یک دستگاه‌ قرآنی در قالب هم‌افزایی متولی آموزش تخصصی شود
کد خبر: 4171958
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد:

یک دستگاه‌ قرآنی در قالب هم‌افزایی متولی آموزش تخصصی شود

داور تجوید مرحله استانی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی با تأکید بر اینکه یکی از ارگان‌ها و متولیان در قالب یک هم‌افزایی وظیفه آموزش تخصصی را برعهده بگیرند، گفت: با توجه به هزینه بالای آموزش تخصصی برخی از فعالان قرآنی به دلیل نداشتن بودجه کافی این فرصت را از دست می‌دهند.

اعظم تشیعی فرد، داور تجوید

اعظم تشیعی‌فرد، داور تجوید مرحله استانی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، از کاهش سطح برگزاری مسابقات در مرحله شهرستانی ابراز تأسف کرد و گفت: آمار راه‌یافتگان به مرحله استانی امسال نسبت به سال قبل کاهش محسوسی داشت، اما افراد راه‌یافته از سطح قابل قبولی برخوردار بودند.

وی ضرورت توجه متسابقان به صحت قرائت را متذکر شد و افزود: تعداد اشکالات اعرابی به این معناست که متسابقان به جای اینکه به صحت قرائت اهمیت دهند درگیر صوت و لحن و سایر موارد شدند. اولویت‌ها در تلاوت درست باید رعایت شود. شرکت‌کنندگان دقت داشته باشند در گام اول صحت قرائت حائز اهمیت است.


بیشتر بخوانید:


این داور مسابقات قرآن اوقاف با تأکید براینکه علاوه بر بحث‌های کمیتی باید روی مباحث کیفیتی نیز تمرکز شود، اظهار کرد: مسئولان و متولیان امر قرآن چاره‌ای بیندیشند تا متسابقان قدری علاقه‌مند شوند تا ما هر سال شاهد استقبال بیشتر متسابقان از رویدادهای قرآنی باشیم.

بانوان قرآنی محفلی برای تمرین ندارند

تشیعی‌فرد با اشاره به کمی جلسات خانگی و محافل قرآن ویژه بانوان در استان و اراک، اظهار کرد: بانوان، همچون آقایان جلسه‌ای برای تمرین ندارند تا حداقل هفته‌ای یک بار تلاوت کرده و محفوظات خود را مرور کنند. حضور بانوان در جلسات و ارائه حضوری به کاهش استرس آنان در رویدادها و افزایش انگیزه آنان برای تمرین برای حضور بسیار کمک می‌کند.

وی به عدم پذیرش اشکالات تلاوتی از سوی بانوان متسابق در رویدادهای قرآنی اشاره و تصریح کرد: متسابقان واقعیت‌ها را نمی‌پذیرند و به جای اینکه اشکالات خود را پذیرفته و به دنبال رفع آن باشند، داوران را متهم به سختگیری کرده و به نوعی پذیرفتند که نباید پیشرفتی داشته باشند و دچار رکود شدند. در مقابل آن انتظار دارند داوران نمرات را بالا دهند که این کار اشتباهی است.

این داور مسابقات قرآن در تکمیل توضیحات خود گفت: افرادی که از سطح بهتری برخوردارند در همان سطح مانده و ارتقا نمی‌یابند. برخی از متسابقان با داوران کشوری تمرین می‌کنند که اقدامی خوب است، اما در کنار تمرین با اساتید کشوری پیشنهاد می‌کنم از اساتید بومی نیز استفاده کنند؛ چراکه هر استادی نقطه نظری دارد که می‌تواند در راهنمایی این افراد اثرگذار باشد.

تشیعی‌فرد با تأکید براینکه یکی از ارگان‌ها و متولیان در قالب یک هم‌افزایی وظیفه آموزش تخصصی را برعهده بگیرند، اضافه کرد: با توجه به هزینه بالای آموزش تخصصی برخی از فعالان قرآنی که علاقه‌مند به پیشرفت و ارتقا هستند به دلیل نداشتن بودجه کافی این فرصت را از دست می‌دهند. اساتید هم جلسه عمومی در سطح شهرها ندارند تا افراد از این جلسات بهره‌مند شوند؛ از این رو اگر دستگاهی این هزینه را متقبل شده و گامی در راستای آموزش تخصصی بردارد، قطعاً خروجی و بازدهی عالی خواهد داشت. حتما باید چاره‌ای اندیشید تا مشکلات برطرف شود.

حافظان در شرایط سخت تمرین کنند

وی ادامه داد: اگر حافظ ذهن خود را از لحن، صوت و تجوید خالی کرده و فقط به حسن حفظ توجه کند، در عرصه مسابقات با تعدد داوران در بخش‌های مختلف مواجه می‌شود و همین عامل باعث می‌شود تا تمام معادلات به هم بخورد. امروز ضروری است حافظان خود را در شرایط سخت قرار داده و در چنین شرایطی تمرین کرده و آموزش ببینند.

تشیعی‌فرد در پاسخ به این پرسش که آیا حفاظ نیازی به صوت تخصصی همچون قاری دارند یا خیر، اظهار کرد: اگر حافظان برای دل خود قرآن را حفظ کرده و تلاوت می‌کنند، نیازی به صوت و لحن‌های تخصصی ندارند، اما اگر قرار است محفوظات خود را در جلسات یا مسابقات ارائه دهند یا در آزمون اعطای مدرک به حفاظ شرکت کرده و مدرک کسب کنند، باید قطعاً اصول قواعدی را رعایت کنند. حتی اگر در محفلی به عنوان حافظ دعوت می‌شوند، صوت زیبا بیش از هر چیز دیگری نظر مردم را جلب می‌کند.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها متفق‌القول نداشتن بودجه را دلیل عدم برگزاری دوره بیان کردند، اضافه کرد: کاش مشخص می‌شد بودجه‌های قرآنی کجا هزینه می‌شود. سال‌هاست که هیچ دوره‌ای برای ارتقای سطح داوران در استان برگزار نشده است. افراد خود به صورت فردی آموزش دیده و سطح خود را به روز نگه می‌دارند.

تشیعی‌فرد در پایان ضرورت توجه به آموزش متسابقان شهرستانی را خواستار و مورد توجه قرار داد و افزود: دوستان شهرستانی بیان می‌کنند از هیچ امتیازی برخوردار نبوده و تشویق نمی‌شوند. این موارد باعث کاهش انگیزه آنان شده و در مسابقات نیز شرکت نمی‌کنند. بحث ما این نیست که شرکت‌کنندگان برای کسب جایزه در مسابقات شرکت می‌کنند، اما باید بحث جوایز و تشویق را جدی گرفت. حتی می توان برای برخی از استعدادها که امید کسب رتبه دارند به صورت مجازی با برخی از اساتید کشوری دوره برگزار کرد. بهتر است در کنار مسابقات بحث آموزش نیز جدی گرفته شود.  

انتهای پیام
captcha