سوگواری بزرگ‌مردان کوچک در رثای حسین(ع)
کد خبر: 4157957
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱
ایکنا گزارش می‌دهد

سوگواری بزرگ‌مردان کوچک در رثای حسین(ع)

نوای عزاداری سید و سالار شهیدان از هر کوی و بزنی به گوش می‌رسد و حضور کودکان و نوجوانان بیش از دیگران نظرها را به سمت و سوی خود جلب می‌کند، اما برپایی ایستگاه صلواتی ساده و بی‌آلایش که سراسر عشق و بصیرت است بیش از سایرین مورد توجه است.

ایستگاه صلواتی کودکان

این روزها فرقی ندارد کجا و در حال انجام چه کاری باشیم. هرجا که هستیم دلمان پر می‌کشد برای روضه اباعبدالله(ع) و مشاممان پرست از عطر اسپندهای هیئت‌های عزاداری و ایستگاه‌های صلواتی. همه در تکاپو و تلاش برای خادمی و نوکری ارباب هستند، اما در بین تمام زیبایی‌های محرم از کودکان و نوجوانانی که با عشق و علاقه میزی کوچک گذاشتند و با جرعه‌ای شربت یا چای از مهمانان حضرتش پذیرایی می‌کنند، نمی‌توان گذشت. خبرنگار ایکنای استان مرکزی، با بانیان یکی از ایستگاه‌های صلواتی شهر مهاجران از توابع شهرستان شازند گفت‌و‌گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

ارشیا کمال‌لو، دانش‌آموز کلاس هفتم و 13 ساله، در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: از سه سال قبل با کمک دوستان و حمایت خانواده و مردم موکب سیدالشهدا(ع) را راه‌اندازی کردیم و با شربت یا چای از مهمانان امام حسین(ع) پذیرایی می‌کنیم. من و دوستانم از ماه‌ها قبل انتظار ماه محرم را می‌کشیدم و به عشق این ماه حتی بخشی از پول توجیبی‌هایمان را جمع می‌کنم.

 آرزوی حسینی نوجوانان 13 ساله

وی ادامه داد: محرم ماه عشق است و دلدادگی. تمام سعی خود را می‌کنیم تا خدمتگزار شایسته‌ای برای مولا باشیم. این ماه فرصت خوبی است تا خود و امامان را بهتر شناخته و با آگاهی بیشتر در مسیر اهل‌بیت(ع) قدم برداریم. عاشورا پر از درس‌های معرفتی است که نباید فقط به این دهه ختم شود.

کمال‌لو با اشاره به حضورش در جلسات روضه از زمان کودکی، هدایت در این مسیر را مدیون والدینش دانست و ادامه داد: یادم می‌آید از سنین خیلی کم مادرم لباس مشکی برایم تهیه می‌کرد و به همراه پدرم در هیئت شرکت می‌کردم. این خاطره شیرین از همان دوران در ذهنم نقش بسته است، تا امروز که 13 ساله هستم به همراه دوستان سعی کردیم ایستگاهی کوچک در حد توان برپا کنیم و امیدواریم امام حسین(ع) از ما و تمام افرادی که ما را در این مسیر یاری می‌کنند قبول کند.

وی مهم‌ترین آرزویش را تداوم حرکت در مسیر سیدالشهدا(ع) عنوان کرد و افزود: با استفاده از این ظرفیت می‌توانیم در مقابل تمام بدی‌ها ایستادگی کرده و مسیر رشد در امور فردی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی و خانوادگی را با موفقیت بیشتر پشت سر بگذاریم.

تعریف خط مشی زندگی از مکتب سلیمانی 

محمدجواد حیدری، نوجوان 12 ساله و دانش‌آموز کلاس ششم، نیز با اشاره به سبقه 4 ساله خود در این مسیر، اضافه کرد: من امام حسین(ره) را روزنه نور و امیدی می‌دانم که با این نور می‌توان قله‌های بلند موفقیت را طی کرد. تمام طول سال را برای رسیدن محرم به ویژه دهه اول آن و عزاداری لحظه‌شماری می‌کنم. بسیار به این ماه و البته ماه رمضان علاقه دارم و از خدا خواستم تا مرا در این مسیر ثابت‌قدم نگه دارد.

محمدجواد از حضور خود در هیئت‌های مذهبی از کودکی گفت و ادامه داد: مانند تمام پسران و دختران به همراه پدر و مادر خود در جلسات عزاداری شرکت می‌کردم و از همان ابتدا با وجود سن کم از شور و هیجانی که بین مردم ایجاد می‌شد لذت می‌بردم. تا اینکه کم کم بزرگ شدم و به همراه دوستان موکبی کوچک فقط به عشق امام حسین(ع) و یاران ایشان راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: درست است که یکی از آرزوهایم داشتن دوچرخه است، اما این کوچکترین آرزویی است که دارم. اگر به این آرزو برسم خوشحال می‌شوم، اما اگر این اتفاق هم نیفتد من اهداف بلندتری در زندگی همچون تحصیل خوب، موفقیت شغلی برای پیشرفت کشورم دارم که برای رسیدن به آنان بسیار تلاش خواهم کرد.

این خادم 12 ساله امام حسین(ع) به این پرسش که چه کسی را الگوی خود قرار داده است، اینگونه پاسخ داد: بدون شک الگوی من امام حسین(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) است. حرکت در مکتب حسینی و ماندن در این مسیر یکی دیگر از آرزوهایی است که با تمام وجود دوست دارم به آن برسم. البته الگوهایی همچون سردار سلیمانی نیز هستند که ما می‌توانیم با تمسک به آنان خط‌مشی زندگی خود را ترسیم کنیم.

حرکت در این مسیر عشق می‌خواهد

محمدحسام رضایی، دانش‌آموز پایه هشتم، از دیگر اعضای این گروه 4 نفره است که در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به فعالیت خود در این مسیر در 4 سال گذشته، ادامه داد: حرکت در این مسیر عشق می‌خواهد و از خدا می‌خواهم این عشق را در وجود من و سایر دوستان و هم‌سالان خودم روشن نگه دارد.

وی که مسیر امام حسین(ع) را مسیر نور و سرشار از معرفت و بصیرت توصیف کرد، ادامه داد: ما نوجوانان به عشق محرم و حضور در هیئت‌های عزاداری زنده‌ایم. جایی شنیدم که بزرگی گفت: اگر امام حسین(ع) را از ما بگیرند، ما چیزی نداریم و واقعاً هم همین است و این شور در عزاداری دهه اول و روزهای پس از آن مشهود است. ما نوجوانان باید از والدین خود که ما را امام حسینی تربیت کردند تشکر کنیم.

محمدحسام خوب درس‌خواندن را یکی از شاخصه‌های حرکت در مسیر امام حسین(ع) برشمرد و تصریح کرد: در کتاب‌های درسی خواندیم که امام حسین(ع) برای آزادی و آزادگی، برقراری عدالت به شهادت رسیدند. ما نوجوانان در این مسیر مکلفیم به خوب درس‌خواندن تا صدای آزادی و آزادی‌خواهی را به گوش جهانیان برسانیم.

نوکری امام حسین(ع) مدال افتخار است

امیرمهدی جهانی، بانی این ایستگاه صلواتی، کلاس هشتم است و خود را خادم امام حسین(ع) معرفی کرد و افزود: افتخار نوکری امام حسین را از 7 سالگی دارم و این نوکری مدال افتخاری است که با عنایت خداوند بر گردن من انداخته شده است و امیدوارم این افتخار از من و دوستانم گرفته نشود.

وی با بیان اینکه تمام نوجوانان این مرز و بوم در ایام محرم حس و حال بهتری نسبت به سایر روزها و ماه‌های سال دارند، ادامه داد: رخت سیاه امام حسین(ع) برای ما آبرو می‌آورد، تمام تلاش خود را خواهم کرد تا از آبرو پاسداری کنم. البته برای حرکت در این مسیر و تداوم باید از کسب معرفت و بصیرت غافل نشد. خوشبختانه نسل امروز اهل مطالعه هستند و به فتنه دشمن که این روزها از سوی دشمن ایجاد می‌شود گوش نخواهند داد.

امیرمهدی نوجوانان کربلا همچون حضرت قاسم(ع) و شهدای نوجوان دفاع مقدس را از جمله الگوهای رفتاری، اخلاقی و عملی خود دانست و ادامه داد: ما نوجوانان الگویی همچون شهید فهمیده داریم که با بصیرت و معرفت در مقابل دشمن ایستاد و در این مسیر با نجات جان رزمندگان به شهادت رسید و جاودان شد. خوشبختانه زندگی‌نامه شهدا از جمله نوجوانان شهید در کتب درسی ما وجود دارد و با مطالعه سیره و مکتب آنان می‌توانیم بهتر مسیر خود را پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه مکتب امام حسین(ع) سراسر نور است و قرار گرفتن در این مسیر به ما اعتمادبه‌نفس داده و به اجتماعی‌تر شدنمان بسیار کمک می‌کند، اظهار کرد: در این راه هر کس هر کاری که از دستش برآید انجام می‌دهد و هیچ منتی هم نیست. ما این ایستگاه صلواتی را با کمک مردم و خانواده‌هایمان راه‌اندازی کردیم تا در اشاعه مکتب حسینی سهیمی هرچند کوچک و ناچیز داشته باشیم.

کاش تمام ماه‌ها محرم باشد

مریم مرادی، مادر امیرمهدی جهانی، نیز از حضور فرزندش در مسیر اباعبدالله(ع) ابراز خرسندی کرد و افزود: امیرمهدی با کمک دوستانش از دو هفته مانده به محرم در تدارک برپایی ایستگاه صلواتی هستند و با چنان شوری و شوقی این کار را انجام می‌دهند که گویا هیچ ذوق دیگری نمی‌تواند این حس را درون آنان ایجاد کند.

مرادی در پاسخ به این پرسش که پسرش در ماه محرم چه تغییر و تحولی دارد، اظهار کرد: ای کاش تمام ماه‌ها محرم بود. نمی‌دانم چه تناسبی بین امام حسین(ع)، محرم و عزاداری این ماه با خلق و خوی انسان وجود دارد که او را با چنین تحولی رو به رو می‌کند. پسرم در این ماه گویا فردی دیگر است که اخلاق، رفتار و اعمالش بسیار به دل می‌نشیند.

وی ادامه داد: تداوم حرکت پسرم و دوستانش در مسیر اهل‌بیت(ع) مهم‌ترین و بزرگترین آرزویی است که دارم. ما مادران فرزندان خود را در مکتب حسینی تربیت کرده و تمام لحظات نوزادی را با عشق به اباعبدالله(ع) سپری می‌کنیم.

محرم دوربرگردان و فرصتی برای عبور از گناهان و رسیدن به معرفت است و نوجوانی طلایی‌ترین فرصتی است که می‌توان برای رسیدن به تکامل انسانی استفاده کرد. مانند امیرمهدی، محمدحسام، محمدجواد و ارشیاها در کشور کم نداریم که قلبشان برای سید و سالار شهیدان می‌تپد. مسئولان این زمان طلایی را قدر دانسته و با اقدامات جذاب و ماندگار این قشر از جامعه را در این مسیر تا رسیدن به سرمنزل مقصود یاری کنند.

انتهای پیام
captcha