«از فکه تا آزادی» یادی از شهدای دفاع مقدس است + فیلم
کد خبر: 4172045
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
کارگردان مستند «از فکه تا آزادی»:

«از فکه تا آزادی» یادی از شهدای دفاع مقدس است + فیلم

ابراهیم شفیعی گفت: «از فکه تا آزادی» یکی از قدم‌ها در جهت گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس است که برای امنیت و حفظ میهن اسلامی به شهادت رسیدند.

ابراهیم شفیعی، کارگردان مستند «از فکه تا آزادی» در گفت‌و‌گو با ایکنا  با بیان این‌که این فیلم آماده پخش‌ شده است، گفت: فیلمبرداری این مستند که اثری مستقل است از پاییز سال گذشته آغاز شد و شش ماه نیز تولید آن زمان برد. دلیل طولانی شدن تصویربرداری در دسترس نبودن برخی مدیران بود. برای مثال برای جلوی دوربین آوردن آقای شریعتمداری وزیر سابق کار و وزرای بعدی با سختی‌های بسیاری مواجه شدیم. در این میان با وجود هماهنگ‌های بسیار بازهم نتوانستیم در این فیلم صولت مرتضوی  وزیر فعلی کار را جلوی دوربین داشته باشیم.

این فیلمساز هدف خود را از ساخت «از فکه تا آزادی» چنین توصیف کرد: چند دلیل برای ساخت این فیلم وجود داشت. ابتدا این‌که به واسطه این کار می‌خواستم یاد و خاطره شهدای گمنام را زنده نگاه داریم به ویژه که شهدای گمنام معمولاً مهجور واقع می‌شوند. نکته بعدی چالشی بود که می‌خواستیم در این فیلم به آن توجه کنیم. برخی‌ها معتقدند دفن شهدا در مکان‌های عمومی آنها را دم‌دستی کرده و این امر اتفاقی خوب محسوب نمی‌شود در این میان عده‌ای دیگر، نظری کاملاً متفاوت با این امر دارند.

وی ادامه داد: نکته جالبی که در این فیلم وجود داشت به نحوه پیدا کردن این شهید گمنام مربوط می‌شود. پیکر این شهید در هفته کار یافت شد و از اتفاق پیراهنی که بر تن داشت لوگوی وزارت کار را داشت. این امر نشان می‌دهد این شهید حتماً از پرسنل این وزارتخانه بوده است. در این میان عده‌ای برای دفن پیکر وی در وزارت کار مشکل‌تراشی می‌کردند به‌نحوی‌که پیکر این شهید سال 97 در تفحص پیدا شد اما به دلیل سنگ‌اندازی‌هایی که اشاره کردم نهایت در سال1401 دفن شد. البته در این میان کرونا نیز تا حدی به این تأخیر کمک کرد. این مسئله به صورت گذرا در فیلم مورد توجه قرار گرفت.

شفیعی تأکید کرد: مخاطب «از فکه تا آزادی» عموم مردم هستند. امیدوارم این امر باعث شود مردمی که از جلوی وزارت کار گذر می‌کنند یاد این شهید افتاده و خاطراتش را با ذکر فاتحه‌ای گرامی بدارند. این مستند یکی از قدم‌ها در جهت گرامیداشت یاد شهدایی است که برای امنیت و حفظ میهن اسلامی به شهادت رسیدند.

یاد شهدای گمنام را با ساخت فیلم گرامی بداریم + فیلم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این مستند برای اولین بار در جشنواره «سینما حقیقت» به نمایش درخواهد آمد؟ گفت: هنوز مشخص نیست این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر؟ زیرا در ابتدا باید مجوز نمایش را از وزارت کار دریافت کنیم، سپس در پی نمایش آن در جشنواره باشیم اما بااین‌وجود اگر این مجوز دریافت شد تلاش می‌کنم با مسئولان برگزاری جشنواره گفت‌و‌گو کرده تا امکان نمایش فیلم را در این در سینما حقیقت فراهم آوریم.

کارگردان مستند «از فکه تا آزادی» درباره الزام ساخت آثاری با محوریت شهدا بیان کرد: این‌که در هشت سال دفاع مقدس موضوعات بسیاری برای کار کردن وجود دارد امری روشن و مشخص است اما برای فعالیت در این حوزه باید امکانات و شرایط هم فراهم باشد. این موضوع متأسفانه مهیا نیست و حتی در برخی مواقع عدم همکاری هم رخ می‌دهد. برای مثال چندی پیش برای دریافت اطلاعاتی برای ساخت فیلم به مرکز ثبت اسناد دفاع مقدس رفتم ولی باوجود پیگیری‌های فراوان موفق به دریافت آمار لازم نشدم!

وی درباره آسیب تولیدات دفاع مقدسی گفت: مشکل رایجی که در ساخت فیلم‌هایی با محوریت دفاع مقدس وجود دارد سفارشی شدن کارهای مربوطه است. وقتی تولید فیلمی با محوریت هشت سال جنگ تحمیلی از جای به سازنده سفارش داده می‌شود آن کار حالت دلی خود را از دست می‌دهد. من در این حوزه تا به امروز هشت فیلم دفاع مقدسی تولید کرده‌ام که همگی آنها بر پایه اعتقاد و علاقه قلبی بوده است. همین امر باعث شده که دیگر خیلی چیزها برایم اهمیت نداشته و تنها به هدف بیندیشم.

این فیلمساز افزود: مشکل دیگری که در حوزه سینمای دفاع مقدس وجود دارد به دورهمی شدن این دست تولیدات مربوط می‌شود. در این عرصه معمولاً عده‌ای خاص مشغول هستند و سفارش‌دهندگان کاری به کیفیت محصول ندارند درحالی‌که آنها باید جستجو کنند و از میان طرح‌هایی که به دستشان می‌رسد بهترین محصول را برای خود برگزینند. برای مثال مستندی با عنوان  «رازهای عملیات فریب» ساختم. در این کار آنچه در عملیات کربلای 4 رخ داد را تصویر کردم اما نه‌تنها از این کار حمایت نشد بلکه مورد شماتت هم قرار گرفتم که چرا در فیلم خود حرف‌هایی را بیان کرده‌ام! این مستند هم‌اکنون در پلتفرم هاشور وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند آن را مشاهده کنند. درباره «رازهای عملیات فریب» اضافه می‌کنم ادعایی برای عالی بودن کارم ندارم اما حرف‌هایی در این فیلم زده‌شده که حاصل یک سال تحقیق است.

وی برای اعتلای سینمای دفاع مقدس پیشنهاد کرد: اگر می‌خواهیم این‌گونه بتواند مخاطب خود را به شکل انبوه پیدا کند باید از گفتن حقایق ترسی نداشته باشیم. برای نمونه به این مسئله بپردازیم اگر عملیات کربلای 4 لو رفته بود چرا انجام شد و چرا پس از گذشت سال‌ها، هنوز از بیان تعداد شهدای این عملیات پرهیز داریم؟

شفیعی در پایان تصریح کرد: جا دارد از آقای علی‌رضا ولی پور تهیه‌کننده کمال تشکر را داشته باشم زیرا وی برای هماهنگی با مدیران و مسئولان اداری با مشکلات بسیار مواجه شد. در انتها باید بگویم امیدوارم روزی فرارسد که در سینمای مستند و داستانی قهرمانان واقعی این سرزمین که همانا شهدا هستند به تصور کشیده شوند، قهرمانانی که از جنس واقعیت هستند.

دیگر عوامل این مستند عبارت‌اند از؛ تصویربردار:  محمد معدنی، صدابردار: سید جلال سعادت یار، نویسنده ابوالفضل رضایی، تدوین: سحر برجی و حسن کیاده، موسیقی: اکبر بلالی و طراح پوستر: محمدحسن صفابخش.

انتهای پیام
captcha