معرفت‌افزایی اولویت هیئت‌های مذهبی باشد
کد خبر: 4156198
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
مدرس حوزه علمیه لرستان:

معرفت‌افزایی اولویت هیئت‌های مذهبی باشد

حجت‌الاسلام علی نظری با تأکید بر اینکه در هیئت‌های مذهبی نباید به مطالبی پرداخته شود که بهانه دست رسانه‌های بیگانه بدهد، گفت: در هیئت‌ها باید بصیرت‌افزایی و معرفت‌افزایی در اولویت قرار بگیرد. نسل امروز، نیازهایی دارند که با سخنرانی‌ها و مباحث تکراری و قدیمی، نمی‌توان به آنها پاسخ داد.

عزاداری محرمبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام علی نظری، مدرس حوزه علمیه لرستان، 27 تیرماه در جمع رؤسای هیئت‌های مذهبی منطقه دو خرم‎آباد با تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام حسین(ع) با بیان اینکه بزرگداشت شعائر الهی، نمایش جلوه تام و تمام تولی و تبری، احیای اهداف و مقاصد والای آن حضرت، ابلاغ مظلومیت آل علی(ع) به گوش تاریخ، انتقال معارف و احکام الهی و صیانت دین از انحراف و هجوم دشمنان است، اظهار کرد: در روایات متعددی داریم که هر کس همراه و همگام با امام حسین(ع) باشد جایگاهی در بهشت دارد و هرکس در مقابل ایشان بایستد خداوند بوی بهشت را بر او حرام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در روایت داریم که بهشت دری به نام «باب‌الحسین» دارد که در ورودی کسانی است که در دستگاه امام حسین(ع) به هر نحوی فعالیت می‌کنند، افزود: نوحه‌سرایی و شعرخوانی برای امام حسین(ع) در نزد اهل‌ بیت(ع) عصمت و طهارت و بزرگان دین‌ دارای ارزش و جایگاه رفیعی است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با یادآوری اینکه به‌پاداشتن عزاداری امام حسین(ع) عامل اتحاد عاطفی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مسلمانان است، هدف اصلی از برپایی هیئت‌های مذهبی را تربیت انسان معتقد و باورمند دانست و با بیان اینکه مجالس عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران باوفایش باید به‌گونه‌ای باشد که موجب تهذیب نفس، عفاف و حجاب و دوری از گناهان شود، ادامه داد: در هیئت‌ها باید بصیرت‌افزایی و معرفت‌افزایی در اولویت قرار بگیرد، بنابراین مدیران هیئت‌ها باید با سخنرانان و مداحان جلساتی داشته باشند، آنها را با هم هماهنگ کرده و موضوعات را از قبل مشخص کنند.

نظری با اشاره به نقاط ضعف‌ مجالس عزاداری و مداحی گفت: بعضی سخنرانی‌ها و مداحی‌ها ضعیف و بی‌معنا هستند و موجب سوءاستفاده معاندان می‌شود، بنابراین نباید در هیئت‌های مذهبی به مطالبی پرداخته شود که بهانه دست رسانه‌های بیگانه بدهد.

این کارشناس مذهبی به‌روز بودن را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای هیئت‌های مذهبی دانست و افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما هیئت سکولار نداریم؛ امروز مباحث معیشتی و فرهنگی همچون عفاف و حجاب مطرح است که باید در هیئت‌های مذهبی مورد توجه قرار بگیرند. نوآوری در فرم و موضوع سخنرانی‌ و مداحی‌ها نیز امری ضروری است زیرا نسل امروز، نیازهایی دارند که با سخنرانی‌ها و مباحث تکراری و قدیمی، نمی‌توان به آنها پاسخ داد.

وی گفت: هیئت‌های مذهبی باید با فضای مجازی آشنا باشند و از مشاوران این حوزه استفاده کنند؛ این مشاوران باید شبهات روز را رصد کرده و برای آنها پاسخ‌هایی در نظر بگیرند که در قالب سخنرانی و مداحی ارائه شود.

انتهای پیام
captcha