در رکاب حسین(ع)
کد خبر: 4165786
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
برخط جامعه

در رکاب حسین(ع)

هفته‌ای که گذشت، اخبار متعددی را در حوزه پویش‌های اربعینی اعم از «سوغات اربعین»، «حافط محیط زیست قدم قدم تا میعادگاه عشق»، «کاری برای کودکانم» و ... را به خود اختصاص داده بود و با نزدیک‌تر شدن به اربعین حسینی شاهد شکل‌گیری پویش‌های بیشتری خواهیم بود.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت، گروه اجتماعی این خبرگزاری بسته خبری متنوعی را منتشر کرد که موضوعات گوناگونی را به خود اختصاص داده بود، از جمله این موضوعات می‌توان به اربعین، روز بزرگداشت زکریای رازی، روز داروساز، مسئله حجاب و ده‌ها موضوع و خبر دیگر اشاره کرد. در این بسته خبری، مصاحبه‌های جالب و خواندنی با پزشک، داروساز، مداح اهل بیت(ع) و ... نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. برای مرور این خبر‌ها با ما همراه باشید.
 
با توجه به اینکه اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) در پیش است، بسیاری از زائران از اوایل شهریور و ماه صفر عازم کربلا معلی شده‌اند و برخی نیز در حال عزیمت هستند. از این رو موکب‌های بسیاری از سوی کشورمان در عراق برپا شده است، یکی از این موکب‌ها مربوط به استانداری تهران در شهر نجف است که همزمان با آغاز حرکت زائران ایرانی اربعین حسینی، آغاز به کار کرده است.
 
برپایی محل اسکان در سه طبقه هر طبقه با ظرفیت هزار نفر، راه‌اندازی آشپزخانه، راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی برای توزیع آب خنک و شربت، راه‌اندازی ایستگاه‌های فرهنگی، راه‌اندازی محل توزیع غذا در سه وعده، تأمین آب شرب و خنک با توجه به شدت گرمای شهر نجف و غیر شرب برای زائرین اربعین امام حسین (ع) در هر ساعت شبانه روز از جمله خدماتی است که موکب استانداری تهران به زائران اربعین ارائه می‌کند. این موکب روزانه به ۱۰ هزار زائر ارائه خدمت می‌کند و تا ۱۶ شهریور (یک روز پس از اربعین حسینی در عراق) به طور شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات در قالب اسکان، تغذیه و خدمات فرهنگی به زوار است و زائران می‌توانند با مراجعه به این موکب که در پارکینگ طبقاتی شارع زین العابدین واقع شده است از این خدمات بهره‌مند شوند.  
 
پیام حجت‌الاسلام قرائتی به زائران اربعین
 
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در پیامی به زائران اربعین گفت: این موج بندگی خدا، موج عبادت، موج رابطه با امام حسین(ع) چگونه باید هدایت شود؟ باید مواظب باشیم که خرابش نکنیم! قالی بافتن چند ماهی بیشتر طول نمی‌کشد، ولی همان قالی را ۵۰ سال تا ۱۰۰ سال باید حفظ کرد. یک آتش کل قالی را از بین می‌برد.
 
هفته پویش‌های اربعینی و فراخوان‌های رسانه‌ای
 
مشروح این پیام را اینجا ببینید.
 
نشانی موکب‌های بانوان اربعین
 
مجید نامجو، دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی با اعلام اطلاعات مربوط به ۱۰۰ موکب خدمت‌رسانی ویژه بانوان در اربعین حسینی در پایانه‌های مرزی و عتبات عالیات گفت: در این موکب‌ها خدمات مختلفی از اختصاص اتاق «کودک و مادر»، مهد و اتاق بازی کودکان، توزیع بسته‌های بهداشتی ویژه خانم‌ها، خدمات درمانی و پزشکی، توزیع بسته‌های فرهنگی، خدمات طب ایرانی-اسلامی، ترجمه و... به بانوان ارائه می‌شود.
 
وی افزود: سال گذشته و برای نخستین بار بیش از ۱۵۰ موکب تخصصی بانوان از سراسر کشور مورد شناسایی قرار گرفت که در راهپیمایی عظیم اربعین در شهر‌های مختلف ایران و عراق و در مسیر‌های مواصلاتی شهر‌های زیارتی عراق و به طور خاص نجف و کربلا و طریق مشایة الحسین (ع) حضور و مشارکت فعال داشته و مدیر اجرایی در صدور پروانه موکب بانوان بزرگوار کشورمان هستند.
 
نشانی موکب‌های بانوان اربعین ۱۴۰۲ را اینجا ببینید.
 
گفتمان استکبارستیزی بانوان در پیاده‌روی اربعین
 
مینا بیابانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور، در گفتگو با ایکنا، با تشریح برنامه‌های این سازمان در ایام اربعین حسینی گفت: بانوان بسیجی در تمامی موکب‌های داخل کشور به ویژه در مراسم ویژه جاماندگان اربعین حسینی نسبت به مسئله جهاد تبیین با تأسی به نقش حضرت زینب (س) در حماسه عاشورا و به تبع آن نقش بانوان در جهاد تبیین اقدام خواهند کرد در این راستا برنامه‌هایی همچون سخنرانی، نشست‌های تخصصی و عزاداری اجرا می‌شود. همچنین، برای کودکان نیز برنامه‌های ویژه‌ای از جمله بازی‌های کودکانه با رویکرد انس با اربعین حسینی و آشنایی ایشان با اربعین در نظر گرفته شده است. تمرکز برنامه‌ها در حوزه کودکان نیز با تکیه بر نقش کودکان در حماسه عاشورا به ویژه شهادت حضرت علی اصغر (ع) و حضرت رقیه (س) خواهد بود.
 
ارائه خدمات امدادی و درمانی به ۶۳ هزار زائر اربعین
 
جمعیت هلال احمر در اطلاعیه‌ای، آمار آخرین اقدامات و تمهیدات این جمعیت در خدمت‌رسانی به زائران در ایام اربعین حسینی را تشریح کرد. در این اطلاعیه آمده است،  از ۲۷ مرداد تا هفتم شهریور، در مجموع در ۸۲ مرکز عملیاتی و درمانی، به ۱۶۵ هزار و ۴۰۰ زائر، خدمات امدادی و درمانی ارائه شده است. ۱۴۲ دستگاه آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و خودروی عملیاتی، در عملیات درمانی و امدادی شرکت کردند.
 
با توجه به ارائه خدمات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در پوشش امدادی مراسم اربعین حسینی(ع) در مرز‌های ۹ گانه شرقی و غربی کشور، از ٢٧ مرداد تا ساعت شش صبح امروز هفتم شهریور ۱۴۰۲، ۳۰ هزار و ۶۶۲ زائر از خدمات امدادی جمعیت هلال‌احمر استفاده کرده‌اند.
 
حضور سازمان انتقال خون در ۶ گذرگاه مرزی
 
سازمان انتقال خون با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ بنابر رسالت و تکلیف خود در راستای تهیه و تامین خون سالم و کافی و با توجه به افزایش حضور پرشور مردم در پویش نذر خون در ایام محرم، تمام تمهیدات لازم را برای پشتیبانی حوادث جاده‌ای در مسیر زائرین کربلا و برنامه‌ریزی برای ذخیره‌سازی مطلوب خون و فرآورده‌های آن از ماه‌ها قبل در دستور کار قرار داده است.
 
این سازمان در شش گذرگاه مرزی برای خدمت رسانی به زائران شریف کربلای معلّی در آمادگی کامل به سر می‌برد، به نحوی که ذخیره خون و فرآورده‌های خونی به میزان ۱۳ روز است و در صورت بروز حادثه چه در خاک ایران و چه در کشور عراق، در سریع‌ترین زمان ممکن می‌تواند خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز زائران ایرانی را در مراکز درمانی ایران و مراکز درمانی مستقر در عراق تامین و با همکاری اورژانس و هلال احمر ارسال کند.
 
حافظ محیط زیست؛ قدم قدم تا میعادگاه عشق
 
پویش «حافظ محیط زیست قدم قدم تا میعادگاه عشق» همزمان با ایام پیاده‌روی اربعین حسینی از سوی اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اجرا می‌شود. اجرای این پویش با هدف تقویت روحیه دوستداری محیط زیست و ارتقای فرهنگ محیط زیستی زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است که شهروندان و زائران میعادگاه عشق می‌توانند با ارسال فیلم و عکس اقدامات محیط زیستی خود نظیر استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی و پاکسازی مسیر راهپیمایی از طریق پیام‌رسان‌های ایتا، بله و روبیکا به شماره ۰۹۰۲۱۳۱۴۷۶۱ با پویش حافظ محیط زیست قدم قدم تا میعادگاه عشق همراه شوند.
 
مداحی نه شغل، که افتخار است
 
حاج احمد چینی از همان مداحان مخلص قدیمی است که در دستگاه اهل‌بیت(ع) پرورش یافت و در این راه سال‌های سال گام برداشته است و افتخار خود را «نوکری» امام حسین (ع) می‌داند.  به همین مناسبت، ایکنا پای صحبت‌های این پیرغلام اهل‌بیت(ع) نشسته است تا از باید‌ها و نباید‌های مداحی بگوید و سنگ محک علاقه‌مندان و شمع راه مداحان تازه شود.  
 
هفته پویش‌های اربعینی و فراخوان‌های رسانه‌ای
 
وی در این گفت‌وگو با بیان اینکه مداحی مقدس‌تر از این حرف‌هاست، زیرا اگر شغل باشد، باید بر روی سود و زیان آن حساب کرد، تصریح کرد: مداحی شغل نیست، بلکه یک افتخار و عزت است و مداحی باید برای امام حسین(ع) باشد. البته اگر صله هم دادند ما می‌گیریم؛ همان‌طور که وقتی فرزدق در فضائل امام سجاد(ع) اشعاری گفت و حق امامت را ادا کرد و وظیفه خود را انجام داد، امام سجاد(ع) برای او صله فرستاد و او صله را برگرداند و گفت که من این شعر را برای پول نسرودم، بلکه این اشعار را برای شما گفتم تا مظلومیت شما را بیان کنم، اما امام سجاد(ع) پول را برگرداندند و فرمودند که هدیه من را قبول کن. ما نیز به این اعتبار می‌توانیم هدیه‌ها را بگیریم و بر روی چشم هم می‌گذاریم، اما اصلاً به کمّیت توجه نمی‌کنیم، بلکه کیفیت آن را می‌سنجیم که برای امام حسین(ع) است.
 
مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
کاری برای کودکانم
 
فرهنگسرای رسانه یا مشارکت بستر تحولی - شناختی هیپو‌کمپ ویژه برنامه میدانی «کاری برای کودکانم» را به مناسبت شهادت حضرت رقیه (س) و با محوریت کودکان کار برگزار کرد. در این ویژه‌برنامه کودکان کار، کنش‌گران فرهنگی نوجوان و گروه‌های جهادی متخصص در زمینه روان‌شناسی کودک و نوجوان حضور داشتند.
 
کم‌توجهی به رویکرد معنوی گردشگری
 
نشست تخصصی «ابر رویداد پیاده‌روی اربعین از نگاه گردشگری» سه‌شنبه، ۷ شهریور با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد. شالبافیان در این نشست گفت: عدم سامان‌دهی و التزام‌بخشی رویداد‌های زمان‌محور از مشکلات این حوزه محسوب می‌شود و مشخص نیست که متولی یک رویداد چه نهادی است. برای مثال وقتی می‌خواهیم رویداد مشهد اردهال را برگزار کنیم مشخص نیست که متولی برگزاری این رویداد چه نهادی است و متأسفانه هنوز رویکردی در رابطه با برگزاری رویداد‌ها وجود ندارد.
 
ایمانی‌خوشخو هم اظهار کرد: گردشگری یکی از مؤلفه‌های فرهنگ است. گردشگر، یک رسانه است و پیامی را از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌کند. رویداد‌ها با موضوعات مذهبی بسیار نیستند. نسبت به رویکرد معنوی در گردشگری کمتر توجه شده است. همه افراد برای تقویت حال روحی خود سفر می‌کنند. روح یک پدیده غیرمادی است و به همین دلیل نیازمند بی‌کرانگی است و هدف اصلی سفر توجه به خواسته روح است بنابراین سفر یک امر معنوی است.
 
پیش‌بینی ۴ میلیون جامانده اربعین
 
نشست خبری آئین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی هفتم شهریور با حضور حمیدرضا خونویی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران برگزار شد. خونویی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران گفت: مراسم پیاده‌روی عزاداران امام‌حسین (ع) که به هر دلیلی نتوانستند در عتبات عالیات حاضر شوند، هر سال در قالب برنامه جاماندگان اربعین برگزار می‌شود. همچنین، این مراسم در شهر تهران نیز حدود ۱۰ سال است که به صورت خودجوش برگزار می‌شود و چهارشنبه، ۱۵ شهریور بعد از اقامه نماز صبح و همراه با قرائت زیارت اربعین از میدان امام حسین (ع) آغاز شده و تا حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی (ع) به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر ادامه خواهد داشت.  
 
وی اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود که حدود چهار میلیون زائر در مراسم جاماندگان اربعین حسینی شرکت کنند.
 
موکب برخط دانشگاهیان در اربعین
 
همزمان با اربعین حسینی و برای سومین سال متوالی موکب برخط دانشگاهیان شامل برگزاری دوره‌های رایگان از سوی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. این واحد در سه حوزه آموزش، فراخوان «گام‌های ماندگار» و فراخوان «یادداشت راهبردی»، در این موکب برخط خداماتی ارائه می‌کند.  از دیگر خدمات این موکب، ارائه اطلاعات در خصوص «نقشه و مسیر حرکت»، «سامانه اعلام وضعیت در اربعین»، «توصیه‌های بهداشتی» و ... به زائران محترم است و همچنین در این موکب امکان دسترسی به نرم افزار‌های کاربردی قرآنی، ادعیه، مداحی و ... فراهم شده است.
 
ویژه‌برنامه‌های کانون پرورش در اربعین
 
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری که هفتم شهریور برگزار شد با تشریح برنامه‌های ستاد اربعین کانون گفت: امسال ۱۱۰ سفیر کانون به پیاده‌روی اربعین اعزام شده‌اند که برنامه‌های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان ایرانی و عراقی اجرا خواهند کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به پویش کتابخوانی، تماشاخانه‌های سیار در شش مرز، پویش دست‌سازه‌های کودک و نوجوان و ... اشاره کرد.
 
واژگونی خودروی زائران اربعین
 
حسین درخشان، رئیس مرکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری هلال‌احمر ایران در کشور عراق اعلام کرد: حوالى ساعت ١٢:٣٠ سه‌شنبه بر اثر واژگونى خودروى ون در مسیر زرباطیه به بدره متأسفانه هفت نفر از زائران ایرانى در دم جان باختند و هشت نفر نیز مصدوم شدند.
 
وی افزود: بلافاصله بعد از اعلام حادثه به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری هلال‌احمر در کشور عراق دو تیم امدادى از کوت و یک تیم امدادى از قرارگاه مرزى مهران جهت امدادرسانى به محل حادثه اعزام شدند. مصدومان حادثه برای ادامه روند درمان به کشور انتقال داده شدند.
 
تردد زائران اربعین تسهیل شد
 
تفاهم‌نامه تسهیل تردد زائران خارجی اربعین حسینی به امضای احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و عبدالامیر الشمری وزیر کشور عراق رسید. بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد که تهران و بغداد از طریق تبادل اطلاعات و مشخصات هویتی زائران افغانستانی و پاکستانی که برای زیارت اربعین وارد خاک ایران می‌شوند، همکاری و زمینه ورود آن‌ها به خاک عراق را تسهیل کنند.
 
زائران با معرفت اربعین، زائر ـ خبرنگار شوند
 
هر زائر اربعین می‌تواند یک راوی قیام امام حسین(ع) و اشتیاق و دلدادگی محبان عصر کنونی اهل بیت(ع) در اربعین حسینی باشد. این کار، کار سختی نیست. مهدی توکلیان، روزنامه‌نگار و عکاس در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه هر زائر چگونه می‌تواند خبرنگار و خبررسان پیام اربعین باشد، گفت: سیر رسانه‌ای اربعین در مسیر خود اربعین مشخص است و آنچه برداشت هر زائری در این مسیر است می‌تواند انتقال‌دهنده سپهر رسانه‌ای باشد که در آینده از اربعین ترسیم می‌شود. هر زائری می‌تواند آنچه دیده را در پلتفرم مورد علاقه خود منتشر کند و با این کار ضریب رسانه‌هایی که علیه این رویداد دشمنی می‌کنند را کاهش دهد.
 
هفته پویش‌های اربعینی و فراخوان‌های رسانه‌ای
 
وی درباره رسانه‌های مخالف نیز اظهار کرد: رسانه‌ای که مخالف این حرکت عظیم هستند، هدفمند حرکت می‌کنند گاهی با سکوت و گاهی با تهاجم و هوچی‌گری به این رویداد واکنش نشان می‌دهند، اما در مقابل سکوت و هوچی‌گری آن‌ها نقش هر زائر با معرفت فارغ از ملیت، قومیت، دین و ...، این است که یک کار رسانه‌ای کند. اگر اینطور شود مقاومت هر پلتفرم یا رسانه‌ای که سیاست ترویج اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی و ... دارد، بالاخره شکسته می‌شود و وقتی ضریب رسانه‌ای اخبار، اطلاعات، عکس‌ها، گزارش‌ها زیاد شود، رسانه‌های مخالف هم بالاخره مجبور به انتشار اخبار رویداد اربعین می‌شوند.
 
مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
گروه سرود ایرانی در کربلا
 
مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از اعزام ۱۵ گروه سرود به پیاده‌روی اربعین و آغاز پویش «حبیبی شکراً» خبر داد و گفت: این سرود برای نخستین بار در اجتماع اربعینی‌ها که جمعه در میدان آزادی برگزار شد، رونمایی و اجرا شد و بازتا‌ب‌های خوبی از سوی مخاطبان گرفت. اکنون در آستانه اربعین حسینی و راهپیمایی میلیونی اربعین، این قطعه سرود توسط ۱۵ گروه متشکل از نوجوانان در سراسر مسیر حرکت زائران اجرا می‌شود.
 
 پویش ملی سوغات اربعین
 
 پویش ملی «سوغات اربعین» با هدف به تصویر کشیدن ابعاد مختلف راهپیمایی اربعین، اجتماع عظیم مسلمانان جهان و ایجاد پیوند میان افرادی که امکان حضور در مراسم اربعین را ندارند، برگزار می‌شود. در این پویش که از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف و با همکاری جهاددانشگاهی واحد الزهرا (س)، معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علم و فرهنگ برپا می‌شود؛  فعالان فضای مجازی می‌توانند به راوی سفر اربعین تبدیل شده و روایت‌های خود را از راهپیمایی اربعین در سفر کربلا یا داخل کشور در قالب کلیپ، فیلم، وقایع‌نگاری در لحظه، عکس، دل‌نوشته، مصاحبه، خبر نقد و نظر برای هموطنان خود بیان کرده و به اشتراک بگذارند و با شرکت در این پویش از جوایز آن بهره‌مند شوند.  
 
اسارت امام سجاد(ع)
 
حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) و یاران باوفای ایشان، در یادداشت‌های متعددی به تشریح خطبه امام سجاد (ع) پرداخته است. در هفته گذشته سه یادداشت در این زمینه منتشر شد؛ در یکی از این یادداشت‌ها آمده است؛ امام سجاد (ع) به مردم اعلام می‌کند که من فرزند مکه هستم. حرمت مکه و پاسداشت عظمت آن در گرو شناخت و تبعیت و حرمت گذاشتن به من حاصل می‌شود. امام چهارم فرزندی مکه را بر فرزندی پیامبر (ص) مقدم داشته است، زیرا پیامبر (ص) هم برای تبیین و تحقق معارف مکه مبعوث شده است. امام (ع) با این بیان درصدد است تا به مردم بگوید، اصولاً فاجعه امروز نتیجه فراموش کردن و بی‌توجهی به فرزندان مکه است؛ در حالی که مردم تصور می‌کردند که حرمت مکه را نگه داشتند.
 
یادداشت دیگر درباره امتیازات پیامبر (ص) و اهل بیت در کلام امام سجاد (ع) است و در بخشی از آن آمده است؛  امام سجاد (ع) در خطبه خود در بارگاه یزید که در برابر شامیان ایراد فرمودند، به سه امتیاز ویژه پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) اشاره کردند تا اهل شام را آگاه کنند که چگونه می‌توانند به پیامبر (ص) افتخار کنند و خود را از امت او بدانند؛ در حالی که فرزند او را به اسارت برده‌اند؟  
 
یادداشت دیگر به سخت‌ترین، مهمترین و حساس‌ترین بخش خطبه امام سجاد (ع) در شام پرداخته است و آن قسمتی است که آن حضرت نسبت خود را با امیرمؤمنان (ع) بیان می‌کند و درصدد است تا از فضائل، افتخارات و شرافت‌های علی (ع) سخن بگوید، زیرا بیان بزرگی‌ها، جوانمردی‌ها، افتخارات و شرافت‌های علی (ع) در شهر شام! مطرح می‌شود که بیش از بیست سال است که در منابر، خطبه‌ها و سخنرانی‌های آن شهر به امام علی (ع) سب و دشنام می‌دهند و نسبت به او بد!  می‌گویند.  
 
کار جهادی؛ افتخار سازمان قرآنی دانشگاهیان 
 
خبرگزاری ایکنا، ششم شهریور میزبان حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت همراهش بود و از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا بازدید کرد. در این دیدار حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، سیدمحمدجواد آل احمد، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مجید جعفری، معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگی قرآنی نیز حضور داشتند.  
 
وی اظهار کرد: با سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بیگانه نیستم و از قدیم‌الایام با این نهاد قرآنی و فرهنگی آشنا بودم. این مجموعه قرآنی از ابتدا تاکنون نام سازمان را با خود به همراه داشته است، اما هیچ‌گاه به صورت اداری کار نکرده و اعضا و کارکنان آن همواره با روحیه جهادی فعالیت کرده‌اند. امروز نمی‌توان با بودجه‌های محدود اداری، همچون مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اقداماتی چنین اثرگذار و مهم انجام داد؛ چرا که واقعاً همانند یک دانشگاه و پژوهشگاه عمل کرده و به حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و نیاز‌های روز جامعه ورود کرده است.
 
حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به آخرین بازدیدش از ایکنا که به ۱۵ سال قبل برمی‌گردد، گفت: همان زمان تذکر دادم که بیش از آنکه به بحث علوم قرآنی و طبیعی بپردازیم، مهم این است که با چه متدولوژی می‌خواهیم از قرآن در حوزه طبیعی استفاده کنیم، البته باید مراقب باشیم از روش‌های غلطی که سر از التقاط قرآنی درمی‌آورد، پرهیز کنیم که البته این موضوع نیازمند بحث و بررسی فراوان است.
 
مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی  هم با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی ما در این زمینه رسیدگی به موضوعات قرآنی است، تصریح کرد: امروز نیازمند آن هستیم که فرهنگ قرآنی را حتی در فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی کشور جاری کنیم. امروز برخی پروژه‌های فنی ناقص است و برای بهره‌گیری و استفاده بهینه از این پروژه‌ها نیازمند پیوست قرآنی هستیم. اگر امروز فعالیت‌های پزشکی جهاددانشگاهی تأثیرگذار و ماندگار شده، به برکت فعالیت‌های قرآنی و باور‌های دینی افرادی همچون مرحوم کاظمی آشتیانی است.
 
توسعه اقتصاد سلامت؛ کاهنده مهاجرت پزشکان و کادر درمان
 
پس از اخبار اربعینی با چند خبر و گفت‌وگوی تفصیلی در حوزه سلامت و داروسازی و ... با پزشکان با بسته خبری گروه اجتماعی همراه باشید.
 
بعد از همه‌گیری کرونا کشور‌های توسعه‌یافته، کادر درمان و پزشکان ایرانی را با آغوش باز پذیرا هستند و بدون اغراق حتی می‌توان گفت که برای ورود آن‌ها فرش قرمز هم پهن می‌کند تا آن‌ها را جذب کنند، اما نقطه غمبار ماجرا این است که انگار مسئولان نسبت به مهاجرت این قشر هم مانند سایر اقشار بی‌توجه‌اند. ایکنا به مناسبت گرامیداشت روز بزرگداشت ابوعلی‌سینا و روز پزشک در گفت‌وگویی با محمد پناهی، دبیر کمیته گردشگری سلامت استان تهران به چالش‌ها و مشکلات گردشگری سلامت پرداخته است.
 
وی در این باره معتقد است؛ باید به صورت جدی زیرساخت‌های کشور را در این حوزه تقویت کنیم. همچنین نظام سلامت را از نظر درآمدزایی، توسعه اقتصاد سلامت، حقوق و مزایا به نحوی کمک کنیم که خیل مهاجرت به کشور‌های دیگر کمتر باشد و انگیزه ماندن آن‌ها در ایران هم توجیه اقتصادی و هم زیرساختی و کیفی زندگی داشته باشد.
 
بنابه گفته پناهی، آمار دقیقی از خروج از کشور پزشکان وجود ندارد، اما واقعیت این است که کشورمان نیازمند یک بازنگری برای توسعه اقتصاد سلامت کادر پزشکی و نظام سلامت است، تا رغبت پزشکان برای ماندن در کشور و خدمت در داخل تقویت شود.
 
مشروح گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
ریشه مادی مهاجرت پزشکان 
 
بخش اول گفت‌وگو با دکتر مرندی در هفته گذشته و همزمان با روز پزشک منتشر شد و در این گفت‌وگو متذکر شد که؛ مسئله اخلاق تا حدود زیادی به جامعه مربوط می‌شود، سایر کشور‌ها کار خوبی می‌کنند که قوانین سخت وضع می‌کنند، اخلاق پزشکی بدون نظارت مشکلی را حل نمی‌کند. ما اخلاق پزشکی غربی را مثل همه کار‌های دیگرمان ترویج کردیم، ولی اگر عنوان اخلاق اسلامی پزشکی را می‌داشتیم و می‌توانستیم استخراج کنیم که واقعاً مبتنی بر منابع اسلامی بود خیلی خوب می‌شد؛ نه اینکه اخلاق پزشکی غربی چیز بدی باشد بلکه با اعتقادات ما فاصله دارد. در ادامه بخش دوم این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم و می‌بینیم.
 
وی در بخش دوم گفت‌وگو بیان کرده است؛ اکنون مهاجرت زیاد شده و ریشه آن بیشتر مادی است. مهاجرت یک سراب است؛ من سال‌ها آنجا زندگی کرده‌ام. اگر کسی به مسائل اعتقادی معتقد باشد بچه‌هایش در خارج طور دیگری تربیت می‌شوند؛ متفاوت از آنچه که فکر می‌کند. آنجا تحولات تدریجی را شاهد خواهند بود و شرایط به شکلی پیش می‌رود که برایشان زندگی نامفهوم می‌شود. من دلم می‌سوزد وقتی می‌بینم افراد مهاجرت می‌کنند؛ هم برای خودشان و هم برای کشور. برای اینکه کشور میلیارد‌ها تومان هزینه کرده و به امید آن بوده که این افراد به مردم رسیدگی کنند، اما ما به راحتی این افراد را از دست می‌دهیم؛ البته خودمان هم بی‌احتیاط هستیم به آن‌ها بد و بیراهی که لازم نیست می‌گوییم و محدودیت تعرفه و ... قرار می‌دهیم. من به عدالت اجتماعی و عدالت در سلامت معتقد هستم و در فرهنگستان بر این موضوع کار می‌کنیم، اما راهش این نیست که یکدفعه بگویید حقوق همه باید برابر باشد.
 
ما دوراندیش نیستیم. حساب نمی‌کنیم و به یکباره طرح را یک نماینده در مجلس مطرح می‌کند و زود رأی می‌آورد، چون ضد پزشک و ضد گردن کلفت‌های این حوزه است؛ در حالی که اکثر پزشکان چنین وضعی ندارند. برخی از پزشکان که سابقه دارند و یا تخلف می‌کنند درآمد آنچنانی دارند، اما اکثریت پزشکان اینطور نیستند و توقع هم ندارند که مورد تهاجم عمومی قرار گیرند.
 
مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
«اخلاق پزشکی» هیچ مرزی نمی‌شناسد 
 
محمدرضا ظفرقندی، استادتمام دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از پزشکانی است که ایکنا به مناسبت روز پزشک به سراغش رفته است، وی بر این باور است که؛ یکی از مبانی اخلاقی در کتاب‌ها و قسم‌نامه‌ها عمومیت رعایت اخلاقی پزشکی برای همه بیماران است؛ یعنی در اخلاق پزشکی جنسیت، قومیت، ملیت، مذهب و... رنگ می‌بازد و وقتی که وارد حرفه پزشکی می‌شویم، باید همه را به یک چشم ببینیم و این جزو اصول استاندارد مسائل اخلاقی است. در زمان جنگ مجروحان جنگی عراقی را مثل مجروحان خودمان درمان می‌کردیم.  
 
هفته پویش‌های اربعینی و فراخوان‌های رسانه‌ای
 
بزرگترین آرزوی دکتر ظفرقندی این است که روزی برسد، مردم ایران را بدون دغدغه و با آسودگی درمان کنیم. درمان کار دشواری است؛ در برخی عمل‌ها واقعاً احساس می‌کنی قلبت در حال انفجار است آنقدر که عمل سختی پیش رو داری؛ امیدوارم روزی برسد که به جز مشکل درمانی برای بیماران و پزشکان مشکل دیگری وجود نداشته باشد. یعنی مریض بداند که مشکل اقتصادی ندارد، مسیر درمانی و ساختار درست حرکت می‌کند و به لحاظ مالی بیمه پوشش می‌دهد و پزشک باسواد هم حضور دارد که بیمار را درمان می‌کند.
 
مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
رویان میزبان پژوهشگران برتر دنیا در حوزه ناباروری 
 
مراسم افتتاح بیست‌وچهارمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل رویان با حضور گسترده پژوهشگران این حوزه از ۱۵ کشور جهان، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و جمعی دیگر از فرهیختگان این حوزه سه‌شنبه هفتم شهریور در این پژوهشگاه برگزار شد.
 
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: رویان از نظر من یک پژوهشگاه و پژوهشکده نیست، یک دانشگاه و الگوی تکثیر فضای تحقیقاتی و علمی و انقلابی است. رویان از دستاورد‌های بعد از انقلاب است که با رشادت و همت یک مرد خداباور و ایران‌باور در جهاد عزیز دانشگاهی تأسیس و پیگیری شد و توفیق پیدا کرد و انصافاً در بسیاری از حوزه‌ها از جمله بحث سلول‌های بنیادی جزو جریان‌سازان اصلی کشور بوده و این برای ما یک افتخار بزرگ است.
 
حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی نیز بیان کرد: با افتخار اعلام می‌کنم هدف جهاددانشگاهی پرداختن به نیاز‌های کشور، کاربردی سازی تحقیقات و فناوری، تبدیل شدن به یکی از زیست‌بوم‌های نوآوری نخبگان ایرانی و امیدآفرینی بین پژوهشگران جوان کشورمان است.
 
یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز گفت: در دهه‌های گذشته ما از هند و پاکستان واردات پزشک داشتیم، اما اکنون رشد دانش پزشکی متناسب با بار بیماری افزایش یافته و افتخارات بزرگی در کشور حادث شده است. مهارت‌آموزی در علم پزشکی نیز به شدت افزایش داشته است. در عرصه تحقیقات مدل عوض شده، اما به اندازه دانش تحول نداشته‌ایم. مدل‌های دارویی امروزه به شدت تغییر کرده است.
 
بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی تولید مثل، نوزدهمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و هجدهمین سمینار پرستاری مامایی در قالب کنگره رویان از امروز آغاز به کار کرده است. در این کنگره حدود ۱۰۲ سخنران داخلی و خارجی سخنرانی می‌کنند که ۲۵ سخنران خارجی از ۱۵ کشور جهان را شامل می‌شود. همچنین امسال ۴۰ مرکز علمی و شرکت دارویی و تجهیزاتی و تجاری از کنگره حمایت کرده‌اند.
 
در این مراسم از سه پیشکسوت عرصه علم تقدیر به عمل آمد که در حوزه پزشکی تولید مثل از عباس افلاطونیان که اولین مرکز درمان ناباروری را در کشور افتتاح کرده‌اند، در حوزه سلول‌های بنیادی از پروفسور سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران و در زمینه زیست فناوری از پروفسور فریدون مهبودی در زمینه زیست فناوری دارویی تجلیل شد.
 
محمدرضا زمانیان، دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان پیشتر در نشست خبری این کنگره گفته بود: در مجموع ۳۴ سخنرانی با ۹ سخنران بین‌المللی انجام می‌شود که آخرین نتایج تحقیقات درمان ناباروری را مطرح می‌کنند. دو بحث مهم کاربرد هوش مصنوعی در درمان ناباروری از جمله دیجیتالیزه کردن جنین، تشخیص علل ناباروری با هوش مصنوعی و حل چالش‌های درمانی در زوج‌های نابارور محور موضوعی این کنگره است. همچنین به موضوعات کوتاه کردن زمان درمان و اصلاح سبک زندگی که می‌تواند زمینه ساز ناباروری شود می‌پردازیم.
 
افزایش ۸۰ درصدی مشارکت خیرین در حوزه سلامت
 
محمدجواد حیدری‌پور، مدیرکل امور خیرین و مؤسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوشنبه ششم شهریور به مناسبت هفته دولت طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات این اداره کل پرداخت و گفت: از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ به طور متوسط در سال دو هزار میلیارد تومان مشارکت داشتیم. در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ این رقم ۸۰ درصد ارتقا داشته است. بعد از کرونا توجه خیرین به حوزه سلامت بیشتر شده است. بیشتر هزینه‌ها نیز در حوزه درمان مصرف شده است که شامل ساخت بیمارستان و خرید تجهیزات و ... می‌شود. البته گرایش خیرین به صورت سنتی به ساخت و ساز بیشتر بوده که تلاش کردیم به سمت پیشگیری، آموزش و پژوهش هدایت کنیم.
 
مهمترین چالش صنعت داروسازی
 
پنجم شهریور مصادف با روز داروساز است و این روز فرصت مناسبی برای یادآوری و تجلیل از نقش مهم و تعیین‌کننده جامعه داروسازان پرتلاش در چرخه نظام تأمین سلامت، بهداشت و درمان کشور است. به همین مناسبت، گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا برای بررسی چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف صنعت داروسازی کشور به گفتگو با محمدرضا فرقانی، مدیرعامل شرکت داروسازی راموفارمین، پرداخته است.  
 
وی درباره برخی از چالش‌ها گفت: ما نیروی کافی، دانش و مهارت کافی در اختیار داریم، اما یکی از مشکلات اصلی صنعت داروسازی فرسودگی شدید است؛ لذا باید برای ادامه فعالیت این صنعت، مشکل فرسودگی را با سیاست‌گذاری درست و سرمایه گذاری مناسب حل کنیم. چنانچه قصد داشته باشیم که آینده خوبی در داروسازی داشته باشیم، باید تجهیزات و ماشین‌آلات موجود و محیط داروسازی را به‌روزرسانی کنیم.
 
هفته پویش‌های اربعینی و فراخوان‌های رسانه‌ای
 
امروز نیازمندیم، فناوری موجود در صنعت داروسازی دائماً روزآمد شود و چنانچه این امر اتفاق نیفتد، به ناچار به ورطه‌ای می‌غلتیم که کیفیت‌ها افت خواهد کرد. اگرچه تاکنون کیفیت حفظ شده است، اما اگر این فرسودگی ادامه یابد، کیفیت مطلوب محقق نخواهد شد. مطلب مهمتر این است که باید بپرسیم آیا قصد داریم که کیفیت را به حداقل قابل قبول عرضه کنیم و این‌گونه می‌خواهیم به بیماران احترام بگذاریم؟ اگر تعریف کیفیت را بالاتر از حداقل‌های قابل قبول بدانیم، باید امکانات خود را روزآمد کنیم. کیفیت موضوعی متوقف‌شدنی نیست؛ لذا باید دائماً خود را به‌روز کنیم. اگر در این مسیر توقف کنیم، جفا کردن به مردم است.
 
مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
روزمرگی‌های سیاست دارویی
 
خبرگزاری ایکنا به مناسبت روز داروساز و برای بررسی مسائل و مشکلات داروسازی ایران با سیدحمید خویی، داروساز و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشکده علوم پزشکی تهران نیز به گفت‌وگو پرداخته است. وی در این زمینه معتقد است؛ اختلالات مدیریتی و ناهماهنگی مدیریتی در وزارت بهداشت، سمت، گمرک، بانک مرکزی و ... در عمل گردش روان صنعت داروسازی را مختل می‌کند و باعث می‌شود که در تأمین برخی از دارو‌ها به خصوص دارو‌های بیماران خاص با کمبود مواجه شویم. حتی گاهی ترخیص ماده اولیه از گمرک ماه‌ها طول می‌کشد. در سیاست‌های دارویی دچار روزمرگی شده‌ایم. برنامه نداریم که سه ماه یا شش ماه دیگر چه کنیم و این امر همیشه آسیب درخور توجهی خواهد داشت.
 
هفته پویش‌های اربعینی و فراخوان‌های رسانه‌ای
 
مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
کمبود دارو نداریم
 
سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته دولت طی نشستی با خبرنگاران به تشریح دستاورد‌های این بخش از وزارت بهداشت پرداخت و گفت: شرایط ما فعلاً در حوزه دارو پایدار است. سال گذشته شرایط بدی از نظر تأمین سرم‌های تزریقی، داروی اعصاب، تأمین فاکتور‌های خونی، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و واکسن آنفولانزا داشتیم و مشکلاتی در حوزه تأمین نقدینگی و حواله ارز رخ داد و موجب شد تابستان و پاییز تلخی برای دارو و تجهیزات داشته باشیم که به ما هشدار داد برای امسال به دستگاه‌ها هشدار دهیم که اقدامات پیشگیرانه انجام شود.  
 
وی از رفع مشکل تأمین دارو‌های پیوندی خبر داد و افزود: درخواست کردیم واردات ادامه پیدا کند تا ذخیره داشته باشیم و اکنون مشکلی نداریم. کمبود فاکتور هشت نیز رفع و به حد لازم تولید شده است.
 
محمدی تصریح کرد: همواره با افزایش بی‌رویه داروخانه‌ها مخالف بودیم؛ چون حوزه سلامت رقابت‌پذیر نیست و این افزایش عوارض دارد. اکنون صدور پروانه داروخانه در حال انجام است و وقتی تعداد داروخانه‌ها بیشتر شود هر کدام که بخواهند ذخیره دارو داشته باشند انبار‌های ما کمتر می‌شود. اکنون فشار می‌آورند که دارو را اینترنتی بفروشیم؛ این کار آسیب زیادی دارد چراکه افرادی که تخصص ندارند در این حوزه ورود می‌کنند.
 
فراخوان رویداد بین‌المللی «رسانه خورشید»
 
فراخوان نخستین رویداد بین‌المللی «رسانه خورشید» با موضوعاتی همچون «نقش رسانه‌ای زنان در تحقق عدالت اجتماعی»، «پایگاه امن خانواده و تهدید‌های رسانه‌ای»، «زن و رسانه مقاومت» و «رسانه و بردگی مدرن در جهان امروز» به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
 
این رویداد در سه بخش مکتوب شامل گزارش، یادداشت و مصاحبه، بخش تصویر شامل گزارش خبری، مستند خبری و مصاحبه و بخش عکس است. علاقه‌مندان می‌توانند حداکثر پنج اثر خود در بخش‌های یادشده را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. براساس زمان‌بندی، آثار ارسال شده باید از یکم فروردین ۱۴۰۰ تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ باشد و مهلت ارسال آثار ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ است و اختتامیه نیز ۸ مهر در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
 
فراخوان همایش «روابط‌عمومی الکترونیک»
 
کمیته علمی شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک از  اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه‌های ارتباطات، روابط‌عمومی، جامعه اطلاعاتی و هوش مصنوعی خواست با شرکت در این همایش به ارائه مقاله‌های خود در زمینه‌های یادشده بپردازند و در این راستا تا  تا ۱۵ دی ۱۴۰۲، نسبت به ارسال اصل مقاله خود به نشانی الکترونیکی info@prconference.ir اقدام کنند.
 
یونس شکرخواه، عضو کمیته علمی شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک درباره این همایش گفت: شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک برای پاسخگویی به نیاز‌های پژوهشگران و کارورزان در سه زمینه ابزار‌ها و تکنیک‌هایی که هوش مصنوعی در اختیار فعالان این حوزه می‌گذارد، تکنولوژی‌هایی که باید آن‌ها را آموخت و فرصت‌ها و مخاطراتی که برایشان ایجاد می‌کند «هوش مصنوعی؛ کاربردها، تکنولوژی و فلسفه» را به عنوان موضوع محوری خود برگزیده است.
 
وی با اشاره به برخی محور‌ها افزود: در بخش «کاربرد‌ها (ابزارها/ تکنیک‌ها)» از «تولید محتوای متنی، تبدیل متن به عکس، ویراش عکس، طراحی و ویرایش صدا، تولید و ویرایش اسلاید و ویدئو، برنامه‌نویسی، دستیار‌های آموزشی، ابزار‌های مبتنی بر سلامت، هوشمندسازی روابط‌عمومی، روابط‌عمومی خودران، روابط‌عمومی فازی، روابط‌عمومی شخصی‌شده هوشمند و تکنیک‌ها و مهارت‌های هوشمندسازی روابط‌عمومی» باید مورد توجه متقاضیان قرار گیرد.
 
کنگره ۶ روزه معرفی امامزاده اردهال
 
نشست خبری نخستین کنگره بین‌المللی بزرگداشت حضرت علی‌بن‌محمدباقر (ع) مشهد اردهال پنجم شهریور با حضور حمیدرضا مقدم‌فر، مسئول کنگره و محمدحسین رجبی دوانی، رئیس فرهنگستان هنر و سخنگوی کنگره برگزار شد.  مقدم‌فر گفت: حضرت علی‌ابن‌محمد باقر (ع) یکی از مهمترین این اقطاب هستند که متأسفانه آن‌چنان که باید و شاید شناخته شده نیستند. در راستای برگزاری کنگره این امامزاده، ۳۲ کمیته، کار برگزاری کنگره را آغاز کرده و حدود یک سال در این زمینه تلاش شده است و مراسم کنگره در شش کشور برگزار خواهد شد.
 
محمدحسین رجبی دوانی، سخنگوی کنگره با بیان اینکه امامزادگان نقش مهمی در ایجاد معنویت، ترویج مذهب اهل بیت (ع) و حتی تقویت وضعیت اقتصادی در ایران دارند، گفت: مردم کاشان افتخار این را دارند که میزبان این امامزاده جلیل‌القدر هستند و مراسم پرشور قالیشویان هر سال به نوعی اعلام وفاداری به اهل بیت (ع) است. این همایش طی سال آتی به همت هیئت امنای امامزاده علی بن‌محمد باقر (ع) در سطح بالایی برگزار خواهد شد. محور‌هایی برای فراخوان مقالات همایش تهیه شده که شامل شخصیت‌شناسی، سیره و زمان ایشان، بررسی اوضاع تاریخی و جغرافیای تاریخی کاشان در هنگام حضور آن حضرت، مطالعات سیاسی اقتصادی و مدیریتی آستان حضرت علی بن‌محمد باقر (ع)، مطالعات فرهنگی و اجتماعی مانند مراسم قالیشویان، هنر و معماری، شعر ادب و میراث ماملموس آن حضرت است.
 
برخورد با اشاعه‌کنندگان منکر؛ مقدم بر عاملان
 
نحوه صحیح اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه از مباحث مهمی است که باید به ابعاد و جوانب آن به خوبی پرداخته شود تا این فریضه واجب به گونه‌ای اجرا شود که از تأثیرگذاری لازم در جامعه برخوردار و جامعه از کارکرد‌های حقیقی آن بهره‌مند شود نه اینکه به موضوعی برای پرخاشگری‌ها و بداخلاقی‌های اجتماعی بدل شود.
درباره چگونگی اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آن با حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی، مدرس حوزه علمیه، گفتگو کرده است که در بخشی از آن گفته است: امروز باید عذر مسئولانی که سخن‌های نامربوط و نادرستی را درباره امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و... بیان می‌کنند، خواسته شود. دولت و مجلس باید با این افراد برخورد و آن‌ها را منزوی کند. امروز منکر خالی بودن مساجد است که مقام معظم رهبری نیز در این زمینه ورود فرمودند. همچنین، امام جماعت باید سه وعده در مسجد حضور داشته باشد و کار فرهنگی کند. مردم ما فهیم و همراه هستند و با رفتار صحیح و عالمانه جذب می‌شوند.
 
چرا نباید به سایت‌های همسریابی اعتماد کرد
 
با توجه به اینکه تعداد سایت‌های فعال در زمینه ازدواج محدود است، بیشتر سایت‌های همسریابی فاقد مجوز هستند و از سوی افراد سودجو با اهداف و انگیزه‌های مختلف ایجاد شده‌اند که کاربران آن‌ها قربانیانی هستند که آگاهانه یا ناآگاهانه در دام افتاده‌اند و در بهترین حالت فقط زیان مالی دیده‌اند. اما هستند کاربرانی که در کنار زیان اقتصادی دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند. سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا در این زمینه به ایکنا گفت: این سایت‌ها به جای معرفی گزینه‌های مناسب برای ازداواج، در بهترین حالت دست در جیب کاربران کرده و اصلاً پاسخگوی مشکلات به وجود آمده برای کاربران نیستند، چراکه هدف آن‌ها با منافع اقتصادی گره خورده است. در حالی‌که بسیاری از این سایت‌ها از سوی مجرمان سایبری با اهداف مجرمانه طراحی و راه‌اندازی شده و به راحتی افراد را به سایت‌های فیشینگ بانکی هدایت کرده و حساب بانکی آن‌ها را خالی می‌کنند. همچنین با سرقت اطلاعات افراد و جمع‌آوری خصوصیات کاربران در آینده به دنبال باج‌خواهی از کاربرانشان هستند.  
 
هفته پویش‌های اربعینی و فراخوان‌های رسانه‌ای
 
مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
عدالت مزدی کارگران در گرو اجرای طرح توانمندی مشاغل
 
نشست خبری علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یکشنبه ۵ شهریور به مناسبت هفته تعاون در مجموعه تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. وی با بیان اینکه طبق آخرین آماری که داریم حدود ۵ هزار و ۹۰۰ واحد طرح توانمندی مشاغل را اجرا نکرده‌اند، افزود: اگر اجرای این طرح اجباری شود می‌توانیم به عدالت مزدی نزدیک‌تر شویم، زیرا در این طرح بر اساس تجربه کاری و میزان سوابقی که وجود دارد میزان مزد تعریف می‌شود. قطعاً بین کارگر با تجربه با کارگری که تازه وارد یک مجموعه می‌شود، تفاوت ایجاد می‌شود، با این طرح کارگری که سال‌های سال کار کرده است، احساس می‌کند به او توجه می‌شود و به حق و حقوق خود می‌رسد و انصاف برای پرداخت حقوق رعایت می‌شود.
 
وی در رابطه با بنگاه‌های مشکل‌دار بیان کرد: بنگاه‌های مشکل‌دار به واحد‌هایی گفته می‌شوند که کارگران آن دچار معوقی حقوق شده باشند یا واحد‌های تولیدی تعطیل شدند. در مرداد سال گذشته ۹۹۴ بنگاه مشکل‌دار داشتیم و در خرداد امسال ۸۰۹ بنگاه مشکل‌دار داریم. تعداد کارگرانی که در سال ۱۴۰۰ مورد حمایت قرار گرفتند، نزدیک به ۱۹۷ هزار نفر و امروز این عدد نزدیک به ۹۴ هزار نفر رسیده است.
 
نسخه جدید بازی کودکان اربعین
 
نسخه جدید بازی موبایلی «کودکان اربعین» مجموعه بازی با موضوع سفر پیاده‌روی اربعین است که به همت مرکز نوآوری بازی و سرگرمی‌های ایرانی اسلامی مهاد ساخته و منتشر شده است. این بازی موبایلی که به یاد شهید حاج قاسم سلیمانی ساخته شده است، برای کودکان ۴ تا ۹ سال بوده و کودک را با کاروان «کودکان ار بعین» همراه می‌کند، تا او را در قالب بازی‌های موکب‌داری، عبور از مرز، زیارت اماکن مقدس کربلا و... با خاطرات و حال و هوای این سفر آشنا کند.
 
کودکان می‌توانند با شرکت در پویش ملی کودکان اربعین و مسابقه چهارگزینه‌ای عکس، فیلم و نقاشی موکب‌های خانگی را ارسال کنند و از هدایا و جوایز بازی نظیر ۱۵۰۰ بسته بازی رومیزی و نقاشی، ۵۰۰ بسته تبرکی حرم‌های مطهر و ۱۵ نگین انگشتری حرم سیدالشهدا (ع) بهره‌مند شوند.
 
جریان‌شناسی تقابل استعمار و حجاب
 
در ادامه یادداشت‌های بررسی مسئله حجاب، هفته گذشته نیز دو یادداشت در همین راستا منتشر شد. زهرا میرزایی، دکترای مطالعات زنان از دانشگاه باقرالعلوم و مدیر میز زن و خانواده بنیاد سینمایی فارابی در یادداشتی که برای انتشار در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است، به مسئله «جریان‌شناسی تقابل استعمار و حجاب» پرداخته و نوشته است: پس از توجه کشور‌های پیشرفته و جریان استعمار به منافع کشور‌های اسلامی برای به دست آوردن منافع یا به نوعی به استعمار کشیدن این کشورها، نیاز بود تا ابتدا به تحقیر کشور‌های اسلامی بپردازند. یکی از مهم‌ترین نهاد‌های ضروری برای تضعیف فرهنگ بومی این کشور‌ها نماد‌های فرهنگی و دینی این جوامع بود. از آنجا که فرهنگ حاکم بر این کشور‌ها فرهنگ اسلامی بود، مهم‌ترین نماد و یا به نوعی ویترین و برونداد فرهنگ این کشور‌ها پوشش اسلامی و یا حجاب مردان و زنان این کشور‌ها بود.  
 
حجاب؛ مسئله‌ای فرهنگی یا سیاسی
 
حیده علی‏‌میرزایی، دانشجوی دکترای حقوق زن در اسلام و پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده نیز در یادداشتی با موضوع «ماهیت سیاسی کشف حجاب» نوشته است؛ جهان غرب دارای تضاد هویتی با ایران اسلامی است. مواردی مانند روزه‌خواری و شرب خمر حرام‌های شرعی هستند و ریشه در فقه دارند؛ اما کشف حجاب به‎عنوان یک حرام سیاسی، در تعبیر ترکیبی به کار رفته است؛ یعنی عملی که به‏ واسطه سیاست انجام آن ممنوع است. هر عملی به منافع ملی کشور ضربه بزند، انجام آن از نظر سیاسی ممنوع است و به ‏نوعی حرام سیاسی تلقی می‏‌شود. امروزه حجاب دیگر یک مسئله فرهنگی نیست! دشمن قصد دارد با عملیاتی کردن مؤلفه‎‏های جنگ ترکیبی، چارچوب‏‎های نظام مقدس جمهوری اسلامی را سست کند.
 
قفل فرودگاه قم کى باز مى‌شود
 
مرتضی نجفی قدسی یادداشتی را با محوریت بلاتکلیفی فرودگاه قم نوشته است که در بخشی از آن آمده است؛  بحث جدى فرودگاه قم در رسانه‌های استان قم به مطالبه‌اى عمومى تبدیل شده که امیدوارم با پیگیرى‌هاى مستمر اصحاب رسانه و تأمین خواسته مردم شریف قم، علما و مراجع معظم تقلید که همواره بر احداث فرودگاه قم تأکید داشته‌اند، بالاخره قفل فرودگاه قم باز شود.
 
پیشرفت ۸۲ درصدی بزرگترین خوابگاه دانشجویی 
 
خوابگاه همدان در کمتر از یک سال در حال تکمیل شدن است و پیش‌بینی می‌شود بزرگترین خوابگاه دانشجویی دخترانه کشور در دانشگاه بوعلی سینا با ظرفیت ۵۰۰ دانشجو برای ترم دوم سال تحصیلی جدید آماده اسکان دانشجویان شود. ساخت این خوابگاه دانشجویی در زیربنایی به مساحت ۶ هزار و ۷۰۰ مترمربع در شهریور سال گذشته آغاز شده و تا به امروز ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون ۹۸ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است و آبان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
بنیاد ۱۵ خرداد تا به امروز ۱۱ خوابگاه دانشجویی دخترانه را در قالب «طرح ملی خورشید» به بهره‌برداری رسانده است.
 
آزادی ۱۱ مادر زندانی به همت دوست‌داران محسن چاوشی
 
به دنبال فراخوان هنرمند متعهد کشورمان در راستای آزادی مادران دربندی که نه با سوءنیت مجرمانه، بلکه به صرف ناتوانی در تأمین دیون خصوصی ناشی از اخذ وام یا قرض روانه زندان شده بودند، علاقه‌مندان به محسن چاوشی، خواننده پاپ در کمتر از چند ساعت زمینه آزادی ۱۱ بانوی ایرانی را از هشت استان کشور فراهم کردند. در این مشارکت که رقمی حدود ۳ میلیارد و یکصد میلیون ریال جمع‌آوری شد، بدهی زنانی از زندان‌های خوزستان، کردستان، گیلان، اردبیل، لرستان، همدان، ایلام و آذربایجان‌غربی تأمین و جواز آزادی آن‌ها صادر شد.
 
در دو سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ زندانی غیربزهکار زیرپوشش حمایتی ستاد دیه کشور (اعم از محکومان مالی و بدهکاران دیات ناشی از سوانح رانندگی یا حوادث کارگاهی) با رقم اهدایی حدود ۸۰ میلیارد ریالی دنبال‌کنندگان صفحه اجتماعی محسن چاوشی و حامیان او در مؤسسه تازه‌تأسیس «جمعیت حیدر» از بند حبس رهایی یافته‌اند.
 
افسانه هوش مصنوعی
 
گروه اجتماعی ایکنا در بخش سواد رسانه‌ای به معرفی کتاب «افسانه هوش مصنوعی» نوشته اریک لارسون و ترجمه محمد مظفرپور پرداخته است. این کتاب از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده و به نقد فضای کلی حاکم بر مباحث مرتبط با حوزه هوش مصنوعی پرداخته و معتقد است که این فضا به شدت به جنجال‌های تبلیغاتی رسانه‌ای آلوده شده و این مسئله باعث غفلت از ضعف‌های اساسی موجود در این حوزه علمی شده است.  
انتهای پیام
captcha