شعر آیینی باید ظلم‌ستیز باشد
کد خبر: 4168697
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
انصاری‌نژاد:

شعر آیینی باید ظلم‌ستیز باشد

حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد گفت: موضوع شعر آیینی، باید مذهبی و موضع آن ظلم‌ستیزی باشد اما اغلب اشعار آیینی در موضوع و موضع مذهبی است.

به گزارش ایکنا به نقل از خانه کتاب و ادبیات ایران، سیزدهمین برنامه از سلسله برنامه‌های «به آیین آسمان» با محوریت «شعرخوانی و کارگاه شعر آیینی»، از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین انصاری‌نژاد؛ شاعر آیینی در این کارگاه با اشاره به آسیب‌ها و نقاط قوت این نوع شعر، بیان کرد: شعر آیینی درعین‌حال که ظاهرا معنای ساده‌ای دارد، اما سخت می‌توان تعریفی از آن ارائه داد، چرا که ابتدا شعر مذهبی را آیینی نامیدند.

وی ادامه داد: موضوع شعر آیینی، باید مذهبی و موضع آن ظلم‌ستیزی باشد، اما اغلب اشعار آیینی در موضوع و موضع مذهبی است و جنبه علاقه به اهل بیت(ع) دارد. اشعار آیینی بیشتر جنبه احساسی و عاطفی پیدا کرده‌اند. باید گره‌خوردگی عمیق بین عاطفه و اندیشه ایجاد شود.

شاعر مجموعه «از سمت سناباد» گفت: همانگونه که انتظار داریم دین در همه ساحت‌های زندگی خود را نشان بدهد، مخاطب امروز انتظار دارد شعر آیینی با عناصر زندگی امروزش گره خورده باشد و انسان سرگشته امروز را از وادی تردید نجات دهد.

انصاری‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود درباره آسیب‌های شعر آیینی نیز اشاره کرد: غلو بزرگترین ایراد است، زیرا برخی شاعران گاهی تأویل شاعرانه را با غلو اشتباه می‌گیرند.

انتهای پیام
captcha