قطع روابط اقتصادی بحرین با اسرائیل
کد خبر: 4179481
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷

قطع روابط اقتصادی بحرین با اسرائیل

بحرین اعلام کرد که در حمایت از فلسطین، سفیر خود را از تل‌آویو بازمی‌گرداند و روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی را نیز قطع کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک، مجلس نمایندگان بحرین امروز پنجشنبه خبر داد که سفیر رژیم صهیونیستی در منامه، خاک این کشور را ترک کرده است. بحرین از جمله کشورهایی است که در قالب توافق موسوم به ابراهیم، روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده بود.
این نهاد بحرینی با انتشار بیانیه‌ای در سایت خود، گفت: سفیر بحرین در اسرائیل به کشور خود بازخواهد گشت. روابط اقتصادی با اسرائیل قطع شده و این مسئله در تأیید موضع تاریخی و ثابت بحرین در حمایت از مسئله فلسطین و حقوق مشروع ملت برادر است.
در این بیانیه آمده است: تداوم جنگ و عملیات نظامی و تنش مداوم اسرائیل در سایه عدم احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی باعث شد که پارلمان تصمیماتی را اخد کرده و اقدامات بیشتری را انجام دهد که جان غیر نظامیان بی‌گناه در غزه و همه مناطق فلسطین را حفظ کند.

پیشینه روابط بحرین یا رژیم صهیونیستی

قرارداد سازش میان بحرین و رژیم صهیونیستی ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ با دلالی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا امضا شد و این کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین‌ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست‌ها آشکار و رسمی کرد.
به دنبال امضای این توافق در ۱۸ نوامبر گذشته وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و بحرین توافق کردند که سفارتخانه‌های خود را در منامه و تل آویو راه اندازی کنند.
بحرین و رژیم صهیونیستی توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را از طریق توافقنامه ۲۰۲۰ موسوم به «ابراهیم» که با میانجیگری ایالات متحده انجام شد، برقرار کنند.
این اقدام بحرین، اعتراض مردم این کشور و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در پی داشت.

چه کشورهایی با اسراییل روابط دارند؟

هم اکنون در میان 6 کشور جنوب خلیج فارس تنها بحرین و امارات روابط رسمی و دیپلماتیک کامل با اسرائیل دارند. قطر و عمان نیز روابط غیررسمی با اسرائیل دارند اما یکدیگر را به رسمیت نشناخته‌اند. کویت رابطه با اسرائیل را به طور کامل رد می‌کند اما عربستان سعودی در حال رایزنی با اعمریکا برای بررسی امکان عادی‌سازی رابطه با اسرائیل است. 

انتهای پیام
captcha