معنای پیاده‌روی اربعین قرار گرفتن در خط امام حسین(ع) است
کد خبر: 4167316
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
آیت‌الله علم‌الهدی:

معنای پیاده‌روی اربعین قرار گرفتن در خط امام حسین(ع) است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: معنای پیاده‌روی اربعین فقط راه رفتن و زیارت کردن نیست، بلکه معنای آن این است که در خط امام حسین(ع) قرار گرفته‌ایم.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، امروز ۱۵ شهریورماه، همزمان با اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی در جمع عزاداران اظهار کرد: در دوران تقیه که شیعیان در تقیه به سر می‌بردند و شیعه در بین جوامع و مذاهب مشخص نبود امام عسکری(ع)علاماتی مشخص کردند که شیعیان یکدیگر را تشخیص بدهند.

وی افزود: امام حسن عسکری (ع) فرمود: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏؛ علامت‌های مؤمن (شیعه) پنج چیز است: خواندن 51 رکعت نماز در شبانه‌روز، خواندن زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی را در سجده بر خاک نهادن و بلندگفتن بسم‌الله الرحمن الرحیم در نماز.

علم الهدی بیان کرد: غیر از خواندن 51 رکعت نماز بقیه علائم  فلسفه و جهت سیاسی است و در آن زمان که شیعیان در تقیه بودند این علائم برای آن بود که امام حسن عسکری(ع) یک تشکل منسجم از شیعیان به وجود آورند تا در مراکز مختلف و موقعیت‌های اجتماعی از جمله حج یکدیگر را بشناسند. زیارت اربعین نیز که توصیه امام حسن عسکری(ع) است، به‌خاطر این است که شیعیان بنشینند و حساب کنند که فصل دوم انقلاب عاشورا که اسارت اهل بیت(ع) بود چه اثری داشت.

وی گفت: زیارت اربعین سندی برای شناخت جریان عاشورا است. وجود مقدس امام صادق(ع) به صفوان جمال که از شیعیان ویژه و اصحاب خالص امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بودند زیارت اربعین را تعلیم فرمودند و وجود مقدس امام باقر(ع) زیارت عاشورا را به ایشان تعلیم فرمودند.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: مضامینی که در زیارت اربعین به صفوان آموخته شد، یک معرفت‌شناسی در مسئله عاشورا است که این معرفت‌شناسی از دو جمله آغاز می‌شود و این دو عبارت نقش راهبردی و سازندگی شیعه را در همه جهات زندگی و موقعیت‌ها دارد.

 «بَذَلَ مُهْجَتَهُ»؛ سرمایه‌گذاری برای نجات مردم از جهالت

وی به فرازی از زیارت اربعین «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة» اشاره کرد و گفت: این عبارت در واقع عظمت قیام عاشورا را نشان می‌دهد و یعنی اینکه وجود مقدس امام حسین(ع) در راه خدا «بَذَلَ مُهْجَتَهُ» کرد، برای اینکه بندگان خدا را از جهالت و نادانی نجات دهد و اما امام از چه جهالتی می‌خواست بندگان خدا را نجات دهد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: منظور از این جهالت و نادانی، بی‌سوادی در مسائل طبیعی، مادی و تجربی نیست، بلکه این جهالت، جهالت در جامعه‌شناسی و فتنه‌شناسی در جامعه است و مردم نسبت به انسانیت و فضیلت بشر بودن جهالت داشتند.

امام جمعه مشهد افزود: مردم در برابر هر انقلابی که قرار می‌گیرند با جهالت در دو حقیقت روبه‌رو هستند، یکی عدم شناخت ارتجاع در درون جامعه و دیگری عدم شناخت نسبت به جریان‌های فتنه‌انگیز فرصت طلب در جامعه است که اگر این دو مطلب بر مردم روشن نشد و جامعه دچار این دو بی‌سوادی شد، اینجاست که جامعه بدبخت خواهد شد.

علم‌الهدی بیان کرد: وجود مقدس امام صادق(ع) به صفوان جمال تعلیم فرمودند که حضرت سیدالشهداء برای نجات مردم از این دو جهالت «بَذَلَ مُهْجَتَهُ» کردند. حضرت اباعبدالله(ع) برای نجات مردم از جهالت «بذل مهجته» کرد و حتی خون بسته داخل جگرش را داد و این نشان می‌دهد که ما باید تا این مرحله در بیدارسازی و روشنگری مردم جامعه و حتی جهان بایستیم و مقاومت کنیم و با دو دسته شقاق و نفاق و انسان‌های دنیاپرستی که عامل آن شدند، بجنگیم و بذل مهجه کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: در جریان انقلاب مقدس پیامبر اسلام(ص) و بعد از رحلت ایشان مردم به این دو جهالت دچار شدند، اول جریان ارتجاع که جریان انقلاب پیامبر(ص) را قبول نکرد بود و به پیغمبر(ص) ایمان نیاورده بود که می‌خواستند جریان به دوران جهالت بازگردد تا بار دیگر قدرت را به دست گیرند و دومین مورد، جریان فتنه فرصت‌طلب است که در صورت هماهنگ شدن این دو جریان دیگر راه نجاتی برای جامعه باقی نخواهد ماند.

علم‌الهدی گفت: «بَذَلَ مُهْجَتَهُ» یعنی سرمایه‌گذاری برای نجات مردم از بی‌سوادی در جریان ارتجاع و فتنه فرصت‌طلب که البته این مختص زمان معاویه و یزید و صدر اسلام نبوده، بلکه در دوران کنونی هم این دو جهالت وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: دلیل عزاداری برای سیدالشهداء(ع) این است که ما بیدار باشیم وگرنه یزید، معاویه و ابن زیاد غرق در عذاب الهی هستند و اسباب عذاب بر نان مسلط است و لذا ما امروز باید از این عبرت بگیریم، چرا که جامعه انقلابی این دو خطر را دارد، یکی خطر ارتجاع و دیگری خطر فرصت‌طلب است که جامعه اسلامی را تهدید می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر مردم نسبت به این دو خطر بی‌سواد شدند، این جامعه سقوط خواهد کرد و امام صادق(ع) به صفوان جمال آموزش می‌دهد که در اربعین به کربلا برو و نزد قبر حسین(ع) خدا را شاهد بگیر که سیدالشهداء وجودش را سرمایه‌گذاری کرد تا مردم را از دو بی‌سوادی نجات دهد تا مردم هم ارتجاع‌شناس و هم فتنه‌شناس فرصت‌طلب و قدرت‌یاب در کشورشان باشند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: امروز باید کربلا این واقعیت را برای ما ایجاد کند. اسارت اهل بیت(ع) یک شفاف‌سازی و یک افشاگری نسبت به این دو جریان بود. سرمایه‌گذاری اباعبدالله الحسین(ع) از یک سو و شفاف‌سازی و افشاگری‌های اهل‌بیت(ع) از سوی دیگر باعث شد مردم شام طی چند روز زیرو رو شوند و سایه این جهالت از سر مردم برداشته شد و مردم به آگاهی رسیدند تا آنجا که جریان ضد امیه در بین مردم شکل گرفت.

وی ادامه داد: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ» یعنی امام حسین(ع) تمام هستی و حیاتش را در راه تو مصرف کرد، برای این که بندگان تو خدا را از جهالت و حیرت ضلالت نجات بدهد.

امام جمعه مشهد با اشاره به معنای دوم «بَذَلَ مُهْجَتَهُ» گفت: گفتند دستگاه کبد و جگر دستگاه خون‌ساز است، تمام مواد غذایی وقتی به کبد منتقل می‌شود، در این کارگاه به خون مبلد می‌شود و کبد این خون را به قلب می‌فرستد، در کبد لخته‌ای از خون وجود دارد که اگر یک روزی مواد غذایی به کبد نرسید و کبد خون‌سازی خودش را انجام نداد، کم کم آن لخته خون را آب می‌کند و خون رقیق شده از آن لخته را به قلب می‌فرستد تا زمانی که مواد غذایی برسد و کبد خون‌سازی کند.

قرار گرفتن در مسیر و خط امام حسین(ع) تا بذل مهجه

وی افزود: آن لخته خونی که در کبد است که آخرین موجودی کبد از نظر موادغذایی بدن محسوب می‌شود، به آن می‌گویند «مهجه» که اگر کار به‌جایی رسید که تمام لخته رقیق و مصرف شد، انسان از بین رفته است، یعنی امام حسین(ع) همه سرمایه‌های وجودی خودش را در راه خدا مصرف کرد.

امام جمعه مشهد گفت: اگر در مسیر و خط امام حسین(ع) قرار گرفتید باید بدانید تا کجا در این مسیر هستید، لذا اگر در خط سیدالشهدا(ع) هستید باید برای حاکمیت دین تا بذل مهجه بایستید. معنای پیاده‌روی اربعین فقط راه رفتن و زیارت کردن نیست، بلکه معنای این پیاده‌روی آن است که در خط امام حسین(ع) هستیم و در راه شما قرار داریم و اگر آن زمان 72 نفر در لشگر شما بود امروز 30 میلیون نفر در لشگر شما مقابل یزید زمان هستیم.

انتهای پیام
captcha