کتاب «واپسین روزهای تاریخ از نگاه قرآن و نظریه‌های معاصر» منتشر شد
کد خبر: 4177254
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶

کتاب «واپسین روزهای تاریخ از نگاه قرآن و نظریه‌های معاصر» منتشر شد

کتاب «واپسین روزهای تاریخ از نگاه قرآن و نظریه‌های معاصر» اثر رضا مهدیان‌فر به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به‌ همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.

کتاب «واپسین روزهای تاریخ از نگاه قرآن و نظریه‌های معاصر»به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پرتال جامع علوم و معارف قرآن، کتاب «واپسین روز‌های تاریخ از نگاه قرآن و نظریه‌های معاصر» اثر رضا مهدیان‌فر است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۳۳۰ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسید. 

قرآن کریم، آخرین کتاب آسمانی و معجزه جاودانی رسول اکرم(ص) رسالت بیان نیاز‌های بشر تا انتهای عالم را بر عهده دارد. از جمله مسائلی که بشر همواره به آن اندیشیده و در سال‌های اخیر در کانون اندیشه دانشمندان و اندیش‌وران قرار گرفته، آگاهی از پایان تاریخ و مسائل پیرامونی آن است. برخی با نگرانی و شماری نیز با امید بستن به لیبرال دموکراسی درباره پایان تاریخ اظهار نظر کرده‌اند.

کتاب حاضر به تبیین دیدگاه قرآن درباره واپسین روز‌های تاریخ پرداخته و با استناد به آیاتی از قرآن کریم پایان تاریخ را از آنِ مستضعفان و صالحان دانسته است. حاکمیت دین اسلام، توحید و یکتاپرستی به معنای واقعی کلمه و به دور از هرگونه شرک و بت پرستی، جامعه‌ای ویژه و امن و عاری از کفر و نفاق، تامین همه نیاز‌های انسان و شایستگی زمامداران از ویژگی‌های جامعه موعود صالحان در پایان تاریخ است. این ویژگی‌ها نشان از بطلان دیدگاه اندیشمندان معاصر غربی دارد.

ساختار اثر

این کتاب در دو بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «دیدگاه قرآن درباره پایان تاریخ» شامل دو فصل بوده که فصل اول با عنوان «پایان تاریخ در آیینه آیات قرآن» به بررسی واژگان و تفسیر آیات ۱۰۵ و ۱۰۶ سوره انبیا، آیه ۵۵ سوره نور، آیه ۵ و ۶ سوره قصص و آیه ۳۲ و ۳۳ سوره توبه می‌پردازد. فصل دوم با عنوان «جامعه موعود صالحان» ضمن تبیین ویژگی‌های جامعه موعود صالحان (حاکمیت دینی، توحید و یکتاپرستی در جامعه و شایستگی زمامداران)، جامعه صالحان در گستره تاریخ و عصر ظهور وعده الهی (جامعه موعود صالحان) از دیدگاه مفسران اهل سنت را مورد تأکید قرار داده و پیشینه حکومت صالحان (حکومت بنی اسرائیل، داوود(ع) و سلیمان(ع)) و گستره جغرافیایی حکومت صالحان را تشریح کرده است.

«نظریه‌های معاصر غربی» عنوان دومین بخش از این کتاب بوده که مشتمل بر سه فصل است؛ نویسنده در فصل اول با عنوان «نظریه‌های معاصر غربی» فرضیه پایان تاریخ و نظریه برخورد تمدن‌ها را بررسی کرده و دهکده جهانی و نقد کلی نظریه‌های معاصر را به رشته تحریر درآورده است. فصل دوم با عنوان «حکومت در پایان تاریخ» مبانی، اهداف و شکل حکومت را تبیین کرده و زمامداران و برنامه‌های حکومت را مورد تأکید قرار داده است. فصل سوم با عنوان «نشانه‌ها و رخداد‌های پایان تاریخ» به تشریح بحران معنویت، ظهور منجی بزرگ بشر، ندا آسمانی و صلح و آرامش پایدار در سرتاسر جهان اختصاص دارد.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha