قرآن‌های خطی شیخ زین‌العابدین محلاتی در موزه فاطمی رونمایی شد
کد خبر: 4163260
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹

قرآن‌های خطی شیخ زین‌العابدین محلاتی در موزه فاطمی رونمایی شد

سلسله رویداد‌های فرهنگی هنری میراث فاطمی با رونمایی از مجموعه قرآن‌های خطی شیخ زین‌العابدین محلاتی در موزه فاطمی آغاز شد و به همت مدیریت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر بانوی کرامت هر هفته در روز‌های یکشنبه یکی از آثار میراثی آستان مقدس بانوی کرامت در قالب یک رویداد هنری به نمایش در خواهد آمد.

مجموعه قرآن‌های خطی شیخ زین‌العابدین محلاتیبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، نخستین رویداد فرهنگی هنری میراث فاطمی با رونمایی از مجموعه قرآن‌های خطی شیخ زین‌العابدین محلاتی از علمای دینی، خطاط و کاتب قرآن کریم در دوره قاجار با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اشرف عبدی، مدیر کتابخانه، مرکز اسناد و موزه فاطمی در موزه فاطمی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدی با اشاره به هتک حرمت‌های اخیر نسبت به ساحت قدسی قرآن مجید، افزایش کار‌های فرهنگی در عرصه قرآنی به ویژه رونمایی و نمایش قرآن‌های نفیس در موزه‌ها را مناسب‌ترین و مؤثرترین پاسخ به این هجمه‌های شیطانی دانست و گفت: سلسله رویداد‌های فرهنگی هنری میراث فاطمی در روز‌های یکشنبه هر هفته با رونمایی از آثار میراثی آستان مقدس بانوی کرامت در طول سال ادامه خواهد داشت

حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی، رئیس اداره موزه فاطمی در خصوص شخصیت و فعالیت شیخ زین‌العابدین محلاتی اظهار کرد: وی از عالمان دینی و ادیبان و خوشنویسان چیره دست ایران در دوره قاجاری است که توفیق داشته در طول دوره ۵۷ ساله حیات هنری خویش از سال ۱۲۷۰ تا ۱۳۲۷ هجری قمری، بیش از ۷۰ مجلد قرآن به صورت تک جلدی یا مجموعه ای، کتابت کند.

وی بیان کرد: استاد زین‌العابدین محلاتی از خاندان آیت الله شیخ اسماعیل محلاتی از علمای بارز عصر قاجار است که خود در کسوت روحانیت و درجه اجتهاد بوده است.

رئیس اداره موزه فاطمی گفت: کتابت زیارتنامه‌ها و کتب ادعیه مثل زادالمعاد علامه مجلسی و کتب تفسیری به ویژه کتابت قرآن کریم به خط نسخ زیبا، به منظور تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی، مشغله اصلی وی بوده که در دو شهر تهران و محلات انجام داده است.

وی ابراز کرد: این عالم هنرمند از آموزش کتابت قرآن و تربیت شاگردان  نیز غافل نبوده چرا که در مدرسه دینی صدر تهران هر هفته ۲ جلسه آموزش خطاطی قرآن داشته است؛ بنابراین وجود دغدغه هنری و بهره‌گیری عملی از هنر در ترویج آموز‌هایی دینی و قرآنی از ویژگی‌های این عالم دینی نسبت به دیگر عالمان عصر خویش است.

مشکاتی ادامه داد: مجتهد و عالم دینی بودن در کنار خطاطی و کتابت قرآن، زین العابدین محلاتی را از دیگر کاتبان قرآن متمایز ساخته و در دقت و کیفیت قرآن نویسی ممتاز و قابل تحسین می‌سازد.

همچنین سیدمحمود کشفی، کارشناس و امین اموال موزه فاطمی درباره آثار مرحوم محلاتی در موزه فاطمی گفت: ۲ مجموعه قرآنی به خط شیخ زین‌العابدین محلاتی در موزه داریم یک مجموعه خطی ۱۱۲ جزء قرآن بدون ترجمه است که در سال ۱۲۹۹ قمری دراوج حیات هنری ایشان به خط نسخ کتابت شده و مجموعه دوم شامل ۱۱۰ جلد به خط نسخ و داری ترجمه به خط نستعلیق است.

وی افزود: هر دو مجموعه که دارای سرسوره‌های مذهب و آرایه‌های هنری زرین و مبتکرانه است، پس از پایان کتابت، تمامی جلد‌ها مزین به وقف نامه‌ای مخصوص به خط رقاع و شکسته نستعلیق است و سال‌ها توسط زائران و خادمان حرم مطهر فاطمی در آیین‌های ختم قرآن استفاده شده است.

یادآور می‌شود، خط نسخِ شیخ زین‌العابدین محلاتی به اذعان  متخصصین کتابت قرآن، دارای نرمی و لطافت خاص و کُرسی‌بندی زیبایی است و این التفات به ظرافت و هنر خوشنویسی آیات الهی، نشات گرفته عالم دینی بودن و صفای باطن این هنرمند برجسته عهد قاجار است.

انتهای پیام
captcha