افتتاح 1100 کلاس درس در خراسان رضوی
کد خبر: 4164083
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
در هفته دولت انجام می‌شود؛

افتتاح 1100 کلاس درس در خراسان رضوی

مدیرکل آموزش پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در هفته دولت، افتتاح 1100 کلاس درس و 232 مدرسه را خواهیم داشت، گفت: علاوه بر آن 210 اتاق بهداشت و ۱۰۰ کلاس تخصصی درس تربیت‌بدنی، تمهید و تجهیز خواهد شد، همچنین هشت سالن ورزشی و چهار استخر هم در قالب این پروژه‌ها قرار دارد.

سیدامیر شوشتری، مدیر کل آموزش پرورش خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدامیر شوشتری، مدیر کل آموزش پرورش خراسان رضوی، در نشست خبری با اصحاب رسانه، پیرامون ویژه‌برنامه‌های آموزش و پرورش خراسان رضوی در هفته دولت، که امروز 30 مردادماه، در محل این اداره کل برگزار شد، خصوص اقداماتی که در هفته دولت در حال انجام است، بیان کرد: در هفته دولت قرار است نماد و نمایشی از خدمتی که دستگاه‌های اجرایی به مردم و جامعه داشتند، عرضه کنیم، دیدارهای مردمی منظم، همچنین ارتباطات تلفنی که به کمک روابط‌عمومی هماهنگ می‌شود، از آن جمله است. اگرچه عرصه ارتباط با آموزش و پرورش و راه‌های ارتباط مستقیم مردم را از سال گذشته به صورت مکرر اعلام کردیم و پیامک‌های مردم را قطعاً در فاصله‌های زمانی متفاوت پاسخ گفتیم.

تجهیز 100 کلاس تخصصی درس تربیت بدنی در هفته دولت

وی ضمن اشاره به اقداماتی که در سال گذشته انجام شده است، تصریح کرد: در هفته پیش‌رو افتتاح 1100 کلاس درس و 232 مدرسه را خواهیم داشت. علاوه بر آن 210 اتاق بهداشت و ۱۰۰ کلاس تخصصی درس تربیت‌بدنی، تمهید و تجهیز خواهد شد، همچنین هشت سالن ورزشی و چهار استخر هم در قالب این پروژه‌ها قرار دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: طرح‌های توانمندسازی همکاران برای ورود به سال تحصیلی جدید را در دستور کار داریم که تمامی معلمان و مدیران مدارس غیردولتی را برای دوره‌های ضمن خدمت هدفمند، تحت پوشش قرار خواهد داد. 

وی با اشاره به سیاست‌های جدید آموزش و پرورش گفت: تمامی دوره‌های ضمن خدمت و توانمندسازی همکاران از امسال به بعد بر عهده دانشگاه فرهنگیان است، چنان که آموزش‌های طرح توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی در قالب 6 پودمان 60 ساعته از شهریور ماه آغاز و تا آخر سال تحصیلی ادامه دارد و با همکاری دانشگاه فرهنگیان و اداره سازمان‌های غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش شکل گرفته است.

شوشتری بیان کرد: در هفته دولت از زحمات بسیار گسترده گروه‌های جهادی که در قالب گروه‌های فنی برای مدارس کاردانش و فنی‌حرفه‌ای برنامه‌ریزی کردند و گروه‌های جهادی بسیج دانش‌آموزی رونمایی خواهیم داشت، همچنین گروه‌های جهادی که در قالب طرح شهید عجمیان برای مدارس سراسر استان در حال نوسازی و بهسازی مدارس هستند.

وی در خصوص جابه‌جایی مدیران مدارس اظهار کرد: ارزیابی گسترده‌ای از مدیران مناطق در یک ماه گذشته صورت گرفته، همچنین مدیران مناطق از مدیران مدارس ارزیابی‌ صورت دادند که تغییرات گسترده را موجب شده است. 

شوشتری ادامه داد: اولین مرکز مشاوره حل اختلاف زوجین فرهنگی به همت معاونت پرورشی و مرکز مشاوره در هفته دولت صورت می‌گیرد.  

وی در خصوص اقدامات انجام شده در سال گذشته، بیان کرد: در سال گذشته افتتاح 130 زمین چمن ورزشی را در دو سال گذشته داشتیم که 400 درصد افزایش نسبت به کل سنوات قبل بوده، زیرا تا قبل از این موجودی کل زمین چمن ورزشی آموزش و پرورش، 32 عدد بوده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه طی یک سال و نیم گذشته، 1900 کلاس درس به استان اضافه شده است، ادامه داد: ارسال کاروان‌های تجهیزات ورزشی به 8300 مدرسه به ارزش 25 میلیارد تومان، همچنین تاکنون 3 کاروان تجهیزات نو هنرستانی به مدارس ارسال شده و 2 کاروان دیگر تا مهرماه جمعاً به مبلغ 80 میلیارد تومان ارسال خواهد شد.

برگزاری جشن تکلیف 6 هزار روزه اولی در حرم مطهر رضوی

وی در خصوص برنامه‌های فرهنگی و پرورشی صورت گرفته، اظهار کرد: برگزاری جشن تلکیف 6000 دانش‌آموز و پذیرایی از 7000 روزه اولی به همراه خانواده‌هایشان در حرم مطهر رضوی، همچنین برگزاری جشن بهین دخت به مناسبت روز دختر در ورزشگاه رضوی از جمله این‌ برنامه هاست.

شوشتری بیان کرد: در سال گذشته توسعه متوازن رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای را مد نظر قرار دادیم و بیش از 46.5درصد از دانش‌آموزان به رشته‌های فنی هدایت شدند و قرارداد تأسیس دوازده هنرستان جوار صنعت (جوار کارخانه) بسته شد که شروع خوبی بوده و در سال آینده این ظرفیت را به سه برابر می‌توان افزایش داد.

وی ادامه داد: جشنواره بزرگ نوجوان و جوان خوارزمی که در سال گذشته بسیار مستقل در کشور انجام شده است، خراسان رضوی هم تعداد بالای شرکت‌کنندگان و هم موفق شدن به کسب 27 رتبه اول کشوری در این جشنواره را در سال 1402 به خراسان رضوی اختصاص داشته است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره کنکور امسال و تأثیر معدل نهایی دانش‌آموزان در آن، بیان کرد: شیوه جدید برگزاری امتحانات نهایی، بسیار پیشرفته و مترقی است و فضاسازی‌های مجازی را از دسیسه‌های مافیای کنکور آنانی که بسیاری از درآمدها و فریب‌کاری های درآمدی‌شان در پروژه‌های جدید برنامه‌ریزی شده دولت سیزدهم، کاهش می‌یابد، می‌دانیم.

وی ادامه داد: این طرح بسیار موفق بوده و توفیق بسیار ارزشمند در عرصه امتحانات نهایی بود که در سطح کنکور و به مدیریت آموزش و پرورش برگزار شده است. تأثیر ۴۰درصدی امتحانات نهایی بر کنکور، کم‌توجهی به دروس عمومی به دلیل حذف از کنکور و برگزاری کنکور در دو مرحله دی ماه و تیرماه، بهم‌ریختگی ترکیب آموزش‌ها، به‌ویژه در مدارس سمپاد و خاص موجب شد انسجامی که در برنامه‌ریزی رشد، ارتقا، شرکت منظم در کسب رتبه‌ها وجود داشته در سال گذشته بهم ریخت.

شوشتری ضمن تشکر از مصححان امتحانات نهایی که کار بسیار دشواری را داشتند، گفت: به دلیل مفهومی بودن سوالات امتحانات نهایی، کاهش سطح عمومی معدل‌ها را داشتیم که نشانه بدی نبود، بلکه از واقعی بودن سطح درک و فهم دانش‌آموزان خبر می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در نتایج تک رقمی کنکور امسال، خراسان رضوی تنها یک نفر آمار داشته است، بیان کرد: نتایج خوبی در این حوزه نداشتیم، اما مدارس نواحی تاکنون نتوانسته‌اند آمار درستی از رتبه‌های 2 و 3 رقمی به دست آورند و پس از آمار قطعی، تحلیل دقیقی صورت خواهد گرفت. 

محمود رضایی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست، ضمن اشاره به در دست داشتن پروژه مهر، بیان کرد: در هشت کارگروهی که امسال تشکیل شده، فعالیت‌ها برای آماده‌سازی مدارس در حال انجام است.

وی با بیان اینکه امسال در امتحانات نهایی، رشد 8.1 درصدی نسبت به کشور داریم، ادامه داد: افزایش 15.1درصدی نمره بالاتر از میانگین کشور در امتحانات نهایی، 8.5 درصد رشد قبولی پایه نهم از 16.86 درصد در سال 1401 به 4.92 درصد در سال 1402، رشد میانگین نمرات خردادماه پایه نهم از 1.15درصد در سال 1401 به 25.16 درصد در سال 1402، رشد توسعه متوازن استان از 41.45 به 49.46 در سال 1402 به میزان 8.1 درصد از جمله این موارد است.

رضایی ادامه داد: مجوز 5 دبیرستان نمونه دولتی در راستای عدالت آموزشی در استان، همچنین 2 دبیرستان نمونه دولتی در متوسطه دوم را گرفته‌ایم. سال گذشته دانش‌آموزان خراسان رضوی با کسب رتبه اول در مسابقات نجوم جشنواره علمی-پژوهشی پژوهش‌سراهای استان سراسر کشور، کسب رتبه اول در مسابقات سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی پژوهش‌سراها، کسب رتبه اول در مسابقات فناوری نانو در جشنواره علمی پژوهشی، کسب رتبه دوم مسابقات رباتیک جشنواره علمی پژوهشی، کسب رتبه سوم مسابقات فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته جشنواره علمی پژوهشی و کسب رتبه سوم مسابقات زیست فناوری جشنواره علمی پژوهشی از جمله این افتخارات بود و در مجموع موفق به کسب 72 رتبه در مسابقات علمی پژوهشی کشور شدند.      

وی با اشاره به اجرای طرح پویش جهاد علمی در تمامی دبیرستان‎‌های شبانه‌روزی متوسطه نظری استانر، بیان کرد: این طرح در راستای اجرای عدالت آموزشی بوده برای دانش‌آموزان مناطق محروم و مجری آن دبیرستان ماندگار البرز است. اجرای طرح آموزش برنامه‌نویسی به دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی در دوره اول متوسطه که دبیرخانه مدارس شبانه‌روزی در استان مجری آن است، برگزاری بازدیدهای تجربه گردانی در مسیر تحول از همه ادارات 47گانه را با محور برگزاری در قطب‌های هشت‌گانه، پوشش 70.89 درصدی دانش‌آموزان در طرح همیار معلم برای دبیرستان‌های استان، راهبری دبیرخانه قطب 5 کشوری و دبیرخانه قطب یک شورای عالی آموزش و پرورش نیز در خراسان رضوی صورت گرفته است.  

علی مهدوی‌خواه، سرپرست معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: فرآیند اجرایی‌سازی استقرار نمایشگاه دائمی معرفی جرائم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را با همکاری دادگستری در دستور کار داریم و در هفته دولت آغاز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در این هفته افتتاح مراکز فرهنگی-پرورشی شامل مراکز دارالقرآن، کانون‌های فرهنگی تربیتی و مراکز مشاوره را در شهرستان‌ درگز و ناحیه 5 مشهد خواهیم داشت، همچنین طرح اردوی تابستانی شهید نیری برای 40 هزار نفر از دانش‌آموزان را در دستور کار داریم.

مهدوی‌خواه در خصوص حوزه مسابقات فرهنگی و پرورشی، گفت: دانش‌آموزان استان موفق شدند 110 رتبه برگزیده و شایسته تقدیر را در فراخوان ملی پرسش مهر کسب کنند، همچنین در مسابقات قرآن، عترت و نماز  که در حال برگزاری است، دانش‌آموزان در بخش آوایی موفق به کسب رتبه اول را کسب کنند.

فراگیری، سیاست فعالیت‌های پرورشی در 5 محور

وی ادامه داد: بازگشایی اولین مرکز بازی‌های هیجانی را در دستور کار داریم، همچنین امسال تمام تلاشمان این است که فعالیت‌های پرورشی را 5 محور با سیاست فراگیری، یعنی تحت پوشش قرار دادن حداقل 70درصد دانش‌آموزان در دوره‌های مختلف تحصیلی پیش بگیریم.

سرپرست معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره پنج محور فعالیت‌های پرورشی، گفت: دو روز اردو برای هر دانش‌آموز در طول سال تحصیلی برای افزایش شور و نشاط میان دانش‌آموزان، عضویت در یکی از تشکل‌های دانش‌آموزی، شرکت هر دانش‌آموز در یکی از مسابقات مختلف، ایجاد موقعیت گفت‌و‌گو و پرسش و پاسخ برای تقویت روحیه انتقادگری، پرسشگری و خردورزی در میان دانش‌آموزان و هر مدرسه زمینه اقامه نماز جماعت از جمله مهم‌ترین محورهای فعالیت در این حوزه است. 

انتهای پیام
captcha