آیین عزاداری امام حسین(ع) در صحرای سمنان برگزار شد
کد خبر: 4158638
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴

آیین عزاداری امام حسین(ع) در صحرای سمنان برگزار شد

آیین عزاداری حسینی در صحرای سمنان امسال نیز با شکوه خاصی با حضور عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) برگزار شد.

عزاداری امام حسین (ع)  در صحرای سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، عزاداری آیینی سوگواری در صحرا، یکی از مراسم نسبتاً ویژه ماه محرم در شهرستان سمنان است که به‌ویژه سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته که در این مراسم گروهی از مردم عزادار امام حسین(ع) به صحرایی در نزدیکی سمنان می‌روند و به عزاداری و سوگواری می‌پردازند که این مراسم امسال نیز به مدت سه روز از شب تاسوعای حسینی تا غروب روز عاشورا ادامه دارد.

حضور در صحرا به خصوص در ماه محرم یک نوع کنج عزلت برای فرو رفتن در خود برای اندیشیدن درباره راه امام حسین(ع) است و نمونه این موضوع را ما در شهادت امام علی(ع) نیز مشاهده می‌کنیم. به عبارتی این یک نوع سیره شهدایی است که خلوت کردن را بسیار انجام می‌دادند.

همچنین این مراسم به نوعی خلوت‌گزینی برای عزاداری است که در این راستا بسیاری از خانواده‌های سمنانی به کویر ۱۵ کیلومتری سمنان می‌روند و برای ساعات طولانی آنجا حضور دارند؛ گروهی از این خانواده‌های خوش‌ذوق پرچم عزاداری نیز کنار مکانی که استقرار پیدا می‌کنند نصب می‌کنند و با سیستم‌های الکترونیکی که همراه دارند نوحه‌ای را نیز پخش می‌کنند.

احیای سنت عزاداری در صحرای سمنان براساس روایتی از امام باقر(ع) که می‌فرمایند «اگر نمی‌توانید عاشورا به کربلا بروید، به صحرا بروید» احیا می‌شود و مردم نیز استقبال خوبی از آن دارند، تا جایی که در سال‌های اخیر سازمان تبلیغات اسلامی حتی مبلغ هم به این مراسم می‌فرستد و روضه‌خوانی و سخنرانی مذهبی نیز در وسط بیابان دارند.

 

انتهای پیام
captcha