ارتقای وضعیت معیشتی؛ انتظار جامعه از ارتباط نزدیک دولت با مردم + صوت
کد خبر: 4165428
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
کنعانی مقدم در ارزیابی عملکرد دولت بیان کرد:

ارتقای وضعیت معیشتی؛ انتظار جامعه از ارتباط نزدیک دولت با مردم + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تلاش‌های خوب دولت برای کاهش فاصله با مردم از طریق سفرهای استانی، دیدارهای مردمی و شناخت دقیق و میدانی از مشکلات گفت: انتظار مردم این است که مجموعه این ارتباطات و دیدارهای مردمی به یک خروجی ملموس که همان ارتقای وضعیت معیشتی آنها است، منجر شود تا شعار دولت مبنی بر افزایش امید به آینده و سرمایه اجتماعی محقق شود که هنوز با آن فاصله داریم.

حسین کنعانی مقدم

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب سبز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست داخلی به مناسبت هفته دولت گفت: چند شاخص برای ارزیابی عملکرد دولت در این مدت وجود دارد. اولین شاخص، شعارها و وعده‌های دولت است که به واسطه آنها از مردم رأی گرفته و قوه مجریه را در اختیار خود گرفته است. باید دید این وعده‌ها و شعارها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی چه بوده و تا چه حد محقق شده است.

وی افزود: دولت باید در این راستا کارنامه عملکرد خود را به صورت شفاف و برپایه آمارهای دقیق و مستند به مردم ارائه دهد و اگر افکار عمومی قانع شد می‌توان گفت دولت موفق بوده و اگر مردم قانع نشدند مشخص می‌شود دولت ناموفق بوده است.

نشانه‌های رضایتمندی مردم 

کنعانی مقدم دومین شاخص در ارزیابی عملکرد دو ساله دولت را میزان رضایتمندی مردم دانست و گفت: باید دید عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف رضایت مردم را جلب کرده یا خیر. الان در حوزه اقتصادی و معیشتی نارضایتی وجود دارد که باید دولت عملکرد خود را بازبینی کند. در کنار آن در حوزه سیاست داخلی و امنیتی نیز شاخص‌های روشنی برای بررسی میزان رضایت مردم وجود دارد. برای نمونه افزایش یا کاهش تعداد زندانیان یکی از نشانه‌های سطح رضایتمندی مردم و موفقیت یا عدم موفقیت دولت در عرصه سیاست داخلی است. اگر مجموعه این آمارها ارائه شود می‌توان ارزیابی منصفانه و دقیقی از میزان رضایتمندی مردم از دولت انجام داد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های مهم در خصوص عملکرد دولت میزان مشارکت و حضور مردم در انتخابات مجلس در سال جاری است، گفت: هر چقدر دولت‌ها قوی‌تر و موفق‌تر باشند به طور طبیعی تمایل مردم برای مشارکت در انتخابات بیشتر می‌شود. زیرا این افزایش مشارکت نشانه آن است که مردم از رأی خود به دولت یا مجلس به واسطه عمل به وعده‌ها و شعارها راضی هستند و لذا برای تداوم وضعیت موجود پای صندوق‌های رأی می‌آیند تا همین جریان حاکم و مستقر ادامه پیدا کند.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد براساس میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس در اسفندماه می‌توان قضاوت بهتر و صحیح‌تری از عملکرد دولت ارائه داد و آن را ارزیابی کرد.

زینت‌المجالس؛ جایگاه احزاب در نگاه دولت 

کنعانی مقدم درباره ارتباط دولت با احزاب سیاسی در این دو سال گفت: باید دید احزاب در ساختار سیاسی جایگاهی در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دارند یا صرفا زینت‌المجالس هستند. به نظر می‌رسد در کشور فقط شعار داشتن حزب داده می‌شود اما در حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری احزاب دخالتی ندارند و تنها یک جریان خاص در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های کلان دخالت دارند.

دبیر کل حزب سبز اظهار کرد: احزاب به تنهایی نمی‌توانند قدرتی در نظام داشته باشند و این مردم هستند که با همراهی با احزاب اراده سیاسی را در کشور شکل می‌دهند و لذا باید دید مردم تا چه حد از احزاب و تشکل‌های سیاسی حمایت می‌کنند و در بزنگاه‌ها، بحران‌ها، مشکلات و مسائل مختلف همچون انتخابات در همراهی با احزاب وارد صحنه می‌شوند.

وی یادآور شد: دولت شعارهای خوبی را در بحث مردمی بودن و توجه به نظرات احزاب و تشکل‌های سیاسی داده اما در عمل احزاب احساس می‌کنند دولت آنها را در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دخالت نمی‌دهد و به نظرات احزابی توجهی نشان نمی‌دهد و بیشتر این مسئولان ستادهای انتخاباتی رئیس‌جمهور هستند که سکان مدیریت را در حوزه‌های مختلف برعهده دارند.

انتظار جامعه از ملموس شدن رویکرد موفق مردمی دولت  

کنعانی مقدم درباره تأثیر عملکرد دو ساله دولت بر ارتقای شاخص امید و سرمایه اجتماعی گفت: در خصوص امید به آینده و افزایش سرمایه اجتماعی، نگاه مردم به وضعیت موجود است و آن را با وضعیت گذشته مقایسه می‌کنند. به اعتقاد من دولت در بحث عبور از کرونا در حوزه بهداشت و درمان، امنیت و سیاست خارجی و ارتباط و همگرایی بیشتر با کشورهای منطقه، تلاش‌های خوبی داشته و به موفقیت‌هایی رسیده  تا حدی امیدها را افزایش داده اما در بحث اقتصاد و معیشت و به ویژه مسائل مربوط به سفره مردم، به نظر می‌رسد وعده‌های دولت هنوز محقق نشده و مردم به طور ملموس تحقق این وعده‌ها را در سفره‌های خود مشاهده نکرده‌اند و این باعث شده هنوز شعار دولت مبنی بر افزایش امید به آینده و رشد سرمایه اجتماعی عملیاتی نشود و این امر آن امیدهای ایجاد شده را در سه حوزه ذکر شده کمرنگ کرده است.

کد

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: دولت سعی کرده با سفرهای استانی و دیدارهای مردمی احساس جامعه را نسبت به فاصله میان دولت و ملت کاهش دهد و از مشکلات نقاط مختلف کشور شناخت بهتری کسب کند  و تا حدی هم در این موضوع موفق بوده اما انتظار مردم این است که مجموعه این ارتباطات و دیدارهای مردمی به یک خروجی ملموس که همان ارتقای وضعیت معیشتی آنها است، منجر شود.

کنعانی مقدم در پایان اظهار کرد: هر چند شاید باید همچنان منتظر ماند تا آثار برخی اقدامات اصلاحی دولت را در حوزه اقتصاد به تدریج مشاهده کرد اما در مجموع آنچه مردم الان قضاوت می‌کنند نشان می‌دهد دولت باید اقدامات مؤثرتر و فوری‌تری برای بهبود وضعیت اقتصادی انجام دهد تا امید به آینده و سرمایه اجتماعی افزایش پیدا کند.              

گفت‌وگو از مهدی مخبری                  

انتهای پیام
captcha