تبیین مسئله افول آمریکا و گذار به نظم جدید جهانی؛ محور مهم سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل + صوت
کد خبر: 4169784
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
قنادباشی مطرح کرد:

تبیین مسئله افول آمریکا و گذار به نظم جدید جهانی؛ محور مهم سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل + صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حرکت غرب و آمریکا به سمت افول و ضعف در چند سال اخیر گفت: جهان در حال گذار به یک نظم جدید چندقطبی است که شرق و کشورهای اسلامی جایگاه ویژه‌ای در این نظم نوین دارند و تبیین این مسئله مهم به منزله یکی از محورهای اصلی سخنان رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل قطعا مورد استقبال سایر کشورها قرار خواهد گرفت.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ابعاد سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: رئیس‌جمهور در این سفر می‌تواند موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگ و تحسین ‌برانگیز جمهوری اسلامی ایران را ارائه کند. در عرصه داخلی در حالی که سال گذشته کشور درگیر اغتشاشات و آشوب‌های طراحی شده از سوی غرب بود اما آرام‌سازی کشور با موفقیت انجام گرفت و مردم ضدیت و مخالفت خود را با کسانی که غربی‌ها سردمدار اعتراضات و اغتشاشات معرفی می‌کردند، اعلام کردند و این پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی را نشان داد و لذا رئیس‌جمهور امسال برپایه یک حمایت مناسب و قدرتمند مردمی در سازمان ملل حضور پیدا می‌کند و نگاه و مواضع ملت ایران را نسبت به تحولات جهانی بیان می‌نماید.
 
وی افزود: در عرصه بین‌المللی نیز نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم در یکسال اخیر به دو پیمان بزرگ شانگهای و بریکس پیوست که اینها موفقیت‌های بسیار بزرگی بود زیرا غربی‌ها تصور می‌کردند ایران با تحریم‌ها به یک کشور تنها و در محاصره تبدیل شده که سایر کشورها تمایلی به ارتباط با آن ندارند و نمی‌تواند به عضویت مجامع و سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی درآید و حضور فعال و مؤثری در عرصه بین‌المللی داشته باشد.
 

بیشتر بخوانید:


قنادباشی بیان کرد: در واقع سیاست خارجی فعال کشور در سطح منطقه و عرصه بین‌الملل و اتخاذ راهبرد سیاست همسایگی به منزله اولویت اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم منجر به توسعه روابط با کشورهای مختلف جهان شده و ما دیگر برای رابطه با سایر کشورها منتظر تعیین تکلیف مسائل خود با چند کشور خاص نیستیم.

ارائه دستاوردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران 

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: رئیس‌جمهور در این حوزه می‌تواند به تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و شکست تحریم‌ها برمبنای پیشبرد راهبرد سیاست همسایگی و نگاه به شرق در دوره جدید پرداخته و گزارشی از موفقیت‌ها و دستاوردهای این رویکرد جدید ایران ارائه کند.
 
وی تأکید کرد: قطعا سؤالات امسال خبرنگاران و رسانه‌های خارجی با سؤالات سال گذشته بسیار متفاوت‌تر خواهد بود و این به خاطر مواضع قدرتمندانه جمهوری اسلامی ایران و عبور موفق از بحران‌ها و اغتشاشات سال گذشته است و رئیس‌جمهور امسال از یک موضع کاملا برتر می‌تواند غرب و آمریکا را به چالش کشیده و افول قدرت آنها را در سطح بین‌المللی یادآور شود. 

تبیین مؤلفه‌های نظم جدید جهانی  

قنادباشی درباره اهمیت تبیین دوران گذار به یک نظم جدید جهانی و فعال شدن قدرت‌های نوظهور و عبور جهان از نظام تک‌قطبی و آمریکایی از سوی رئیس‌جمهور در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل گفت: غرب و آمریکا چند سال است به سمت افول و ضعف در حال حرکت هستند و رهبر معظم انقلاب نیز دو سال پیش با استفاده از تعبیر «کشتی تایتانیک» به حرکت آمریکا در مسیر افول و سقوط اشاره کردند. کما اینکه چند روز پیش نیز امانوئل مکرون به ضعف و ناتوانی دنیای غرب اعتراف کرد که این یکی از نشانه‌های درستی ادعای جمهوری اسلامی ایران است که ثابت کرد افول آمریکا و غرب تنها یک شعار ایدئولوژیک ضد غربی نیست و کاملا مبتنی بر واقعیت و داده‌های علمی و عقلانی است.
 
وی ابراز کرد: این مسئله نشان داد جهان در یک دوره گذار و عبور از وضعیت نظم تک‌قطبی به سمت نظم چندقطبی قرار دارد که در این نظم دیگر آمریکا و غرب تنها قدرت تعیین‌کننده نیستند و شرق و جهان اسلام بلوک‌های جدید قدرت این نظم جدید هستند و این مسئله می‌تواند یکی از محورهای مهم سخنان رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل باشد که قطعا با استقبال اکثر کشورها مواجه خواهد شد.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: امروز بیشتر کشورهای جهان به این درک رسیده‌اند که آمریکا در دوره افول خود به سر می‌برد و می‌توانند مستقل از غرب و آمریکا، ائتلاف‌ها و اتحادهای منطقه‌ای یا با حضور قدرت‌های نوظهور تشکیل دهند و منافع خود را تأمین کنند.

لزوم بهره‌برداری از ملاقات‌های متعدد مقامات کشورها با رئیس‌جمهور 

قنادباشی درباره اهمیت اتخاذ یک دیپلماسی اقتصادی فعال در این سفر و پیگیری توافق‌ها و قراردادهای اقتصادی و تجاری و به ویژه با همسایگان و کشورهای منطقه از سوی رئیس‌جمهور و هیئت همراه گفت: این سفر بیشتر فرصتی برای دیدار و ملاقات سران کشورها است و امسال هم بیشتر رؤسا و مقامات کشورها علاقه‌مندند با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کنند و این علاقه‌مندی نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر شده و این خود یک عرصه برای نمایش قدرت کشور است زیرا رئیس‌جمهور نماینده و نماد نظام و ملتی است که آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند آن را در انزوا و فشار قرار دهند اما اکنون صفی از مقامات عالی‌رتبه کشورها برای ملاقات با رئیس‌جمهور این کشور شکل گرفته که بیانگر شکست سیاست‌های ضد ایرانی آمریکایی‌ها است.
 
کد
 
وی در پایان اظهار کرد: البته این دیدارها و ملاقات‌ها فقط جنبه نمادین و تشریفاتی ندارد بلکه می‌تواند زمینه را برای سفرهای بعدی مقامات به کشورهای یکدیگر و افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری و انعقاد توافقنامه‌ها و قراردادها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فنی، مهندسی، خدماتی و صنعتی فراهم کند و لازم است هیئت همراه رئیس‌جمهور با چنین رویکردی از ملاقات‌های متعدد مقامات کشورهای مختلف با رئیس‌جمهور در این چند روز در راستای این هدف بهره‌برداری کند.       
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری
انتهای پیام
captcha