تور گردشگری «تخت فولاد در آینه محرم» برگزار می‌شود
کد خبر: 4162724
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸

تور گردشگری «تخت فولاد در آینه محرم» برگزار می‌شود

مسئول فرهنگی و گردشگری تخت فولاد گفت: هشتمین تور تخصصی گردشگری در این مجموعه با عنوان «تخت فولاد در آینه محرم»، شهریورماه سال جاری برگزار می‌شود.

نقاشی‌های دیواری تخت فولادهادی نظری، مسئول فرهنگی و گردشگری مجموعه تخت فولاد در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان از برگزاری تور گردشگری آشنایی با مشاهیر و عناصر مرتبط با محرم در این مجموعه با عنوان «تخت فولاد در آینه محرم» خبر داد و اظهار کرد: این تور به‌مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) برگزار می‌شود. در تخت فولاد عناصری مثل کتیبه‌ها، حجاری‌ها و نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای مرتبط با واقعه عاشورا وجود دارد؛ همچنین آیین‌ها، خطبا، وعاظ، پرده‌خوانان و شعرای مدفون در تخت فولاد که با این موضوع مرتبطند، معرفی می‌شوند.

وی افزود: هر یک از این مشاهیر و عناصر به تکیه‌های گوناگون تخت فولاد مربوط می‌شوند، از جمله تکیه خوانساری که تور گردشگری از این نقطه آغاز می‌شود، سپس به‌ سمت مزار مرشد عباس زریری، از تعزیه‌خوانان معروف و بنام اصفهان حرکت می‌کنیم. در ادامه وارد تکیه خاتون‌آبادی می‌شویم و از مزار ضریح‌ساز معروف، استاد سمیع‌زاده و مزار استاد شکیب شاعر بازدید می‌کنیم و در نهایت، از تکیه سیدالعراقین و کازرونی بازدید خواهیم کرد.

مسئول فرهنگی و گردشگری مجموعه تخت فولاد بیان کرد: علاوه بر عناصر و مشاهیر، آیین‌هایی نیز از دیرباز در تخت فولاد وجود داشته است، مثل انواع نذورات و پرده‌خوانی‌ها که در این تور مورد بازدید قرار می‌گیرد.

وی درباره جزئیات این تور گردشگری توضیح داد: زمان برگزاری تور، اول شهریورماه سال جاری است. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 09028011355 تماس بگیرند، همچنین به‌دلیل محدود بودن تعداد بازدیدکنندگان، ثبت‌نام از طریق لینک https://b2n.ir/takhtefoulad_ir الزامی است.

به گفته نظری، استفاده از نمودها و نشانه‌های مراسم سوگواری امام حسین(ع)، از جمله برنامه‌های جانبی این تور به شمار می‌رود. تور «تخت فولاد در آیینه محرم» هشتمین تور تخصصی گردشگری است که در تخت فولاد برگزار می‌شود. تاکنون هفت تور تخصصی با عنوان «گنجواره» در این مجموعه برگزار شده است؛ در هر تور بخشی از گنج‌های پنهان تخت فولاد معرفی می‌شود و به همین دلیل، این تورها گنجواره نام گرفته است.

وی تصریح کرد: در بخش جانبی این تور، از یک یا چند گنجینه مخفی در تخت فولاد مثل فیلم ساخت و انتقال ضریح حرم امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل(ع) از اصفهان به کربلای معلا یا پخش صوت وعاظ و پرده‌خوانان قدیمی مدفون در تخت فولاد، اکران یا رونمایی می‌‌شود.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha