اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس قزاقستان
کد خبر: 4177331
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳

اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس قزاقستان

دولت قزاقستان اعلام کرد از این پس پوشیدن روسری برای معلمان و دانش‌آموزان در مدارس ممنوع است. این تصمیم با اعتراض گسترده مردم این کشور روبرو شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از دویچه وله،  وب سایت دولت قزاقستان هفته گذشته در بیانیه‌ای از قانون ممنوعیت حجاب در مدارس این کشور خبر داد.

قانون جدید لباس مدرسه پوشیدن حجاب را ممنوع می‌کند با این استدلال که تضمین برابری همه ادیان در برابر قانون، از اصول سکولاریسم حاکم بر قانون اساسی این کشور است.

این بیانیه همچنین حجاب را برای معلمان مدارس ممنوع کرده است. با این حال، تاکید می‌کند که ممنوعیت حجاب در خارج از مدارس اعمال نمی‌شود.

موافقان تأکید کردند که قزاقستان یک کشور سکولار است و بنابراین باید از امتیاز دادن به دین خاصی اجتناب کند. با این حال، مخالفان بر این باورند که چنین محدودیت‌هایی ناقض اصول آزادی بیان هستند و ممکن است برخی برای اعتراض به این ممنوعیت اقدامات افراطی انجام دهند.

گزارش شده است در  منطقه ترکستان، دو مرد یک مدیر مدرسه محلی را مورد ضرب و شتم قرار دادند، زیرا او به دختران با حجاب اجازه شرکت در کلاس‌ها را نداد.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در کنگره ملی معلمان در آستانه پایتخت قزاقستان درباره این موضوع اظهار نظر کرد و گفت که مدرسه یک نهاد آموزشی است که مردم برای کسب دانش به آنجا می‌آیند، در حالی که اعتقادات مذهبی یک امر خصوصی است. 

مخالفان این قانون تاکید می‌کنند که حجاب خود را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند. برخی چهره‌های شاخص زن نیز به این اعتراض پیوسته‌اند و عکس‌هایی از خود را با حجاب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

پیش از این آیدا بالایوا، وزیر فرهنگ و اطلاعات قزاقستان روز جمعه، ۱۴ مهر در یک نشست مطبوعاتی در آستانه گفت که ممکن است استفاده از روسری اسلامی و حجاب در اماکن عمومی ممنوع شود.

بالایوا گفت که مقامات، قوانین فعلی را که به گفته او ابزار کافی برای مقابله با افراط‌گرایی دینی و جنبش‌های دینی غیرسنتی فراهم نمی‌کند، بازنگری و به روز خواهند کرد.

 خبرگزاری کازینفورم به نقل از او نوشت: قوانین موجود حتی به «فرقه‌های دینی مخرب» نیز نمی‌پردازد. بالایوا در پاسخ به این سؤال که آیا دولت پوشیدن روسری اسلامی و سایر لباس‌های مذهبی را ممنوع می‌کند، پاسخ داد: ما قطعاً چنین هنجارهایی را حداقل برای فضاهای عمومی بررسی و پیشنهاد خواهیم کرد. شناسایی افراد در مکان‌های عمومی که چهره‌ها پوشیده است، بسیار دشوار است.

وی افزود: این وزارتخانه روی تشدید مقررات در این زمینه کار خواهد کرد. این تدابیر با مشورت سازمان‌های غیردولتی و کارشناسان از جمله علمای دینی طراحی خواهد شد.

بر اساس سرشماری سال ۲۰۲۱، تقریباً ۶۵ درصد از ساکنان قزاقستان مسلمان و ۲۰ درصد مسیحیان ارتدوکس هستند.

انتهای پیام
captcha