فراغتی در دل بازار کرمان برای دلدادگی به سیدالشهدا(ع)
کد خبر: 4158087
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
روضه‌های خانگی کرمان / ۲

فراغتی در دل بازار کرمان برای دلدادگی به سیدالشهدا(ع)

خانه «بَردشیری» کرمان یکی از خانه‌های قدیمی در بازار تاریخی کرمان است که برپایی مراسم روضه اباعبدالله الحسین(ع) در آن قدمتی حدود ۱۰۰ سال دارد.

خانه بردشیری کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، ماه محرم که می‌شود مراسم متعددی در گوشه و کنار شهر برپاست و هر کسی آنگونه که می‌تواند به سالار شهیدان عرض ارادت می‌کند. یکی از مجالس قدیمی شهر کرمان در ماه محرم در خانه «بَردشیری» در دل بازار تاریخی کرمان برگزار می‌شود.

این خانه تاریخی متعلق به حسین بردشیری(حسین حسنعلی) از تجار کرمان و ملاکان شهر شهداد است که در دوران پهلوی اول بنا شده و از آن زمان تاکنون مجلس عزای سیدالشهدا امام حسین(ع) در دهه اول محرم به‌صورت رسمی از سال ۱۳۲۷ در این خانه برگزار می‌شود و پس از مرحوم بردشیری همسر ایشان متولی برگزاری مراسم بود. حسینعلی بردشیری فرزندی نداشت و پس از ایشان این مجلس از محل درآمد موقوفات واقف در بازار کرمان برپا می‌شود. خانه «بَردشیری» که در دهه ۲۰ هجری شمسی وقف شده است، در کوچه ۲۸ خیابان شریعتی کرمان(محله قدمگاه) قرار گرفته و در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقوفه‌ای که اگرچه نامی آشنا برای مردم کرمان دارد اما به خوبی شناخته نشده است. این خانه قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد اما ورودی بنا شباهتی به خانه‌های قدیمی ندارد و احتمالاً در طول سالیان و در بازسازی دستخوش تغییرات شده است. این خانه نیز به سبک خانه‌های قدیمی پس از گذشتن از راهرویی کوچک ما را به حیاطی نسبتاً بزرگ می‌رساند. اتاق‌ها دور تا دور حیاط را احاطه کرده‌اند و چشم‌انداز در‌ها و پنجره‌ها، حوض وسط حیاط است. خیمه عزا سراسر حیاط را پوشانده است تا در گرمای طاقت فرسای کرمان فراغتی برای دلدادگی به امام حسین(ع) باشد.

سماورها و ظروف قدیمی که در گذشته برای مراسم استفاده می‌شد در وسط حیاط چشم‌نوازی می‌کند. تصاویری نیز از سال‌های متمادی و نسل‌هایی که در این خانه عزاداری می‌کردند بر روی دیوارها نصب شده است. در این مجلس که بنشینی دیگر خبری از ظروف یک‌بار مصرف نیست و با استکان‌های کمر باریک، نعلبکی‌ها و سینی‌های مسی قدیمی مهمان روضه امام حسین(ع) می‌شوی.

مجلس روضه در ده روز اول محرم از ساعت ۶ تا نزدیک اذان ظهر در این محل برپا می‌شود و یکی از محل‌های اجتماع هیئت‌های مذهبی شهر کرمان در روز تاسوعا و عاشورا خانه بردشیری است. قرار گرفتن این خانه در بازار کرمان سبب می‌شود مردمی که برای کارهای روزانه خود به بازار می‌روند بتوانند دقایقی در فراغت پای روضه امام حسین(ع) بنشینند.

 

انتهای پیام
captcha