مهلت ارسال آثار به نخستین سوگواره «چلچراغ» تمدید شد
کد خبر: 4162327
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۶

مهلت ارسال آثار به نخستین سوگواره «چلچراغ» تمدید شد

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از تمدید مهلت ارسال آثار به سوگواره عاشورایی «چلچراغ» خبر داد و گفت: با توجه به استقبال هنرمندان لرستانی مهلت ارسال آثار به این سوگواره تا ۳۱ مردادماه تمدید شد.

اعظم روانشاد، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، اعظم روانشاد، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، ۲۲ مردادماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هدف اصلی برگزاری سوگواره چلچراغ فرهنگ‌سازی و فرآیند خلق و تولید با موضوع امام حسین(ع)، حماسه عاشورا، برگزاری و حفظ آیین‌های بومی عاشورایی و عزاداری امام حسین(ع) در استان لرستان است، اظهار کرد: سلسله رویداهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و قرآنی با موضوع تولید، انتشار و ترویج نهضت حسینی در قالب ۱۶ دبیرخانه تخصصی همزمان با آغاز ماه محرم در سطح استان آغاز به‌کار کرده است.

وی به تشریح فعالیت‌های دبیرخانه این سوگواره پرداخت و افزود: دبیرخانه تخصصی کتاب، مقاله و داستان در شهرستان دورود، دبیرخانه تخصصی داستان‌نویسی در شهرستان دلفان، دبیرخانه تخصصی هنرهای تصویری در شهرستان بروجرد و دبیرخانه تخصصی عکس در شهرستان پلدختر، فعالیت خواهند کرد.

روانشاد ادامه داد: دبیرخانه تخصصی مداحی و مرثیه‌خوانی در معاونت فرهنگی و دبیرخانه تخصصی موسیقی و سرود در معاونت هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به فعالیت خواهند پرداخت.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه دبیرخانه تخصصی نمایش‌های آیینی در شهرستان ازنا و دبیرخانه تخصصی شعر در شهرستان الیگودرز فعال خواهند بود، اضافه کرد: دبیرخانه تخصصی خوشنویسی در شهرستان کوهدشت فعالیت می‌کند.

وی گفت: دبیرخانه تخصصی سوگ‌سرایی در شهرستان رومشگان، دبیرخانه آواها و نواهای حسینی در خرم‌آباد، دبیرخانه تخصصی گرافیک و تصویرسازی در شهرستان سلسله و دبیرخانه تخصصی قرآن و عترت در شهرستان دوره چگنی فعالیت خواهند داشت تا این رویداد عاشورایی با گستره استانی اجرایی شود.

روانشاد به فعالیت دبیرخانه تخصصی فعالیت‌های مسجد در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اشاره کرد و افزود: دبیرخانه تخصصی روایت‌های مردمی اربعین از سوی جبهه فرهنگی اجتماعی حوزه هنری و دبیرخانه تخصصی فضاسازی هیئت‌ها و تکایا نیز از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خرم‌آباد، فعالیت خواهد کرد و دبیرخانه تخصصی تولیدات تلویزیونی و پادکست نیز از سوی صدا و سیمای مرکز لرستان، فعالیت می‌کند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه این سوگواره صرفاً یک همایش یا جشنواره نیست؛ اظهار کرد: این رویداد، رویدادی اثرگذار در حوزه تبیین قیام عاشورا، معرفی و پاسداشت سنت‌ها و آیین‌های عاشورایی، توسعه و تعمیق استعدادها و ظرفیت‌ها فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در این زمینه است.

وی با تأکید بر ضرروت حفظ، ماندگاری و غنابخشی به سنت‌های عاشورایی در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان اظهار کرد: رویدادهای این‌چنین باعث می‌شود که استعدادها و ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های مرتبط کشف و تقویت شوند.

روانشاد با اشاره به اینکه بیستم تیرماه امسال از پوستر سوگواره عاشورایی «چلچراغ» رونمایی شد، گفت: آغاز به‌کار دبیرخانه‌های شانزده‌گانه تخصصی ۲۸ تیرماه همزمان با شروع ماه محرم و آخرین مهلت ارسال آثار نیز ۲۰ مرداد بود که به‌دلیل استقبال هنرمندان و علاقمندان تا ۳۱ مردادماه تمدید شد و اختتامیه متمرکز سوگواره عاشورایی «چلچراغ» در پایان ماه صفر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha