قلب لبریز از محبت حاکمان نسبت به مردم؛ علامت شکل‌گیری دولت اسلامی
کد خبر: 4167544
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

قلب لبریز از محبت حاکمان نسبت به مردم؛ علامت شکل‌گیری دولت اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه نخست نماز جمعه تهران، با اشاره به فرازی از عهدنامه مالک اشتر گفت: آنگاه که سطوح مدیریتی در نظام اسلامی نسبت به شهروندان و عموم مردم چنین قلب و لطف و محبت و احسانی داشتند علامت شکل‌گیری دولت اسلامی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند با آن فاصله داریم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، امروز 17 شهریور در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به مباحث خطبه‌های اول در خصوص حکمرانی علوی و منشور مالک اشتر گفت: امام علی(ع) در فرازی از این منشور به تبیین نگاه قرآن و پیامبر اکرم(ص) به انسان می‌پردازند و رسالت و مسئولیت آحاد جامعه در برابر انسان‌ها از جمله حاکمان را در نظام اسلامی بیان می‌فرمایند.

وی افزود: امام می فرمایند مالک قلب خود را لبریز از رحمت و محبت و لطف به انسانها قرار بدهد. ممکن است انسان با افراد جامعه رفتارخوبی داشته باشد اما مطالبه امام این است که قلب لبریز و مالامال از رحمت، محبت و لطف نسبت به انسان داشته باشید.

ابوترابی فرد اظهار کرد: ما در جمهوری اسلامی شعارهای بلندی مانند «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» داریم اما امام علی(ع) به شعار دیگری اشاره می‌کنند؛ قلبی لبریز از محبت داشته باشید. این رحمت اشاره به قلب رئوف، مهربان و لبریز از عشق به انسان‌هاست که ثمره آن، آراستگی انسان به محبت و مهربانی نسبت به دیگران است که زمینه‌ساز لطف و احسان به انسانها می‌شود. این دستورالعمل اسلام به عموم جامعه به ویژه حاکمان در نظام اسلامی است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: آنگاه که سطوح مدیریتی در نظام اسلامی نسبت به شهروندان و عموم مردم چنین قلب و لطف و محبت و احسانی داشتند علامت شکل‌گیری دولت اسلامی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند با آن فاصله داریم.

مدیران در نظام اسلامی نماد رحمت و محبت باشند

وی ابراز کرد: نام دولت مردمی که رئیس‌جمهور برای دولت سیزدهم برگزیده‌اند از همین پیام الهام می‌گیرد و لذا مدیران در نظام اسلامی باید نماد رحمت و محبت و لطف و احسان به عموم شهروندان باشند.

ابوترابی فرد اظهار کرد: در ادامه امیرالمؤمنین علی(ع) به تبیین فلسفه این نگاه پرداخته و می‌فرمایند مالک دلیل محبت ورزیدن به همه انسان‌ها این است که شهروندان در کشور مصر از دو گروه خارج نیستند؛ یا برادران و خواهران دینی تو هستند و یا اگر مشرک هستند انسانند و حقوق انسانی دارند. مالک تو باید حقوق انسانی آنها را پاس بداری و نسبت به آنها قلب لبریز از لطف و محبت داشته باشی؛ این نگاه اسلام به انسان است.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: نظم نوین جهانی یا تمدن نوین جهانی که حضرت ولی عصر(عج) آن را بنیان می‌نهند بر سه اصل و رکن اساسی استوار است؛ مرجعیت علم، نگاه کریمانه و با کرامت به انسان و عدالت برآمده از فرهنگ و تربیت و معرفت و دانش و توسعه انسانی.

تجلی قیام به عدالت در راهپیمایی اربعین

وی بیان کرد: در این حکمرانی جهانی تربیت‌های الهی و توحیدی و محمدی راه را برای به پا خاستن جامعه بشری به عدالت هموار می‌کنند و قیام انسان‌ها قیام به عدل است که یک نمونه آن راهپیمایی 20 میلیونی اربعین است که در آن می‌توان انسانیت و قیام به عدالت را به خوبی نگریست. این احترام به انسان دستاورد این تفکر است.

ابوترابی فرد اظهار کرد: امام حسین(ع) نیز خون قلبش را تقدیم کرد چون قلبش تجسم این کلام امام علی(ع) بود و به انسانها عشق می‌ورزید؛ نه فقط انسان‌های مؤمن بلکه به انسان‌های جاهل و گمراه و دغدغه نجات آنها را داشت و این موجب شد که سیدالشهدا(ع) برای رهایی بشریت از جهل و ضلالت خون مقدس قلبش را بذل کند.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با گرامیداشت سالروز قیام خونین 17 شهریور و شهدای این حرکت، آن را مقدمه‌ای بر آغاز مرحله نهایی قیام ملت ایران و شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی خواند.

وی در ادامه یاد عالم مجاهد و انقلابی، روشن‌بین و صادق، نخستین امام جمعه تهران، حضرت آیت‌الله طالقانی و فقیه، عارف و شهید عالیقدر؛ حضرت آیت‌الله مدنی، دومین شهید محراب، را که نقش تعیین‌کننده‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، گرامی داشت.

آفرینش حماسه‌ای بزرگ در راهپیمایی اربعین

ابوترابی فرد اظهار کرد: کنگره عظیم و بی‌نظیر اربعین با مختصات ویژه آن، با حضور حدود 20 میلیون نفر از مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان، شکوه و عظمت انقلاب تاریخ‌ساز عاشورا را به نمایش گذاشت. حضور بیش از 4 میلیون نفر از زائران ایرانی در این حرکت عظیم سیاسی، فرهنگی، دینی و اجتماعی؛ آفریننده حماسه‌ای بزرگ بود.

وی بیان کرد: نقش دولت و ملت بزرگ و فداکار عراق در خلق این رویداد استثنایی و تحول‌آفرین بر کسی پوشیده نیست. مردان، زنان و جوانانی که دل‌های پاک و لبریز از محبت آنان در شوق تکریم زائران امام حسین(ع) می‌تپید و به احترام آنان در اوج ایثار و ادب به خدمت ایستادند.

خطیب جمعه تهران افزود: از جوانان عزیز و اقشار و اصناف و اقوام و پیروان مذاهب و ادیان، هیئت‌ها و موکب‌های مردمی و جهادی در ایران اسلامی به ویژه مردم شریف کردستان ایران و عراق که با همت بلند و دل‌های آکنده از عشق به ساحت مقس حضرت سیدالشهدا(ع) این حرکت عظیم و پرشور انسانی را گرامی داشتند، تشکر می‌کنم.

ابوترابی فرد یاداور شد: برنامه‌ریزی در خور تقدیر دولتمردان ایران و عراق، نهادهای حاکمیتی، انتظامی و امنیتی به ویژه فراجا نقش تعین‌کننده‌ای در شکل‌گیری شایسته و تحسین‌برانگیز اجتماع بزرگ و انسانی که پیام‌آور وحدت امت اسلام و آزادی‌خواهان جهان حول مدرسه عاشورا است، ایفا نمود. از دولت محترم و همه کارگزاران در انجام شایسته این مسئولیت تشکر داریم.

وی بیان کرد: حضور متراکم و گسترده مردم شریف استان تهران در راهپیمایی بزرگ روز اربعین و حضور در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) حکایت از ایمان راسخ و باور مستحکم  خلل‌ناپذیر مردم شریف استان تهران به ارزش‌های اسلامی و معارف قرآن و اهل بیت(ع) دارد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به ورود دولت به سال سوم فعالیت خود و رسیدگی به برنامه هفتم توسعه با اولویت پیشرفت اقتصادی توآم با عدالت در دولت و مجلس به بررسی برخی اقدامات دولت در دو سال گذشته که به اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی کمک کرده پرداخت و گفت: بسیاری از سیاست‌های اقتصادی که ظاهری جذاب و دلپذیر دارند در میان مدت و بلندمدت پیامدهای ناگوار و نامطلوب اقتصادی برای مردم و کشور دارند و در مقابل سیاست‌های اقتصادی که ظاهری ناخوشایند دارند عموماً در میان مدت و بلندمدت دستاوردهای مطلوب و دلپذیر دارند و موجب افزایش سطح رفاه عمومی می‌شوند.

دستاوردهای حذف ارز ترجیحی

ابوترابی یادآور شد: تصمیم دولت در حذف ارز ترجیحی از این گونه تصمیمات مهم و سازنده بود. هر چند این اقدام شجاعانه، عقلانی و علمی، ظاهری فریبنده و خوشاینده نداشت و در کوتاه مدت موجب تغییر قیمت کالاها و خدمات شد لکن در میان مدت و بلندمدت دستاوردهای مطلوب و دلپذیری برای اقتصاد کشور داشته و خواهد داشت.

وی ابراز کرد: اولاً با حذف رانت ناشی از تخصیص ارز ترجیحی یکی از عوامل کلیدی گسترش فساد حذف شد. ثانیاً ضربه مهلکی بر پیکر قاچاق کالاها یارانه‌ای و پرداخت یارانه به مصرف‌کنندگان خارجی و کشورهای همسایه وارد کرد. ثالثاً زمینه مدیریت مناسب منابع ارزی محدود کشور را فراهم ساخت که می‌تواند زمینه‌ساز رشد پایدار اقتصادی باشد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: در این حوزه لازم است بخشی از منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی به دهک‌های پایین انتقال پیدا کند که دولت برنامه مناسبی دارند و بخش دیگر باید صرف تأمین مالی تولید و رفع آثار این اقدام اصلاحی اقتصادی گردد. باید تولید رونق پیدا کند تا به تعادل قیمتها بینجامد.

ابوترابی فرد اظهار کرد: دولت سیزدهم فعالیت خود را در شرایطی آغاز کرد که ارزش تشکیل سرمایه در پایان 1400 نسبت به 1396 معادل 18 درصد کاهش یافته بود. یعنی اقتصاد ایران در طول چهار سال به مقدار قابل توجهی کوچک شده بود. با اصلاح نسبی سیاستگذاری طی دو سال گذشته شاهد جهش تشکیل سرمایه در کشور هستیم. رشد 6.7 درصدی نرخ تشکیل سرمایه، دستاورد بزرگی است.

وی اضافه کرد: از دستاوردهای این حرکت صحیح، رشد اقتصادی 4.4 درصد در 1400 و رشد اقتصادی 4 درصدی در سال1401 است که می تواند پیام آور خروج اقتصادی کشور از رکود باشد.

راه تحقق رشد اقتصادی پایدار

خطیب جمعه تهران با اشاره به هدف‌گذاری دستیابی به رشد اقتصادی 8 در طول سال‌های اجرای برنامه هفتم توسعه گفت: از راه‌های اساسی تحقق رشد پایدار و بالای اقتصادی فراهم آوردن زمینه افزایش حضور و نقش آفرینی در شبکه جریانهای اقتصادی منطقه ای و بین المللی و دیپلماسی فعال و مؤثر اقتصادی است.

وی تأکید کرد: تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می گویند اعتبار سیاسی و نظامی اتحاد جماهیر شوروی برای آن فروریخت که از نقاط قوت نظام مالی و فناوری پیشرفته جهانی محروم بود. ما باید بستر مناسبات و فعالیت‌های اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را فراهم بیاوریم.

ابوترابی فرد تصریح کرد: در این حوزه طی دو سال گذشته قدم‌های بلند و امیدآفرین برداشته شده است. در زمینه ارتقای جهش دیپلماسی اقتصادی کشور اولاً سطح روابط با کشورهای همسایه به طور ملموس ارتقا یافته است. ثانیاً عضویت ایران در پیمان شانگهای که از مهم‌ترین سازمانهای منطقه‌ای راهبردی در اوراسیا است، فراهم شده است و ایران با پبوستن به این نهاد می‌تواند نقش فعال‌تری در تحولات منطقه‌ای و جهانی ایفا کند. ثالثاً عضویت در گروه بریکس نیز مهم است. 

وی ادامه داد: امروز شاهد دو طیف رقیب در ساختار اقتصاد سیاسی بین‌الملل هستیم؛ طیف نخست به رهبری آمریکا در قالب سازوکارهایی مانند جی ـ 7 و طیف دوم شامل اقتصادی نوظهور در قالب سازوکارهایی مانند بریکس و شانگهای.

ظرفیت‌های بریکس

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: گروه بریکس تبدیل به مهمترین نماد قدرت‌های نوظهور برای اثرگذاری بر فرآیند اقنصاد سیاسی نظام بین‌الملل شده و دارای جذابیت بالایی است و ده ها کشور متقاضی عضویت در این گروه شده اند. این بلوک جدید، 46 درصد جمعیت جهان را دارد. رشد تولید ناخالص داخلی بریکس موجب جذابیت آن شده است. این قدرت اقتصادی مهمترین فرصتی است که اعضا باید از آن استفاده کنند.

ابوترابی فرد تأکید کرد: با توجه به نقش مهم تجارت بین‌الملل و سرمایه‌گذاری خارجی در بهبود اقتصاد جهانی باید از این فرصت برای افزایش سرمایه‌گذاری کشورهای عضو در ایران بالاترین بهره را ببریم. کار بزرگی که ریاست جمهوری و دیپلماسی خارجی کشور سامان داده باید توسط مدیران ارشد و میانی بهره‌برداری شود.

وی ابراز کرد: با توجه به ظرفیت بالای مهندسی کشور و بازار بزرگ ایران، فرصت عضویت در گروه بریکس امکان گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه را با کشورهای عضو به ویژه کشورهای همسایه را فراهم آورده که باید به شایستگی از آن استفاده کرد.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار که مطالبه قطعی رهبر انقلاب است، تحقق پیدا نخواهد کرد مگر آنکه دولت و مجلس با تمرکز جدی بر سیاست‌های کلی برنامه هفتم از هر اقدام هزینه‌آفرین که در راستای رشد اقتصادی بالا، مهار تورم و رشد تولید نیست، پرهیز کنند و انضباط مالی و رشد درآمدهای پایدار مالیاتی که در دستور کار دولت قرار گرفته، و تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار نظام اداری کشور با رویکرد کوچک شدن دستگاه اجرایی و افزایش نقش بخش خصوصی و غیر دولتی به طور جدی در دستور کار وزرا قرار بگیرد.

ابوترابی فرد یادآور شد: بانک‌های ناتراز که به خلق پول مشغول هستند و بانک مرکزی امروز نگاه به آنها را در دستور کار قرار داده باید به سرعت حل و فصل شده و سامان داده شوند.

وی در پابان به بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر هیئت دولت اشاره کرد و گفت: «در زمینه مسائل اقتصادی هر تصمیمی می‌خواهید اتخاذ کنید نگاه کنید، تأثیرش را در ثبات بازار، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز، رشد تولید، تصمیم اقتصادی که می‌خواهید بگیرید چه اثری روی این شاخصها می گذارید. با توجه به آن اثر تصمیم بگیرید.» خدمت دولت و مجلس محترم عرض می‌کنم امروز تبعیت از رهبری قبل از هر چیز به رعایت این اصول و قواعد در نظام تقنین و اجرا، نظام برنامه‌نویسی و نظام بودجه‌ریزی باز می‌گردد.

انتهای پیام
captcha