برگزاری کنگره بین‌المللی حضرت علی بن‌امام محمد باقر(ع)
کد خبر: 4165291
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
رجبی دوانی خبر داد:

برگزاری کنگره بین‌المللی حضرت علی بن‌امام محمد باقر(ع)

سخنگوی کنگره بین‌المللی بزرگداشت حضرت علی بن‌محمد باقر(ع) ضمن تشریح جزئیات این‌ مراسم، از برگزاری این کنگره طی سال آتی خبر داد.

برگزاری کنگره بین‌المللی حضرت علی بن‌محمد باقر(ع) طی سال آتیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری نخستین کنگره بین‌المللی بزرگداشت حضرت علی‌ابن‌محمد باقر(ع) مشهد اردهال امروز، پنجم شهریورماه با حضور حمیدرضا مقدم‌فر، مسئول کنگره و محمدحسین رجبی دوانی، رئیس فرهنگستان هنر و سخنگوی کنگره در محل خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، حمیدرضا مقدم‌فر، مسئول کنگره بین‌المللی بزرگداشت  حضرت علی‌ابن‌محمد باقر(ع) طی سخنانی بیان کرد: وجود مبارک و مقدس این امامزاده واجب‌التعظیم در نزدیکی کاشان به عنوان یکی از امامزادگانی است که چندان در عرصه عمومی بین مسلمانان و شیعیان معروف نیستند. ایشان یکی از گوهر‌های تابناکی هستند که خداوند متعال به ما عطا فرموده، اما شخصیت ایشان آن چنان که باید و شاید معروف نیست که یکی از دلایل برگزاری این کنگره معرفی ایشان به شیعیان است.

وی افزود: حضرت علی‌ابن‌محمد باقر (ع) شخصیت بزرگی هستند و چند ویژگی مهم این عظمت را به ایشان بخشیده است. اولین ویژگی ایشان اینکه آن حضرت سفیر هستند. مردم کاشان در زمان امام باقر(ع) از ایشان درخواست می‌کنند که نماینده تام‌الاختیار برای ما اعزام کنید و ایشان نیز یکی از فرزندان خود که به همین ویژگی‌ها معروف بودند را به عنوان سفیر به کاشان اعزام می‌کنند.

مقدم‌فر اظهار کرد: دومین ویژگی این امامزاده گرامی این است که ایشان فقیه و عالم بزرگی هستند و شاید بعد از امام صادق(ع) افضل فرزندان امام‌باقر (ع) بوده‌اند. سومین ویژگی ایشان نیز این بود که مقام تبلیغ و ترویج داشتند. ترویج تشیع و شاید مقام شیعه در ایران و ترویج آن در این مأموریت بسیار مؤثر بوده و شاید بتوان گفت اهل تشیع به ویژه شیعیان ایران مدیون تلاش‌های این بزرگوار است.

مجاهدت حضرت علی‌ابن‌محمد باقر(ع) 

وی افزود: ویژگی دیگر ایشان، مقام جهاد است. دشمنان اهل بیت(ع) زمانی که تأثیر ایشان را مشاهده می‌کنند، احساس خطر کرده و سپاهی را برای مقابله با آن حضرت اعزام می‌کنند و در نهایت نیز آن امامزاده گرامی به مقام شهادت نائل می‌شوند. شهادت، مقاومت و مجاهدت از خصوصیات این امامزاده بزرگوار بوده است.

مقدم‌فر گفت: این شخصیت گرامی برجستگی فراوانی در میان تمامی امامزادگان کشور دارد، اما آن‌چنان که باید و شاید شناخته شده نیست. مقام معظم رهبری زمانی فرمودند که امامزادگان قطب فرهنگی کشور هستند و حضرت علی‌ابن‌محمد باقر(ع) یکی از مهمترین این اقطاب هستند که متأسفانه آن‌چنان که باید و شاید شناخته شده نیستند.

وی تصریح کرد: در کنگره‌هایی که به طور معمول برگزار می‌شوند، تلاش خوبی شده و کنگره در یک روز برگزار می‌شود، اما کنگره حضرت علی‌ابن‌محمد باقر(ع) چند ماه است که فعالیت خود را در کمیته‌های مختلف علمی، فرهنگی و ... آغاز کرده است. در واقع ۳۲ کمیته کار برگزاری کنگره را آغاز کرده و حدود یک سال در این زمینه تلاش شده است.

وی با بیان اینکه مراسم کنگره در شش کشور برگزار خواهد شد، گفت: در این حوزه به اقتضای موضوع برنامه‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود؛ لذا حدود یک سال برنامه‌های مختلف این کنگره در کشور‌های مختلف برگزار خواهد شد تا در طول این یک سال، آن حضرت در پوشش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و ... معرفی شود.

مقدم‌فر بیان کرد: افق کلان و کلی در مورد برگزاری این کنگره پایان این یک سال خواهد بود. مستندات مختلف، فیلم، سریال، انیمیشن، انتشار کتاب و ... برای این کنگره در نظر گرفته شده است. تصور ما این است که اگر زندگی آن حضرت به صورت یک سریال تولید شود، حتما یکی از سریال‌های جذاب تاریخی خواهد بود و مردم جذب آن‌خواهند شد. زندگی آن حضرت پر از هجرت، مهاجرت، سیره اخلاقی، جذب، اقامه نماز و معارف دین است که ان‌شاءالله ایشان به عنوان یکی از الگو‌ها و شخصیت‌های درس‌آموز به جامعه معرفی شوند.

ایران؛ میزبان بالاترین حجم از امامزادگان

در ادامه این نشست خبری، محمدحسین رجبی دوانی، سخنگوی کنگره نیز در سخنانی بیان کرد: سرزمین پاک ایران اسلامی افتخار آن را دارد که در تمامی بلاد مسلمان میزبان بالاترین حجم از امامزادگان و خاندان پیامبر(ص) است. با اینکه زادگاه و محل رویش امامزادگان در درجه اول مدینه و بعد عراق بوده است، اما این حجم از امامزاده در هیج جای عالم اسلام سراغ نداریم و دلیل این امر هم‌ چیزی نیست جز ارادت ایرانیان به خاندان پیامبر(ص) حتی پیش از آنکه مذهب تشیع در ایران گسترش پیدا کند.

وی افزود: نخستین حضور شیعیان در ایران به اوایل دهه هشتم هجری بازمی‌گردد که در زمان حجاج بن یوسف ثقفی قبیله‌ای به نام اشعری در کوفه به ایران آمده و در قم مستقر شدند. جالب است که بعد از قم دومین پایگاه تشیع کاشان است و این شهر این افتخار را دارد ه توانسته مذهب حق اهل بیت(ع) را در خود نهادینه کند و از آن زمان دارالمؤمنین است.

رجبی‌دوانی با بیان اینکه نخستین قیام به خونخواهی امام حسین(ع) نیز حتی پیش از قیام توابین در سیستان ایران صورت گرفت، تصریح کرد: به محض رسیدن خبر شهادت امام حسین(ع) مردم سیستان قیام کردند و برادر ابن زیاد در اثر قیام این مردم گریخت و سیستان به مدت یک سال فاقد حاکم بود. حتی زمانی که مردم ایران مذهب غیر شیعه داشتند، مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برگزار می‌کردند و ارادت ویژه‌ای به خاندان پیامبر(ص) داشتند.

وی تصریح کرد: امروز خائنانی در پوشش اهل تسنن در کشور به خباثت پرداخته و به مقابله با مراسم عزاداری امام حسین(ع) می‌پردازند، در حالی که اهل تسنن ایران همواره در طول تاریخ ارادت ویژه‌ای به اهل بیت(ع) داشتند. حضرت علی‌ابن‌محمد باقر(ع)  نخستین فرزند مستقیم خود امام است که به ایران آمده و در کاشان به شهادت رسیده است.

رجبی‌دوانی ادامه داد: ایرانیان همواره در طول تاریخ جان خود را برای حفظ جان امامزادگان و نوادگان پیامبر(ص) به خطر انداخته و فدا می‌کردند. مردم ایران تا جایی که می‌توانستند امامزادگان را به نقاط دوردست می‌بردند تا جان ایشان محفوظ باشد. البته افتخار عظیم ما حضور امام رضا(ع) در ایران است و ایرانیان افتخار این را دارند که از دیرباز میزبان ایشان بودند.

وی بیان کرد: ایرانیان بعد از ۱۲۰۰ سال هیچ‌گاه نگذاشتند که مضجع امام رضا(ع) خالی از زائر باشد و همیشه و در تمامی ایام سال مرقد شریف ایشان پر از زائر است و در سطح کوچکتر نیز راجع به امامزادگان ایران افتخار دارد که وجود حضرت فاطمه معصومه(س)، حضرت احمد بن‌موسی (ع) و ... را در خود جای داده است.

نقش مهم آستان امامزادگان در ایجاد معنویت

رجبی‌دوانی با بیان اینکه امامزادگان نقش مهمی در ایجاد معنویت، ترویج مذهب اهل بیت(ع) و حتی تقویت وضعیت اقتصادی در ایران دارند، گفت: مردم کاشان افتخار این را دارند که میزبان این امامزاده جلیل‌القدر هستند و مراسم پرشور قالیشویان هر سال به نوعی اعلام وفاداری به اهل بیت(ع) است. این همایش هم برای معرفی بیشتر امامزاده علی بن‌محمد باقر(ع) و هم برای تبیین جایگاه امامزادگان در عرصه‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: این همایش طی سال آتی به همت هیئت‌ امنای امامزاده علی بن‌محمد باقر(ع) در سطح بالایی برگزار خواهد شد. محور‌هایی برای فراخوان مقالات همایش تهیه شده که شامل شخصیت‌شناسی، سیره و زمان ایشان، بررسی اوضاع تاریخی و جغرافیای تاریخی کاشان در هنگام حضور آن حضرت، مطالعات سیاسی اقتصادی و مدیریتی آستان حضرت علی بن‌محمد باقر(ع)، مطالعات فرهنگی و اجتماعی مانند مراسم قالیشویان، هنر و معماری، شعر ادب و میراث ماملموس آن حضرت است.

رجبی دوانی تصریح کرد: تا زمان برگزاری کنگره، علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را به نشانی دبیرخانه همایش به نشانی www.conf_shahideardehal.ir ارسال کنند. همچنین، کمیته علمی این کنگره نیز هم‌اکنون شکل گرفته و داوران ارزیابی مقالات نیز تعیین شده‌اند. همچنین، در حال اقدام برای اخذ مجوز isc برای مقالات برتر کنگره هستیم.

وی تصریح کرد: برای برگزاری این‌کنگره چند پیش‌همایش تخصصی محدود در مراکز علمی داخلی و خارجی با عناوین شخصیت‌شناسی امامزادگان با محوریت سیره و زمانه علی بن‌امام محمد باقر(ع) در حوزه‌های علمیه قم و کاشان، تاریخ و جغرافیای تاریخی منطقه اردهال با تأکید بر مدفن آن حضرت در دانشگاه آزادد کاشان، مطالعات سیاسی، اقتصادی و مدیریتی بقاع متبرکه کاشان در دانشگاه اصفهان، مطالعات فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه کاشان، هنر و معماری اماکن متبرکه با محوریت آستان آن حضرت در بنیاد ایران‌شناسی، شعر و ادب و میراث ناملموس با محوریت آن حضرت در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تبارشناسی آن حضرت در دانشگاه اصفهان، زیارت با تأکید بر آستان علی بن‌امام محمد باقر(ع) در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، علی بن‌امام محمد باقر(ع) و گسترش تشیع در ایران در دانشگاه تهران، علی بن‌امام محمد باقر(ع) و روایات و احادیث اهل بیت‌(ع) در دانشگاه قرآن و حدیث شهر ری، نشست تخصصی کنگره در دانشگاه کوفه و عتبه مقدسه عراق، نشست تخصصی کنگره در دانشگاه کربلا و دانشگاه معارف اسلامی لبنان و نشست تخصصی کنگره در دانشگاه دمشق و دانشگاه‌های پاکستان و هند در نظر گرفته شده است.

رجبی دوانی در پایان بیان کرد: کنگره حضرت علی‌ابن‌محمد باقر(ع) طی سال آتی و با حضور عالمان و اندیشمندان و ارادتمندان به ساحت اهل بیت(ع) برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام را در برگزاری این کنگره داشته باشیم.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این نشست تخصصی و با حضور مسئولان حاضر در مراسم، از پوستر اولین کنگره بین‌المللی حضرت حضرت علی‌ابن‌محمد باقر(ع) رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha