آسیب‌های اجتماعی به‌موقع شناسایی شود
کد خبر: 4178235
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
احمد وحیدی:

آسیب‌های اجتماعی به‌موقع شناسایی شود

وزیر کشور در جمع مدیران بهزیستی سراسر کشور بر لزوم شناسایی آسیب‌های اجتماعی جدید تاکید کرد و گفت: شناسایی دیرهنگام آسیب‌های اجتماعی آن را حل‌نشدنی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، احمد وحیدی، وزیر کشور در رویداد ملی هم‌افزایی ظرفیت‌سازی اجتماعی سازمان بهزیستی که امروز ششم آبان‌ماه در سالن وزارت کشور برگزار شد، ضمن دعا و آرزوی پیروزی و موفقیت برای مقاومت فلسطین گفت: این روزها جلسه‌ای برگزار نمی‌شود، مگر اینکه از حماسه‌ها و قدرت‌آفرینی مقاومت فلسطین و مظلومیت آن مردم استوار و خباثت امریکا، اسرائیل و برخی کشورها که در کنار آنها ایستاده‌اند، سخن گفته شود. 

وی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی یک نهاد انقلابی، محصول انقلاب و حائز اهمیت زیادی است، گفت: در یک نهاد انقلابی بدون توجه به مشکلات و موانع و با اتکا بر رویکردهای انقلابی و بهره‌گیری از سرمایه انسانی پرتلاش مسائل با هوشمندی و هدفمندی حل می‌شود و این خصوصیت از سازمان بسیار مهم بهزیستی مورد توقع است. 

وزیر کشور با اشاره به اینکه تعدادی از هموطنان ما با وجود معلولیت اما از نظر روحی دستاوردها و ظرفیت‌های بزرگی دارند و پیروزی‌های درخشان عزیزان ما در مسابقات پاراآسیایی نشان‌دهنده همین اراده و ظرفیت است، گفت: ظرفیت‌های بزرگی در این سازمان است که باید برای به فعلیت رساندن آن در بهزیستی تلاش کرد‌. کارهای مهمی در بهزیستی در جریان است. بهزیستی لبه جلویی دولت در برخورد با آسیب‌های اجتماعی است‌. بهزیستی نقطه آغاز تماس با آسیب‌های اجتماعی است و این مسئله بهزیستی را سازمان مهمی کرده است و اولین جایی است که ضعف‌ها را می‌بیند و اولین وظیفه این سازمات رصد و دیده‌بانی آسیب‌هاست. 

وحیدی ادامه داد: اضافه بر رصد مشکلات، پاسخ و حل مسئله وظیفه بهزیستی است. اگر آسیب‌ها را به موقع کشف نکنیم، ‌حل آن در آینده مشکل خواهد شد. آسیب‌ها آن چیزی نیست که همه می‌بینند. شما مدیران بهزیستی قادر هستید، آسیب‌های جدید را بشناسید و به موقع مطرح کنید و مواجهه صحیح داشته باشیم. 

وی ادامه داد: در مسائل عمومی که قابل فهم عموم هم شده، کشف ابعاد این آسیب‌ها مهم است. گاهی موضوعات بزرگنمایی و سیاه‌نمایی می‌شود، گاهی شناسایی ابعاد درست نیست و از طریق منابع غیر علمی مطرح می‌شود. مسئله مهم ما دقت در شناسایی و به موقع در دستور کار دستگاه‌ها قرار دادن مشکلات است. ما با پیری جمعیت مواجه شده‌ایم، چرا که قانون کنترل جمعیت تا سال ۷۱ باید اجرا می‌شد و بعد از آن باید این قانون برداشته می‌شد، اما دیر این مسئله شناسایی شد تا اینکه مقام معظم رهبری پیری جمعیت را مطرح کردند؛ گاهی در شناسایی مشکلات تاخیر داریم. 

وزیر کشور مسئله سوم در حوزه آسیب‌های اجتماعی را پیدا کردن و طراحی بهترین راه حل عنوان کرد و گفت: بهزیستی باید سازمان دانش‌بنیان باشد، چون مواجهه با هر آسیب و هر آسیب‌دیده باید تخصصی باشد. بهزیستی باید با پیشرفته‌ترین برداشت‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی و علوم انسانی کارآمد و نجات‌بخش که مسموم نباشد به میدان حل مسائل برود. 

وی خواستار تکمیل مرکز جامع اورژانس اجتماعی شد و گفت: بحث ظرفیت‌سازی اجتماعی بسیار مهم و پرضمیمه است. اکنون بیشتر بچه‌هایی که در مراکز نگهداری بهزیستی زندگی می‌کردند به خانواده‌ها واگذار شده‌اند که خیلی خوب است. نگاه تحولی در موضوع آسیب‌های اجتماعی از جمله حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی، کودکان کار و خیابانی، دختران فراری (که معتقدم باید لفظ جایگزین برای دختران فراری انتخاب شود و بسترهای برای بازگشت این دختران به خانواده‌ها فراهم شود) و ... باید دنبال شود. 

وزیر کشور در پایان گفت: مسئله مناسب‌سازی نیز بسیار مهم است. در این خصوص ابلاغات لازم انجام شده و باید در عمل پیگیری کنیم تا اجرایی شود.

انتهای پیام
captcha