فارغ‌التحصیلی نخستین گروه از امامان جماعت در آلمان
کد خبر: 4173476
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

فارغ‌التحصیلی نخستین گروه از امامان جماعت در آلمان

نخستین گروه از امامان جماعت پس از دو سال تحصیل در کالج اسلامی اوسنابروک آلمان، فارغ‌التحصیل شدند.

به گزارش ایکنا از آلمان، نخستین گروه از امامان جماعت شامل ۲۶ نفر مدرک فارغ‌التحصیلی خود را از کالج اسلامی اوسنابروک آلمان دریافت کردند. آنها به مدت دو سال در این کالج آموزش دیدند.
کریستیان وولف، رئیس‌جمهور سابق آلمان که ریاست هیئت امنای دانشگاه اسلامی را برعهده دارد از یک روز تاریخی صحبت کرد. وولف گفت: برای اولین بار، ائمه جماعات در آلمان به زبان آلمانی آموزش دیدند، چیزی که قبلاً هرگز اتفاق نیفتاده بود.
وی افزود: آنها برای تحصیل در دانشگاه اسلامی باید مدرک الهیات اسلامی در آلمان را داشته باشند. بودجه دانشگاه اسلامی توسط وزارت کشور تامین می‌شود.

کریستیان وولف گفت که تأسیس این دانشگاه از برابری حقوقی مسلمانان ساکن آلمان با پیروان سایر ادیان حکایت دارد. وولف در عین حال تأکید کرد که بسیاری از مسلمانان و به ویژه نسل جوان مسلمان ساکن آلمان خواستار آن بودند که امامان در آلمان به زبان آلمانی تعلیم و آموزش ببینند.

وولف افزود که بسیاری از آلمانی‌های ترک‌تبار نیز که از دخالت‌های خارجی در امور مسلمانان ساکن این کشور ناخشنود هستند، از تأسیس چنین دانشگاهی استقبال کرده‌اند.

چشم‌انداز شغلی مبلغان آلمانی هنوز دشوار به نظر می‌آید. وولف اما ابراز اطمینان کرد که مشکلات کنونی فارغ‌التحصیلان در یافتن شغل می‌تواند در سال‌های آینده حل شود. مبلغان آموزش‌دیده می‌توانند در نهادها و ادارات آلمان و حتی در ارتش این کشور استخدام شوند.
ایمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان ضمن ابراز خوشحالی درباره اولین گروه از امامان فارغ‌التحصیل شده گفت که نیاز شدیدی به امامان واجد شرایط که نماینده اسلام روشنگرانه باشند وجود دارد.
شورای مرکزی مسلمانان آلمان یکی از اعضای مؤسس این دانشگاه اسلامی است. مازیک اما افزود: دولت اجازه ندارد هزینه‌های مالی کارکنان مذهبی را به طور مستقیم یا غیرمستقیم تأمین کند.
بولنت اوچار، استاد الهیات اسلامی در اوسنابروک برخلاف مازیک معتقد است دولت وظایفی دارد و همانطور که سایر ادیان در آلمان بطور غیرمستقیم از طرف دولت حمایت مالی می‌شوند این امر باید برای مسلمانان نیز امکانپذیر باشد.

کالج اسلامی  در اوخر سال ۲۰۱۹ در شهر اوسنابروک واقع در ایالت نیدرزاکسن آلمان تأسیس شد. اولین متقاضیان آموزش خود را در تابستان ۲۰۲۱ آغاز کردند. 
بخش اعظم مبلغان فعال در ۲۵۰۰ مسجد آلمان از سوی کشورهای خارجی تأمین مالی می‌شوند. پدیده‌ای که قرار است با تأسیس اولین دانشگاه اسلامی در شهر اوسنابروک دستخوش تغییر شود. هدف از این دانشگاه تربیت امامان مساجد اعلام شده است.

انتهای پیام
captcha