افزایش 233 درصدی درآمدهای موقوفات آستان حضرت عبدالعظیم(ع)
کد خبر: 4163818
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
سلیمی تشریح کرد:

افزایش 233 درصدی درآمدهای موقوفات آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از افزایش 233 درصدی درآمدهای موقوفات این آستان در دوره جدید این معاونت خبر داد.

افزایش 233 درصدی درآمدهای موقوفات آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، خادم‌القرآن عباس سلیمی، معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان مقدس در جلسه تواصی به حق خادمین این بارگاه ملکوتی طی سخنانی به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این معاونت از ابتدای تشکیل ساختار جدید اداری آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در هشت ماهه گذشته پرداخت.

معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان حضرت عبدالعظیم (ع) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) اظهار کرد: هویت، فرهنگ و اعتقادات ملت ما همواره مورد دشمنی بدخواهان و معاندانی قرار داشته که عزّت و عظمت این ملّت را خواستار نبوده‌اند، به همین خاطر در طول چند صد سال گذشته همواره نقشه دشمنان، تجزیه این سرزمین مقدس بوده است.

وی افزود: اولین مرحله این توطئه در سال ۱۲۸۶ از سوی بریتانیا و روسیه تزاری آن زمان شکل گرفت و ایران را برای تأمین منافع خود به دو منطقه کلی شمال و جنوب تقسیم کردند که در طول جنگ جهانی اول بحث اشغال این سرزمین و فجایعی که در این سرزمین رخ داد، نشانه همین دیدگاه شوم و تجزیه‌طلبانه است. بحمدالله این حرکت در طول تاریخ شکست خورد و منتهی شد به لغو پیمان سن‌پترزبورگ که این پیمان موجب تقسیم کشور به دو منطقه شمالی و جنوبی شده بود.

‏سلیمی بیان کرد: دومین مرحله این توطئه در سال ۱۳۲۴ با توطئه شخصی به نام جیمز فرانسیس شکل گرفت که یک سناتور آمریکایی بود و طی آن قرار شد ایران بر اساس قومیت‌گرایی به هفت تکه تقسیم بشود، ترک و کرد و بلوچ و فارس و عرب و ... که در این رابطه هم عنایت خداوند بزرگ شامل حال ما بود و طراح این نقشه شوم در صد و دو سالگی مُرد و این آرزو را با خود به گور برد! ‏ ‏

معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) اظهار کرد: همچنین، سومین مرحله این توطئه در مورد کشور پهناور اسلامی ایران در سال ۱۳۷۲ بود که رسماً آمریکا طرح به اصطلاح خاورمیانه بزرگ را مطرح کرد که ریشه در تفکرات سیمون پرز یهودی داشت. این ایده استعماری از سوی شخص دیگری به نام برنارد لوئیس انگلیسی یهودی‌زاده طراحی شد که در این رابطه هم بحمدالله با تشکیل جبهه مقاومت و خصوصاً رهبری‌های داهیانه امام راحل عظیم‌الشأن (ره) و مقام معظم رهبری این توطئه خنثی شد. البته اینگونه تفکرات شیطانی کماکان ادامه داشته و همه ناآرامی‌ها و آشوب‌هایی که امروز در کشور صورت می‌گیرد بی‌ارتباط با این تفکر نیست!

وی با اشاره به شکست توطئه‌ها و طرح‌های دشمنان در طول سالیان گذشته یادآور شد: به هرحال تمامی این توطئه‌ها آثار نامناسبی بر جای گذاشته و آن هم اینکه اکنون مساحت کل کشور ما یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع است، ولی در طول ۲۵۰ سال گذشته حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع (یعنی بیش از دو برابر مساحت فعلی ایران) از کشور ما جدا شده و تقریباً تمام کشور‌های اطراف، قطعاتی از سرزمین ما هستند که به خاطر خیانت‌ها و بی‌کفایتی‌ها جدا شدند.

سلیمی ادامه داد: ‏به برکت انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام بزرگوار امت و رهبر معظم انقلاب، از ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ ‏تا همین لحظه به فضل الهی حتی یک سانتی‌متر از خاک این سرزمین در اختیار دشمنان قرار نگرفته است و این مقایسه‌ای که عرض شد باید در مسیر جهاد تبیین مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) تصریح کرد: این مقدمه بیان شد تا بگویم موقوفات مظلوم اسلام هم سرنوشتی شبیه این داشته است! مثلاً در ارتباط با حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به گواهی اسناد و مصادر معتبر تاریخی که هم در کتابخانه آستان موجود است و هم در کتابخانه ملی و سایر مراکز معتبر، موقوفات این بارگاه ملکوتی بیش از ۴۰ پارچه و رقبه بوده که امروز فقط ۱۰ رقبه آن در اختیار این آستان مقدس با مجموع بیش از ۲۲۰۰ هکتار مساحت قرار دارد.

وی بیان کرد: ما باید هرکدام مأموریت خودمان را در وظایف محوله جدی ببینیم و در این راستا هم به تاریخ آن و همچنین آینده فکر کنیم و تصور نکنیم کاری که به ما محول شده، صرفاً کاری است بر اساس یک شرح وظایف و در پایان نیز یک گزارش کار ارائه شده و تمام می‌شود.

‏این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: ما موقوفات را از جنس فدک حضرت زهرا (س) می‌دانیم، لذا روی آن دقت و حساسیت شدید داریم و کوتاه هم نمی‌آییم، از همین رو باید کار را حقیقتاً جدی گرفت؛ موقوفات در شمار انفال و در اختیار حضرت امام عصر (عج) قرار دارد و کسی حق ندارد بدون اجازه متولیان شرعی مربوطه آن‌ها را تصرف کند و از آن بهره‌برداری کند یا تخریب کرده و به دیگران واگذار کند و حتی به دیگران بفروشد.

وی با اشاره به معنای فقهی وقف «الوقف تحبیس الاصل و تسبیل المنافع» تصریح کرد: این فرمول کاری ما در مجموعه موقوفات است، وقف یعنی مالی یا یک ملکی محبوس می‌شود و هرگونه فعل و انفعال و نقل و انتقال و خرید و فروش روی آن متوقف و منافع آن در راه خدا و بر اساس نیات خیر صرف می‌شود.

سلیمی در ادامه گفت: در دوران پهلوی یکی از جنایاتی که صورت گرفت، این بود که از رهگذر تصویب قانون به اصطلاح اصلاحات ارضی موقوفات این کشور تکه تکه شد و به عنوان املاک شخصی و طلق در اختیار زارعان قرار گرفت و موجب گرفتاری مردم و همچنین، تشکیلات ثبتی و حقوقی و اداری کشور و هم خود متصرفین فعلی این موقوفات شد.

معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: بحمدالله بعد از فتوای شجاعانه حضرت امام (ره)، در سال ۱۳۶۳ قانون ابطال اسناد موقوفاتی که واگذار شده بود و آب و رقبات موقوفات تصویب شد، اما بعضی‌ها جسارت اجرای آن را نداشتند، شش سال از آن تاریخ گذشت تا در آخرین روز‌های سال ۱۳۶۹ که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، استاد فقید مرحوم حضرت آیت‌الله محمدی ری شهری مسئولیت تولیت این آستان را بر عهده گرفتند و از همان روز‌های اول دستور دادند که تشکیلات دفتر حقوقی و کار ساماندهی موقوفات ایجاد شد. از همان موقع اقدامات خوبی انجام پذیرفت تا اکنون که البته در هر دوره‌ای به مقتضای امکاناتی که وجود داشت، مدیران مربوطه تلاش کردند و خدمت کردند، ولی باید بپذیریم که هنوز هم به جایگاه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی اظهار کرد: برداشت کلی بنده این است که هنوز موقوفات حضرت عبدالعظیم (ع) حتی به ۱۰ درصد بهره‌وری خود نرسیده و اگر این بهره‌وری به فضل الهی و همت تک تک شما خادمین تحقق پیدا کند، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) نیازی ندارد که دست نیاز به سوی هیچ سازمان و نهاد و وزارتخانه‌ای دراز کند، بلکه آنان باید دست نیاز به سوی حضرت عبدالعظیم (ع) دراز کنند، به شرطی که ما در کار خود جدی باشیم.

سلیمی، فعالیت‌های معاونت بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان مقدس را بر اساس رهنمود تولیت آستان در دو محور اساسی ساماندهی و درآمد‌زایی متمرکز عنوان کرد و افزود: در راستای تحقق این اهداف سه اداره کل مشغول خدمت هستند؛ مدیران و همکاران بسیار سخت‌کوش اداره‌کل موقوفات و مستغلات، بازبینی پرونده‌ها را انجام می‌دهند (تا همین الان از حدود ۱۱ هزار پرونده رقبات موقوفه بیش از سه هزار پرونده را مورد بازبینی قرار داده‌اند که آثار و برکات بسیار خوبی داشته، مابقی هم باید مورد بازبینی قرار گرفته و همه آن‌ها به روز شود). دعوت از متصرفین، افزایش آمار افراد مراجعه کننده برای تمکین از مقررات و پرداخت حقوق آستان، مطالبه حقوق موقوفات به نحو قاطعانه و محترمانه در ارتباط با این مسائل از شیوه‌های فنی و اصولی که در زمینه نقشه‌برداری و کارشناسی رسمی دادگستری و کمک گرفتن از متخصصان ارشد سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح با شیوه‌های نوین علمی و استفاده از پهپاد‌ها به ما این فرصت را می‌دهد که نه ما وارد اراضی و املاک دیگران شویم و نه اجازه بدهیم دیگران وارد مرز‌های موقوفات حضرت عبدالعظیم (ع) بشوند.

وی گفت: اقدام خوب دیگری که در دست انجام است، تشکیل گشت ناظر بر موقوفات است که ان شاءالله وقتی محقق شود، دیگر ما بی‌خبر نمی‌مانیم که در رابطه با فلان رقبه موقوفات چه تغییراتی رخ داده و سپس، بعد از ۱۰ سال یا ۱۵ سال یا ۲۰ سال مشکلاتی پیش آید. ‏با توجه به این روش‌ها بحمدالله تاکنون ۲۷ هکتار از اراضی کشاورزی خلازیر بعد از ۴۰ سال آزادسازی شده، حق و حقوق افراد داده شده و ان‌شاءالله برنامه جدیدی برای آن در دست اقدام است. واگذاری موقوفات جز موارد مسکونی که عمدتاً مردم شریف و نیازمند در آن ساکن هستند، در زمینه مسائل کشاورزی و تجاری به خاطر درآمدزا بودن آن‌ها علاوه بر نظر کارشناس رسمی دادگستری مبتنی بر مزایده بوده و بر این اساس ما مزایده می‌گذاریم، مردم شرکت می‌کنند و کسی که بالاترین مبلغ را پیشنهاد می‌دهد، برنده مزایده می‌شود.

معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) افزود: برخی از اقدامات دیگر ما منتهی به این شد که بهره‌وری افزایش پیدا کند، مثلاً باشگاه ورزشی که در ضلع جنوبی واقع شده، بحمدلله بازسازی شده و در بعضی از موارد رقباتی هستند که تا بیش از ۴۰۰ درصد عوائد آن‌ها افزایش پیدا کرده است. در همین راستا پارکینگ مدرس مورد بازسازی قرار گرفته، بیش از سه هزار نهال جدید در جهت حفظ محیط زیست در باغ کوثر شهریار کاشته شده، تحویل اراضی پروژه مسکونی حکمت و رضوان، شناسایی بیش از ۱۰ قطعه زمین مسکونی که بلاتکلیف بوده و متصرفین غیرقانونی داشته و تعیین تکلیف آن‌ها سند اجاره، شناسایی ۱۳ هکتار از زمین‌های کشاورزی علائین و الیمان که بلاتکلیف بوده از جمله اقدامات دیگر مجموعه است که به لطف خداوند بزرگ با یک افزایش ۲۳۳ درصدی در درآمد‌های مربوط به موقوفات روبرو بوده است.

وی گفت: اداره‌کل توسعه و بهره‌وری موقوفات و عزیزان مشغول در این مجموعه، به عنوان دومین رکنی که در مجموعه ما صادقانه مشغول خدمت هستند تلاش فراوانی برای بهره‌وری دارند، نمونه آن بحث مزرعه بیجین و باغ پسته است که بحمدالله کار‌های آن مخصوصاً در رابطه با بحث پروژه آبرسانی که کار بزرگی بوده به پیش می‌رود و سایر کار‌ها نیز به همین نحو ادامه پیدا خواهد کرد و اداره‌کل امور حقوقی سومین رکنی است که در این مجموعه با همکاری وکلای دادگستری و حقوقدانان و کارشناسان در رابطه با نظارت بر قراردادها، تعقیب متخلفین، پیگیری دعاوی، حضور در دادگاه‌ها، برخورد قاطع با متجاوزین حقوق موقوفات مأموریت‌هایی را دنبال می‌کنند که بحمدالله به خوبی در حال انجام است.

سلیمی بیان کرد: چند کار اساسی دیگر نیز به فضل الهی و تأیید تولیت آستان صورت گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تشکیل شورای حقوقی است. (جمعی از بهترین کارشناسان حقوقی، متخصصین و وکلائی که به ما این فرصت را می‌دهد تا از هرگونه تصمیم‌گیری غیر قانونی یا انفرادی و شخصی بر اساس سلایق فردی مصونیت پیدا کنیم). دومین اقدام خوب، تشکیل کارگروه اقتصادی بوده، کار‌های اقتصادی با آینده‌نگری و رعایت همه تبعات مثبت و منفی آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد. ‏سومین کاری که انجام شده، تشکیل کارگروه اسناد موقوفات است که تاکنون حدود یکصد هزار فقره سند از مصادر رسمی کشور جمع‌آوری شده و این‌ها از سوی یک جمع کارشناس از اساتید خبره بررسی می‌شود. ‏در کنار آن، کارگروه نقشه‌برداری با حضور بهترین متخصصان کشور تشکیل شده و به ما این امکان را می‌دهد که کار‌ها به صورت اصولی صورت بگیرد.

سلیمی در پایان فعالیت‌های معاونت بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان حضرت عبدالعظیم (ع) را بر اساس دو رکن ابلاغی تولیت حرم مطهر تحت عنوان انضباط اداری و مالی توصیف کرده و گفت: ما حتی این عناوین را در احکام مدیران مربوطه تصریح کرده‌ایم که باید در تمامی امور این دو مسئله رعایت شده و علاوه بر این از همان روز آغاز تأکید داشته‌ایم که سه اصل رعایت موازین شرعی، رعایت قوانین و مقررات کشور و رعایت اخلاق اسلامی نصب‌العین همه همکاران قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha