قرآن‌سوزی نشانه مخالفت با نقاط قوت ماست
کد خبر: 4159406
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
در نشست «حسین مظهر عقل و عشق» مطرح شد:

قرآن‌سوزی نشانه مخالفت با نقاط قوت ماست

همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، کتاب حسین مظهر عقل و عشق معرفی و از تلویزیون اینترنتی کتاب پخش شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی تلویزیون اینترنتی کتاب، آیین معرفی و بررسی کتاب «حسین مظهر عقل و عشق» نوشتۀ محسن بغلانی و با حضور احمد عطایی از پیشگامان صنعت نشر در ایران، رحیم مخدومی شربیانی، نویسنده کتاب‌های آئینی و محسن بغلانی، نویسندۀ کتاب برگزار شد.

زیبایی‌های عاشورا

عطایی در این نشست دربارۀ کتاب «حسین مظهر عقل و عشق» اظهار کرد: این کتاب دو خصوصیت مهم دارد که برای تمام گروه‌های سنی به‌ویژه نوجوانان آشنایی با این دو نکته مهم است. شهید مرتضی مطهری در کتاب «حماسۀ حسینی» این مطلب عمیق را دربارۀ عاشورا مطرح می‌کند که مداحان، روضه‌خوان‌ها و سخنران‌ها به حدی که دربارۀ شرآفرینی، جنایت و ظلم در حادثۀ عاشورا صحبت می‌کنند و شعر می‌خوانند و دربارۀ خوبی‌های عاشورا صحبت نمی‌کنند. خیر، خوبی و زیبایی‌های عاشورا بیشتر از شرآفرینی و جنایت‌ها است.

وی ادامه داد: نویسندۀ این کتاب تلاش کرده تا خوبی‌ها و برجستگی‌های عاشورا و سیدالشهدا (ع) را ترسیم کند و از این باب وارد شده تا زیبایی‌ها را به خوانندگان بشناساند. بنابراین نباید اینگونه باشد که خوبی‌ها و زیبایی‌ها را کم ببینیم.

موسس انتشارات عطایی خاطرنشان کرد: نباید صرفاً به این موضوع فکر کنیم که ما حکومت اسلامی و مردم مقاومی داریم که پای ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران ایستاده‌اند. بلکه طبق تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ما با شبیخون فرهنگی و جنگ ترکیبی و رسانه‌ای روبه‌رو هستیم که همچنان ادامه دارد. اگر عمق آن را بفهمیم خواب از چشمان ما می‌رود.

وی تاکید کرد: در دورۀ کنونی نقاط قوت و مقدسات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته‌اند. قرآن‌سوزی در نقاط مختلف دنیا نشان می‌دهد که آنها با نقاط قوت ما مخالف هستند. کار کردن در این زمینه جزو نیازهای واقعی ما است.

آغاز خوب

در ادامۀ این نشست، رحیم مخدومی شربیانی، نویسندۀ کتاب‌های آیینی و مذهبی برای کودکان بیان کرد: موضوع مودت آغازگر کتاب «حسین مظهر عقل و عشق» است؛ طریقی که پیامبر(ص) جلوی پای یاران خود می‌گذارد تا امت به سعادت برسد و به انحراف گرفتار نشود. این آغاز خوب است.

وی با اشاره به اینکه با نگاه دیگری می‌توان عناوین کتاب را عوض کرد به معرفی فصل‌های مختلف کتاب پرداخت و اظهار کرد: فصل اول این کتاب به موضوع مودت اشاره می‌کند. فصل دوم به این موضوع پرداخته که چرا باید حسین (ع) را دوست بداریم. فصل سوم می‌گوید حسین (ع) را که باید دوست می‌داشتیم، این گونه مورد بی‌مهری قرار گرفت. فصل چهارم به این موضوع می‌پردازد که چرا حادثۀ عاشورا قداست دارد. فصل پنجم،‌ درس‌های عاشورا و درس‌های دوست داشتن حسین (ع) است. فصل ششم نیز دربارۀ عبرت‌های دوست نداشتن حسین (ع) و فصل هفتم نیز دربارۀ دوست داشتن حسین (ع) به رسم امروز است.

مخدومی تاکید کرد: باید توجه فوق‌العاده‌ای به مخاطبان داشته باشیم. برای گروه سنی بزرگسال کتاب‌های مفصل و پرحجمی نوشته و می‌توان گفت نیازها مخاطب بزرگسال در این حوزه مرتفع شده، اما این نیاز همچنان در گروه‌های سنی پایین دیده می‌شود.

این نویسنده بیان کرد: کتاب‌های نوشته شده برای گروه‌های سنی پایین همان کتاب‌های گروه‌های بزرگسال است و صرفاً حجم آنها کاهش یافته است و  نثر و محتوای کتاب‌ها تغییری نداشته است. برای جذب مخاطبان نوجوان باید به زبان، طرح جلد، عنوان، نثر و صفحه‌بندی کتاب توجه کرد تا نوجوان بتواند براساس این شاخص‌ها کتاب را بخواند. هر چند نقل حادثه عاشورا به حدی جذاب است که بدون رعایت این نکته‌ها هم مخاطب خود را دارد. اما وظیفه ما جذب مخاطب بیشتر و درعین‌حال جذب مخاطبان خاکستری است، چراکه مخاطبان خاکستری نیاز بیشتری به شناخت اهل‌بیت (ع) دارند.

دلیل گریستن برای امام حسین(ع)

در ادامه نشست، محسن بغلانی، نویسندۀ کتاب تصریح کرد: دفتر ششم این کتاب دربارۀ عبرت‌های عاشورایی است. با توجه به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) عبرت‌های عاشورایی را جدا بیان کرده‌ایم. در دفتر هفتم این کتاب به مسئلۀ چرایی گریه کردن برای امام حسین(ع) پرداخته‌ایم. کتیبه عاشورایی برای طرح جلد کتاب مدنظر ما قرار گرفت و به همین دلیل این طرح جلد را برای کتاب انتخاب کردیم.

وی اظهار کرد: این کتاب برای گروه‌های سنی ۱۵ تا ۲۲ سال نوشته شده است و گروه‌های سنی بالاتر هم در صورت تمایل می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند. در صفحه‌بندی کتاب می‌توانستیم از طرح‌ کتیبه‌های عاشورا استفاده کنیم، اما می‌خواستیم برای کاهش قیمت، کتاب را در حجم کمتری منتشر کنیم تا مخاطبان بیشتری توان خریدن آن را داشته باشند.

نویسندۀ کتاب حسین مظهر عقل و عشق، بیان کرد: اگر چشم‌نوازی گروه‌های سنی ۱۳ تا ۱۶ سال را برای صفحه‌بندی کتاب درنظر می‌گرفتیم، می‌توانستیم صفحه‌بندی زیباتری را ارائه کنیم، اما هزینه‌های کتاب افزایش پیدا می‌کرد. برای چاپ دوم کتاب می‌توانیم از طراحی‌های داخل کتاب برای طرح جلد کتاب استفاده کنیم. امیدوارم مخاطبان به اهداف مدنظر این کتاب دست پیدا کنند. در این کتاب به معرفی و حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا شهادت پرداخته شده است. همچنین این منزل‌ها را از جایگاه غیر روضه بیان کردیم.

وی در پایان گفت: بهترین مسیر، حفظ دستاوردهای امام حسین(ع) است. اگر کتاب را تا بحث شهادت به پایان می‌رساندیم، کار ناقص ارائه می‌شد. بنابراین بخش گریه برای اباعبدالله الحسین (ع) را در انتهای کتاب پیش‌روی خوانندگان قرار دادیم.

 

انتهای پیام
captcha