تعلیم و تربیت مبنای مجالس عزاداری است
کد خبر: 4158804
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
امام جمعه موقت بیرجند:

تعلیم و تربیت مبنای مجالس عزاداری است

حجت‌الاسلام محمد مختاری با بیان اینکه مجالس عزاداری برای سرگرمی نیست بلکه برای تعلیم و تربیت است، گفت: در طول تاریخ دشمنان از هر طریقی تلاش کردند تا حادثه کربلا از همان ابتدا به فراموشی سپرده شود، چراکه پیام و هدف امام حسین(ع) ظلم‌ستیزی است.

حجت الاسلام محمد مختاری، امام جمعه موقت بیرجندبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام محمد مختاری، امام جمعه موقت بیرجند، ششم مردادماه در مراسم شام غریبان حسینی در مسجد حضرت ولیعصر(عج) این شهرستان اظهار کرد:  اصل عزاداری واجب کفایی و مستحب عینی است. بر عموم جامعه اسلامی و دوستداران اهل بیت(ع) واجب است که این مجالس را برپا کرده و اجازه ندهند یاد سیدالشهدا(ع) خاموش شود.

وی افزود: حادثه کربلا از دو جهت شگفت‌انگیز و افتخارآمیز است. اولین جهت، اصل آن و حماسه‌ای است که شهدای کربلا آفریدند که اعجاب‌آمیز بوده و با آن ایمان، عشق، شجاعت، عزت نفس و فرهنگ قوی در برابر هزاران نفر ایستاده و از جان خود و عزیزانشان گذشتند. این افراد می‌دانستند یقینا به شهادت خواهند رسید، اما با عزت نفس و شجاعت تمام در مقابل یزیدیان ایستاده و با امید و نشاط و ایمان به میدان نبرد رفتند.  جهت دوم این حادثه، بحث ماندگاری آن است که بعد از حدود ۱۴۰۰ سال هنوز این حادثه زنده است که با این همه موانع و جنگ‌های نرم و سختی که وجود دارد، مردم به آن توجه می‌کنند.

مختاری با بیان اینکه امام حسین(ع) مظهر و تجسم قرآن است، گفت: وسعت وجودی و توان عملی ما به اندازه امام حسین(ع) نیست و با ایشان فاصله بسیاری داریم؛ لذا باید از این مجالس و فرصت‌ها به‌عنوان سرمایه استفاده کنیم تا حسینی و ماندگار شویم. باید به اخلاص و تفکر توجه داشته باشیم، چراکه سعادت از این دو عنصر تشکیل می‌شود. باید برای خداوند قیام کنیم و در انجام وظیفه اخلاص داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم کاری تأثیرگذار انجام دهیم چراکه مجالس عزاداری برای سرگرمی نیست بلکه برای تعلیم و تربیت است و راز موفقیت، ماندگاری و تأثیرگذاری را به انسان یاد می‌دهد، تصریح کرد: در طول تاریخ دشمنان از هر طریقی تلاش کردند تا حادثه کربلا از همان ابتدا به فراموشی سپرده شود، چراکه پیام و هدف امام حسین(ع) ظلم‌ستیزی است. این تقابل‌های سخت و مستقیم و جنگ نرم به‌صورت خاموش همواره بوده و دشمنان فتنه‌افکنی و شبهه‌افکنی را به‌کار گرفتند تا ذهن‌ها را مخدوش کنند، اما با مقابله‌های مستقیم و غیرمستقیم نتوانستند نام و یاد امام حسین(ع) را خاموش کنند و این مفاهیم هنوز در دنیا حرف اول را می‌زند.

انتهای پیام
captcha