ورود موسیقی تلاوت را از چارچوب خارج می‌کند
کد خبر: 4166006
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
احمد نعینع:

ورود موسیقی تلاوت را از چارچوب خارج می‌کند

احمد نعینع، قاری مشهور مصری ضمن تقبیح و محکومیت استفاده از آلات موسیقی در تلاوت قرآن، گفت: وارد شدن موسیقی، تلاوت را از چارچوب خود خارج می‌کند، چرا که قرآن کریم دارای موسیقی درونی ویژه خود است.

ورود موسیقی تلاوت را از چارچوب خارج می‌کندبه گزارش ایکنا به نقل از الشروق، شیخ احمد نعینع، قاری مشهور مصری ضمن تقبیح و محکومیت اقدام اخیر یک آهنگساز مصری در تلاوت قرآن کریم به همراه نواختن عود، این عمل را امری عبث توصیف و تأکید کرد استفاده از آلات موسیقی در تلاوت قرآن از نظر شرعی مردود و حرام است.  

وی در گفت و گویی تلویزیونی در برنامه 90 دقیقه که از شبکه المحور پخش می‌شد، با بیان اینکه نخستین بار است که در زندگی خود با یادگیری تلاوت قرآن به همراه آلات موسیقی مواجه شده است، اظهار کرد: قرآن کریم با احکام ویژه خود و صوت زیبا تلاوت می‌شود، و وارد شدن موسیقی در آن تلاوت را از چارچوب خود خارج می‌کند، چرا که قرآن کریم دارای موسیقی درونی ویژه خود است.

وی با تأکید بر اینکه صوت زیبا بدون نیاز به ابزار کمکی مستقیماً راه خود را به دل‌ها می‌گشاید، واقعه اخیر را تقبیح کرد و افزود: آواز از حیطه تلاوت قرآن کریم خارج است.  

به گفته این قاری بزرگ مصری هر حرف قرآن را فرشته‌ای است و هرگاه قرآن تلاوت می‌شود، مانند زمان نزول بر پیامبر(ص)، فرشتگان رحمت الهی نازل می‌شوند و محل تلاوت را انباشته از رحمت و آرامش می‌کند.

همچنین مصطفی کامل، رئیس اتحادیه موسیقیدانان مصر نیز این اقدام را محکوم کرد و از طرح دعوای قانونی برای برخورد با این اقدام پیش از فراگیر شدن آن خبر داد.  

شیخ محمد حشاد، رئیس اتحادیه قاریان و حافظان قرآن کریم مصر نیز حادثه اخیر را  اهانت به کتاب خدا توصیف کرد و تأکید کرد: این اتحادیه اقدام قانونی در مقابله با این حرکت را حق خود می‌داند.

عبدالمنعم فؤاد، استاد عقاید و فلسفه دانشگاه الازهر نیز در واکنش به حادثه اخیر تأکید کرد: قرآن کریم کلام خداست و کلام خدا موسیقی خاص خود را دارد و نمی‌توان آن را با آلات موسیقی همراه کرد.  

وی افزود: اقدام اخیر مصیبتی بزرگ است، هنگامی که قرآن تلاوت می‌شود باید به تکریم، تدبر و تأمل در آیات پرداخت، با وجود آلات موسیقی و نوازندگی چگونه چنین امری ممکن است.

فؤاد تأکید کرد: در این حالت گوش به موسیقی توجه خواهد کرد، نه کلام خدا، و از این‌روست که شرعاً تلاوت قرآن با موسیقی جایز نیست و نباید با هیچ‌گونه آلات موسیقی همراه باشد.

انتهای پیام
captcha