تلاوت کم‌نظیر «علیرضا بیژنی» و اتفاق تاریخی که مستمعین رقم زدند + فیلم
کد خبر: 4164329
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱
گزارش ایکنا از چهارمین شب مسابقات قرآن مالزی

تلاوت کم‌نظیر «علیرضا بیژنی» و اتفاق تاریخی که مستمعین رقم زدند + فیلم

چهارمین شب مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی که با تلاوت نماینده ایران و مالزی همراه بود، هیجان ویژه‌ای به سالن مسابقات داد، هیجانی که در پایانِ تلاوتِ نماینده کشورمان یک اتفاق تاریخی و تقریباً کم‌نظیر را در ادوار این رویداد رقم زد.

تلاوت کم‌نظیر «علیرضا بیژنی» و اتفاق تاریخی که مستمعین رقم زدند + فیلم

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین روز از شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در حالی از صبح امروز 31 مردادماه با برگزاری رقابت‌ها در رشته حفظ کل  آغاز شد و در نوبت عصر با برگزاری رقابت در رشته قرائت تحقیق ادامه یافت که جامعه قرآنی کشور بی‌صبرانه منتظر فرارسیدن زمان تلاوت علیرضا بیژنی، نماینده کشورمان در این مسابقات بودند.

تلاوت نماینده ایران و همچنین نماینده کشور مالزی که بسیاری این دو را شانس‌های برتر کسب رتبه نخست مسابقات می‌دانند، در این روز هیجان خاصی به مسابقات بخشیده بود. هیجانی که بدون شک تمام این مسابقات را تحت تأثیر خود قرار داده است. 

نوبت عصر مسابقات در روز چهارم با تلاوت صالح احمدعلی قطیفان، نماینده کشور اردن شروع شد. وی آیاتی از سوره مبارکه روم را تلاوت کرد. مسعود نوری، کارشناس برنامه تلویزیونی شبکه قرآن که به پخش زنده مسابقات مالزی اختصاص یافته است، در مورد این تلاوت گفت: تلاوت قابل قبولی شاهد بودیم، این تلاوت به دو بخش یک سوم ابتدایی و دو سوم انتهایی تقسیم می‌شود. بخش انتهایی تلاوت بهتری بود و انگار در بخش اول صدا هنوز گرم نشده بود. این قاری در قَفله‌ها مشکلاتی داشت، قطعاتی که خواند هم از کوک بودن خوبی برخوردار بود و ترکیبات قشنگی داشت. 

وی افزود: یکی از نکات مهم تلاوت نماینده اردن نداشتن اوج بود، دلیل این موضوع هم این بود که این قاری صدای خود را می‌کشید و فک پایین را بسته بود. ایشان با یک راهنمایی خوب و با باز کردن دهان با یک زاویه مناسب می‌تواند پرده‌های بالا را هم به خوبی بخواند، در بحث  تجوید هم سطح قابل قبولی داشت و می‌توان انتظار کسب رتبه هم از او داشت. 

تلاوت کم‌نظیر «علیرضا بیژنی» و اتفاق تاریخی که مستمعین رقم زدند + فیلم

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه تلاوت‌های این روز نوبت به محمد مختار عتیق الرحمان از کشور سریلانکا رسید. این قاری تلاوت خود را بیشتر به سبک ترتیل ارائه داد و در یک دانگ اول از مجموع ششدانگ لحن خود تلاوت کرد. 

در ادامه نوبت به محمد قوم نذار بن سلیمی، قاری روشندل از کشور مالزی رسید، او که رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام را در کارنامه خود دارد، آیاتی از سوره مبارکه عنکبوت را تلاوت کرد. بسیاری از کارشناسان قاری مالزیایی را رقیب اصلی نماینده کشورمان می‌دانند.

مسعود نوری در مورد تلاوت این قاری گفت: فارغ از اینکه تلاوت خوبی داشت اما یک نکته تجویدی داشت و آن هم این بود که حرف «سین» را به خوبی ادا نمی‌کرد. این یک عارضه ذاتی در تکلم است و در مسابقات ایران سه نمره منفی دارد. 

نوری با اشاره به اینکه قاری مالزیایی به لحاظ صوت و لحن، اجرای زیبایی داشت، گفت: با این وجود در برخی قِفله‌ها ناکوک بود. تجوید این قاری اصطلاحاً مصطفایی(به سبک استاد مصطفی اسماعیل، قاری مطرح کشور مصر) بود. حسِ مصطفی اسماعیل را به خوبی منتقل کرد و تحریرهای بسیار ریزی که خود مصطفی خوان‌ها را هم به چالش می‌کشد، به خوبی اجرا کرد. 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه مسابقات این روز نوبت به علیرضا بیژنی، نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی رسید. وی آیاتی از سوره مبارکه اعراف را تلاوت کرد. تلاوتی زیبا که و حساب شده که در انتها تشویق حاضران در سالن را به دنبال داشت، اتفاقی بی‌نظیر که در تاریخ مسابقات مالزی کمتر کسی چنین صحنه‌ای را در ذهن دارد. البته در سال‌های اخیر و در زمان حضور شهید منا، محسن حاجی حسنی کارگر و پس از پایان تلاوت او هم حاضران در سالن تشویق‌های بی‌نظیری انجام دادند که قرآنی بود. 

برخی کارشناسان اعتقاد دارند در مسابقات مالزی، استقبال مستمعین حاضر در سالن از یک تلاوت می‌تواند فشار بر داوران برای توجه بیشتر به آن تلاوت را مضاعف کند و به راحتی از آن تلاوت و آن قاری عبور نکنند. به هر حال باید یک روز دیگر به انتظار نشست و دید دو رقیب دیگر نماینده کشورمان یعنی نمایندگان اندونزی و به خصوص افغانستان چه عملکردی خواهند داشت. اما آنچه مسلم به نظر می‌رسد سطح بسیار بالای تلاوت علیرضا بیژنی نسبت به سایر قاریان تا روز چهارم مسابقات است. 

مسعود نوری در مورد اجرای نماینده کشورمان در این مسابقات گفت: صدای بسیار خوب، بدون اضطراب، تحریرهای بسیار زیبا، اجرایی در قالب تلاوت مصطفی اسماعیل اما همراه با اسلوب تلاوت شخصی از ویژگی‌های این تلاوت بود. 

وی افزود: نماینده کشورمان خلاقیت‌های خوبی از خود نشان داد و در برابر قاری مالزی فضای جدیدی ایجاد کرد. ایشان به لحاظ فنی بسیار بالاتر از بقیه شرکت کنندگان تلاوت کرد و قطعاً تا الان ایشان رتبه اول است.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از ویژه برنامه شبکه قرآن و معارف سیما که به پخش زنده مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی اختصاص یافته است، محمد عباسی، قاری بین‌المللی کشور و دارنده رتبه نخست مسابقات مالزی روی خط برنامه آمد و به بیان نکاتی در مورد این مسابقات پرداخت. 

وی گفت: جدیداً یک فضای کلی در مسابقات مالزی به وجود آمده و آن هم این است که اقبال شرکت‌کنندگان به یادگیری مهارت.های تلاوت نسبت به 10 سال قبل بیشتر شده است. 

وی افزود: شرکت‌کنندگان در این مسابقات سطح تلاوتشان از نظر تجوید و مقامات رو به پیشرفت است و این می‌تواند باعث خوشحالی ما شود که دوستان قاری ما در تمام دنیا سعی می‌کنند تلاوت خود را ارتقاء دهند.

عباسی تصریح کرد: تا به امروز که سه روز از مسابقات پشت سر گذاشته شده و روز چهارم را می‌بینیم، به نظر من هنوز تلاوتی در خور رقابت با قاری ایرانی شنیده نشده است. اگرچه برخی قاریان کشورهایی مانند برونئی، کنیا و اردن تلاوت متوسطی داشتند اما سایر شرکت‌کنندگان تا امروز در رده‌ای نیستند که با قاری ایرانی رقابت کنند، باید منتظر باشیم و ببینیم نمایندگان کشورهایی همچون مالزی، افغانستان، فیلیپین و اندونزی چه می‌کنند.

تلاوت کم‌نظیر «علیرضا بیژنی» و اتفاق تاریخی که مستمعین رقم زدند + فیلم

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در ادامه در مورد کیفیت این مسابقات بیان کرد: مسابقات مالزی با وجود اینکه در خیلی از آیتم‌ها از قبیل نظم و نظام‌مند بودن و برنامه‌ریزی و ... می‌تواند منحصر به فرد باشد اما در برخی نکات که رنگ و بوی منفی دارد هم منحصر به فرد است. 

وی افزود: یکی از نکات منفی این مسابقات، ترکیب هیئت داوران است که رویکرد اعضای هیئت داوری به قرائت، عملی نیست، غیر از داور مصری سایر داوران فقط دارای شاخص‌های علمی در قرائت قرآن هستند، اما اینکه سبقه قرائت داشته باشند و نفس به نفس شاگردپروری کرده باشند، نیست و این امر، یک ضعف برای گروه داوری محسوب می‌شود. 

این قاری بین‌المللی کشورمان اظهار کرد: در مسابقات ایران، هیئت داوران 90 درصد قاری بوده یا هستند و یا صاحب کرسی آموزش هستند. در کشورهای دیگر اینگونه نیست. این سبقه عملی نداشتن بر روی نمره‌دهی هم اثرگذار است. آن‌ها تنها با ظواهر قرائت آشنا هستند و کمتر با ریزه‌کاری تلاوت آشنایی دارند. نوعاً برخی از گروه داوران با ابداعات قاریان آشنا نیستند که این ناآشنایی بر روی امتیازات هم تأثیر منفی می‌گذارد. 

وی بیان کرد: در مسابقات مالزی اینگونه نیست که هرکسی خوب تلاوت کند، حتماً اول شود، برخی اوقات یک قاری تلاوتی در حد معمول و متوسط ارائه می‌دهد اما رتبه اول را کسب می‌کند. نمونه این امر، مسابقات دوره گذشته است که نماینده کشور بحرین اول شد و واقعاً در حد اول نبود. در سال‌های دور هم کسانی بوده‌اند که در حد معمول اجرا کرده‌اند و از جهت صوتی هم بالا نبوده‌اند اما تحت شرایطی این نتایج همیشه بیرون آمده است. به همین جهت همواره تا یک ساعت قبل از پایان مسابقات کسی نمی‌داند چه کسی رتبه اول است. 

در بخش دیگری از این برنامه صالح اطهری‌فرد، قاری بین‌المللی کشورمان که تجربه حضور در دوره از مسابقات مالزی را در کارنامه خود دارد به بیان خاطراتی از زمان حضور خود در مسابقات مالزی پرداخت. 
وی یکی از خاطرات زیبای خود را حضور همزمان با استاد فقید محمدتقی مروت، در مسابقات مالزی بیان کرد و گفت: در آن سال استاد مروت به نمایندگی از کشور کانادا در مسابقات حضور یافته بود. وقتی پیش من آمد و خودش را معرفی کرد، اشک شوق در چشمان ایشان حلقه زده بود. 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۲۷
غیر قابل انتشار: ۱
محمد رضا حاجی اسماعیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۵/۳۱ - ۲۱:۲۵
0
1
خیلی جالب بود به ویژه تحلیل استاد عباسی از ترکیب هیات داوران
خدا به شما جزای خیر عنایت کند در پوشش خبری عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۱ - ۰۲:۳۲
1
1
قاری بیژنی عالی این مسابقات باید از شبکه ی بک پخش میشد که بیننده داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۱ - ۰۵:۲۶
4
5
«صدق الله العلی العظبم» هویت و پرچم مکتب شیعه است. لطفا با این پرچم در مسابقات شرکت کنید.
این که قاریان ایرانی از این هویت مهم درمیگذرند جای نگرانی است و می تواند عواقب بدی به دنبال داشته باشد.
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۱ - ۰۶:۲۵
0
9
این‌همه از تشویق حاضران گفتید؛ اما فیلم تلاوت تا قبل از لحظه تشویق بود!
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۱ - ۱۶:۳۲
2
0
ماشاالله. ماشاالله. خداحفظشون کنه و ان شاالله بر تعداد و کیفیت قرای و حفاظ و قرآنی های کشور افزوده بشه به برکت اهل بیت ع
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۲ - ۱۸:۴۱
1
2
سلام چرا علی و عظیم و نگفت .......
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۲ - ۲۱:۵۶
1
2
همه چی خوب بود به جز صدق الله و العظیم ، این جور میادین باید آدم خودش و نشون بده و حضرت علی امیر مومنان و بالا ببره ، نمیدونم دلیلش چی بود واقعا ،
captcha