درک معانی آیات لذت تلاوت را برای کودکان دوچندان می‌کند
کد خبر: 4169258
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۶

درک معانی آیات لذت تلاوت را برای کودکان دوچندان می‌کند

حمیدرضا طبیبی، شرکت‌کننده رشته حفظ کل در مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی با بیان اینکه درک معانی آیات لذت تلاوت را دوچندان می‌کند، گفت: باید لذت فهم قرآن را به کودکان و نوجوانان چشاند.

حمیدرضا طبیبی، حافظ کل

حمیدرضا طبیبی، شرکت‌کننده رشته حفظ کل در مرحله استانی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی از ساوه در گفت‌و‌گو با ایکنا، با بیان اینکه مسابقات هر سال از روند خوبی برخوردار است و امسال با تغییر مکان تنوع خوبی ایجاد شد، اظهار کرد: دکور در نظر گرفته شده بسیار خوب بود و امید است برای سال‌های آینده شاهد رشد این مسابقات در سطح شهرستان‌ها و استان و در نهایت درخشش نمایندگان استان در مرحله کشوری باشیم.

طبیبی رقبای شرکت‌کننده در مسابقات را قوی توصیف کرد و افزود: بهترین‌های هر رشته هر سال در مسابقات اوقاف شرکت دارند و این امر فرصتی برای تبادل تجربیات است. امید است تمام داوطلبان با تمرین بیشتر بتوانند هرسال بهتر از سال قبل باشند. تعداد شرکت‌کنندگان امسال کمتر از سال قبل بود و توجه به مباحث تشویقی باعث ایجاد انگیزه و حضور بیشتر داوطلبان خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


وی جوایز را محرک خوبی برای رونق فعالیت‌های قرآنی و حضور جوانان در مسابقات اوقاف دانست و افزود: بزرگان قرآنی حتی بر این امر مهم صحه می‌گذارند و براین مهم ایمان دارند. جوایز باید طوری در نظر گرفته شود که افراد برای حضور و کسب رتبه تلاش کرده و متسابقان برای حضوری قوی‌تر در سال آینده سطح خود را ارتقا دهند.

تعداد محدود کلاس‌های تخصصی حفظ در ساوه

طبیبی به کمی تعداد کلاس‌های حفظ تخصصی قرآن در ساوه اشاره کرد و گفت: این شهرستان از نظر کلاس حفظ که حفاظ بتوانند به صورت تخصصی محفوظات خود را ارائه دهند در مضیقه است و از چنین مشکلی به شدت در رنج هستم و امید است تا این اتفاق در شهر ما رقم خورد و بازخورد خوبی را در سطح جامعه شاهد باشیم.

این حافظ کل از برگزاری کلاس‌های خوب قرآنی در رشته قرائت در ساوه خبر داد و افزود: درست است که کلاس‌های خوبی داریم، اما همچنان به کلاس‌های تخصصی نیازمندیم. علاقه‌مندیم اساتید در شهرستان حضور فعال داشته باشند و این تداوم ارتباطات به ارتقای سطح قرآن‌آموزان حفظ و قرائت قرآنیان شهرستانی منتج می‌شود.

طبیبی از مسئولان درخواست برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در رشته‌های مختلف را داشت و اضافه کرد: اگر هریک از متولیان فراخور رسالت و تکالیفشان در این حوزه وارد شوند قطعاً اثرات بسیار مفید در سطح شهرستان ساوه و سایر شهرستان‌ها شاهد خواهیم بود و در موازات مرکز استان، شهرستان‌ها نیز رشد خواهند کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بانوان کمتر از آقایان مجوز ورود به مرحله استانی را با وجود حضور گسترده‌تر در مرحله شهرستانی کسب می‌کنند، گفت: هرسال تعداد بانوان ثبت‌نام شده در مسابقات بیشتر از آقایان است، اما متأسفانه تعداد بانوان راه‌یافته به مرحله استانی کمتر از آقایان است؛ از این رو توجه به مسائل کیفی ضروری است و باید دید برای این تعداد داوطلب چه اقدامات اثرگذاری انجام دادیم؟

 توجه به بانوان برای حضور قوی‌تر در مسابقات

طبیبی اضافه کرد: تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات از لحاظ کمّی بسیار مهم است، اما توجه به پیشرفت این افراد باید مدنظر قرار گیرد. به نظر می‌رسد مسئولان برای بانوان شهرستانی فکری بیندیشند تا حفاظ و قراء خانم از شهرستان‌ها با توان بالاتر در مسابقات شرکت کرده و سطح کیفی را ارتقا بخشند. برای حضور قوی‌تر بانوان در رویدادهای قرآنی باید از سنین پایین آغاز و سرمایه‌گذاری کرد.

وی ضرورت تربیت دختران و پسران دانش‌آموز و هدایت آنان در مسیر قرآن را یادآور شد و افزود: باید لذت فهم قرآن را به کودکان و نوجوانان چشاند، اینکه افراد قرآن را حفظ کرده و این کتاب الهی را با صوت دلنشین تلاوت کنند امری شایسته است، اما اینکه از معانی درکی شیرین داشته باشند، لذت تلاوت را دوچندان می‌کند.

این حافظ کل در پایان گفت: بیان این مطالب، دغدغه جامعه قرآنی است و امیدوارم که به زودی این موضوعات برطرف شود و شاهد رشدی باشیم که یک دهه قبل در مسابقات اوقاف وجود داشت. امروز فقط با گذشت کمتر از 10 سال حضور در مسابقات کمرنگ شده است. برای رفع این مشکل و ایجاد شوق و شور باید از مدارس و پایه‌های ابتدایی آغاز کرد. افرادی همچون ابوذر کرمی که حافظ کل است و در این عرصه گام برداشته نمونه خوبی برای الگوسازی است. از این دست نمونه‌ها در استان کم نداریم و باید بهتر معرفی شوند.

انتهای پیام
captcha