فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها یک اصل است
کد خبر: 4178481
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی:

فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها یک اصل است

علیرضا کلانترمهرجردی گفت: فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها یک اصل است و امر حاشیه‌ای و فوق برنامه نیست. امروز باید به فعالیت‌های فرهنگی اهمیت ویژه داده و بدان بپردازیم.

فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها یک اصل استنودمین گردهمایی معاونان فرهنگی و هشتمین گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی واحدها، رؤسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی جهاددانشگاهی با محوریت تشریح نظام‌نامه برنامه‌های فرهنگی این نهاد و فرایند تصویب و ابلاغ طرح‌های فرهنگی امروز هفتم آبان ماه با حضور علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و مدیران فرهنگی این سازمان در ساختمان شماره ۲ جهاددانشگاهی برگزار شد.  

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در حاشیه این گردهمایی و در گفت‌و‌گو با ایکنا، اظهار کرد: در ابتدا لازم می‌دانم پیروزی‌های ملت فلسطین بر نظام استکبار و اسرائیل غاصب را تبریک عرض کرده و شهادت قشر انبوهی از فلسطینیان که به دلیل حرکت آزادی‌خواهانه و ابتکار عمل آن‌ها در خروج از فضای صعب‌آلود و گنبد آهنین مجهز به تمامی فن‌آوری‌های الکترونیک رقم خورد را تسلیت و تعزیت گویم.

وی با بیان اینکه جنایت رژیم صهیونیستی هر انسان آزاده‌ای را متأثر می‌کند، گفت: طی ایام اخیر شاهد بودیم که فلسطینیان در جهت جنبش رهایی‌بخش از فضای موجود، عملیات موفقی به نام طوفان الاقصی را رقم زدند اما رژیم غاصب صهیونیستی به خفت و خواری که متأثر از این عملیات بود، با اوج خباثت و وحشی‌گری به تن و جان ملت مظلوم و زنان و کودکان و مراکز خدمات عمومی و بهداشتی غزه افتادند و تعداد زیادی از نفوس را در جریان مقاومت به شهادت رساندند. امیدواریم خداوند باری‌تعالی هرچه زودتر مقدرات لازم برای توفیق جریان حق و شکست جریان باطل در منطقه را فراهم کند و از سوی دیگر امیدواریم بیداری که در قلوب مسلمین و ملت‌های آزاده جهان رخ داده، زمینه تغییر مسیر در برخی حکام و سردمداران کشورهای اسلامی را فراهم کند تا این لکه ننگ که به فرموده امام راحل(ره) تنها با یک سطل آب قابل غرق شدن است، با وحدت میان کشورهای اسلامی نابود شود. 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی افزود: یکی از سنت‌های مبارک جهاددانشگاهی که از دهه دوم تأسیس این نهاد شکل گرفت، برگزاری جلسات گردهمایی موضوعی براساس موضوعاتی است که معاونت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی سازمان تعیین می‌کند. امروز نیز شاهد برگزاری نودمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی و هشتمین گردهمایی به صورت مجازی هستیم.

برگزاری گردهمایی‌های مجازی

کلانترمهرجردی ادامه داد: در قالب برگزاری این گردهمایی‌های مجازی، سخنان و نکات همکاران بیان شده و ایرادات و اشکالات در این تعاملات برطرف می‌شود. همچنین، ممکن است برخی مسائل و ابهامات در موضوعات مختلف نیز وجود داشته باشد که برگزاری این جلسات و گردهمایی‌ها به رفع این‌گونه مشکلات و سوء تعبیرها کمک می‌کند. 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه اواخر شهریورماه سال جاری نامه طرح‌های فرهنگی جهاددانشگاهی را به کلیه واحدها در سراسر کشور ابلاغ کردیم، گفت: این نامه حاوی گفت‌و‌گوهایی بود که بین ستاد، سازمان‌ها و مراکز فرهنگی و معاونان فرهنگی واحدها انجام شد. همچنین، معاونان فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی طی فراخوانی برای شرکت در طرح‌های هماهنگ و ملی اعلام آمادگی کردند. جمع‌بندی این برنامه‌ریزی‌ها در قالب طرح‌های هماهنگ و ملی به واحدهای مختلف جهاددانشگاهی اعلام شده و طبق همین جمع‌بندی بنا شد تا گردهمایی معاونان و رؤسای سازمان‌ها و مراکز برگزار شود و زمینه و ظرفیت‌های هم‌افزایی در حوزه طرح‌‌های فرهنگی سال جاری افزایش پیدا کند.

فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها یک اصل است

وی اظهار کرد: موضوع گردهمایی امروز معاونان فرهنگی و رؤسای نهادهای جهادانشگاهی، ارائه گزارش از روند برنامه‌ریزی فرهنگی و تأکید بر تغییرات و تحولاتی است که در برنامه فرهنگی 1402 شاهد آن بوده و هستیم. امسال برای اولین بار نظام‌نامه برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی تهیه و به واحدهای مختلف جهاد ارسال شد. در این نظام‌نامه مشخص شده است که معاونان فرهنگی واحدهای مختلف جهاددانشگاهی در کشور باید چه میزان از وقت و هزینه نیروی خود را برای خانواده جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی و یا آموزشی صرف کنند. جهاددانشگاهی نهادی است که خود فعالیت آموزشی داشته و به تربیت دانشجویان می‌پردازد لذا میزانی از سبد فرهنگی جهاد باید به مخاطبان آموزشی اختصاص پیدا کند.

اختصاص سبد فرهنگی به دانشگاه‌های مادر

کلانترمهرجردی تصریح کرد: بخشی از این سبد فرهنگی باید به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی یعنی دانشگاه‌های مادر کشور اختصاص پیدا کند. جهاددانشگاهی طبق تأکیدات مقام معظم رهبری باید به عنوان جریان اصلی در دانشگاه‌ها باقی بماند، با این وصف 50 درصد فعالیت‌های فرهنگی خود را بر دانشجویان دانشگاه‌های مادر متمرکز کرده‌ایم که در واقع همان دانشجویان نخبه کشور هستند.

وی ادامه داد: تأکید بر برنامه‌‌های هماهنگ و ملی با همکاری مشترک با دانشگاه‌های نکته دیگری است که در گردهمایی امروز بدان پرداخته خواهد شد. ترویج و توسعه فعالیت‌های فرهنگی در بدنه دانشجویی نیز از دیگر نکاتی است که در این جلسه مدنظر خواهد بود. به نظر می‌رسد در موضوعات فرهنگی به ویژه در دانشگاه‌ها و سایر مراکز فرهنگی به میزان قابل توجهی از مخاطبان فاصله گرفته‌ایم. مخاطبان امروز ما از نسل ویژه‌ای هستند و زبان و کنشگری‌های ویژه‌ای نیز دارند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: اینکه مدیران و معاونان فرهنگی بتوانند این نسل ویژه و مطالبات آن را شناخته و متناسب با این خواسته‌ها تعادل و توازن مدنظر را ایجاد کنند موضوع بسیار مهمی است؛ چراکه این توازن باعث خواهد شد تا نسل امروز بتواند در عرصه فعالیت‌های فرهنگی به خوبی کنشگری کند و مدیران فرهنگی نیز بتوانند مأموریت‌های فرهنگی نهادهای مربوطه را به سرانجام برسانند.

وی اظهار کرد: یکی از ابتکارات و مزایای جهاددانشگاهی برخورداری از سازمان‌ها و مراکز تخصصی در حوزه فرهنگی است. امروز جهادانشگاهی به صورت ویژه از پنج مرکز و سازمان تخصصی به نام‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان دانشجویان و سازمان ترویج مطالعه و نشر بهره می‌برد. در دوره جدید تلاش خواهیم کرد که از طریق این مراکز کارهای ارزشمندی که در کذشته انجام شده است را به صورت کیفی‌تر ادامه دهیم. از سوی دیگر فعالیت‌هایی که جذابیت کافی برای دانشجویان ندارد را بازبینی کرده و ابتکارات جدید را در سازمان‌ها و مراکز تعریف خواهیم کرد.

کلانترمهرجردی بیان کرد: در جهاددانشگاهی طرح‌هایی که معمولا از طریق سازمان‌ها و مراکز تعریف شده و به مرحله برنامه‌ریزی و اجرا می‌رسد، طرح‌های هماهنگ فرهنگی نام‌گذاری شده‌اند که حتما نیازمند هماهنگی لازم با سازمان و مراکز مربوطه هستند. همچنین، طرح‌هایی نیز به ابتکار واحدهای مختلف جهاد شکل می‌گیرد که این طرح‌ها نیز عنوان طرح‌های ملی متمرکز جهاد نام دارند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اظهار کرد: در نظام طراحی برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی، طرح‌های استانی نیز پیش‌بینی شده‌اند که واحدهای جهاد این طرح‌ها را در سه سبد موضوعی ویژه خانواده جهادگران به طور خاص برای نوجوانان و جوانان، خانواده آموزشی جهادگران و دانشگاه‌های مادر اجرا می‌کنند. مقام معظم رهبری این‌گونه می‌فرمایند که کار فرهنگی در دانشگاه‌ها یک اصل است. در نماد جهاددانشگاهی ابتدا به تزکیه اشاره شده و سپس، علم‌آموزی بیان شده است. کار فرهنگی در دانشگاه‌ها یک اصل است و امر حاشیه‌ای و فوق برنامه نیست. امروز باید به فعالیت‌های فرهنگی اهمیت ویژه داده و بدان بپردازیم. کار فرهنگی است که به فرموده مقام معظم رهبری ذهن‌ها را با فرهنگ اسلام آشنا کند. 

وی تصریح کرد: امروز مسئولان باید میدان را برای دانشجویان و نیروهای ارزشی و انقلابی بیشتر باز کنند. کشور ما کشوری انقلابی و اسلامی با مبادی و مبانی خود هستیم. به همین دلیل است که امروز افتخار می‌کنیم که سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور یکی از مجموعه‌های تخصصی جهاددانشگاهی است. سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور باید هسته اصلی بازتعریف فعالیت‌های فرهنگی جهاد باشد. یعنی تمامی برنامه‌ها و طرح‌های جهاد در حوزه‌های مختلف مانند گردشگری، مناظرات دانشجویی و ... باید پیوست قرآنی داشته باشند. 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در پایان تصریح کرد: یکی از افتخارات جهاددانشگاهی نهادگرایی در حوزه‌های تخصصی فرهنگی است که سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا در اوج این افتخارات قرار دارند.  امیدواریم با تلاش مدیریت جدید این سازمان، گام‌های رو به جلویی در فعالیت‌های قرآنی کشور برداشته شده و عرصه حضور و تحرک این سازمان در دانشگاه‌ها نیز بیش از گذشته باشد.  

فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها یک اصل است

همچنین، صادق زینالی، مدیرکل مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی در این گردهمایی به تشریح برنامه‌های این واحد در سال جاری پرداخت و اظهار کرد: برگزاری 20 نشست پیرامون «کارشناخت گام دوم انقلاب اسلامی» در سراسر کشور با هدف تدوین بیانیه گام دوم در دانشگاه‌های مختلف از جمله برنامه‌هایی است که از سوی دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی اجرا خواهد شد. همچنین، گفتمان‌سازی پیرامون این موضوع در محیط دانشگاهی نیز از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی افزود: البته این طرح در برنامه ما قرار دارد و واحدهایی که بخواهند بیشتر از این اقدام به برپایی نشست‌های تخصصی کنند، می‌‌توانند در این زمینه اقدامات لازم را داشته باشند. برگزاری پنج طرح پژوهشی از سوی واحدهای منتخب جهاددانشگاهی در سراسر کشور نیز از دیگر برنامه‌ها ما در سال جاری است که دو طرح از این طرح‌ها تقریبا اجرایی شده و سه طرح دیگر نیز در حال داوری پروپوزال‌ها و تهیه روند اجرایی است.

زینالی ادامه داد: همچنین، طرح مشترکی با سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با عنوان طرح ملی «شناخت واقعیات آمریکا و نظام سلطه» اجرا خواهد شد که معاونت فرهنگی وزارت علوم نیز از این طرح حمایت کرده و لزوم همکاری با اجرای این طرح را به تمام دانشگاه‌های کشور ابلاغ کرده است. اجرای این طرح از 13 آبان‌ماه آغاز خواهد بود و استان‌های مختلف تا پایان سال جاری نسبت به اجرا آن اقدام خواهند کرد.

همچنین، علی اکبرزاده، رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی بیان کرد: این سازمان سه طرح ملی هماهنگ را با همکاری واحدهای جهاددانشگاهی در سال جاری اجرا خواهد کرد که مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای در بخش کتاب، پایان‌نامه، مقاله، احخترع و ... از جمله این طرح‌ها است.

وی تصریح کرد: همچنین، طرح ملی «فصل سخن» ویژه نقد و بررسی کتب علوم انسانی و طرح باشگاه‌های مطالعه دانشجویان ایران نیز از دیگر طرح‌هایی است که از سوی این سازمان در سال جاری اجرایی خواهد شد. باشگاه مطالعه دانشجویان ویژه تشکیل حلقه‌های مطالعه در دانشگاه‌های کشور با محوریت جهاددانشگاهی است.

فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در این گردهمایی با اشاره به تعداد و عناوین طرح‌های هماهنگ سازمان دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۲ شامل ۸ طرح یادیار تجلیل از شهدای دانشجو، نکوداشت مفاخر ایران اسلامی، مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی بیان، طرح‌های اردویی فن فرهنگ، مهرباران، راه بلد و ایران مرز پرگهر در خصوص نحوه حمایت و  تخصیص بودجه حمایتی طرح‌ها توضیحاتی ارائه کرد.
وی در رابطه با طرح‌های گردشگری سازمان دانشجویان که امسال به ۴ مدل اردویی تفکیک شده است بیان کرد: اردوی فن فرهنگ، بازدید از پیشرفت‌های فناورانه و دستاوردهای علمی انقلاب جمهوری اسلامی ایران، طرح راه بلد، بازدید از پروژه‌های کارآفرینانه کشور و دیدار با کارآفرینان موفق است. بازدید از مقاصد تاریخی، فرهنگی و مقاومت نیز در قالب طرح «ایران، مرز پرگهر» اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: اردوهای جهادی نیز امسال به طرح‌های هماهنگ سازمان اضافه شده و همچنین فراخوان مرحله استانی، دانشگاهی  مسابقات مناظره نیز از هفته گذشته توسط واحدهای مجری منتشر شده است. 
فریدزاده در پایان به مجریان طرح‌های هماهنگ در واحدها توصیه کرد مدیریت زمان و استفاده بهینه از اوقات فراغت دانشجویان و مستندسازی استاندارد را به طور ویژه مدنظر قرار دهند. 235 برنامه در قالب 8 طرح هماهنگ مذکور تحت حمایت و نظارت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سال تحصیلی 1402-1403 برگزار خواهد شد.
همچنین در این نشست پیرو ارزیابی‌های از پیش انجام گرفته، شعب برتر سازمان دانشجویان ایران اعلام شدند. مطابق این ارزیابی شعب ذیل به عنوان شعب برگزیده در سطوح مختلف معرفی شدند: شعب سطح الف در ارزیابی: زنجان و علوم پزشکی تهران و شعب در حال رشد: قزوین، فارس و هرمزگان.
فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها یک اصل است

در ادامه این نشست، ابراهیم شیرعلی، سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) درباره فعالیت‌های این مرکز در سال جاری گفت: ایسپا اولین موج نظرسنجی با موضوع دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در سطح ملی (۳۱ استان کشور) و حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با اندازه نمونه 5000 نفر در آبان ماه سال جاری اجرا کرده است. 
وی در پایان گفت:‌ در این طرح میزان اطلاع مردم از زمان انتخابات، میزان مشارکت در انتخابات، گرایش به گروه و افراد سیاسی، دلایل عدم تمایل به مشارکت در انتخابات و ... مورد سنجش قرار گرفته است. قرار است تا پایان سال و شروع انتخابات مجلس (اسفندماه 1402) چند موج دیگر نظرسنجی در سطح ملی و حوزه انتخابیه تهران توسط ایسپا اجرا شود. علاوه بر رصد رفتار انتخاباتی مردم کشور در سال جاری، رصد وضعیت اجتماعی و فرهنگی دانشجویان کشور، مصرف و رفتارهای فرهنگی نوجوانان و نیز مسائل و موضوعات روز جامعه در دستور کار ایسپا قرار دارد.
انتهای پیام
captcha