عظمت پیامبر(ص)، دلیل انتقال رحمت خداوند بر جهانیان است
کد خبر: 4155918
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
محمدعلی انصاری:

عظمت پیامبر(ص)، دلیل انتقال رحمت خداوند بر جهانیان است

صاحب تفسیر مشکاة گفت: برخی از آیات قرآن نشان می‌دهد که پیامبر اکرم(ص) وسعتی دارد که عامل انتقال رحمت خداوند برای تمام هستی و جهانیان است.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاة، امروز، 27 تیرماه در نشستی مجازی با موضوع «نقش بسزای شخصیت پیامبر اسلام در عظمت قرآن»، اظهار کرد: همواره می‌دانیم که خداوند، نخبگان و برجستگان بشری را به‌عنوان پیامبران خود برگزیده است. همانگونه که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ»؛ خداوند آدم، نوح، خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید. حقیقتاً این افراد به‌عنوان نخبگان و گزیدگان جامعه بشری بودند.

وی ادامه داد: اما در میان این پیامبران مرد و رسولی وجود دارد که وسعت و سعه وجودی او به حدی است که خداوند از مسیر او می‌تواند رحمت خود را شامل همه وجود و هستی کند و اگر به درک همین یک جمله در عظمت پیامبر اسلام(ص) برسیم، به واقع کافی است.

این مفسر قرآن بیان کرد: در همین راستا خداوند در آیه شریفه 107 سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»؛ ای پیامبر ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی که این آیه شریفه نشان‌دهنده آن است که پیامبر(ص) وسعتی دارد که عامل انتقال رحمت خداوند برای تمام هستی و جهانیان است و این مقام والا را کسی جز نبی مکرم اسلام در میان سایر انبیاء الهی احراز نکرده است.

انصاری اظهار کرد: در واقع این جمله مستند و مستدل را هم می‌توان درباره ایشان گفت که وجود خاتم انبیاء(ص) اشرف مخلوقات الهی است. حقیقتاً این انسان بزرگ به این مرحله الهی رسیده است که خداوند در آیه شریفه 253 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۘ مِنْهُمْ»؛ برخی از این پیغمبران را بر بعضی برتری و فضیلت دادیم و بدیهی است که آن قله بلند وجود نازنین نبی مکرم اسلام(ص) است.

وی در پایان گفت: ذات و شخصیت پیامبر اکرم(ص) به‌واسطه فکر، کلام، اندیشه، تبیین و جایگاهی که در منظومه پیامبران الهی و جامعه بشری دارد نسبت به سایر پیامبران الهی در قرآن نقش بسزایی دارد، به‌گونه‌ای که خداوند در این‌باره نیز می‌فرماید: «وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»؛ و اگر شما در این کتاب تردیدی دارید سوره‌ای همانند آن بیاورید و گواهان خود را بخوانید به جز خدا، اگر راست می‌گویید. در این آیه از یک سو شکوه قرآن و از سویی نیز شخصیت بزرگ پیامبر(ص) که فروزنده این عظمت و شکوه‌دهنده بیشتر به کلام الهی است را نشان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha