحْبُوبَةً فِی أَرْضِكَ وَ سَمَائِك‏؛ خدایا! مرا در زمین و آسمانت محبوب قرار بده»، یعنی از خداوند طلب می‌کنیم که ما را محبوب زمینیان و آسمانیان قرار دهد و همچنین «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِیائِك؛ خدایا!‌ مرا دوستدار اولیاء برگزیده خود قرار بده»، یعنی ما در محضر معصومین(ع) طلب محبت می‌کنیم که هم دوست‌ داشته شویم و هم دوست‌ بداریم که این امر یکی از برترین نیازهای فطری و خلقتی انسان به‌شمار می‌رود. 

صاحب تفسیر مشکاة در خصوص جایگاه اجتماعی محبوبیت گفت: وقتی انسان به نقطه‌ای می‌رسد که احساس می‌کند کسی او را دوست ندارد، فاجعه‌ای در شخصیت آن فرد آغاز می‌شود، این فاجعه بعد از مدتی به بحران شخصیتی تبدیل شده و احساساتی از قبیل یأس و ناامیدی در فرد پررنگ می‌شود. دسته‌ قابل توجهی از افرادی که خودکشی می‌کنند همین افرادی هستند که به درست یا غلط احساس کرده‌اند که هیچ‌کس آن‌ها را دوست ندارد. 

انصاری تصریح کرد: دسته دیگری از افراد که کسی را دوست ندارند و هیچ تعلق حبی به کسی ندارند، ضد بحران شخصیتی به آنان دست می‌دهد، یعنی این افراد دچار نفرت شده و به هیچ کسی عشق نمی‌ورزند و بعد از مدتی دچار جامعه‌ستیزی می‌شوند. دسته‌ای از قاتلین سریالی همین جامعه‌ستیزان هستند، زیرا به تمام افراد احساس نفرت پیدا می‌کنند. 

این مفسر قرآن بیان کرد: خداوند این ضرورت محبت و تحقق این امر مهم را در ارتباط دوسویه عاطفی میان انسان‌ها را در قالب ارتباط با پدر و مادر از روز نخست تولد محقق کرده است.

انتهای پیام
captcha