علی‌اکبر(ع)؛ واجد تمامی ویژگی‌های انسان کامل + فیلم
کد خبر: 4158872
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
رویداد فرهنگی و هنری قلم/ 12

علی‌اکبر(ع)؛ واجد تمامی ویژگی‌های انسان کامل + فیلم

محمدجواد مستشرق در بخش دوم گفتار خود پیرامون وجوه شخصیتی حضرت علی‌اکبر(ع) براساس اشارات سوره مبارکه «قلم» با برشمردن جمیع خصوصیات یک انسان کامل، آن حضرت را واجد همه این خصوصیات منطبق با شخصیت پیامبر(ص) دانست.

علی‌اکبر(ع) واجد همه خصوصیات انسان کامل استبه گزارش ایکنا، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، رویداد فرهنگی ـ هنری «قلم» را با محوریت شخصیت حضرت علی‌اکبر(ع) و با تدبر در سوره مبارکه قلم برگزار می­‌کند. در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی در ۱۰ جلسه در خصوص شخصیت حضرت علی‌اکبر(ع) مباحثی را مطرح کرد و در ادامه محمدجواد مستشرق بیان نکات تدبری سوره مبارکه «قلم» را در پنج بخش با نگاهی به شخصیت حضرت علی اکبر(ع) و با اشاره به عبارت مشهور امام حسین(ع) که در مورد فرزند ارشدشان فرمودند: «اَشبَهُ الناسَ خَلقاً وَ خُلقاً وَ مَنطِقاً بِرسوُلِ الله» بیان می‌کند. بخش دوم متن گفتار محمدجواد مستشرق به شرح زیر است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عرض می‌کنم خدمت همه بزرگواران. ایام عزا را تسلیت عرض می‌کنم. حضرت علی‌اکبر(ع) کسی است که به هیچ‌ عنوان اهل زیاده‌گویی و قسم‌های بی‌حد و حصر خوردن و ارزش گذاشتن برای چیزهای بی‌ارزش نیست؛ این یعنی چه؟ یعنی اینکه ایشان عظمت خدا، مخلوقات و زمین و آسمان را می‌فهمند، به همین دلیل هیچ‌وقت برای موردی بی‌ارزش، این عظمت‌ها را خرج نمی‌کنند.

به آدمی که زیاد قسم می‌خورد، می‌گویند: حلّاف؛ یعنی هیچ‌ چیزی برای او ارزش ندارد و حاضر است همه‌ چیز را خرج هدفش کند. حضرت علی‌اکبر(ع) هیچ‌وقت این کار را نمی‌کند. حاضر است از خودش هزینه کند، ولی هیچ‌وقت برای رسیدن به هدفش ارزش و عظمت چیزی را پایین نیاورد. یک صفت دیگر که برای مخالفان پیامبر(ص) ذکر می‌شود و می‌توان عکس آن را در حضرت علی‌اکبر(ع) هم دید این است که ایشان هیچ‌وقت اهل تحقیر دیگران نیستند و هیچ‌وقت دیگران را به خاطر عیب و نقص‌هایشان تحقیر نمی‌کنند و سعی می‌کنند برعکس این ماجرا، به یک شکلی دست آن فرد را گرفته و از او حمایت کنند تا به بهترین وجهی عیبش برطرف شود. و در برابر فردی که دارای عیوب است، اینقدر خوبی‌های او را یادآوری می‌کند که خوبی‌های او رشد کرده و عیب او را از بین ببرد.

ایشان سعی نمی‌کنند در سخن و عمل‌شان چیزی باشد که به کسی حس تحقیر و خرد شدن شخصیت دهد و از جمله دیگر ویژگی‌های حضرت علی‌اکبر(ع) این است که ایشان تا جایی که می‌توانند و به هر وسیله‌ای که دستشان باشد، بسیار اهل کمک کردن و خیررسانی به دیگران هستند.

هیچ‌وقت جلوی هیچ خیر مادی یا معنوی را نمی‌گیرند. اگر سخن خوب و حرف حق شنیده باشند، آن را به بقیه می‌رسانند.

ویژگی دیگر ایشان این است که به هیچ‌وجه در روابط‌شان از حد مسائل تجاوز نمی‌کنند. می‌بینند خدا در آن مسائل چه گفته و حد درست آن چیست. هر وقت از ایشان یک رفتاری دیدید، بدانید که عین حدود است.

نکته آخر در مورد شناسنامه شخصیت حضرت علی‌اکبر(ع) این است که توجهشان همیشه به آخرت است. هیچ‌وقت تکیه به مال و اموال و فرزند ندارند. به همین دلیل توجه به آخرت و معنویات این صفات و خُلق عظیم در ایشان پیاده شده و برای همین است که در آخرین لحظات هم، نکته‌شان این است که آیا تا آخرین لحظه بر مدار حق هستیم یا نه؟

مهمترین توجهشان به معنویت و به حق است. هیچ وقت دنیا و زینت‌های آن و زن و فرزند، چشمشان را نمی‌گیرد. با همه اینها به بهترین وجه هم زندگی می‌کنند هر چند که توجهشان هم آن نیست. همه آن صفاتی که در اینجا به آن اشاره شد، در ادامه آن توجه به معنویات است.

یک چنین شخصیتی، صادق و کاملاً قابل اتکاست. از هیچ کدام از مبانی‌اش کوتاه نمی‌آید و هیچ‌ وقت آن چیزی که به عنوان حق و اصول حق می‌شناسد از مبانی آن صرف نظر نمی‌کند. افراط و تفریط در کار او نیست.

ان‌شاء‌الله که به برکت سوره مبارکه «قلم» و با عنایت حضرت اباعبدالله(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) بتوانیم اول از همه چنین شخصیتی را بشناسیم و از زوایای مختلف به او نزدیک شویم تا بیشتر با او انس بگیریم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.»

 
انتهای پیام
captcha