رئیس‌جمهور با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد
کد خبر: 4163914
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
صبح امروز در سفر به قم؛

رئیس‌جمهور با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی صبح امروز برای دیدار با مراجع عظام تقلید و شرکت در اجلاس روز جهانی مسجد به شهر مقدس قم سفر کرد.

دیدار رئیس‌جمهور با آیت‌الله نوری همدانی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، صبح امروز، دوشنبه 30 مرداد، برای زیارت حرم حضرت معصومه (س)، دیدار و گفت‌وگو با مراجع عظام تقلید و شرکت در اجلاس روز جهانی مسجد در مسجد مقدس جمکران وارد شهر مقدس قم شد.

رئیس‌جمهور پس از ورود به قم، با آیت‌الله العظمی نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید، دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی در این دیدار با درخشان توصیف کردن سوابق رئیس‌جمهور در مسئولیت‌های مختلف، خدمات و زحمات بی‌شائبه دولت و تلاش‌های بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر شخص رئیس جمهور به‌ویژه در سفرهای استانی و ارتباطات خارجی را قابل تقدیر دانست.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر دولت به اقشار ضعیف و کم‌درآمد و رفع تبعیض در کشور، بر لزوم مقابله با مشکلات اقتصادی و بالا بردن ارزش پول ملی کشور نیز تاکید کرد.

این مرجع تقلید در ادامه با تاکید بر اهمیت تبیین اقدامات و دستاوردهای انقلاب اسلامی، سیاه‌نمایی اقدامات انجام شده و ناامید کردن مردم را از راهبردهای دشمن دانست و پرهیز از آن را ضروری دانست.

رئیس‌جمهور نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های دولت طی دو سال گذشته، به 12 مشکل گریبان‌گیر کشور پیش از آغاز به کار دولت، از جمله همه‌گیری کرونا و فوت روزانه 700 نفر از هموطنان بر اثر این بیماری، کسری بودجه 480 هزار میلیاردی، بحران کمبود کالاهای اساسی، ناترازی در بخش انرژی، رشد اقتصادی صفر درصدی و تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: دولت از فردای شروع به کار، با عزم جدی و تکیه بر باور عمیق «ما می‌توانیم»، به صورت شبانه‌روزی به‌دنبال حل مشکلات رفت و توانست در شش ماهه اول بر بسیاری از این مشکلات قایق آید.

رئیسی هم‌ترازی منابع و مصارف دولت در سال اول فعالیت را از جمله دستاوردهای بسیار مهم و کم‌نظیر دولت برشمرد و افزود: امروز با لطف الهی و مجاهدت دولتمردان رشد اقتصادی 4 درصدی محقق شده، بیش از5 هزار کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل به مدار تولید بازگشته، نرخ بیکاری با رقم 8.2 به پایین‌ترین رقم خود در چند دهه گذشته رسیده، ناترازی در بخش برق با تمهیدات دولت کاهش یافته و موضوع مسکن به عنوان یکی از مسائل بسیار مهم کشور که در سال‌های گذشته مورد کم‌توجهی قرار گرفته بود، در دستور کار دولت قرار دارد.

رئیس‌جمهور همچنین سیاست خارجی متوازن، چند جانبه‌گرایی، ارتباط با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای اسلامی و رشد چشمگیر تجارت خارجی را از دیگر اقدامات و دستاوردهای حائز اهمیت دولت برشمرد و اظهار کرد: به‌رغم تلاش‌های دشمنان و توطئه‌های مکرر آنها برای توقف تولید و حرکت رو به رشد کشور، دولت با همه توان و با کمک همه نهادهای کشور برای رفع مشکلات و برخی تنگناهای تحمیل شده در حال تلاش است و به‌حمدالله امروز جمهوری اسلامی از همه زمان‌ها قوی‌تر و دشمنان از همیشه ضعیف‌تر هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه با حضور در بیت آیت‌الله سبحانی با ایشان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. 

آیت‌الله العظمی سبحانی در این دیدار ضمن تقدیر از خدمات و زحمات دولت و تشکر از اهتمام ویژه رئیس جمهور نسبت به مسائل فرهنگی و مقوله عفاف و حجاب، بر ضرورت صیانت از ارزش‌های دینی در بخش‌های مختلف جامعه به‌ویژه ادارات و مراکز و موسسات دولتی تاکید کرد.

کنترل تورم و ثبات بازار و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی به‌ویژه بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی از دیگر توصیه‌های حضرت آیت‌الله سبحانی به رئیس جمهور بود.

رئیسی نیز در این دیدار دلسوزی برای مردم، دغدغه‌مندی نسبت به ارزش‌های دینی و انذار دادن مسئولان نسبت به مسائل اعتقادی و معیشت مردم را از جمله ویژگی‌های برجسته این مرجع عالیقدر برشمرد و اظهار کرد: تلاش دولت در دو سال گذشته همواره اهتمام داشتن به دغدغه‌های علما و مراجع گرانقدر تقلید بوده است.

رئیسی در ادامه با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای توقف روند رو به رشد کشور با طراحی جنگ ترکیبی شامل شبیخون فرهنگی، مانع تراشی در مسیر تولید کشور، جلوگیری از صادرات کالا و ورود منابع ارزی به کشور گفت: بنای دولت حل مسائل کشور و مشکلات مردم به‌رغم همه این دشمنی‌هاست.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت هرگز معیشت مردم را به اخم و لبخند دیگران گره نزده و نخواهد زد، تصریح کرد: رشد اقتصادی 4 درصدی، رشد 6 درصدی تولید و رکوردشکنی تجارت خارجی 53 میلیارد دلاری با توسعه روابط با کشورهای منطقه از جمله اقدامات دولت در مسیر پیشرفت کشور بوده است.

رئیسی پوشش بیمه‌ای رایگان دهک‌های پایین جامعه، رایگان شدن هزینه آب و برق مصرفی اقشار ضعیف و همچنین طرح دولت برای تثبیت قدرت خرید یارانه دریافتی دهک‌های پایین جامعه را از جمله اقدامات دولت برای حمایت از اقشار ضعیف دانست و افزود: تحقق رشد چشمگیر تولید و صادرات کشور در آینده نزدیک وضعیت را بهتر خواهد کرد.

رئیس‌جمهور شاخص‌های اقتصادی مثبت و روند کاهشی تورم را موید تحقق این اهداف دانست.

رئیسی همچنین با اشاره به مشکلات اجرای خصوصی‌سازی در دوره گذشته که باعث تعطیل شدن بسیاری از واحد‌های تولیدی شده بود، تصریح کرد: در این دوره علاوه بر اصلاح روند واگذاری‌ها، احیای کارخانجات تعطیل شده در دستور کار دولت است و مصمم هستیم به‌جای تصدی همه امور کشور نقش هدایت، حمایت و نظارت را به بهترین وجه ممکن ایفا کنیم.

دیدار و گفت‌وگو با آیت‌الله مکارم شیرازی دیگر برنامه امروز رئیس‌جمهور بود. 

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، در این دیدار خدمات و فعالیت‌های شبانه‌روزی دولت برای رفع مشکلات کشور را شایسته تقدیر دانست و بر هدف‌گذاری اقدامات دولت برای ثبات بیشتر در بازار تاکید کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه موضوع عفاف و حجاب و مسکن در جامعه را از دیگر انتظارات به حق مردم دانست.

این مرجع عالیقدر در ادامه با بیان اینکه امید لازمه پیشرفت کشور است، تبیین دقیق، درست و به‌هنگام اقدامات و دستاوردهای دولت برای اطلاع و آگاهی مردم را ضروری دانست و تاکید کرد: مردم ما بارها اثبات کرده‌اند که به ارزش‌های اسلام و انقلاب پایبند هستند و شایسته این مردم است که همه دستگاه‌ها و مسئولان برای رفع خواسته‌هایشان تلاش کنند.

رئیس‌جمهور نیز در این دیدار دغدغه‌مندی این مرجع عالیقدر نسبت به مسائل فکری و فرهنگی جامعه قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین معیشت مردم را ستود و با تاکید بر اینکه دولت با اتکا به همه داشته‌ها و ظرفیتهای کشور به‌دنبال ایجاد امید در جامعه است، به مرور شرایط کشور در زمان آغاز به کار دولت پرداخت و گفت: در ابتدای شروع به کار، دولت کشور با مشکلات عدیده‌ای در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درگیر بود، اما از همان ابتدا با توکل بر خدا و اعتماد به داشته‌ها کار را آغاز و مانند همیشه عنایات خدای متعال را مشاهده کردیم.

رئیسی در ادامه افزود: اگر دولت با کسری بودجه 480 هزار میلیاردی، کمبود شدید کالاهای اساسی، ناترازی در بخش گاز و برق، عقب ماندگی‌های شدید در زیر ساخت‌های کشور مواجه نبود، اثرات گشایش‌های انجام شده، خیلی زودتر به سفره‌های مردم می‌رسید، لکن دولت مجبور به رفع این نیازهای اساسی کشور بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت با اتخاذ رویکرد عزتمندانه در سیاست خارجی و دیپلماسی متوازن، به جای محدود کردن جامعه جهانی به چند کشور، توسعه روابط با همه کشورها را در دستور کار قرار داد، رشد تجارت تا 5 برابر با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو، عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای و احیای بیش از 5 هزار کارخانه نیمه تعطیل و تعطیل را از دستاوردهای دولت در دو سال گذشته برشمرد.

رئیسی همچنین رساندن نرخ بیکاری به پایین‌ترین رقم در چند دهه گذشته، حل مشکل آب و فاضلاب برخی استان‌ها و 3500 روستای کشور و کاهش چشمگیر ناترازی در بخش گاز و برق با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروگاه‌سازی در کشور را بخش دیگری از دستاوردهای دولت در طی این مدت عنوان کرد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر سیاست اداره کم‌هزینه دولت، با هدف توزیع و تخصیص منابع مالی به پروژه‌ها و طرح‌های اولویت‌دار کشور گفت: بحمدالله با رشد تولید به‌ویژه در بخش صنعت و کشاورزی، افق‌های روشنی در پیش‌روی اقتصاد کشور است.

 

انتهای پیام
captcha