ثبت ۸۵۰ وقف جدید طی یک سال گذشته
کد خبر: 4172317
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
حجت‌الاسلام عادل خبر داد؛

ثبت ۸۵۰ وقف جدید طی یک سال گذشته

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از ثبت ۸۵۰ وقف جدید طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: در مجموعه سازمان از مصوبه مجلس‌ شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص از اوقاف استقبال کرده و در انتظار تیم تحقیق مجلس هستیم‌.‌

ثبت ۸۵۰ وقف جدید طی یک سال گذشتهبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بزرگداشت هفته وقف ویژه اعلام برنامه‌ها و تبیین دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، 9 مهرماه با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، سخنگو و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام عادل طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) بیان کرد: ایام هفته وقف را به تمامی خیران و نیک‌اندیشان جامعه تبریک می‌گویم. هفته وقف که امسال با تغییراتی که انجام شد، از ۱۶ ربیع‌الاول آغاز می‌شود، فرصت مناسبی برای اعلام برنامه‌ها و دستاوردهای سازمان اوقاف است.  

وی افزود: سازمان اوقاف به عنوان امانتدار مردم در مدیریت و تولیت بقاع متبرکه خود را موظف می‌داند که گزارش کار خود را در راستای شفاف‌سازی به مردم ارائه دهد. سازمان‌ اوقاف تقریباً بیشترین برنامه‌های رسانه‌ای را داشته که از طریق رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها منتشر می‌شود. امروز بیش از هزار کانال در اختیار سازمان اوقاف است که برنامه‌‌ها و طرح‌های سازمان در آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. اوقاف یکی‌از معتبرترین نهادها در ثبت اسناد ملکی است.

عادل ادامه داد: سازمان اوقاف امروز دارای یکی از شفا‌ف‌ترین سامانه‌ها در رابطه با موقوفات و درآمد آن‌ها و یکی از مردمی‌ترین نهادها در بین دستگاه‌های دولتی است که هویت خود را از مردم می‌گیرد. ما در مجموعه سازمان از مصوبه مجلس‌ شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص از اوقاف استقبال کرده و در انتظار تیم تحقیق مجلس هستیم‌.‌ سازمان اوقاف برای صیانت از موقوفات با هیچ نهادی تعارف ندارد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف بیان کرد: پاسخگویی به سؤالات مردم و نمایندگان در سامانه رصد و پاسخگویی به نهادهای مربوطه از جمله وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه است. جریان خیر‌‌ باید در جامعه وجود داشته باشد و واقفان و خیران طبق نیازهای جامعه نسبت به ایجاد وقف اقدام کنند. 

وی ادامه داد: یکی از عرصه‌های مهم در اوقاف مجموعه روابط عمومی سازمان است که وظیفه شفاف‌سازی اطلاعات را برعهده دارد. تشکیل مرکز اسناد شامل کتابخانه و آرشیو سازمان با بیش از ۴۰۰ هزار سند، تولید هزاران دقیقه مستند، تولید ۹۰ عنوان فیلم مستند، آغاز تولید مجموعه تلویزیونی خانه روشنا با موضوع وقف، آغاز تولید سریال مسیر اصلی، همکاری با رسانه ملی در تولید مجموعه‌هایی مانند سدره، روبراه و ... ، تعامل پررنگ با خبرنگاران و اصحاب رسانه و تجلیل از ایشان، پوشش خبری و حضور در برنامه‌های پرمخاطب سیما شامل ۱۰ هزار و ۹۶۰ برنامه با ۴۹ هزار و ۶۵۱ دقیقه، تولید عکس، فتوکلیپ با بیش از یک ترابایت عکس تولید شده، تولید ۱۲۰۰ عنوان خبر، تولید بیش از ۱۲ هزار پست در فضای مجازی، طراحی ۹۰ عنوان پوستر و بنر و ... از جمله برنامه‌های روابط عمومی سازمان اوقاف بوده است.

صدور شناسه ملی برای موقوفات

حجت‌الاسلام عادل تصریح کرد: فرآیند ایجاد وقف شامل حفظ و نگهداری عین موقوفه، بهره‌برداری موقوفه و اجرای نیت موقوفه است. برخی موقوفات دارای مستاجران صاحب حق هستند که رسیدگی به این موقوفات کاری دشوار است که تقریباً یک و نیم میلیون موقوفه را شامل می‌شود. امروز تمام املاک در کشور دارای شناسه ملی هستند. یکی از کارهای جدی سازمان اوقاف بخش تخصیص و بازبینی شناسه ملی موقوفات است و از سال گذشته تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار موقوفه دارای شناسه ملی شده‌اند.

وی بیان کرد: در یک سال گدشته بیش از ۲۱ هزار پلاک دارای سند تک برگ شده‌اند که از نظر مساحتی ۲۵۱ هزار هکتار را شامل می‌شود. جمع‌آوری اسناد وقفی نزد اشخاص نیز از دیگر برنامه‌های سازمان‌‌‌ اوقاف است که معاونت اوقافی سازمان نسبت به این کار اقدام می‌کند. تبدیل استاد مالکیت دفترچه‌ای به تک برگی نیز از دیگر برنامه‌های سازمان است.

حجت‌الاسلام عادل گفت: تهیه فهرست الکترونیک اسناد وقفی در آرشیو سازمان، مرمت چهار هزار سند وقف‌نامه قدیمی و ... نیز از دیگر برنامه‌های معاونت موقوفی سازمان اوقاف بوده است. یکی‌‌ از برنامه‌های اوقاف بهره‌گیری از عرصه‌های نوین در حوزه‌های مختلف الکترونیک و ... است. توسعه میز خدمت و اتصال آن به پنجره دولت الکترونیک، تبادل اطلاعات دستگاهی در بستر ملی اطلاعات، پیاده‌سازی پنجره سازمانی زمین و اتصال به پنجره ملی زمین، توسعه درگاه یکپارچه اوقاف تحت عنوان بینا، راه‌اندازی شناسه ملی شمس ویژه هوشمندسازی مکاتبات اداری، مزایده موقوفات، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ... از جمله برنامه‌های سازمان اوقاف در این حوزه بوده است.

وی تصریح کرد: در عرصه سرمایه‌گذاری نیز طی سال‌های گذشته نوآوری‌های زیادی در اوقاف انجام شده است. حمایت و مشارکت از طرح‌ها و شرکت‌‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های کشاورزی، دامپروری، تجهیزات پزشکی و ...، راه‌اندازی صندوق پژوهش غیر دولتی ماندگار با عنوان ایجاد مراکز نوآوری مانند گروه تخصصی کشاورزی و دام زرین رویش ماندگار، تولید آبزی در قفس و ... از جمله این برنامه‌ها بوده است.

تنظیم و تدوین سند ملی وقف

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اظهار کرد: در عرصه پژوهشی نیز سازمان اوقاف در چند جهت فعالیت می‌کند. تنظیم و تدوین سند ملی وقف، اجرای شش عنوان طرح پژوهشی سازمانی، اجرای ده‌ها عنوان طرح‌های علمی شامل معجم احادیث، ترجمه قرآن کریم و ... از جمله برنامه‌های سازمان در این حوزه بوده است. 

وی‌ با اشاره به تأسیس مرکز خیریه در دوره جدید مدیریت سازمان اوقاف نیز بیان کرد: سامان‌دهی کمک به ایتام و نیازمندان و بیماران، تهیه جهیزیه برای خانواده‌های نیازمندان، تجهیز مراکز درمانی از درآمد موقوفات و ... از جمله اقدامات این مرکز از آغاز فعالیت تاکنون بوده است. یکی‌ از فعالیت‌های مهم‌ در این حوزه ساماندهی مراکز درمانی موقوفه بوده است که تاکنون انجام نشده بود. امضای تفاهم‌نامه ساخت بیمارستان موقوفه روحانی‌نژاد در شهرری از دیگر برنامه‌های این مرکز است ‌که تفاهم‌نامه آن‌ با آستان حضرت عبدالعظیم(ع) امضا شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف در آستانه هفته وقف نیز اظهار کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم امسال در بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. برگزاری دوره‌های ارتقای قاریان و حافظان، تربیت مجریان مسابقات و محافل قرآنی، دوره ارتقای داوران مسابقات قرآن کریم، فعالیت‌های قرآنی در بقاع متبرکه و ... از جمله برنامه‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عادل با اشاره به برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف بیان کرد: طرح آرامش بهاری در ایام نوروز، طرح ضیافت الهی در ماه رمضان، طرح نشاط معنوی در ایام تابستان، برنامه‌های ویژه اربعینی حسینی، اعزام مبلغان به برنامه‌های‌ مختلف، اجرای طرح شمیم خدمت و قرار دوازدهم، طرح شمیم حسینی در حمایت از هیئت‌های مذهبی با هزینه ۶۸ میلیارد تومانی، برپایی مواکب اربعین حسینی با ۹۸ میلیارد تومان هزینه، مهر تحصیلی ۴۰ هزار بسته کیف و لوازم‌التحریر از درآمد موقوفات‌  و ... از جمله طرح‌هایی بوده است که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اجرایی شده و در حال اجراست.

وی بیان‌ کرد: در ایام هفته وقف برنامه تجلیل از واقفان و خیران، خبرنگاران، پژوهشگران، امنای موقوفات و ... در سه سطح در تمامی شهرستان‌های کشور برگزار می‌شود. برنامه ملی این طرح نیز روز ۱۷ مهرماه در مجموعه فرهنگی ارم برگزار خواهد شد. از سال گذشته تا امروز ۸۵۰ وقف جدید ثبت شده است که با نیات مختلفی ایجاد شده‌اند. همچنین، در این هفته نشست‌های تخصصی مختلفی در کشور برگزار می‌شود که در خود سازمان نیز شش نشست تخصصی در حوزه‌های مختلف‌ برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به تقارن هفته وقف با روز دوازدهم ماه برنامه قرار دوازدهم به قوت بیشتری برگزار می‌شود. مجموعه پوسترهای نمایشگاهی با امتیاز ویژه هوش مصنوعی در هفته وقف در بقاع شاخص به نمایش گذاشته می‌شود. در هفته وقف سه تور خبرنگاری خواهیم داشت که در سه موضوع موقوفات شاخص، شرکت‌های دانش‌بنیادین و مراکز موقوفه درمانی خاص برگزار می‌شود. همچنین، برپایی ایستگاه‌های همه واقف باشیم در میادین و نماز جمعه، دیدار با مسئولان، سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های نماز جمعه، نواختن زنگ‌ وقف در مدارس، غبارروبی بقاع و مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا و عیادت از بیماران   واقفان، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و اجتماعی و ... از دیگر برنامه‌های سازمان اوقاف در ایام هفته وقف خواهد بود‌.

وی در رابطه با مسئله جوانی جمعیت نیز اظهار کرد: در این زمینه قرارگاه جمعیت در مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف تشکیل شده است.‌ همچنین، طراحی دوره‌های آموزشی سبک زندگی سازمان با رویکرد افزایش جمعیت بوده است. همچنین، موقوفاتی نیز طی سال‌های اخیر با نیت فرزندآوری و افزایش جمعیت به ثبت رسیده که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

انتهای پیام
captcha