رسالت اصلی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه امیدآفرینی است
کد خبر: 4165386
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱

رسالت اصلی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه امیدآفرینی است

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رسالت اصلی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، تزریق نشاط و امید به جامعه است، گفت: وظیفه فعالان این عرصه آن است که تیزبین، منتقد و مطالبه‌گر باشند و درعین‌حال امیدآفرینی را در صدر امور قرار دهند.

حجت الله شیروانی، معاون مدیرکل ارشاد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الله شیروانی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان امروز پنجم شهریورماه در جمع خبرنگاران با برشمردن برخی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا شده در چهارمحال و بختیاری در یک سال گذشته، اظهار کرد: عرصه فرهنگ و هنر فضایی است که اثرگذاری و مشاهده نتایج تلاش‌های صورت گرفته در آن در گذر زمان مشخص و میسر می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر استان با رشد خوبی همراه شده است و برنامه‌ها و رویدادهای متنوعی نیز انجام شده و یا در حال شکل‌گیری است، ادامه داد: تمامی این اتفاقات همچون برگزاری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، جشنواره موسیقی زاگرس نشینان، نشست‌های خوانش ادبیات کلاسیک و برنامه‌ریزی برای میزبانی از جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی نویدبخش آینده‌ای روشن برای حوزه فرهنگی و هنری استان است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رسالت اصلی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، تزریق نشاط و امید به جامعه است، گفت: وظیفه فعالان این عرصه آن است که تیزبین، منتقد و مطالبه‌گر باشند و درعین‌حال امیدآفرینی را در صدر امور قرار دهند.

شیروانی در پاسخ به پرسشی درباره موانع موجود بر سر راه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، یادآور شد: با شکل‌گیری قرارگاه جنگ نرم شهید آوینی و ارائه طرح‌های پیشنهادی به این قرارگاه، چهارمحال و بختیاری با بیش از 100 عنوان طرح توانست در کشور رکورددار باشد که این نشان‌دهنده ظرفیت بالای استان در این زمینه است اما موضوع اصلی در مسیر استفاده از این ظرفیت به کمبود منابع مالی باز می‌گردد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: استان از نظر تنوع رشته‌های فرهنگی و هنری، حضور هنرمندان توانمند و جمعیت فرهنگی و هنری، کاستی و کمبودی ندارد و محدود بودن منابع مالی، منجر به محدود شدن فرصت‌های حرفه‌ای‌گری در این حوزه می‌شود.

شیروانی تبدیل‌شدن فعالیت‌های هنری و فرهنگی به فعالیت درجه 2 را از پیامدهای این محدودیت دانست و تصریح کرد: در این شرایط افراد هنرمند و فعالان فرهنگی نمی‌توانند از این حوزه به درستی امرارمعاش کنند که با توجه به ظرفیت‌های زیست‌بوم فرهنگی و هنری، طبیعت زنده و پویا و سرمایه‌های انسانی موجود در استان نیاز است منابع مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به کمک این بخش بیاید.

وی تلاش‌های صورت گرفته برای رفع این مشکل را نیز متذکر شد و گفت: با این‌حال چهارمحال و بختیاری آن‌چنان از نظر ارائه طرح و ایده و خلاقیت هنری و فرهنگی فعال است که می‌تواند نیازهای این حوزه را نیز پاسخ دهد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با این‌حال نمی‌توان نواقص موجود در این حوزه را نادیده گرفت اما محدودیت منابع مالی موجب می‌شود تا برخی برنامه‌ها به آینده موکول شود و تأخیر در اجرای آن‌ها فرصت‌های ناب و اثرگذار کنونی را از مجموعه‌های فرهنگی و هنری بگیرد ازاین‌رو توجه به این حوزه نیاز به همراهی بیشتری دارد.

اولویت تکمیل ۱۰ پروژه نیمه‌تمام فرهنگی استان 

در ادامه زهرا جوانبخت، معاون توسعه مدیریت منابع انسانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با اشاره به کلنگ زنی نخستین پارک فرهنگ و هنر شهرکرد با مشارکت بخش خصوصی، اظهار کرد: بهره‌برداری از فرهنگسرای لردگان، پیگیری و جذب اعتبار برای راه‌اندازی سینمای شهر فارسان و تدوین بسته بهبود زیرساخت‌های فرهنگی استان از دیگر اقداماتی است که در جریان 2 سال فعالیت دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری انجام شده است.

وی تصریح کرد: اجرای نزدیک به 30 جشنواره فرهنگی و هنری در ابعاد ملی و استانی، صدور 108 مجوز فعالیت فرهنگی، هنری و قرآنی و طراحی و اجرای 27 طرح تبصره 14 با موضوع دین و مذهب در این مدت، جهش مناسبی را برای فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری رقم زده است.

جوانبخت به حمایت‌های انجام شده از فعالیت‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و بازی‌های رایانه‌ای چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم نیز اشاره و تصریح کرد: با در نظر گرفتن وام‌های خوداشتغالی، برای 212 نفر از فعالان این عرصه فرصت شغلی مرتبط فراهم شد.

وی با تأکید بر پیگیری اعتبارات موردنیاز برای اجرای طرح‌های حمایتی حوزه فرهنگ و هنر استان، یادآور شد: به دنبال سفر وزیر فرهنگ به چهارمحال و بختیاری در اواخر تیر امسال، تدوین بسته بهبود زیرساخت‌های فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفت که امید می‌رود با اجرایی شدن آن تحول مهمی در این حوزه شکل بگیرد.

معاون توسعه مدیریت منابع انسانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به این پرسش که کدام بخش از فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر نیازمند اختصاص اعتبارات بیشتری است، گفت: هم‌اکنون در بخش توسعه فضای فیزیکی و افزایش سرانه فرهنگی و هنری چهارمحال و بختیاری 10 طرح عمرانی نیمه‌تمام نیاز به اعتبار دارد که چهار فرهنگسرا در شهرستان‌ها با پیشرفت بالای 50 درصد در اولویت اختصاص اعتبار قرار دارند.

وی اظهار کرد: عموم مردم در بخش فرهنگ و هنر مطالبات به حقی دارند که با توجه به اعتبارات اختصاص‌یافته نمی‌توان به تمامی این مطالبات پاسخ داد و انتظار می‌رود بخش اعتباری فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این امر به شکلی بهتر و قوی‌تر دیده شود.

انتهای پیام
captcha