یادی از شهدای مدافع حرم کاشان
کد خبر: 4161396
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
به‌ بهانه روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم

یادی از شهدای مدافع حرم کاشان

کاشان با تقدیم ۷۷ شهید مدافع حرم که ۷۳ نفر از آنها از تیپ فاطمیون و چهار نفر از کاشان و آران و بیدگل هستند، در زمره شهرهایی قرار دارد که در راه دفاع از حریم اهل بیت(ع) به نشان افتخار در کنار لقب دارالمؤمنین نائل آمده است.

مدافعان حرمشورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۸ مردادماه، سالروز شهادت شهید محسن حججی را به نام روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم نام‌گذاری کرده است. محسن حججی متولد 1370 یکی از نیروهای مدافع حرم بود که در مرداد ۱۳۹۶ در عملیاتی در گذرگاه الولید که منطقه مرزی بین سوریه و عراق بود، به دست نیروهای داعش به اسارت درآمد و پس از دو روز به شهادت رسید. 

10 اردیبهشت ۱۳۹۲، گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره به‌عنوان شاخه القاعده در سوریه، علاوه بر نبش قبر حجر بن عدی، تهدید به تکرار این اقدام در حرم حضرت زینب(س) کرد. تشکیل تیپ ابالفضل العباس(ع) در عراق و اعزام به سوریه برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) نیز اقدامی بود که در بهمن ۱۳۹۱ رخ داد، اما استفاده از عبارت «مدافعان حرم» اواخر اردیبهشت ۱۳۹۲ در رسانه‌های ایرانی رایج شد.

اولین فراخوان برای ثبت‌نام و اعزام به سوریه در ایران در سایت مشرق نیوز با انتشار اطلاعیه تیپ ابالفضل العباس(ع) انجام و به سرعت نیز با استقبال زیاد عاشقان اهل بیت(ع) مواجه شد؛ بعد از این بود که کم‌کم واژه «مدافعان حرم» وارد ادبیات حماسی شد.

در این میان، کاشان با تقدیم ۷۷ شهید مدافع حرم که ۷۳ نفر از آنها از تیپ فاطمیون و چهار نفر از کاشان و آران و بیدگل هستند، در زمره شهرهایی قرار دارد که در راه دفاع از حریم اهل بیت(ع) به نشان افتخار در کنار لقب دارالمؤمنین نائل آمده است. محمدمهدی لطفی نیاسر، مهدی دهقان و مهدی طهماسبی از کاشان و مصطفی زاهدی از آران و بیدگل از شهدای مدافع حرم این منطقه هستند.

شهید محمدمهدی لطفی نیاسر هشتم دی ۱۳۶۱ در خانواده‌ای در شهر مقدس قم به دنیا آمد. این شهید بزگوار همراه شش تن از همرزمانش در پایگاه هوایی تیفور سوریه با حمله مستقیم هواپیماهای رژیم جنایت‌کار اسرائیل در ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ به شهادت رسید و شهید «راه نابودی اسرائیل» نام گرفت. 

مهدی دهقان یزدلی در ۳۱ اردیبهشت ۵۸ به دنیا آمد. او به‌عنوان نیروی پشتیبان رزم در جبهه سوریه انجام وظیفه می‌کرد. این نیروها به‌دلیل تهدیدهای استکبار جهانی و رژیم جعلی اسرائیل مبنی بر حمله موشکی علیه پایگاهشان بارها تغییر موضع دادند، اما در نخستین ساعات روز دوشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت ۹۷ بر اثر اصابت سه موشک از ۸ موشک شلیک‌شده از جنگنده‌های F15 دشمن صهیونیستی از خاک لبنان به پایگاه هوایی استان حمص در سوریه، مهدی دهقان همراه شش نفر از همرزمانش به شهادت رسید.

شهید مهدی طهماسبی نیز در ۱۴ آبان‌ماه ۶۲ به دنیا آمد. سال ۹۴ به‌عنوان نیروی رزمی به سوریه اعزام شد و در عملیات الزهرا(س) که مربوط به آزادسازی خان‌طومان بود، حضور داشت. پنج روز پس از دومین اعزام یعنی در ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ همراه دو رزمنده عراقی به علت اصابت موشک به محل استقرارشان به شهادت رسید.

همچنین مصطفی زاهدی بیدگلی در 10 خردادماه ۱۳۴۷ در خانواده‌ای نسبتاً پرجمعیت در آران و بیدگل به دنیا آمد. او که در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از رزمندگان مدافعان حرم برای مبارزه با داعش و تکفیری‌ها به سوریه اعزام شده بود، بهمن ماه ۹۶ در درگیری با باقی‌مانده عناصر گروهک‌های تروریستی در منطقه البوکمال در استان دیرالزور به شهادت رسید.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha